sa
door sabas Nov 21, 2012 om 14:38
Computers & telefonie

Gebruikte ipv nieuwe telefoon gekregen bij Vodafone abonnement

Vorig jaar november heb ik bij Belcompany in Meppel een Vodafone abonnement afgesloten met daarbij een nieuwe HTC Sensation.
In deze tijd was de HTC Sensation het topmodel van HTC.

Een maand nadat ik de telefoon in gebruik had genomen viel de telefoon steeds vaker onverwachts uit zonder duidelijke reden.
Ik heb Belcompany meerdere malen hierover gecontacteerd maar deze gaven telkens aan dat het waarschijnlijk een software probleempje zou zijn en dat ik het beste kon wachten op een update.
Afgelopen maand was het zo erg dat de telefoon meerdere malen per dag uitviel.

Nu had ik op internet gelezen dat dit een redelijk bekend probleem van de Sensation is.
Ook staan er alternatieve oplossingen zoals het plaatsen van een speelkaart achter de batterij zodat deze beter blijft zitten en een oplossing om het internet alleen op de langzame instelling te zetten.
Ik ben echter van mening dat bij een duur product zoals deze telefoon dit gewoon niet mag gebeuren en dat dit anders onder garantie dient te worden.

Inmiddels was ik het echt helemaal zat en ben ik persoonlijk naar de Belcompany winkel in Meppel gegaan.
Heb daar het probleem voorgelegd, men gaf aan hier niet van op de hoogte te zijn en gaf twee mogelijkheden.
1. Via Belcompany ter reparatie opsturen, circa 30 dagen wachten.
2. Zelf contact met HTC opnemen voor reparatie, circa 10 dagen.

Ik heb contact met HTC opgenomen en deze haalde de telfoon keurig de volgende op.
Binnen een week had ik het toestel weer terug in huis met een gedane Boardswap (nieuw binnenwerk)

Toen ik de telefoon terug had deed ik de thuis gehouden SD kaart er weer terug in.
Mijn telefoon vroeg of ik de updates mbt de contacten en de berichten terug wou zetten.
Ik heb alle back-ups terug laten zetten.
Tot mijn zeer grote verbazing stonden er wel zeker 60 nieuwe contacten in die ik niet ken.
Gek genoeg allemaal uit mijn eigen woonplaats.

1 van de contacten stond als Thuis.
Aangezien het nummer niet van mij zelf was heb ik besloten dit nummer te bellen en te vragen hoe het kan dat ik zijn/haar contacten, berichten e.d. in mijn telefoon heb.

Ik heb contact gehad met een man welke aangaf inderdaad ook een HTC Sensation te hebben gehad welke niet goed was.
Er waren problemen met de speaker en de telefoon viel telkens uit.
De telefoon was ter reparatie naar The Phonehouse gebracht welke de speaker hebben gerepareerd.
Echter het probleem van het uitvallen bleef.
Daarop gaf de man aan heeft hij het toestel mogen wisselen voor een nieuwe.

Dit heeft zich allemaal afgespeeld kort voor dat ik deze telefoon als nieuw heb gekregen.
The Phonehouse gaf bij het afsluiten van het abonnement aan nog precies 1 Sensation te hebben. Voor de klantvriendelijkheid hadden ze het toestel reeds klaar gemaakt, wil zeggen SIM kaart en SD kaart er in. Dit zodat ik kon zien dat het toestel het deed.
Men wist dus donders goed dat men mij een gebruikt toestel als nieuw verkocht en dan ook een die het nog steeds niet goed deed!

Ik heb Vodafone gebeld aangezien ik het abonnement met daarbij behoren dit nieuwe toestel bij hun heb afgenomen en bij hun nog steeds elke maand er voor betaal.
Hun gaven tijdens het gesprek aan dat dit een zeer kwalijke zaak was maar dat hun er ook niet aan kunnen doen.
Dit omdat Vodafone alleen over het leveren van de SIm kaart en de belminuten gaat.
Erg vreemd want ik betaal toch echt aan hun voor mijn toestel!

