roos52
door roos52 Dec 19, 2016 om 13:40
Elektronica & tv

Hoe bereken ik welke kerstlampjes ik kan gebruiken

Ik heb diverse reservelampjes voor kerstboom verlichting.
15v-3w
14v-3w
12v-2,5w
12v-3w
nu heb ik diverse verlichting wat aangeeft 20x2,5w-12v en 30x3w-8v en 20x3w-12v
hoe bereken ik nu de juiste lampjes, kan ik bijvoorbeeld voor het snoer wat aangeeft 3w-12v ook de lampjes gebruiken14v-3w gebruiken?
graag een simpele manier om te berekenen, ik ben niet technisch.

9134 11 Rapporteer

akkerdistel
door akkerdistel - Dec 19, 2016 om 13:47
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Tssss! Dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling, ze wijzigen dit - ietsiepietsie - jaarlijks niet voor niets.

An sich maakt het niet zo heel veel uit wanneer 'n paar lampjes niet exact overeenkomen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 19, 2016 om 13:57
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Met de door u opgegeven lampjes zou ik zeggen dat u ze onderling allemaal uit kan wisselen. Dat mag geen problemen opleveren.

simon55
door simon55 - Dec 19, 2016 om 14:07
1556 Antwoorden / 5 Vragen

De lampjes van 15 en 14 volt kunnen in n snoer met 15 lampfittingen , en die van 12 volt in n snoer van 18 lampfittingen. U  berekend t simpel neem wattage gedeeld door voltage en ja t aantal wat ( wat zegt ie ) wat maakt niet echt veel uit maar is afhankelijk van wat er in de goede fittingen zit. Voor de rest kun je net zo goed die handel in de prullenbak gooien want ieder jaar komt er weer n ander snoertje op de markt,en zijn er GEEN reserve lampjes meer te koop. Of je moet nog oude Philips hebben de W 15 of W 30 die heb ik beiden en zijn niet kapot te krijgen, en nog steeds lampjes voor te koop. Ik wens u allen fijne en prettige kerstdagen toe en tot in de pruimentijd

roos52
door roos52 - Dec 19, 2016 om 14:07
21 Antwoorden / 8 Vragen

Dus er is geen overbelasting mogelijk?

mathijs_b
door mathijs_b - Dec 19, 2016 om 14:13
641 Antwoorden / 77 Vragen

De lampjes staan in serie en door alle lampjes loopt dezelfde stroom.
Indien verschillende lampjes gebruikt worden zal de spanning over de lampjes niet meer de juiste zijn.
Op sommige lampjes komt een te hoge spanning te staan en deze zullen sneller doorbranden. Een doorgebrand lampje wordt vaak kortgesloten met als gevolg dat de rest van de lampjes weer een hogere spanning krijgt en die gaan ook sneller kapot. Dus weer een hogere spanning daarop en opeens valt alles heel snel achter elkaar uit met mogelijk zelfs kortsluiting als gevolg.

Maar....we leven in 2016. Tegenwoordig hebben we LEDlampjes. Ze zijn goedkoop en hebben een enorm lange levensduur. Dus waarom niet met de tijd meegaan en even de oude lampjes eruit en LEDlampjes ervoor in de plaats? Voor het uiterlijk hoef je het niet meer te laten. De moderne LEDlampjes zijn nu net zo mooi of nog mooier dan de ouderwetse gloeilampjes.

Ma
door Mat Matheij Dec 19, 2016 om 23:04
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat was in de oudheid maar tegenwoordig /en met reden staan niet alle lampjes meer in serie hetgeen het GVD principe minimaliseert.

gerbera
door gerbera Dec 20, 2016 om 07:16
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@M&M Normale kerstboomverlichting waarvan de lampjes een lage spanning hebben staan altijd in serie. Een lampje van 12 volt op 220 volt zetten werkt niet en zegd dus "plof" inclusief de zekering die er dan uitvliegt. En voor de (kerst)ledlampjes wordt een trafo (laagspannings adaptor) gebruikt

roos52
door roos52 - Dec 19, 2016 om 14:25
21 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Simon, klinkt simpel wattage gedeeld door volt? 3w: 14v=0.214  of is het 3w:220v=0,013

ik heb een snoer wat aangeeft 20x 2,5w/12v  zonder lampjes en ik heb veel lampjes 14v/3w kan ik deze voor dIt snoer gebruiken?

en het snoer 30x 3w/8 volt gebruikt mijn dochter in Italie, welke lampjes kan ik dan het beste meegeven als reservelampjes (uit mijn voorraad)

ph
door philip36 - Dec 19, 2016 om 21:44
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ben nu al 2 keer mijn tekst kwijtgeraakt.
Op Plaats geklikt, komt de boodschap dat de pagina niet gevonden kan worden.
kan ook niet meer terug naar vorige pagina, tekst weg.

