tv
door tv-kijker Oct 23, 2016 om 00:48
Elektronica & tv

Tv gaat half jaar na verlopen garantietermijn kapot, waar heb ik recht op?

Twee en een half jaar kochten wij bij een bekende electronicazaak een nieuwe smart TV, nadat onze oude smart TV(gekocht bij dezelfde winkel) ook vroeg defect ging. Na één jaar ging het LCD-scherm af en toe strepen vertonen. De winkelmedewerkers verwezen mij door naar de fabrikant, waarna ik deze heb gecontacteerd. Voordat een duidelijke diagnose was gesteld, verdwenen de problemen net zo plotseling als ze kwamen. Er was dus niks meer om met de fabrikant te bespreken of te laten onderzoeken.

Anderhalf jaar later(De TV is twee en een half jaar oud) laat het LCD-scherm het volledig afweten. Deze blijft zwart, maar licht wel op. Het geluid doet het ook nog. De TV is naar de winkel van aankoop gebracht, daar gaf men aan niks voor mij te kunnen doen aangezien de garantie verlopen was. Laten controleren en een diagnose laten stellen kost volgens de medewerker tussen 40,00 en 60,00 en met een eventuele reparatie erbij vanaf €210,00. Korting op een nieuw toestel of om überhaupt een diagnose van het defect te stellen was onmogelijk. Deze meneer moest en zou mij een nieuw TV-toestel aansmeren.

Omdat ik niet geloof dat je na verlopen van garantie je TV zomaar zou moeten weggooien(deze is immers nog niet verouderd, en heeft amper aangestaan!), ben ik op internet gaan zoeken naar evt. rechten na de garantieperiode. Hier en daar staat er wel iets over dit onderwerp beschreven, maar veel van de bronnen spreken elkaar tegen. De ene auteur heeft het over een "verwachte technische levensduur" en de andere over een "coulanceregeling". Ook de percentages van compensatie verschillen redelijk. De een heeft het over het percentage van de verlopen verwachte levensduur, de andere kreeg gratis een nieuw toestel aangeboden. N.a.v. deze informatie nogmaals geprobeerd om informatie in te winnen, deze keer via de webcare en telefonische klantenservice. De webcare medewerkers gaven, net als de winkelmedewerkers, aan dat de garantie verlopen is en dat men in zo'n geval maar een nieuwe tv moet kopen. Echter, de telefonische klantenservice had het over een coulance regeling, waarbij men een kleine korting geeft op reparatie. Daar zitten wel wat haken en ogen aan: zo krijgt men voor reparaties tot een bedrag ergens in de honderd euro geen offerte, maar wordt deze gelijk zonder toestemming gerepareerd en krijgt de klant de rekening. Ook heeft het traject een doorlooptijd van ca. 10 weken en schijnt de korting die men geeft maar een klein percentage van de werkelijke kosten te zijn.

Graag zou ik, van een persoon met verstand van deze zaken, vernemen wat mijn rechten en plichten zijn in zo'n situatie. Berust de uitspraak dat de consument (kort) na verlopen van garantie maar een nieuw apparaat moet kopen op waarheid?

1646 6 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 23, 2016 om 00:59
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ook hier is er soms lichte onenigheid wat te verwachten. Gelukkig zijn er een aantal vrijwilligers zeer thuis in dit onderwerp. En zij zullen u graag adviseren.
Naar mijn mening zou het redelijk zijn om 50% van de Reparatiekosten te betalen.

Ik ben het op één punt niet met u eens, want een tv van 2,5 jaar oud is behoorlijk verouderd. Voor u is het nog een prima tv naar technisch is het flink achterhaald.