Tevens heb ik Belcompany gebeld met hetzelfde verhaal.
Men gaf aan dat mij inderdaad een gebruikt toestel in plaats van een nieuw toestel is geleverd.
En bood daar enkel de excuses voor aan. Hier werd ik natuurlijk niet blij van en heb dit ook aangegeven.
Uiteindelijk geeft het hoofdkantoor aan mij een schadevergoeding te willen geven van €45. Wat in mijn ogen totaal niet relevant is.
Ik heb aangegeven gewoon een nieuw toestel te willen hebben en geen geld, zeker niet zo'n klein bedrag.
Hierop gaf de dame aan dat het een menselijke fout was en dat dit het gene is wat hun kunnen doen.
Anders had ik maar binnen 14 dagen terug moeten komen.
Ik ben hier niet mee akkoord gegaan want in mijn ogen slaat deze oplossing helemaal nergens op.
Ik betaal per maand al meer voor mijn abonnement!

In mijn ogen heb ik gewoon recht op een nieuw toestel.
Ik heb ook niet eerder er achter komen dat dit een gebruikt toestel is geweest omdat ik pas na reparatie een back-up terug hoefde te zetten. Er was ook geen andere manier om hier achter te komen.

Kan iemand mij vertellen waar ik in dit geval recht op heb?

3039 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 21, 2012 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het niet aannemelijker dat je 'pas' na de reparatie een tweedehands toestel gekregen hebt?

ve
door verwijderd - Nov 21, 2012 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee het toestel wat mij geleverd is tijdens het afsluiten van het nieuwe contract was gebruikt.
Dit is inmiddels ook aan de hand van het "oude" IMEI nummer door het hoofdkantoor van Belcompany bevestigd.
De gegevens van de oud-eigenaar stonden namelijk ook op de SD kaart welke nooit mee naar HTC ter reparatie is gegaan.

Inmiddels is n de trilfnctie van het toestel defect.
Belcompany hoofdkantoor wil een schadevergoeding betalen van €45 en het toestel wederom repareren.
Dat wil ik niet ik wil nu gewoon eindelijk een nieuw goed functionerdend toestel.

Zie nu dat ik in mijn frustratie twee maal The Phonehose heb getypt in het bericht hierboven.
Dit moet echter Belcompany zijn!

ve
door verwijderd - Nov 21, 2012 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar hebt u dan bijna een jaar gewacht met het teruggaan naar de winkel? Valt nog mee dat ze niet zeggen dat de garantie verlopen is. En deed u dan zelf helemaal niets met die sd kaart, dat u niet eerder gezien hebt, dat daar nog oude, andere gegevens op stonden?

Niettemin wens ik u succes met het verkrijgen van een nieuw toestel, want daar heeft u linksom, of rechtsom recht op.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2012 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft een koopovereenkomst met de verkoper, dat is in dit geval Belcompany. U heeft een nieuwe telefoon gekocht, maar er is u een gebruikt toestel geleverd. Dat is niet volgens de overeenkomst. U heeft het recht om alsnog het correcte toestel geleverd te krijgen. Dus dat wordt een nieuw zelfde toestel.
Zeer kwalijk van Belcompany overigens, alles wijst erop dat de verkoper er zich terdege van bewust was dat hij u een gebruikt toestel verkocht. Dat duidt op misleiding.

Wat nu te doen. Het beste is een aangetekende brief naar de winkel met daarin de mededeling dat u een gebruikt product is geleverd tijdens de koop in plaats van een nieuw, waar u recht op had. Dat dit niet is volgens de overeenkomst. Dat u geen genoegen neemt met de schadevergoeding die is voorgesteld, maar dat u alsnog recht heeft op het nieuwe product.

Dateer de brief en vraag om een schriftelijke reactie van de winkelier binnen bijv. 10 dagen.
Zelf een kopie bewaren.

U kunt ook bellen met Belcompany (de winkel) en vertellen dat u met uw klacht op de Kassa site staat en dat zij natuurlijk de mogelijkheid hebben om daar (eventueel met webcare) op uw klacht te reageren. Dat doet soms wonderen.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2012 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sabas, je hebt dubbel en dwars recht op een nieuw toestel.
Zet ook op de klachtencompas van de consumentenbond je klacht neer. Op klacht.nl. Op het Radarforum, facebook, twitter. Laat je niet afschepen!
(dat je Belcompany bedoelde is wel duidelijk)

ve
door verwijderd - Nov 21, 2012 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op woensdag 21 nov 2012, 15:48: U heeft een koopovereenkomst met de verkoper, dat is in dit geval Belcompany. U heeft een nieuwe telefoon gekocht, maar er is u een gebruikt toestel geleverd. Dat is niet volgens de overeenkomst. U heeft het recht om alsnog het correcte toestel geleverd te krijgen. Dus dat wordt een nieuw zelfde toestel.
Zeer kwalijk van Belcompany overigens, alles wijst erop dat de verkoper er zich terdege van bewust was dat hij u een gebruikt toestel verkocht. Dat duidt op misleiding.

