jo
door jopies Jul 21, 2009 om 12:37
Elektronica & tv

Digitenne

hallo,

wij zijn mischien van plan omt digitenne aan te schaffen want we hebben bij buren gezien dat het heel goed werkt en het scheelt 105 euro per jaar vergeleken met de kabel.

maar nu heb ik toch nog een paar vragen.
we nemen nog op met een videorecorder.
als we nu het digitenne kastje op de videorecorder aansluiten kunnen we dan gewoon nog opnemen en ondertussen wat anders kijken?

en op hun ebsite staat dat je tot 3 televisie erop aan kan sluiten
maar die kun je huren voor 3,50 per maand
maar zijn ze ook gewoon eenmalig aan te schaffen?

1907 22 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - Jul 21, 2009 om 13:23
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo jopies, met digitenne kunt u maar een kanaal opnemen terwijl u aan het kijken bent, het kanaal wat u kijkt, of later wilt bekijken, kunt u opnemen. Ook kunt u geen full hd kijken, digitenne heeft dit niet. Ook is het te gebruiken  beeldscherm beperkt tot 37 inch (94cm diagonaal) Informeer naar al de mogelijkheden en onmogelijkheden in een primafoon winkel, betreffende digitenne, ook bent u afhankelijk van uw woonpositie, ivm. het te ontvangen signaal. U kunt dit (laten) doen dmv. een postcode-check. Ook het aantal te ontvangen zenders kan wat beperkt zijn, afhankelijk van waar u woont. Ze noemen dit 'terristrial' ontvangst.

Succes, Groet, Henri

willemo_1
door willemo_1 - Jul 21, 2009 om 15:10
167 Antwoorden / 0 Vragen

jopies,

- Met een normale single digitenne ontvanger en een videorecorder kan alleen iets worden opgenomen dat gelijkertijd kan worden bekeken.
- Met een twin tuner (wordt helaas niet meer door KPN geleverd kan iets worden opgenomen terwijl naar iets anders wordt gekeken.
Deze recorder is nog wel eens te vinden op een site als marktplaats o.i.d.
- Met een KPN videorecorder met ingebouwde tuner kan iets worden opgenomen terwijl naar iets anders wordt gekeken.

Met vriendelijke groet,
Willem

jo
door jopies - Jul 21, 2009 om 15:25
44 Antwoorden / 25 Vragen

ok bedankt maar ik heb nu een andere vraag

er staat dat je tot 3 tvs op 1 abonement kan aansluiten. maar dan wel met 3 tuners. en dat je deze kunt huren voor 3,50 in de maand

maar wat nou als je deze sets gewoon koopt

worden de maandkosten dan 7,5 of 7,5+3,5+3,5

want dan scheelt het me bijna niks meer vergeleken met de kabel

willemo_1
door willemo_1 - Jul 21, 2009 om 15:33
167 Antwoorden / 0 Vragen

jopies,

Bij een digitenne abonnement (€ 7,50 per maand) is het toegestaan om maximaal drie tuners (single, twin of recorder) aan te sluiten terwijl je slecht één abonnement hebt.
Je moet dan wel drie smartcards kopen.
Meer tuners aansluiten kan natuurlijk wel maar om financiële redenen wil KPN dat niet en bij meer dan drie zal er dus een extra abonnement moeten worden gekocht.

In principe (als KPN dat zou toestaan) kan een oneindig aantal tuners via één abonnement worden aangesloten want technisch gezien heeft een abonnement niets te maken met het aantal aangesloten tuners.

Tuners zijn bij KPN (en diverse dalers) te huur voor € 3,50 per stuk of te koop voor € 90,00 per stuk. De eerste ontvanger is momenteel (actie) gratis in bruikleen te verkrijgen.
De prijs van een videorecorder met ingebouwde ontvanger (waarmee je dus kunt kijken terwijl iets anders wordt opgenomen) weet ik op dit moment niet maar dat zal ongetwijfeld wel op de website van KPN te vinden zijn.

