Ju
door Judy Reuvers May 24, 2016 om 16:09
Geldzaken & recht

Afschaffing partnertoeslag voor alleen verdieners die na 1950 zijn geboren?

31-3-1950 is mijn man geboren.
per 1-7-2015 ontvangt hij AOW maar zonder partner toeslag, nu is hij altijd alleen verdiener geweest en zijn wij gedwongen om van nog geen1198 per maand rond te komen.728 AOW en 456 (was 470) pensioen.
Wij komen nergens voor in aanmerking omdat we een eigen woning hebben met overwaarde., dus geen AIO of iets dergelijks.
Van een medewerker van de UWV in Tiel kregen we zelfs een tip: misschien is een echtscheiding een idee om op die manier aan bijstand te komen?!
Van de ANBO kreeg ik advies om een protest stem uit te brengen bij de volgende verkiesingen.
Onze woning staat al zeer geruime tijd te koop zonder resultaat dus zijn wij gedwongen om van familie te lenen om rond te komen.
Kortom; wij staan met onze rug tegen de muur en niemand die hier raad mee weet, ik ben van mening dat het een zeer grove fout is in de besluitvorming van deze afschaffing van partner toeslag en zeker voor alleen verdieners. Ik ben er van overtuigd dat wij tot een groep horen die in stille armoe gedwongen zijn te leven,
Mijn vraag:  Wat nu?  ik ben 61 dus duurt het nog 6 jaar eer ik recht heb op AOW
Kan hier alstublieft aandacht aan geschonken worden?

3415 15 Rapporteer

getty
door getty - May 24, 2016 om 18:38
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bijbaantje zoeken, bv schoonmaak, kranten/folders rondbrengen, pakjes bezorgen, zie ik veel mensen op die leeftijd doen.

Als er al veel op de woning is afgelost, overwaarde is, zou u misschien uw huis kunnen "verzilveren"?

ra
door rachelle_1 May 25, 2016 om 10:42
11 Antwoorden / 0 Vragen

Als ze allebei een AOW uitkering zouden ontvangen dan hebben ze samen 1480,00 per maand
zoveel is dit niet meer als die 1198.00 wat ze nu krijgen
ze kan nog steeds iets zoeken aan werk
Het is al jaren bekend dat je zelf geld op zij moet leggen,
De meeste denken dat ze elke maand samen 3000 beuren
als je de woning afgelost hebt wat de meeste mensen op deze leeftijd wel hebben kun je makkelijk die 282 overbruggen.
Als je een huurhuis hebt krijg je subsidie die ook minder word.
ik vind het belachelijk dat je geld moet lenen van familie dat je huis niet verkocht is.
dacht je dan dat je het gewonnen hebt.
kijk eens goed naar het plaatje er zijn mensen die werken en rond moeten komen met 1500,00 per maand.
en die hebben nog jonge kinderen.

me
door mein33 May 26, 2016 om 18:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@rachelle,

U vergeet voor het gemak even de pensioenuitkering (niet zijnde de AOW)  van € 456,00 van meneer mee te tellen.
Uw rekensommetje ziet er dan ineens veel florisanter uit.

fr
door frans56 - May 24, 2016 om 18:54
230 Antwoorden / 9 Vragen

Zoek eens op internet op   "huis verkopen aan de bank"    of op het woord   "opeethypotheek"   Er zijn mogelijkheden om uw huis te verkopen aan een bank en dan terug te huren. Kunt U blijven wonen waar U nu woont.  Dit is een soort hypotheek maar dan andersom.

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim - May 24, 2016 om 20:40
34 Antwoorden / 3 Vragen

