di
door diaseti Jun 1, 2022 om 07:24
Geldzaken & recht
Beukenhaag op de erfgrens

Goedemorgen,

Wij wonen nu z'n 5 jaar in onze woning en zolang als wij hier wonen staat er op de erfgrens een 30 meter lange beukenhaag. Nou zit het zo dat de beuk de afgelopen 2 jaar snel achteruit is gegaan en mijn vermoeden is dat dit komt door hak en snoeiwerk van de buurman. Meerdere malen heeft hij aangegeven de haag er uit te willen halen, omdat hij vlak na dat wij hier zijn komen wonen, begonnen is met een moestuin. Ik onderhoud de haag 2 keer per jaar maar zag gisteren dat de haag compleet vernield is aan de bovenkant *veel te kort afgesnoeied* en aan zijn kant staan er platen wat lijkt asbest en worteldoek tegen de haag aan, waardoor hier geen taken uit kunnen groeien. Ik begrijp zijn frustratie, echter zie ik en mijn vrouw een lage of geen Haag niet zitten. Mijn vraag is, mocht de haag dood gaan, moet de haag dan in orginele staat hersteld worden mocht aangetoond worden dat hij dood gaat door zijn in handelen?

7659 11 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 1, 2022 om 08:14
1783 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Diaseti,,

Ik raad u aan om lid te worden van Vereniging Eigen Huis zodat u voor dit soort vragen bij hen terecht kunt.

Klik op de volgende link voor contact :

https://www.eigenhuis.nl/contact#/

mahadma
door mahadma - Jun 1, 2022 om 08:35
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Een erfgrens OP DE ERFGRENS is mandelig, dwz de beide bewoners zijn eigenaar, en veranderingen mogen alleen ALS BEIDE BUREN daar over het zelfde willen.

Als een erfgrens willens en wetens op grond van de een of de ander staat, dan heeft die andere buur daar niets over te zeggen.

Over heesters en dergelijk zijn verschillende afstanden per gemeente van toepassing.

Als de struik oid willens en wetens gesloopt is in geval van mandelig de slopende partij aansprakelijk qua geld en moet er een nieuwe erfafscheiding komen met wederzijdse goedkeuring. Laat een deskundige komen kijken en een rapport uitbrengen over de huidige situatie. Rijdende rechter?

sira
door sira - Jun 1, 2022 om 08:56
2364 Antwoorden / 24 Vragen

Zo te zien heeft u een haagbeuk, want hij verliest zijn blad in de winter. Dit in tegenstelling tot een beukenhaag, die behoudt in de winter het dorre bruine blad, waardoor geen inkijk.

Bij beide soorten kun je wat betreft snoeien niet veel fout doen. als je te ver snoeit zal de beuk altijd weer uitlopen. Het is zelfs erg goed om ze flink terug te snoeien, want daar wordt hij voller van. Bij wijze van spreken zou de haag aan uw kant heel mooi kunnen zijn, maar aan de kant van de buren niet, omdat hij daar slecht onderhouden wordt.

Het kan dus aan u beiden liggen dat de haag niet mooi is en niet alleen aan de buurman, u snoeit te voorzichtig en de buurman snoeit niet.

Als mogelijkheid zou u enkele nieuwe exemplaren kunnen kopen en die, verdeeld over de bestaande haag, iets meer naar voren op uw eigen grond kunnen planten. Daar mag de buurman dan niets tegenaan zetten, want ze staan op uw grond. Daarna kunt u langzaamaan enkele exemplaren van de oude haag ook verplanten naar uw eigen grond. Dit kan pas als de haagbeuk geen blad meer heeft. Houd er wel rekening mee dat u dan beide zijden moet onderhouden.

Kortom, als u deze haag wilt behouden, aan uw kant flink terugsnoeien, ook al ziet het er op dat moment niet uit (kaal). De haagbeuk vormt in het voorjaar snel blad (bij een beukenhaag duurt dit langer) en u heeft dan geen inkijk meer,

ma
door malty - Jun 1, 2022 om 09:05
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt erop dat hij aan zijn kant de haag flink gesnoeid heeft en er platen tegen gezet heeft.
Waarschijnlijk ook de wortels aan zijn kant weggehaald.
Beide buren zijn verantwoordelijk voor onderhoud van de haag maar door de platen krijgt de haag aan zijn kant geen daglicht. U kunt hem daarop aanspreken maar wat als hij niet van zin is om de platen weg te halen. Misschien een idee voor een schutting op zijn kosten?