Met vriendelijke groet,
Willem

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 21, 2009 om 15:52
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Jopie S.,

Wanneer je niet naar commerciële bagger wilt kijken, dan kun je Digitenne (=DVB-T) kijken en luisteren zonder smartcard. Via twintuner kun je ook opnemen en kijken naar wat anders. KPN heeft geen twintuners meer.

Ik kijk zonder smartcard naar 52 verschillende zenders met een twin-tuner en een single tuner in de slaapkamer. Met de twintuner kan ik ook opnemen terwijl ik naar wat anders kijk. Het is geen KPN spul en veel goedkoper. De single tuner kostte me ruim een jaar geleden €39,- en de twintuner met 2 scart en 1 UHF-uitgang ruim 1,5 jaar geleden €120,-.
Je moet bij DVB-T niet te dichtbij kijken, want het is een grof beeld. Met grootbeeld moet je er flink wat meters af zitten, anders erger je je aan het groffe beeld. Dat kan ook niet beter met de huidige techniek, die nog lang niet afgeschreven is.

Hardware ERror MAN.

willemo_1
door willemo_1 - Jul 21, 2009 om 16:00
167 Antwoorden / 0 Vragen

jopies,

Als je huurt betaal je (actie) niets voor de eerste in bruikleen verkregen tuner incl. smartcard.
Voor de tweede en derde in bruikleen verkregen recorder betaal je elk € 3,50 per maand incl. smartcards extra.
T/m drie tuners betaal je totaal€ 7,50 abonnementskosten per maand.

Voor een eerste in eigendom verkregen tuner betaal je € 90,00 incl. smartcard.
Voor een tweede en derde in eigendom verkregen tuner betaal je elk € 90,00 incl. smartcard.
T/m drie tuners betaal je totaal € 7,50 abonnementskosten per maand.

Combinaties van huren en kopen zijn natuurlijk mogelijk.

Met vriendelijke groet,
Willem

bobmalooga
door bobmalooga - Jul 21, 2009 om 16:13
229 Antwoorden / 7 Vragen

Kijk ook even naar interactieve tv van KPN, daar zit een harddiskrecorder bij en krijg je voor de andere toestellen in huis gratis digitenne.

De kastjes zijn trouwens goedkoper geworden, ik betaalde vorige week voor een digitenne kastje inclusief smartcard 50 Euro.

willemo_1
door willemo_1 - Jul 21, 2009 om 16:21
167 Antwoorden / 0 Vragen

jopies,

Nog iets vergeten te melden:
- eénmalige (aansluit) kosten per aboonnement € 25,00
- momenteel temperatuurskorting 26%

Helaas maar de mededeling van anderen dat er wel 52 zenders te ontvangen zijn en dan ook nog zonder smartcard zijn moeten naar het rijk der fabelen worden verwezen.
Zonder smartcard zijn alleen de Hilversumse en regionale zenders te ontvangen Met smartcard alleen de programma's die via zenders worden uitgezonden die op relatief korte afstand van het ontvangspunt staan (zoals in het grensgebied met Duitsland en België kan voorkomen).
Dit geldt ook voor niet KPN apparatuur.

Met vriendelijke groet,
Willem

jo
door jopies - Jul 21, 2009 om 16:31
44 Antwoorden / 25 Vragen

ok de aansluitkosten zijn dus per abonement en niet per smartcard?

nou als het voor 3 paketen 7,50 in de maand is? dan zal ik morgen er 3 gaan halen bij de blokker zijn ze nu ook te koop voor 50 euro

ik wil het wel graag zeker weten voordat ik weer aan een geldslurpend abonement zit

tot zover iedereen bedankt voor de nuttige en snelle reacties

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jul 21, 2009 om 17:18
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Hardwareerrorman Herman schrijft dat hij zonder kaartje 52 stations kan zien. Herman schrijft er echter niet bij dat hij in het grensgebied woont en/ of dat hij zijn kaartje gekraakt heeft. Zonder abo heeft u enkel NL 1, 2, 3 en de regionalen.