Twee punten. 1. Praktisch 1.1. Eerst uw maandelijkse inkomen op een rijtje zetten: 1.1.1. Heeft u zorgtoeslag. Zo nee, google Toeslagen belastingdienst en vul het onlineformulier in.1.1.1. Komt u in aanmerking voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen? Ga naar uw gemeente met 3 maanden loonstroken en jaaropgave 2015 en vraag er naar. En 1.2. uw Uitgaven. 1.2.1. Zet uw maandelijkse vaste lasten op een rijtje, tot welk bedrag komt u? Neem ook het te reserveren eigen risico en eigen bijdrage van 50,00 voor de ziektekostenverzekering erin mee. 1.2.2. Vergelijk het met uw maandelijkse inkomen. Hebt u een positief saldo, dan is dat het bedrag voor variabele lasten.1.2.3. Wat zijn uw variabele lasten? 1.2.4. Kijk nog eens kritisch naar uw vaste lasten b.v. hoge energierekening, duur telefoonabonnement, hoge tv-uitgaven, enzovoort. 1.2.5. Hoe hoog zijn uw variabele lasten zoals voeding en kleding, kunt u daarmee rondkomen. Vaste lasten en variabele kunnen beter niet meer dan zijn 1150 per maand. Leg 48 euro weg voor tegenvallers. We zullen het niet hebben over veel uitgaan, mooie vakanties, enzovoort. Leg een (tabellen) kasboek aan. Enzovoort enzovoort. Goede en uitgebreide informatie vind u op https://www.nibud.nl/.
Punt 2 is kies bij verkiezingen op een politieke partij die aandacht heeft voor de minima, want ondanks uw eigen huis bent u door politieke besluiten in de categorie minima-inkomen beland. En vraag aandacht voor uw situatie. Het is een goede zaak dat u uw situatie hier voorgelegd hebt. Sterkte en succes.

getty
door getty May 24, 2016 om 20:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Met overwaarde krijg je echt geen kwijtschelding!!

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim May 24, 2016 om 21:22
34 Antwoorden / 3 Vragen

De regels van de gemeente bepalen een eventuele kwijtschelding

getty
door getty May 26, 2016 om 18:24
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Er is een landelijke leidraad invordering. Daarin is bepaald dat je met vermogen ( en dus overwaarde) geen kwijtschelding krijgt.

jo
door jorisw - May 24, 2016 om 20:46
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als het advies van ANBO is om een proteststem uit te brengen kunnen ze hun deuren ook beter sluiten. Deze wijzigingen bestaan al lang en de ANBO doet er dan ook beter aan om hun leden tijdig voor te lichten i.p.v. dit soort domme adviezen te geven.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2016 om 20:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar hebt u de laatste 20 jaar het financiële nieuws niet meer gevolgd, want dat is in 1996 al besloten. Dus u had tot de AOW datum van uw man al 19 jaar de tijd om u daarop voor te bereiden, door te reserveren of door zelf ook aan het werk te gaan.

Het is dus geen grove fout, maar beleid, dat iedere persoon voor zichzelf moet zorgen, ook als de ander met pensioen gaat.

Afgezien daarvan werden en worden tweeverdieners (deels) gekort op de partnertoeslag.

En u hoeft niet in stille armoede te leven, u kunt aan het werk gaan en ook uw man kan nog een bijbaan zoeken, want jongeren zullen  in ieder geval tot hun 67ste moeten werken voordat zij überhaupt AOW krijgen.

Dom idee van het UWV, gaan scheiden, want dan zal u dan ex toch de helft van de overwaarde van het pand aan u moeten uitkeren plus de helft van zijn pensioen, dus dan kunt u bijstand ook vergeten. En al zou u bijstand krijgen, dan moet u nog aan het werk.

En een proteststem uitbrengen? Geen een partij gaat de AOW voor paren waarvan de vrouw dus geen inkomen heeft weer verhogen, behalve wellicht de gereformeerden, en die hebben het gelukkig niet voor het zeggen.

Als uw man met zijn inkomen netto onder het bijstandsniveau komt, kan hij wellicht een beetje aanvullende bijstand krijgen. U krijgt in ieder geval het maximum aan zorgtoeslag en waarschijnlijk ook wat belasting terug wat op het pensioen is ingehouden, door de hypotheekrente aftrek.

Cookies
door Cookies - May 24, 2016 om 22:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het is al jaren bekend dat dit werd afgeschaft. Je had dus jaren geleden al de nodige maatregelen kunnen nemen. Of door geld opzij te zetten of door zelf ook te gaan werken.

Ik vind het overigens een prima maatregel, het is allang niet meer van deze tijd dat vrouwen hun hele leven thuis zitten.

En als de woning al zo lang in de verkoop staat, zou ik maar eens overwegen die vraagprijs omlaag te gooien. Of zelf het e.e.a. te verbeteren / te vernieuwen.

ra
door rachelle_1 May 25, 2016 om 10:30
11 Antwoorden / 0 Vragen

Ben ik met je eens

aurora1
door aurora1 - May 24, 2016 om 22:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vreemde adviezen van het ANBO en het UWV.
Ook jammer dat u nooit bent gaan reserveren voor deze periode.
U hoeft niet van familie te lenen en ook niet in "stille armoe" te leven als u baantjes gaat zoeken, zie @getty en @tijger1.
Ik zou overigens niet mijn huis verkopen en terughuren.
Mogelijk kunt u ook nog besparen, zie bijv. bespaartips op internet waaronder die van de Consumentenbond: http://www.consumentenbond.nl/budgetteren/bespaar-tips/

Cookies
door Cookies - May 24, 2016 om 22:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Dom idee van het UWV, gaan scheiden, want dan zal u dan ex toch de helft van de overwaarde van het pand aan u moeten uitkeren plus de helft van zijn pensioen, dus dan kunt u bijstand ook vergeten. En al zou u bijstand krijgen, dan moet u nog aan het werk......

Bovendien zal er dan een huurhuisje gezocht moeten worden voor de één. En inderdaad: verplicht te solliciteren.

Cookies
door Cookies - May 24, 2016 om 22:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb het even nagekeken, het bijstandsinkomen voor jullie situaties (1 gepensioneerd, 1 niet-gepensioneerd) bedraagt 1492,- euro. Dat betekent dat je misschien een beroep kunt doen op aanvullende bijstand. Dat zal dan wel leenbijstand zijn, dat je terug moet betalen als het huis verkocht is.

Kamer verhuren, is misschien ook een optie.

Ik lees bij @tijger1 die maatregel ondertussen al 20 jaar geleden is begonnen. Waarom heb je dan niet in de voorbije 20 jaar maatregelen getroffen?

costnix
door costnix May 24, 2016 om 23:44
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is zoals de Fransen zeggen:  "Moutarde après de diner."

Cookies
door Cookies May 25, 2016 om 00:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat kan. Maar nu zou het een zeer grove fout in de besluitvorming zijn? Terwijl TS blijkbaar zelf 20 jaar heeft liggen slapen? Vaak genoeg aandacht aan besteed in de media, mss ook zelfs bij Kassal Overigens geef ik ook andere antwoorden in betr reactie, waar ze mss nog wat aan heeft. Typisch ook dat je alleen bij mij dit commentaar levert.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2016 om 23:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe komt u er eigenlijk bij dat u niet voor AIO in aanmerking kan komen? Is de overwaarde dan meer dan € 50.000?

En zelfs dan kunt u nog onder voorwaarden in aanmerking komen.

Dus doe een aanvraag bij de SVB.

fi
door fisbel - May 25, 2016 om 10:05
851 Antwoorden / 3 Vragen

 In uw situatie zijn er 2 regelingen waarvoor u in aanmerking zou kunnen komen:

1. De aanvullende bijstand, hierboven reeds genoemd: de aio regeling

2. De woonkostentoeslag. Dit is een toeslag van de gemeente omdat u niet voor huurtoeslag in aanmerking kunt komen. De toeslag kan in uw situatie toegekend worden als de hypotheeklasten te hoog zijn om die te betalen. Bijvoorbeeld omdat u meer dan € 450 rente per maand moet betalen.

De woonkostentoeslag is maximaal 3 jaar en bouwt af. Er wordt vanuit gegaan dat er naar een andere woning wordt gezocht.

https://www.svb.nl/int/nl/aio/hoeveel_bijstand/hoeveel_bijstand/index.jsp

https://www.regelhulp.nl/bladeren/_/artikel/woonkostentoeslag/

fi
door fisbel - May 25, 2016 om 10:12
851 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan zijn dat u voor beide regelingen hierboven genoemd niet in aanmerking komt omdat uw overwaarde hoger is dan € 49.400 Dan kunt u recht hebben op een bijstandsuitkering. De vorm van de bijstandsuitkering hangt af van hoeveel bijstand u in een jaar nodig heeft. Omdat u minder dan € 1359,49 netto inkomen per maand heeft hoeft u deze aanvullende bijstand in principe niet terug te betalen aan uw gemeente.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-met-een-eigen-huis-recht-op-bijstand

tijger1
door tijger1 - May 25, 2016 om 10:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ook bij de regeling voor AIO staat dat men contact op kan nemen om dat toch eventueel te verkrijgen als de overwaarde hoger is dan die grens. Dus altijd aanvragen.

ra
door rachelle_1 - May 25, 2016 om 10:29
11 Antwoorden / 0 Vragen

U bent niet de enige die dit over komt dit was al jaren bekend dat u zelf moet sparen.
als jullie beide AOW hadden krijgen jullie allebei 740 dus 2 x 1480
dus zoveel scheelt dit niet wat u man nu alleen krijgt 282
of dacht u dat u allebei 1198 per maand kreeg dat is 2396,00
vergeet dit maar wij krijgen als echtpaar ook maar 1480,00 per maand,
zijn beide eind zeventig