pe
door peedewee Sep 9, 2010 om 00:04
Elektronica & tv

Slechte ontvangst Ziggo digitaal

Hallo,
Een flink deel van de zenders- o.a. vooral 1 2 en 3 -
uit mijn Ziggo digitaal pakket heeft stilstaand/ schokkerig beeld.
Signaal bij binnenkomst( meterkast) is okay. Analoog is goed.
Ik heb de kabel -1,5 m- vanuit de muur naar tv vervangen.
Digitaalontvangst is echter slechts 19%

Ziggo beweert dat het in de bekabeling zit. Monteur komt niet.

Zijn zij verantwoordelijk voor de kabel ( door het huis) van de meterkast naar de kabelaansluiting in de muur?
En ligt daar mogelijk de storing?
Ligt het aan de decoder? ( Panasonic )
Wat is een goed(koop) alternatief voor Ziggo, ben het spuugzat

Dank voor de reactie!
Patrick

9095 15 Rapporteer

erik008
door erik008 - Sep 9, 2010 om 00:14
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ziggo moet op jouw aansluitdoos door een monteur een meting laten verrichten.
Op dat moment weet je pas of het voor of na de doos zit.
Het is typisch ziggo, om het probleem bij de klant te leggen.

pr
door prinspils - Sep 9, 2010 om 03:53
88 Antwoorden / 9 Vragen

Als het anoloog beeld wel goed is, dan ligt het m.i. waarschijnlijk aan uw Panasonic decoder. Deze al eens een reset gegeven: stroom 2 minuten er van afhalen - stekker eruit trekken! Update van firm/software nodig? Kijk hiervoor op de website van www.panasonic.nl o.i.d.

freya
door freya - Sep 9, 2010 om 09:49
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals al aangegeven zou een meting op de plaats waar de kabel het huis binnenkomt uitsluitsel kunnen bieden, maar aan de andere kant kan het natuurlijk geen kwaad om de bekabeling eens goed te controleren. Bij analoge TV is de kwaliteit van de kabel niet zo heel erg belangrijk (je hebt hoogstens een iets minder goed beeld), maar bij digitale TV vertaalt een mindere kabel zich meteen in ontvangstproblemen.

Goede kabels en connectors zijn bij digitale TV van essentieel belang!

Als je dus nog 'gewone' kabels (die goedkope, dunne van de bouwmarkt) en connectors met die plastic kapjes gebruikt, vervang die dan eerst maar eens door een goede kwaliteit kabel en (volledig) metalen connectors.

m.vr.gr. Freya

zi
door ziggowebcare - Sep 9, 2010 om 18:52
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ziggo is verantwoordelijk voor het signaal tot aan uw woning. Daarbinnen is het de verantwoordelijkheid van de klant. U geeft aan dat het signaal wel goed uw meterkast binnenkomt.

Het probleem dat u omschrijft, wordt in veel gevallen veroorzaakt door een stoorzender in de buurt van de decoder of antennekabel (coax). Daarom adviseren wij u het volgende te controleren:

Staat er binnen 50 centimeter van de decoder een draadloos of sterk magnetisch apparaat, dan kunt u testen of dit het probleem veroorzaakt, door dit tijdelijk van de stroom af te halen of te verplaatsen.

Bij draadloze of sterk magnetische apparatuur kunt u denken aan:
· Een babyfoon
· Een draadloos telefoontoestel of basisstation
· Een router voor draadloos internet
· Een geluidsspeaker

NB: Extra informatie over bekabeling en stoorzenders kunt u vinden op http://www.kabelkeur.nl/.

Als het analoge signaal wel in orde is, kunt u proberen uw digitale ontvanger voor enkele seconden van de netspanning te halen en hem daarna opnieuw in te stellen door hem terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.
Ook is het inderdaad aan te raden te controleren of er een update voor de firmware (software) van de digitale ontvanger beschikbaar is. Raadpleeg hiervoor de handleiding van het apparaat.

pe
door peedewee - Sep 9, 2010 om 19:15
2 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor de reacties, het euvel doet zich nog altijd voor.
Kom het overigens op heel veel forums tegen!!
De kabels (behalve die door de muren) zijn reeds vervangen.
Voor de Panasonic decoder zijn na wat speurwerk al enige jaren geen updates voorhanden, stroom, smartcard etc al in- en uit gehad.
Zoals gezegd stuurt Ziggo geen monteur langs om een meting te verrichten,
ondanks dat het signaal onder de minimale norm ligt.