Helaas probeert NL geld te verdienen aan de Digitenne. Van achter een bureautje is door een manager (lees: flapdrol) bedacht dat er zoveel mogelijk TV-stations verstuurd moeten worden voor zo min mogelijk geld. Daardoor komt u vele TV-stations tegen waar u nooit naar zult kijken. Bijkomende (lees: grootste) nadeel is dat de datareductie die toegepast wordt enorm is. Zoals mijn collega's al aangaven is dit niet prettig kijken, zeker niet op een groot scherm. Overtuig u zelf ervan dat u zich hier niet aan stoort. Vaak merkt men dit pas na een paar avondjes TV-kijken, maar daarna blijft men het zien...   (dan weet je waar je naar moet kijken...)

Bovendien hield deze zelfde flapdrol niet van Duitsers. Er zitten dus geen Duitse stations in het Digitenne-pakket.

Digitenne is leuk voor de camping. Je zet de caravan neer, antennetje op het dak en klaar. Verder laat het systeem veel te wensen over, voornamelijk dankzij de fijne managers.

Het is overigens een kwestie van tijd (lees: managers/ flapdrollen) totdat er via Digitenne HD verkrijgbaar is.

jo
door jopies - Jul 21, 2009 om 17:26
44 Antwoorden / 25 Vragen

ja ik heb het al eens gezien op een flatsreec van een meter breeden een klein beeldbuis tvtje van 50 cm

op de flatsreen zag je het duidelijk ja maar op de beeldbuis niet dat het beeld wat minder was
en ik heb allen maar beeldbuis tv's
dus het is zeker weten voor 3 kooppaketen 7,5 per maand want ik las op een site dat je 3,5 per smartcard moet betalen en dat als je een kooppaket haalt de tuner alleen van jou is?

sorry voor de vele vragen maar ik wil het liever goed uitzoeken voordat ik ergens aan begin

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 21, 2009 om 19:06
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Jopies:

Opgepast: Er zijn hier twee heren(?) die over zaken schrijven waar ze geen verstand van hebben.

@ Deinert, off topic:
"Hardwareerrorman Herman schrijft dat hij zonder kaartje 52 stations kan zien. Herman schrijft er echter niet bij dat hij in het grensgebied woont en/ of dat hij zijn kaartje gekraakt heeft. Zonder abo heeft u enkel NL 1, 2, 3 en de regionalen."

Als je mij reactie goed gelezen had, dan hoefde je geen en/of dat hij zijn kaartje gekraakt heeft te schrijven. Beetje dom....

"Het is overigens een kwestie van tijd (lees: managers/ flapdrollen) totdat er via Digitenne HD verkrijgbaar is."

Deinert, verdiep je eens in het systeem DVB-T dan zie je dat het niet aanbieden van HD niet ligt aan managers, doch dat het huidige systeem het door de benodigde bandbreedte en het aantal verschillende zenders dat men aan wil bieden, HD niet toelaat.

Wel dán goed lezen....;-)

H.
======================================================
@ Willemo, off topic:

"Helaas maar de mededeling van anderen dat er wel 52 zenders te ontvangen zijn en dan ook nog zonder smartcard zijn moeten naar het rijk der fabelen worden verwezen.
Zonder smartcard zijn alleen de Hilversumse en regionale zenders te ontvangen Met smartcard alleen de programma's die via zenders worden uitgezonden die op relatief korte afstand van het ontvangspunt staan (zoals in het grensgebied met Duitsland en België kan voorkomen).
Dit geldt ook voor niet KPN apparatuur."

