25 jaar garantie op IKEA keuken, maar kan geen deurtjes meer nabestellen
In 2004 had ik bij de IKEA een keuken gekocht, deze heeft het FAKTUM keukensysteem. nu 13 jaar later is mijn keuken toe aan nieuwe deurtjes. Echter kan ik deze niet meer nabestellen bij de IKEA omdat deze zijn overgestapt op een ander keuken systeem. Als ik contact opneem met de klantenservice wordt mij steeds duidelijk gemaakt dat ik maar 10 jaar garantie had terwijl mij ook is verteld dat alle IKEA faktum keukens onder de 25 jaar garantie vallen. Dit is de mail die ik na een klacht ontving: Wij begrijpen uw teleurstelling maar kunnen u helaas niet meer van dienst zijn. De FAKTUM keuken en de verschillende fronten maken al bijna drie jaar geen onderdeel meer uit van ons assortiment. IKEA heeft haar klanten twee jaar de gelegenheid gegeven om de verschillende onderdelen alsnog te kunnen bestellen. Echter is dit ook al bijna 1 jaar niet meer mogelijk. De produktielijnen zijn stopgezet en de centrale voorraden ondertussen uitverkocht.
Ik wil gewoon nieuwe deurtjes kopen, maar dit kan dus blijkbaar niet meer. Wat kan ik nu het beste doen. wat zijn mijn rechten? Het is toch logisch dat ik niet zomaar een nieuwe keuken koop omdat de deurtjes niet meer in orde zijn?
Van rechten is pas spake wanneer u de garantietijd hard kunt maken ... maar ze (?) hebben gezègd ...
Ikea had mijn klacht ook al in behandeling genomen een aantal weken terug, maar vanuit foto's werd mij verteld dat ik de schade zelf had verricht. Maar ookal heb ik de schade zelf verricht, dan zou ik toch (tegen betaling) een reparatie moeten krijgen?
Schade aan de deurtjes heeft u door gebruik altijd zèlf veroorzaakt ... wie anders?
Dagelijks huishoudelijk gebruik stelt hoge eisen aan een keuken. Daarom testen we onze keukens grondig, zodat we zeker weten dat ze bestand zijn tegen zware gewichten, hoge temperaturen en normaal dagelijks gebruik. Wij geven 25 jaar garantie op materiaal- en constructiegebreken in het FAKTUM keukensysteem en in de VÄRDE serie van vrijstaande keukens. Voor alle keukenmengkranen, behalve de LAGAN keukenmengkraan, geldt een garantie van 10 jaar. En voor alle apparaten een garantie van 5 jaar (zie de afzonderlijke brochures). Dit staat op de site van IKEA
Ook had ik de keukendeurtjes geschilderd, daar was de IKEA het ook niet mee eens
Van een gebrek is geen enkele sprake.
Misschien de deurtjes, wanneer het hout is opknappen?
De deurtjes zijn gemaakt van kunststof
... en andere deurtjes (uit een later systeem) passen nu niet meer begrijp ik.
MDF op maat (laten) zagen en zelf een kleurtje geven onder het gebruik van de oude scharnieren een optie? Grepen zijn er in alle maten te koop.
Marktplaats een optie misschien?
Garantie betekent dat fabrieksfouten hersteld worden. Nieuwe deurtjes vallen dus niet onder garantie.
Ben maar blij dat de deurtjes na 13 jaar niet meer in het assortiment zitten, want dan zou IKEA ouderwets spul verkopen.
Als je nieuwe deurtjes wilt hebben, kun je het beste elders gaan rondkijken naar deurtjes met dezelfde maat.
De scharnieren passen dan mogelijk niet, maar een handige jongen lost dat probleem wel op.
IKEA verkoopt spullen die al sinds de jaren 70 in het assortiment zitten.
Toch moeten ze onderdelen op voorraad houden voor wèl echte garanties die niet uit verslijten en gebruik resulteren ... maar u kunt er nu geen gebruik van maken.
Bij het topmerk SieMatic zijn eerdere bestekbakken ook niet meer leverbaar ... het houdt klaarblijkelijk ooit dus eens op!
Ik denk dat er kleine vooraden onderdelen voor garantiegevallen liggen, maar als iedereen opeens deurtjes van 2004 wil hebben houdt het op......
De deurtjes werden tot 2014 gemaakt
... dus er is wel degelijk een voorraad, maar u heeft er geen recht op! Probeer een matigere toon en zeg dat u bereid bent aan de kosten deel te nemen ... (een optie ?)
@hansje. Niet gelezen dat die oude voorraad op is? En "bereid zijn aan de kosten deel te nemen", wat is dat voor onzin? Als de Ts nieuwe deurtjes nodig heeft, moet er gewoon betaald worden.
Ik vind 13 jaar voor het uiterlijk van een keuken best aardig.
De "mode" is iets veranderd in die tijd en nu zijn witte deurtjes (voorbeeld) modern, 13 jaar geleden beige deurtjes.