Wat nu te doen. Het beste is een aangetekende brief naar de winkel met daarin de mededeling dat u een gebruikt product is geleverd tijdens de koop in plaats van een nieuw, waar u recht op had. Dat dit niet is volgens de overeenkomst. Dat u geen genoegen neemt met de schadevergoeding die is voorgesteld, maar dat u alsnog recht heeft op het nieuwe product.

Dateer de brief en vraag om een schriftelijke reactie van de winkelier binnen bijv. 10 dagen.
Zelf een kopie bewaren.

U kunt ook bellen met Belcompany (de winkel) en vertellen dat u met uw klacht op de Kassa site staat en dat zij natuurlijk de mogelijkheid hebben om daar (eventueel met webcare) op uw klacht te reageren. Dat doet soms wonderen.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Ik heb inmiddels ook op advies een brief van 3 kantjes gemaakt welke ik aangetekend naar het hoofdkantoor van BelCompany zal sturen.

Ben benieuwd naar de reactie want die van de klantenservice is tot nu toe echt slecht.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2012 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 21 nov 2012, 17:51: Maar hebt u dan bijna een jaar gewacht met het teruggaan naar de winkel? Valt nog mee dat ze niet zeggen dat de garantie verlopen is. En deed u dan zelf helemaal niets met die sd kaart, dat u niet eerder gezien hebt, dat daar nog oude, andere gegevens op stonden?

Niettemin wens ik u succes met het verkrijgen van een nieuw toestel, want daar heeft u linksom, of rechtsom recht op.

Het valt me zeker niet mee dat de garantie niet is verlopen.
Wettelijk gezien is deze volgens mij min. 2 jaar.

Tevens heb ik tot nu toe nog geen enkele reden gehad om de SD card uit het toestel te halen.
Het enige vanwaar ik kon uitvond dat dit een gebruikt toestel was, was een back-up file.
Deze back-up file's zijn niet 1, 2 3 te vinden op de SD card.
Dus zo raar is het denk ik niet.

Maar bedankt voor het succes wensen.
Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2012 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt helaas geen twee jaar garantie.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2012 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

ooh

hoe lang is de garantie op een mobiele telefoon dan?

ve
door verwijderd - Nov 21, 2012 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de website van HTC staat dat men standaard 2 jaar garantie geeft.

Waarom HTC TopGarantie? Met een HTC telefoon heb je niet alleen de modernste technologie in handen, het is met HTC Sense ook nog eens voorzien van het grootst mogelijke gebruiksgemak. En wij weten als geen ander dat dat gemak heel snel went. Daarom besteden wij veel aandacht aan de betrouwbaarheid van onze telefoons en aan onze service aan jou. Dus wanneer je onverhoopt toch een storing aan jouw telefoon hebt, dan staan wij voor je klaar om het zo snel mogelijk en met zorg te herstellen. Dit kan zowel binnen als buiten de 2 jaar standaard fabrieksgarantie zijn. Maar wanneer er onverhoopt iets vervelends mee gebeurt, bijvoorbeeld doordat je hem per ongeluk uit je handen hebt laten vallen of dat hij gestolen wordt, dan dekt de standaard fabrieksgarantie dit niet. Daarom hebben wij voor jou een bijzonder garantie-uitbreidingspakket samengesteld: HTC TopGarantie.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2012 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

U moet daar garantie voorwaarden bij gekregen hebben. Dus dat kan ik u zo niet zeggen.

Bij een probleem binnen zes maanden na aankoop, ligt de bewijslast dat het eventueel uw eigen schuld is bij de leverancier en als hij dat niet kan aantonen, wordt er in ieder geval van uitgegaan, dat het euvel vanaf het begin bestond en moet de leverancier repareren of als hij dat niet kan, een nieuw toestel of uw geld teruggeven.