Willemo, dit is de grootste bull-shit die ik in lange tijd gelezen heb. Je hoeft me niet te geloven, doch ik zie het hier, met een ouwe tv "raster"antenne onder dak. België kan ik hier zonder logperiodische antenne als een Multiwing op een mast met rotor niet ontvangen. Duitsland is geen probleem. Totaal 52 dus, zonder de Nederlandse commerciële bagger. Want dat is me de kaart/abo niet waard.

"Zalig zij die geloven zonder te zien." Daar hoor jij dus niet bij, Willemo!

Het cursieve gedeelte geldt voor ontvangers met of zonder smartcard. Het is inherent aan het systeem DVB-T met zendvermogens van slechts 10 kWatt.
Moet ik het nog verduidelijken?

Willemo, wát geldt ook voor niet KPN apparatuur? Met of zonder smartkaart? Want dat heb ik hier. Ik kan er zelfs geen smartkaart in krijgen, want er zit geen kaartlezer in beide DVB-T ontvangers.

H.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 21, 2009 om 19:26
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@deinert: Vaak kan ik mij niet vinden met iemand andrers zijn menig: deze keer echter wel .Je hebt het goed weergegeven m.i hoor! Klopt gewoon...zo is het wel!!!

Groeten. Henri :-)

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jul 21, 2009 om 20:15
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Herman, sorry als ik een gevoelige snaar geraakt heb mbt het kraken van het kaartje. Ik schrijf ook niet dat je het gedaan hebt, ik geef enkel de mogelijkheid weer.

Van DVB-T heb ik inderdaad niet zoveel kaas gegeten, maar als ik kijk, zie ik dat in een 8 MHz-slotje tot 30 Mbit gepropt worden kan. Dit lijkt mij voldoende voor de distributie van HD.

Maar om nog even op de vraag terug te komen: het is niet mogelijk om via 1 tuner 3 TV-toestellen aan te sluiten (dus niet zoals met een radio: 3 versterkers op 1 toestelletje) . U zou het hooguit kunnen doorlussen, maar dan moeten alle 3 de toestellen naar de digitenne-ontvanger kijken en aanstaan. Dit komt de beeldkwaliteit echter niet ten goede.

PS Dank je, Henri!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 22, 2009 om 00:23
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Deinert, off topic:

Het idee dat ik een gekraakt kaartje zou hebben. Een zaak van: zo de waard is....?

Wat zou ik voor een belang hebben om een kaartje te kraken?

1. ik heb geen kaartlezer in de DVB-T ontvangers.

2. Ik heb geen interesse in commerciële bagger: jammer van de schaarse tijd welke me nog zal resten.

3. De 52 verschillende zenders zijn alle Free To Air. (FTA)

De bandbreedte brengt nu binnen een bepaalde tijd de packets van een
groot aantal TV en radio kanalen over.  Wanneer op HD tv overgegaan zou
worden met de huidige systemen, gaat dit ten koste van het aantal
TV/radio kanalen.
De commerciëlen brengen samen met de publieken geld
op voor het net. Wanneer er minder zendgemachtigden uit kunnen zenden wordt het
financieel minder interessant. Daarom zal er nog veel water door de Rijn
gaan voordat DVB-T in HD resolutie over gaat. Wanneer er betere
compressietechnieken komen is er meer kans.

H.

matusso
door matusso - Jul 22, 2009 om 01:12
191 Antwoorden / 4 Vragen

52 zenders? Dan woon je waarschijnlijk in Limburg en zit je elke avond na de 4 Nederlandse kanalen nog door zo'n 40 Duitse kanalen en een handvol Belgische te zappen.

Het grootste deel van Nederland kan slechts 4 kanalen free-to-air ontvangen!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 22, 2009 om 02:21
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ matusso, off topic:

Even de moeite nemen en mijn reacties op dit topic te lezen, dan hoef je geen veronderstellingen meer te maken.