Je kunt dus niet eisen van IKEA dat ze nu onder garantie je beige deurtjes door witte gaan vervangen.
Als die beige deurtjes vanzelf donkergroen met oranje stippen geworden waren had u misschien wél een zaak.....
Lees eens op onderstaande link, u blijft 25 jaar garantie houden.
Maar na 13 jaar nog kunnen spreken van fabrieksfouten zal moeilijk zijn.
Wat is er met de deurtjes, deurtjes zelf aan vervanging toe of alleen de scharnieren?
Scharnieren kunnen eenvoudig vervangen worden, bij onze keuken, geen ikea, al meerdere van die ingeperste scharnieren laten vervangen.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/departments/kitchen/tools/faktum_after_sales/
Het gaat echt om de deurtjes
Die door u geschilderd zijn en waardoor uw garantie al vergaan was.
Ik heb kennissen, Als je daar t woord Ikea uitspreekt stort t halve huis in
Die kennis heeft vast ook een Philips tv
in huis :-)
Helemaal niets mis met de spullen van Ikea.
@diewilik
U slaat de spijker op zijn kop
Wellicht is dit een oplossing voor je http://www.123keukendeurtjes.nl/pages/ikea-keuken.php
(Ik ken overigens het bedrijf niet, dus kan niets zeggen over kwaliteit/betrouwbaarheid.)
Je kan ook zelf even googlen op nieuwe keukenfronten.
Maar had u dan 13 jaar geleden wel 25 jaar garantie? Dat ze dat nu geven, zegt natuurlijk niets.
En hoe bijzonder is die keuken dan, dat u daar geen andere deurtjes voor kunt gebruiken?
Neem een deurtje mee naar Ikea en ga kijken. Waarom zouden zij tegen betaling een reparatie moeten verrichten?
En die deurtjes zijn uiteraard niet van kunststof, maar met kunststof bekleed en waarom hebt u dat geschilderd?
25 jaar garantie op materiaal- of constructiegebreken betekent niet dat IKEA ook verplicht is om 25 jaar lang onderdelen te verkopen. U wilt deurtjes vanwege slijtage, niet vanwege garantie. U kunt nergens een beroep op doen.
IKEA heeft, terecht, de gok genomen dat van dit type keuken geen materiaal- of constructiegebreken meer naar voren komen die binnen de garantie hersteld moeten worden. De nieuwste keuken is al drie jaar oud, dergelijke gebreken zouden al aan 't licht gekomen moeten zijn. Mogelijk heeft IKEA nog een enkel deurtje in Stockholm liggen voor een niet verwachte claim. Maar mocht er nog een garantiezaak komen, dan kunnen ze 't ook anders oplossen (bijv een nieuwe keuken geven, wat uiteindelijk goedkoper is dan een verouderde productielijn actief houden).
Ten aanzien van uw keuken hebt u geen rechten jegens IKEA. U hebt uiteraard wel het recht om een goede timmerman te vragen om deurtjes op maat te maken. Wellicht dat een keukenspeciaalzaak u kan helpen.
Je wilt nieuwe deurtjes kopen en deze zijn uitverkocht. De tijd dat je de deurtjes nog kon kopen is verstreken. Rechten heb je niet
In de garantievoorwaarden staat:
Service na aankoop Omdat wij functionele producten willen bieden die aan jouw behoeftes en verwachtingen voldoen, vernieuwen we ons assortiment elk jaar. Daarom kunnen we de beschikbaarheid en de prijzen van producten niet garanderen na de catalogusperiode van één jaar. Wij bieden een 2-jarige service na aankoop voor IKEA keukendeuren en ladefronten. Dit betekent dat je, tot twee jaar nadat deuren, ladefronten, plinten, decorlijsten, kroonlijsten en bedekkingspanelen uit het assortiment zijn gegaan, je keuken met deze producten kan aanvullen.
Je hebt geprobeerd dat de schade aan de deurtjes onder de garantie valt. Echter je hebt de deurtjes geverfd. En je voldoet hiermee niet aan de garantievoorwaarden of die nu 10 of 25 jaar zijn. Geen rechten.
De garantievoorwaarden:
Wat valt niet onder deze garantie? Deze garantie dekt geen normale slijtage, kerven of krassen, of schade als gevolg van stoten of ongelukken. Volg zorgvuldig onze voorschriften voor montage, installatie en onderhoud. Deze garantie geldt niet voor producten die onjuist zijn opgeslagen, gemonteerd of geïn- stalleerd, die onjuist of onoordeelkundig zijn gebruikt, die zijn aangepast of die zijn gereinigd op onjuiste wijze of met onjuiste schoonmaakproducten.
Voor niet al te veel geld (waarschijnlijk vergelijkbaar met wat nieuwe IKEA deurtjes kosten), kan je bij een meubelmaker kastdeurtjes op maat laten maken. Even googlen op "nieuwe keukenfrontjes" en je vindt meerdere bedrijven die dit kunnen doen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering
Hoi iedereen,
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer