ma
door majapa Nov 1, 2016 om 19:28
Garantie & verzekeringen

Lekkende vaatwasser

Onze inbouwvaatwasser heeft kennelijk hete stoom gelekt. Wij zetten het apparaat s avonds voor het slapen gaan aan en de volgende ochtend was dit leed geschied. In één nacht. Drie monteurs (waaronder de Siemens-expert)  hebben GEEN oorzaak kunnen vinden.
Op dit moment doet de machine het weer goed. Lekt zover wij kunnen nagaan niet (meer) Het keukenfrontdeurtje van de vaatwasser én het keukenkastje ernaast zijn beschadigd. De folie laag is gesmolten/gekrompen. Ook de onderkant vanhet aanrecht heeft schade.
De vaatwasser is anderhalf jaar oud. (Zit twee jaar garantie op) Onze  (opstal en /of inboedel)verzekering zegt dat deze schade NIET is gedekt. Offerte schadeherstelbedrijf 1400 euro!
Wie  zal/moet dit betalen?

7180 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 1, 2016 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een vaatwasser die 's nachts stoom lekt waardoor ondermeer de folie op het keukenkastje ernaast en het frontje smelt en krimpt? Dat gelooft u toch zeker zelf niet? Een vaatwasser gebruikt water met hooguit 65 graden. Dus de stoom die daaraf komt, kan dat nooit veroorzaken. En was dan die keuken drijvend toen u 's morgens beneden kwam?

En wat voor schade kan er dan aan de onderkant van het aanrecht zitten?

Schade veroorzaakt door ontsnapte stoom is wel gedekt, maar uiteraard gelooft geen een verzekeraar dat de schade die u heb door ontsnapte stoom veroorzaakt is. En al helemaal niet als de monteurs niets aan dat ding kunnen vinden en het "euvel" daarna niet meer opgetreden is.

Topantwoord

ph
door philip36 - Nov 1, 2016 om 23:50
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Eigenlijk zou het gedekt moeten zijn door uw inboedelverzekering.
Welk argument gebruikt de verzekering om de schade niet te vergoeden?

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 2, 2016 om 00:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@tijger vaatAMorganawasser.
Diewilik

costnix
door costnix Nov 2, 2016 om 11:02
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Hijs leuk :-D

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2016 om 11:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philip36. Als het al gedekt zou zijn, zou dat op de opstalverzekering moeten zijn. Keuken is opstal. En schade door ontsnapt stoom is alleen maar gedekt door een plotseling optredend defect. Als die vaatwasser niet defect blijkt te zijn. Is niet hard te maken dat het daardoor komt.

En een deurtje plus front voor € 1.400? Beetje veel.

ph
door philip36 Nov 2, 2016 om 12:25
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@ijger1 Inderdaad, inbouwapparatuur wordt tot opstal gerekend.
Misschien is de schade door een quooker ontstaan, als die geinstalleerd is, die geeft kokend water en stoom.
Het blijft gissen waardoor het veroorzaakt is.

tijger1
door tijger1 Nov 2, 2016 om 13:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, een quooker geeft kokend water, en wellicht als daar een fout aan is ook stoom, maar die stoom komt dan echt niet tegen het frontje van de vaatwasser aan. Ik ga er tenminste van uit dat die gewoon op de grond staat. En er zou toch ook zowat een zwembad moeten zijn ontstaan in die keuken met zoveel stoom.

zoekster1
door zoekster1 - Nov 2, 2016 om 12:36
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nu weet ik dat er soms dingen gebeuren die als je ze vertelt niet geloofwaardig overkomen. Helaas is dat hier het geval. U heeft het niet zelf zien gebeuren en de monteurs konden niets vinden. Wat u nog kunt nakijken is of de vaatwasser evengoed aangaat als de deur niet goed is gesloten. Kan eigenlijk niet.

Dan nog lijkt het mij vreemd dat het folie zou smelten. Loslaten, daar kan ik me nog wat bij voorstellen, maar smelten, dan moet je eigenlijk de hitte hebben van bijv. een oven.

ne
door neodutchio - Nov 2, 2016 om 14:48
5152 Antwoorden / 12 Vragen

In onze keuken liet ook na een tijd de folie los en kamen er bobbels onderop het blad. Dit is gekomen door de vaatwasser direct na het draaien open te doen en op een kiertje te laten staan. De warme lucht in de vaatwasser zoekt een weg naar buiten en komt in aanraking met de frontjes en werkblad. Als daar een kleine beschadiging in zit kan de warme natte lucht er door trekken met dit als gevolg.
in 1 nacht tijd kunnen de frontjes er echt niet afgestoomd worden. En een vaatwasser kan ook geen andere kasjes beschadigingen, waarschijnlijk zat hier al (gebruikers) schade op waar in verloop van tijd de warme natte lucht ingekropen is.

an
door andrek - Nov 3, 2016 om 08:36
6 Antwoorden / 0 Vragen

In een vaatwasser zit een thermostaat die de stroom naar het verwarmingselement moet afsluiten als de ingestelde temperatuur bereikt is. Werkt deze thermostaat niet goed , dan wordt het water in de vaatwasser verhit tot het kookpunt. Dit creëert druk en stoom die met geweld een weg naar buiten zal zoeken. Het is niet goed te voorspellen welke uitweg deze stoom zal zoeken, maar het is niet uitgesloten dat deze voldoende kracht kan opbouwen om de deur te vervormen (grootste oppervlak geeft grootste kracht). Deze stoom bereikt nu plekken die normaal nooit tot 100 graden worden verhit(buitenkant moet bij normaal gebruik veilig koel blijven). De verf die hier gebruikt is, is niet gekozen om bestand te zijn tegen deze temperaturen.  Niet iedere storing hoeft permanent te zijn of altijd op te treden. Als de monteur controleert, hoeft deze storing niet op te treden omdat deze bijv. niet lang genoeg wacht, de vullingsgraad van vaatwasser niet precies gelijk is, etc. Een storing is niet altijd makkelijk op te roepen. En als de druk door stoomvorming weg is, veert de deur terug naar zijn normale gesloten positie en sluit weer normaal af.
Nu zijn er twee mogelijkheden
1: Er zou volgens mij dubbele beveiliging tegen oververhitting moeten zijn. Misschien heeft deze gewerkt en wordt het water nu helemaal niet meer verhit. En als het water helemaal niet meer wordt verhit zal deze storing ook niet meer optreden. Als de monteur niet controleert of het verwarmingselement nog aanslaat, zal hij ook geen storing vinden. De vaatwasser wast dan alleen nog maar met koud water.
2:Het is een storing die sporadisch optreedt. Dit kan dus over een paar dagen opnieuw optreden met opnieuw schade of gezondheidsgevaar tot gevolg. Je kind zou net spelen op een plek waar hete stoom ontsnapt!. Zolang er geen oplossing is gevonden ABSOLUUT deze vaatwasser niet gebruiken zonder continue controle en veilige afstand bewaren.

tijger1
door tijger1 Nov 3, 2016 om 08:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welja, nog gekker. Dacht u dat de Ts het niet zou merken als hij nu met koud water wast?

En het gaat niet over verf, maar over folie op een deur en een frontje.

En dan, af en toe kokend water in de vaatwasser?:-((