Het ging erom dat mijn eerste reactie helemaal fout is, dus die snel vergeten.

Bij het vervangen van een snoer met 15V lampjes door 12V lampjes gaan juist de 15V lampjes feller branden en de 12V lampjes zwakker.
Hoe meer lampjes vervangen worden hoe feller de 15V lampjes gaan branden, dus eigenlijk niet aan beginnen omdat je op een gegeven moment niet meer weet hoeveel lampjes er vervangen zijn.

Voor TS reactie,
Wat  betreft een snoer wat aangeeft 20 x 2,5W, 12V kunnen gewoon 20 lampjes van 3W, 14V gebruikt worden, lampjes geven dan minder licht.
Uw zus kan jammer genoeg geen enkel lampje uit uw voorraad gebruiken, zou binnen de kortste keren doorbranden.
Om het ook eens te horen van een vakman kunt u, uw vraag stellen op het forum van klusidee,

http://www.klusidee.nl/Forum/elektrisch-verlichting-en-ventilatie-f11.html

akkerdistel
door akkerdistel Dec 21, 2016 om 12:38
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Altijd even een control + a en dan control + c doen. Zitten nogal aardig wat bugs in deze 'website'.

gerbera
door gerbera - Dec 19, 2016 om 22:58
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Om te weten welk voltage u nodig heeft voor een snoer deelt u 240 (volt) door het aantal lamp fittingen in het snoer. Dus 240/20 is dus 12 volt, 240/30 is dus 8 volt. De hoeveelheid watt is niet zo belangrijk hoe hoger dit is des te meer licht geven ze. Voor uw dochter heeft u echt 8 volt nodig. Zou u 12 volt lampjes gebruiken ziet u ze amper branden.
P.S. voor de huidige netspanning wordt tegenwoordig 240 volt gemeld maar is over het algemeen gem. 220 volt.

ph
door philip36 Dec 20, 2016 om 11:26
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@gerbera
ik stelde dat een 12V 3W lampje in een snoer met 29 lampjes 8V 3W door zou branden.
8V 3W betekent dat er een stroom van 0,375A doorgaat.
12V 3W betekent een stroom van 0,25A.
Met 29 lampjes 8V,3W en eentje van 12V, 3W in het snoer wordt de stroom 0,36A.
Dus 12V lampje krijgt ook 0,36A, 40% hoger dan waar het voor gemaakt is dus brandt door.
Zie ik iets over het hoofd?
Misschien wil de dochter van de TS het uitproberen, kost op zijn hoogst een 12V lampje.

gerbera
door gerbera Dec 20, 2016 om 12:34
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@ philip36, het amperage is alleen van belang om het verbuik te meten. 30x3w=90w het verbruik per snoer per kw/u. Het punt is dat bij een hoger voltage van het lampje deze in het totaal zwakker gaan branden. Ze kunnen dus niet doorbranden. Zou je dus 30 12v lampjes in het snoer van de 8v lampjes doen zou je 360v nodig hebben om ze op volle sterkte te laten branden ze krijgen echter 220v dus branden zwakker. Vergelijk het met een zaklamp, hoe leger de batterij des te zwakker gaat deze branden. Andersom wel een lampje van 8v in een snoer waar 12v lampjes ( 20x 8v)  in horen branden door doordat het spanning dan te hoog is per lampje nml 4v per lampje en daar is het gloeidraadje niet op berekend. Je kunt wel in een snoer van 8v  een of meerdere lampjes van 12v doen alleen gaan de boel dan minder fel branden. Maar mijn berekening is gebaseerd op het volledig vervangen per snoer.

ph
door philip36 Dec 20, 2016 om 13:02
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Duidelijk, maar mijn berekening was één lampje in het snoer van de 30 lampjes 8V,3W vervangen door een 12V,3W. lampje.
Volgens mijn berekening, voor het gemak uitgaande van 240V, komt er in dat geval ruim 17V op het 12Volt lampje te staan.
Om het 8V lampje vol te laten branden moet er een stroom van 3/8 A (0,375A) door.
Om het 12v lampje vol te laten branden echter maar 3/12A (0,25A).
Door dat ene 12V lampje daalt de stroom in het snoer met 30 lampjes van 0,375 A naar 0,36A en dat is natuurlijk teveel voor het 12V lampje.
De TS wilde aan haar dochter lampjes meegeven als reserve voor haar snoer met 30 lampjes, vandaar dat ik uitgegaan ben van één lampje vervangen.

gerbera
door gerbera Dec 20, 2016 om 21:45
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Er staat een klein foutje in mijn bericht, er staat amperage om verbruik te meten, dat moet zijn wattage.