Dat geldt natuurlijk niet als u er binnen die zes maanden op bent gaan staan of hem in de wasmachine gestopt hebt.

ve
door verwijderd - Nov 22, 2012 om 09:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
u komt er na een tijdje achter dat u geen nieuw product hebt gekocht maar een tweedehands.
Dit is niet conform de overeenkomst en heeft met (fabrieks of leveranciers)garantie niets van doen.
U moet daarom ook geen herstel maar een nieuw mobiel eisen, en als ze dat niet willen of kunnen
leveren mag u de overeenkomst op grond van wanprestatie en non conformiteit ontbinden, eventueel
dwaling.
Ik adviseer u de brief kort , bondig en zakelijk te houden met strakke tijdlijnen en de juridische stappen
die u gaat volgen als de verkoper niet aan uw eisen wil voldoen.
succes!
mr. M. Martens-Ferwerda

ve
door verwijderd - Nov 22, 2012 om 10:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste sabas,

Allereerst onze excuses voor dit vervelende ongemak.
Onze klantenservice heeft dit inmiddels voor u weten op te lossen. Deze oplossing kunt u lezen in de brief die wij vandaag naar u toe zenden. U kunt deze morgen, uiterlijk zaterdag, verwachten.

Met vriendelijke groet,
BelCompany Webcare

ve
door verwijderd - Nov 22, 2012 om 10:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

sabas schreef op woensdag 21 nov 2012, 19:29: Op de website van HTC staat dat men standaard 2 jaar garantie geeft.

Waarom HTC TopGarantie? Met een HTC telefoon heb je niet alleen de modernste technologie in handen, het is met HTC Sense ook nog eens voorzien van het grootst mogelijke gebruiksgemak. En wij weten als geen ander dat dat gemak heel snel went. Daarom besteden wij veel aandacht aan de betrouwbaarheid van onze telefoons en aan onze service aan jou. Dus wanneer je onverhoopt toch een storing aan jouw telefoon hebt, dan staan wij voor je klaar om het zo snel mogelijk en met zorg te herstellen. Dit kan zowel binnen als buiten de 2 jaar standaard fabrieksgarantie zijn. Maar wanneer er onverhoopt iets vervelends mee gebeurt, bijvoorbeeld doordat je hem per ongeluk uit je handen hebt laten vallen of dat hij gestolen wordt, dan dekt de standaard fabrieksgarantie dit niet. Daarom hebben wij voor jou een bijzonder garantie-uitbreidingspakket samengesteld: HTC TopGarantie.

Dat is mooi dan. Toen ik mijn reactie van 19.33 plaatste stond dit er nog niet op, wonderlijk. Dan hebt u dus helemaal geen probleem om uw recht te halen.

ve
door verwijderd - Nov 22, 2012 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

bc webcare schreef op donderdag 22 nov 2012, 10:00: Beste sabas,

Allereerst onze excuses voor dit vervelende ongemak.
Onze klantenservice heeft dit inmiddels voor u weten op te lossen. Deze oplossing kunt u lezen in de brief die wij vandaag naar u toe zenden. U kunt deze morgen, uiterlijk zaterdag, verwachten.

Met vriendelijke groet,
BelCompany Webcare

Hahahahahaha

ve
door verwijderd - Nov 27, 2012 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo ik heb even gewacht tot dat ik de brief van Belcompany had ontvangen.
Zoals de Webcare medewerker aangaf was er inmiddels al een brief naar mij verstuurd.
Dit naar aanleiding van de aangetekende brief welke ik alvast via de mail had door gestuurd naar Belcompany.

In deze brief had ik aangegeven een (ditmaal wel) nieuwe HTC Sensation te willen met daarnaast een compensatie voor de gemaakte kosten en de moeite.
Of eventueel een nieuwe HTC One X+ omdat dit momenteel het toptoestel van HTC is was het toestel wat ik in 1e instantie had aangeschaft ook was.