Aan het standaard antwoord zoals door ziggowebcare gecopy/pasted heb ik niets,
dat kan ik wel dromen en allang opgevolgd na en tijdens een veel te duur telefoontje met Ziggo...

Ik heb geen trek om een nieuwe kabel te trekken van meterkast naar aansluitpunt in de kamer. Heb al een proefkabel door de kamer gelegd en dat werkte niet, zie niet in wat voor verschil het uitmaakt wanneer ik deze door de pvc pijp haal...

antwoorden blijven welkom!

Dank, Patrick

marcel75
door marcel75 - Sep 9, 2010 om 20:18
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Hier ook al tijden hetzelfde probleem. In vorige woning vrijwel geen problemen (was een nieuwbouwwijk). Nu wat landelijker gaan wonen en een triest signaal hier. Ik heb ook al alle kabels richting de decoder vervangen voor kabel met massieve koperen draad en vergulde connectors. In huis heb ik dus nu nog beter kabel liggen dan van buiten mijn woning inkomt! En daartussen (uit ellende) zelfs een behoorlijke signaalversterker gezet. Dat scheelt wel wat: van 31% naar 55%. Veel zenders zijn daardoor wel aan te zien, maar inderdaad Ned 1, 2 en 3, maar ook sommige themakanalen zijn niet om aan te zien en te horen.

De argumenten van Webcare zijn ook wel haast onmogelijk te noemen. Het snoertje dat je er bij krijgt om de decoder op je TV aan te sluiten is 40 cm. Dan zit je dus altijd binnen 50 cm van een speaker of een ander apparaat dat storing kan geven (de t.v. immers).

Daarnaast had ik in mijn vorige woning nog wel goedkopere snoeren, een langere afstand te overbruggen, gewone connectors en wel goed beeld.

Wat ook erg vervelend is dat je regelmatig de panasonic decoder moet resetten. Regelmatig vastlope, niet meer reageren op afstandsbediening en zelfs niet op handbediening), teletekst die niet goed werkt etc. En als je belt (maakt niet uit hoe vaak) blijft de stekker er uit en opnieuw opstarten de enige oplossing. Lijkt mij niet en dat heb ik ook al eens aangegeven.

Het heeft overduidelijk met onderhoud van het netwerk te maken. Of eigenlijk het bezuinigen daarop (dus gewoon amper doen). Voorzover ik na heb kunnen gaan is hier de kabel in de jaren 80 de grond ingegaan en nooit meer echt naar omgekeken.

En inderdaad de monteur zal nimmer langskomen.

birdies
door birdies - Sep 9, 2010 om 20:23
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Toch zijn de problemen zoals jij beschrijft, het gevolg van kabels/stekkers, zoals freya al uit legt. Het lijkt er op dat stekkers niet goed zijn of niet goed aangesloten zijn.

Als analoog wel goed is, heeft Ziggo hier verder niets mee te maken. Je decoder is ook al jaren oud, al een decoder geprobeerd van buren o.i.d.?

Je kan wel een beroep doen op service+ van Ziggo, maar daarvoor moet je betalen klik hier

Al hier, klik gekeken?

dirck
door dirck - Sep 9, 2010 om 20:28
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Het enige wat ik je kan aanraden, is om een andere decoder te proberen.
Bijvoorbeeld eentje van de buren of van familie.
Werkt het dan wel goed, dan weet je in ieder geval dat het aan de Panasonic decoder ligt en niet aan je kabels.

Groet, Dirck

dirck
door dirck - Sep 9, 2010 om 20:32
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=birdies schreef op donderdag 9 sep 2010, 20:23]Je decoder is ook al jaren oud, al een decoder geprobeerd van buren o.i.d.?
Je was me net voor Birdies. Ik zat hier ook al aan te denken. hahaha

Groet, Dirck

marcel75
door marcel75 - Sep 10, 2010 om 08:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Birdies,
Met mijn oude bekabeling is het signaal zo mogelijk nog slechter. Bij mij kan het dus niet liggen aan de stekkers.

Of analoog goed is, is haast niet te zien. Maar als ik het vergelijk met het signaal bij anderen (bijvoorbeeld oude buren) dan is het daar veel scherper.