marita5
door marita5 - Oct 23, 2016 om 07:11
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tv-Kijker ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa

ro
door ronny530 - Oct 23, 2016 om 07:30
2778 Antwoorden / 41 Vragen

De winkel waar u de tv heeft gekocht is in dit soort gevallen het eerste aanspreekpunt maar zo te lezen willen ze u niet helpen en dat is op zijn minst vreemd want zo raken ze klanten kwijt. Veel fabrikanten hanteren een coulance regeling waarbij een deel van kosten op de reparatie/vervanging in mindering wordt gebracht. Aangezien de winkel niets voor u wil betekenen blijft de fabrikant over, daar kunt u een reparatieverzoek indienen met de nodige uitleg over de halsstarrigheid van de winkel. Wat de garantie betreft is daar geen wet voor gemaakt maar een Europese richtlijn waarin de fabrikanten van consumenten elektronica verzocht wordt de twee jaren termijn te hanteren en op Apple na ook doen. Het is wel zo dat na het verstrijken van de garantieperiode de fabrikant geen plicht meer heeft om reparaties alnog kosteloos uit te voeren en komen de kosten voor eigen rekening. De uitspraak koop maar een nieuwe is niet op waarheid gebaseerd want het toestel kan nog best reparabel zijn maar daar zit een kostenplaatje aan en is een keuze die u zelf kan maken.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2016 om 10:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Afgezien van uw eventuele rechten, bij die winkel koopt u toch helemaal niets meer?

U hebt rechten ten opzichte van de winkelier, maar om die rechten geldend te kunnen maken is meestal een heel moeilijke zaak en soms onbegonnen werk.

Lees de site van Consuwijzer eens over dit onderwerp.

zoekster1
door zoekster1 - Oct 23, 2016 om 11:06
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik uw verhaal zo lees, dan heeft deze tv in de basis al een gebrek, dat even na een jaar oppiepte en nu tot volle wasdom is gekomen. Als u een gebrekkig/ondeugdelijk product heeft gekocht heeft u recht op vervanging of herstel. Mocht dat niet meer mogelijk zijn, dan heeft u recht op ontbinding van de overeenkomst.
In het Quel arrest is aangetoond dat vervanging of herstel kosteloos moet zijn. Als de overeenkomst wordt ontbonden dan kan er een redelijke marge van het aankoopbedrag afgaan.

Leest u klik  HIER wat Arnoud Engelfriet hierover schrijft. Overigens is dat een heel benaderbare jurist, die niet te beroerd is om u van advies te voorzien als u het heel vriendelijk in een mail vraagt.

U zult er wel achter komen dat recht hebben en recht krijgen twee heel verschillende dingen zijn.

U kunt inderdaad voor de garantie niet meer bij de fabrikant terecht, maar wel bij de verkoper., die moet u een product leveren dat niet gebrekkig (conform de overeenkomst) is en een bepaalde periode probleemloos mee moet gaan. Bij de verkoper moet u uw recht op kosteloos herstel/vervanging indienen, niet bij 'het  merk'. Het is handig dit schriftelijk te doen, bijv. via de volgende voorbeeldbrief

klik HIER

Die brief kunt u aanpassen aan uw eigen situatie. Vermeld erin dat de tv al eerder kuren vertoonde en dat er daarom in de basis al een fout in de tv zit. Dat helpt uw verhaal enorm vooruit. Al zal u er toch achter komen dat zonder een stok achter de deur van gerechtelijke stappen de verkoper weinig gewillig zal zijn om u tegemoet te komen.
Als u advies vraagt aan consuwijzer.nl klik HIER via de mail, dan krijgt u meestal een schriftelijk (via mail) antwoord, die kunt u ook nog toevoegen om uw verhaal kracht bij te zetten.

Wat dan nog kan helpen is via klachtensites op internet, bijv. klachtenkompas.nl of klacht.nl of sociale media zoals twitter of facebook uw verhaal nog eens vertellen en daar uw recht op een goed werkend product eisen. Niet geschoten is immers altijd mis.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 24, 2016 om 14:45
16845 Antwoorden / 202 Vragen
zoekster1
door zoekster1 Oct 24, 2016 om 16:13
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nee dat is niet heel simpel. Het is voor veel mensen heel moeilijk om de wet te lezen en te begrijpen. En dat vind ik dan weer heel begrijpelijk, niet voor niets wordt er zoveel in de rechtszaal uitgevochten. Zelfs juristen hebben moeite met het goed interpreteren van de wet.