In de brief welke ik ontving van Belcompany kreeg ik uiteraard de excuses voor het ontstane ongemak.
Wel benadrukt men dat het om een menselijke fout was gegaan en dat mijn toestel per ongeluk op de stapel met nieuwe toestellen was gekomen.
De optie voor een nieuwe HTC One X+ zag men niet zitten wel wou Belcompany mij compenseren door mij een nieuw toestel te laten uitzoeken ter waarde van wat mijn oude toestel had gekost.
Men koos hier voor omdat mijn oude toestel de Sensation niet meer geleverd kan worden maar men gaf aan dat ik bijvoorbeeld nog voor de Sensation XL kon kiezen aangezien deze exact de prijs heeft welke ik vergoed zal krijgen.
Echter stond ik vrij om elk merk/type te kopen eventueel tegen bijbetaling indien het toestel duurder zal zijn.
Naast deze omruil optie bood men mij twee waardebonnen aan van elke 10 euro ter compensatie van het ongemak.
Daarnaast zal ik op het nieuwe toestel wederom 2 jaar fabrieksgarantie ontvangen van het moment van aanschaf.

Ik ben gisteren bij de winkel in Meppel geweest en gaf aan graag de Sensation XL te willen zien en de duurdere One X (zou hiervoor 60€ moeten bijbetalen).
Men had echter geen XL in de winkel maar deze zal besteld kunnen worden, wel de One X.
Heb aangegeven eerst in een andere winkel te willen kijken omdat ik het toestel eerst wil zien/voelen voor ik voor dit toestel kies.
Ben naar de concurrent gegaan, deze had hem ook niet op voorraad en gaf aan dit toestel zelfs niet meer te kunnen bestellen aangezien deze inmiddels ook al verouderd is.
Wel wou de concurent mij de One X voor 20€ goedkoper verkopen, maar helaas ik mocht alleen bij Belcompany Meppel een toestel uitkiezen maar niet het bedrag contant krijgen.

Heb er ven een nachtje over geslapen en heb vandaag mijn oude Sensation ingeruild en heb tegen bijbetaling voor de One X gekozen.
Dit omdat de Sensation en ook de Sensation XL inmiddels niet meer nieuw geleverd worden en omdat ik niet meer zoveel vertrouwen heb in dit type na deze vervelende gebeurtenissen.

Ik wil iedereen bedanken voor de zinvolle antwoorden in mijn topic!
Ik weet bijna wel zeker dat dit Belcompany het laatste zetje heeft gegeven om tot een fatsoenlijke oplossing te komen.
Nadat ik de winkel telefonisch te kennen had gegeven dit bericht hier geplaatst te hebben kon men in ene keer wel snel en adequaat handelen.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2012 om 19:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus per saldo heeft u die waardebonnen van € 20 zelf betaald. Krenterige afwikkeling door dat bedrijf. En dat voor twee jaar ellende.

Ik hoop dat u die bonnen meteen gebruikt hebt om die € 60 te betalen, want in die zaak wilt u toch nooit meer binnenstappen.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2012 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sabas. Al met al geloof ik dat je redelijk tevreden bent met hoe het is opgelost.
Veel geluk met je nieuwe One X, hopelijk gaat hij een lange tijd probleemloos mee!

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het zelfde probleem gehad vandaag nog wel.
5 dagen geleden ging mijn abbo in van een iphone 4s via studentmobiel.
Wat blijk hij viel helemaal uit kapot! Niet te resetten niet via itunes opladen helemaal niets.
Ik als eerst naar apple zelf gebeld wat het dan kan zijn?
Ik heb behoorlijk ervaring met deze toestellen en meerdere producten met apple dus als ik er niet uitkom is er iets goed aan de hand.
Na het doorgeven van de serie nummer van de telefoon vroeg deze vriendelijke meneer de bijbehorende email adres
Waarop hij zei dat dat niet overeenkom en dat het toestel vorig jaar november geactiveerd was door een meneer in leidschendam?.... Dus dat de provider studentmobiel.nl/tele2 mij gewoon een gebruikte mobiel heeft gegeven schandalig!
In de iphone stond ook al dat er meer dan een uur mee was gebeld? Nou oke dat zou kunnen testen?
Dit doet apple dus niet!
in mijn geval contact gehad moest het toestel terug sturen maar als wr schade aan zat kreeg ik geen nieuwe!
Nou gewoon geist want het is mijn goed recht nu maar afwachten wat er gaat gebeuren.........to be vervolgd