Omdat de lampjes in serie staan zal dat ene of een paar lampjes van 12 v niet veel uitmaken. De lichtsterkte van het lampje wordt bepaald door de gloeidraad en het vermogen (watt) van het lampje. Omdat een lampje van 12v een hogere spanning nodig heeft dan die van 8v zal deze dus minder sterk branden. (zaklamp princype) De stroomsterkte (Amp)  die door de lampjes gaat is voor alle lampjes gelijk.
Nog een voorbeeld, een fietsdynamo geeft gem, 6v waarop het lampje vol brand, gebruik je een 8v lampje zal deze minder licht geven, gebruik je een 4v lampje brand deze door. Dit heeft te maken met spannig en stroomsterkte wat de dynamo afgeeft. Die blijft nml constant (bv 6v 1 Amp) echter bij gebruik van een 8v lampje is deze onvoldoende om de lamp op volle sterkte te laten branden en bij een 4v lampje te hoog dus die zegt knap.

ph
door philip36 Dec 21, 2016 om 11:54
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@gerbera
Volgens mijn berekening krijgt het 12V lampje in de keten van 8V lampjes ruim 17V.
De gloeidraad van het 12V, 3W lampje heeft om voluit te branden een stroom nodig van  I= P/E = 3/12= 0,25A.
Het 8V lampje heeft daarvoor 3/8= 0,375A nodig.
Dus door een snoer met 30 lampjes 8V, 3W aangesloten op 240V gaat 0,375A.
Als 1 lampje 12V niet veel uitmaakt zal het ook niet veel uitmaken voor de stroomsterkte in dat hele snoer en zal die tegen de 0,375A liggen.
Dat is dan toch zo'n 40% hoger dan het 12V lampje nodig heeft om voluit te branden. U geeft allemaal voorbeelden waar het om één enkel lampje of allemaal dezelfde lampjes in serie gaat.

gerbera
door gerbera Dec 21, 2016 om 13:51
7372 Antwoorden / 14 Vragen

nou nog heel kort, op een snoer van 30 lampjes staat op elke fitting 240/30= 8v. Lampje van 12v heeft 12v nodig om volledig te branden. Krijgt maar 8v is dus te weinig. Hoe meer lampjes 12v in een snoer van 8v des te zwakker gaan ze branden. Dit is dan weer afhankelijk van de weerstand die wordt veroozaakt door het 12v lampje. En afhankelijk van de weerstand kunt u het amperage berekenen wat nodig is om de lampjes vol te laten branden. Ik geef nergens aan dat het over 1 lampje gaat. Het gaat er om dat als je 1 of meerdere lampjes van 8v in een snoer van 12v lampjes doet deze doorbranden omdat de spanning te hoog is. Andersom kan dat geen kwaad omdat de 12v lampjes slecht 8v krijgen en dus niet door kunnen branden. U berekend de amperage wat door het lampje gaat maar het gaat er om hoeveel Amp nodig is om de lampjes te laten branden. Lampen zij er op gemaakt dat ze een hoger stroomsterkte (A) kunnen verdagen dan nodig is. Dit in tegenstelling met de spanning, 12v is 12v en, met een kleine marge, niet meer. Maar omdat de lampjes is serie staan wordt de 240v verdeeld over het juiste aantal lampjes. Voor 8v lampjes heb je er dus 30 nodig om veilig op 220v te branden. Doe je die in snoer van 20 lampjes, al is het er maar1 of 2 dan branden ze gewoon door. Elk lampje krijgt dan dus 4v te veel.

Ma
door Mat Matheij - Dec 19, 2016 om 23:15
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wilt u het Concertgebouw verlichten. Reservelampjes plaatsen daar waar ze horen. De hogere voltagelampjes kunt u te allen tijden plaatsen in een op lager voltage berekende stroomkringen.

gerbera
door gerbera Dec 20, 2016 om 07:10
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Tuurlijk kan dat, ze geven dan echter geen licht. U verward het voltage met wattage.

Ma
door Mat Matheij Dec 21, 2016 om 11:14
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ze geven minder licht zoals u al zelf aangeeft. En er wordt in het geheel niets ojuist gezegd. Het is immers uw eigen antwoord nietwaar?

roos52
door roos52 - Dec 19, 2016 om 23:57
21 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Gerbera en Philip36, dit is wat ik wilde weten (als leek zijnde) het berekenen van de lampjes. Dank hiervoor.

gerbera
door gerbera Dec 20, 2016 om 07:05
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Graag gedaan, suc6 er mee.