va
door vanlotjegetikt - Jun 1, 2022 om 09:26
809 Antwoorden / Vragen

Laat hier een hovenier naar kijken om de schade te kunnen benoemen. Zoals al geschreven u bent beiden verantwoordelijk voor onderhoud en vooral behoud. Wat is de reden dat er een (zwart)schot tegen is gezet. Als het de reden heeft dat snoeien teveel onderhoud is dan kan een hovenier zich altijd uitleven. Verder is groen vernielen is absoluut not done.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 1, 2022 om 09:38
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd, een haag op de erfgrtens is eigendom van de bewoners van de woningen aan beide zijde van de erfgrens. Zie deze info waaruit is af te leiden dsat uw buurman een en ander doet zonder uw toestemming en daarmee in strijd handelt met de wet https://www.das.nl/wonen/erfafscheiding/boom-op-erfgrens  samengevat o.a. Artikel 5:44 lid 1 Burgerlijk Wetboek bepaalt dat u eerst de buurman zelf moet verzoeken om de takken weg te halen. Laat de buurman dit na, dan ben u bevoegd de takken voorzover die over de erfgrens hangen af te snoeien. Na het snoeien mag u eveneens de takken zelf toeëigenen, voor wellicht in de open haard.

U kunt derhalve de buurman vorderen dat nu die onrechtmatig heeft gehandeld vorderen dat de haag geheel wordt hersteld. Voor nadere hulp en advies kunt u terecht bij aks ook al gezegd https://www.eigenhuis.nl/contact/ indien u lid bent of lid wordt, u kunt melding doen en advie/hulp vragen bij uw rechtsbijstandsverzekeraar indien u een dergelijke verzekering heeft of
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl waar u op de site ook een voorbeeldbrief kunt vinden m.b.t. ingebreke stellen en vorderen. (https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ ;  https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ )

atlas1302
door atlas1302 - Jun 1, 2022 om 11:41
341 Antwoorden / 13 Vragen

Goedemorgen, als ik de foto bekijk mag de haag wel eens goed en drastisch gesnoeid worden. Geen hakwerk zoals u al aangeeft maar vakkundig snoeiwerk.
Ja, een hoevenier kan dat perfect en dat hoeft niet eens zo duur te zijn. Ik zou het voor u kunnen doen, maar woon even iets te ver weg.

Komt goed, praat met uw buurman erover in het weekend als de zon schijnt.

warmenhj_97235
door warmenhj_97235 - Jun 1, 2022 om 12:35
3 Antwoorden / Vragen

Er is wel meer over te doen geweest bij de rijdende rechter. Check die uitzendingen en je weet meer. Als u van mening bent dat door de buurman's handelen de haag kapot gaat moet u dat kunnen aantonen "causaal verband"! Hagen mogen op 40cm van de erf grens staan! In dit geval is het "een bestaande haag" voordat de buurman er kwam wonen. Hij dient het te respecteren en u in de gelegenheid te stellen de haag aan zijn kant te onderhouden.
In uw geval zou ik een hovenier inschakelen ivm deskundigheid en neutraliteit.
Maak foto's om uw casus sterker te maken, maar beter is een goede buur dan een verre vriend.

la
door lagerweij - Jun 1, 2022 om 12:47
32 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan heel simpel. U laat de beukafscheiding staan en plant op uw eigen grond een eigen schutting of haag. De buurman mag vervolgens zich niet de mandelige erfgrens toeéigenen. Dit probleem speelt heel dikwijls maar op uw eigen grond mag u doen wat u wilt, soms zijn er voor wat betreft de hoogte nog wel gemeentelijke verordeningen.

mo
door mof - Jun 1, 2022 om 12:54
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Als de haag doodgaat zult u samen voor een voor beide partijen acceptabele oplossing moeten kiezen. Als u kunt aantonen dat de haag er inderdaad door zijn handelen onderdoor is gegaan kunt u wel de financiele schade proberen te verhalen.

panter22
door panter22 - Jun 1, 2022 om 14:57
6599 Antwoorden / Vragen

Met een 30 meter lange beukenhaag moet je wel een grote tuin hebben.
Wat is het voorstel van de buren? De beukenhaag er uit en een schutting er in. Samen betalen en buurman zoekt hem uit?
Buurman is dus niet tevreden en in de praktijk gaat de haag er aan. Je ziet het nu al. Takken er af zagen tot aan de stammen. Platen er tegen aan. Wortels wegkappen. Kun je niet voorkomen.
In plaats van dat de buurman een stukje van de erfgrens een schutting zet en de haag met rust laat, nee want die halve meter is het waard om je zin door te drijven.Misschien valt het mee en groeit jullie kant van de haag weer mooi dicht.
Je zou regelmatig foto's kunnen maken van de haag, zodat je bewijs hebt dat het de schuld van de buren is als de haag het loodje legt.
Dan wordt het een schutting op de erfgrens. Ik zou er geen cent aan meebetalen.