H.

jo
door jopies - Jul 22, 2009 om 10:21
44 Antwoorden / 25 Vragen

ik heb kpn gemaild en kreeg dit:

Naar aanleiding van uw vraag over de kosten voor het abonnement op Digitenne van KPN in combinatie met meerdere kooptuners kunnen wij u als volgt informeren:

Wanneer u op meerdere televisies Digitenne van KPN wenst te ontvangen, dient u voor elke televisie over een Tuner te beschikken. Voor het assortiment verwijzen wij u naar onze website:

http://www.kpn.com/televisie/Digitenne/apparatuur.cat

Op een abonnement kunt u maximaal drie tuners aansluiten, u betaalt dan per maand eenmaal de abonnementskosten voor het basisabonnement. Indien u een vierde en een vijfde ontvanger wenst aan te sluiten dient u een tweede abonnement af te sluiten.

Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.

dus het is gewoon 7,50 in de maand voor 3 koop pakketen
ik ga het vanmiddag halen.

ondanks dat het een beetje afdwaalde naar andere onderwerpen toch heel erg bedankt

holpen
door holpen - Jul 22, 2009 om 10:50
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@jopies:
Oh, je had het nog niet eens aan KPN zelf gevraagd....
Dat is misschien toch wel handig om te doen, he: gewoon even "naar de winkel" - en dan wel de vakzaak, natuurlijk. Daar voorleggen hoe je het wilt hebben en je laten vertellen hoe je dat het beste kunt doen.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 22, 2009 om 11:33
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@@@@Wat hrdwerrorman schrijft is heel, heel erg waar: Onze dochter heeft op haar slaapkamer een ontvangertje staan, van kpn, met smartcard van KPN, ze zou 'slechts' zo'n 20-25 zenders kunnen ontvangen: Ze heeft er meer dan 60 hoor! En ja ook veel duitse tv zenders er bij. Ze woont hemelsbreed zo'n 100 meter van de mast af, met het kleinde antennetje kan ze volop genieten van de ontvangst, op een klein scherm van zo'n 24-26 inch, is dit prima kijken. Ze betaald inderdaad €7,50 per maand voor dit abonnement, bij KPN. En ja, je kunt met een juist ontvangertje DVB-T kijken, dit hoeft helemaal geen ontvangertje van KPN te zijn hoor...Er  zijn meer wegen die naar Rome leiden...

Groete. Henri

matusso
door matusso - Jul 22, 2009 om 12:13
191 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo vragensteller,

Met een DVB-T tuner zonder smartcard meer dan de 4 á 5 Nederlandse tv-zenders kijken is echt maar voor weinigen weggelegd hoor. U zult daarvoor binnen het bereik van buitenlandse (Belgische en vooral Duitse) zenders moeten wonen en u zult al snel met antennes in de weer moeten om iets te kunnen ontvangen.

Geloof niet zomaar de verhalen dat je makkelijk 52 zenders kunt ontvangen.
Dat is meer een statement van die persoon hoe fantastisch goed hij  zelf kan knutselen dan dat het antwoord van enige waarde voor u is.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 22, 2009 om 13:44
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ matusso, off topic:

Je schrijft: "...je makkelijk 52 zenders..."

Wanneer je me aan wilt vallen op wat ik schrijf, citeer me dan correct, a.u.b.

Waar schreef ik "makkelijk"?

Toevallig is mijn woonsituatie zo. Ja, en ik kan knutselen. Doch er
zijn mensen die v.w.b. dit onderwerp nog gunstiger wonen en ook beter
kunnen knutselen. Dus dat je met een FTA-ontvanger maar 4 zenders kunt
ontvangen is niet zo!

Je weet niets van de woonsituatie (Jopie kan wel naast me wonen) en knutselcapaciteiten van Jopie S.
Ik ook niet, doch ik deel Jopie mijn eerlijke ervaring met DVB-T mee. Mag ik?

Wat doe jij? Alleen afkraken en hypotheses poneren die nergens op slaan. Zo lust ik er nóg wel een.

H.