En waarom zou ik een nieuwe decoder moeten aanschaffen. Ik heb al sinds 2002 digitale TV van (destijds nog) multikabel. Decoder gekocht voor € 99,--. Kreeg ik enorm grote bak van Sagem. Volgens de gebruiksaanwijziging zou op korte termijn toen al Video On Demand en andere interactieve diensten worden aangeboden. 4 Jaar later krijg ik een brief van Ziggo dat ik een nieuwe decoder nodig heb omdat de Sagemdecoder niet meer zou werken en dat de extra diensten er niet zullen komen. Maar als ik op dat moment een nieuwe decoder kocht (ze hadden toen alleen een panasonic in de aanbieding) tegen het actie tarief van € 49,--, mocht ik de Sagem houden. Nogal logisch, die heb ik zelf aangeschaft.

Laat Ziggo eerst maar eens zorgen dat ze fatsoenlijke decoders versturen, daar geen absurde kosten voor rekenen (betaal al behoorlijk extra voor extra zenders terwijl er inmiddels al minder zenders zijn dan voorheen, maar het bedrag gelijk blijft) en dat het signaal gewoon goed is. En waarom zou ik daarvoor moeten betalen? Als ik mijn werk niet goed doe en dat later moet herstellen bij een klant kan ik ook niet zeggen: wil ik wel, maar dan moet u wel betalen! Het is mijn misser, dus zijn het ook mijn kosten op dat moment.

birdies
door birdies - Sep 10, 2010 om 11:14
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Marcel, het advies om een andere decoder te proberen, was in 1e instantie gericht aan topicstarter. Advies was trouwens niet om een andere decoder te kopen, maar om te proberen. Dit om uit te sluiten dat de slechte ontvangst veroorzaakt wordt door de Panasonic decoder.

Begrijp nu dat jij ook een Panasonic hebt en ook slechte ontvangst. De Panasonic is ondertussen op zijn minst 4 jaar oud, de techniek gaat supersnel, dus n.m.m. is deze Panasonic dan al afgeschreven. Om het over verbeteringen in de voorbije jaren maar niet te hebben verder.

Dus ook aan jou: waarom niet even een andere proberen (lenen, niet meteen kopen) en kijken of de ontvangst daarmee verbeterd.

marcel75
door marcel75 - Sep 10, 2010 om 11:21
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Birdies,
Ik wil uiteraard van alles uitproberen, maar zolang Ziggo nog steeds dezelfde panasonic aanbiedt en ik weet dat een qua leeftijd en merk vergelijkbare decoder in een andere wijk het wel goed doet, blijf ik sceptisch. Maar ik zal het een dezer dagen eens proberen.

birdies
door birdies - Sep 10, 2010 om 11:28
6104 Antwoorden / 31 Vragen

............maar zolang Ziggo nog steeds dezelfde panasonic aanbiedt .........

Marcel, vlg mij is die Panasonic al lang uit de handel? Zou trouwens nooit een decoder bij Ziggo kopen, maar gewoon op het web. Zijn ze stukken goedkoper.

Heb je het probleem al eens hier, klik voorgelegd? Zitten veel (ervarings)deskundigen, maar ook Ziggo webcare pakt daar actief de problemen op.

birdies
door birdies - Sep 10, 2010 om 11:29
6104 Antwoorden / 31 Vragen

2e poging voor link: klikkerdeklik

fv
door fvdbegm - Sep 17, 2010 om 15:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

allemaal heel herkenbaar de problemen met ziggo.
heb nu 4 maanden een digitale tv en paket van ziggo maar hopeloos.
al 2 tv versleten want volgens ziggo helpdesk is de tv niet gecertificeerd. alleen type en merk staan wel op hun site. De verkoper heeft al kabels gelegd van de meterkast naar woonkamer geen oplossing, metingen verricht 49% sterkte.. alle telefoons naar ziggo door mezelf en tv verkoper leveren niks op alleen antwoord dat het aan mij (de klant ligt en zijn aangeschafte tv en niet de kabels van ziggo.
oplossing de digitlae tv wordt opgehaald en ik krijg mijn geld terug. (verkoper is het zat met mij)
EN NU IEMAND ZAL MIJ MOETEN TEGENHOUDEN WANT IK GA DE HELE TENT VAN ZIGGO VERBOUWEN.