ba
door bastarto Jan 14, 2017 om 16:27
Geldzaken & recht

Bezwaar tegen meerwerkfactuur

Geachte heer of mevrouw,

Een geschil met een timmerman over een gepresenteerde meerwerkfactuur voor het maken van een tafelblad, die pas na afloop en na leverling, werd gepresenteerd en waarvan de inhoud mij niet bekend was, loopt naar mijn mening uit de hand. Vandaag kreeg ik deze tekst :

"Mijn advies is om snel te betalen. Een aantal vaste onderaannemers van mij, waarmee ik je gedrag heb besproken hebben voorgesteld dat ze het wel een keer bij je willen gaan innen.
Daar ben ik uiteraard zelf niet voor .Maar je heb me wel enorm boos gemaakt.
Ik ga de vordering uit handen geven.Ook al gaat dit mij wat kosten het is voor mij een principe zaak .
Bereid je voor op een kostbare strijd."

Mijn vraag aan u wat nu wijsheid is in deze. Het voelt als een dreigement en ben van mening dat dit verre van gerechtvaardigd is. Hij wijst op mijn gedrag terwijl hij zich bedient van suggestieve dreigementen. Waar ik de desbetreffende persoon vraag om inhoudelijk in te gaan op de meerwerkfactuur, de vooraf gemaakte afspraken en de zaken die hij heeft uitgevoerd zonder akkoord, krijg ik enkel verontwaardiging en nooit een inhoudelijk antwoord. Mijn gevoel zegt dat ik geen gehoor moet geven aan dit soort dreigende berichten.

Ik heb een aangetekende brief gestuurd en bezwaar gemaakt tegen de meerwerkfactuur. Ik heb namelijk afspraken gemaakt voor het geoffreerde en de meerwerkfactuur brengt alles in rekening wat in de offerte is opgenomen. Naar mijn mening een verkapte vorm van dubbel factureren. Tevens heeft de timmerman werkzaamheden ondernomen waarvoor geen akkoord is gegeven.

De facturen voor het geoffreerde zijn tijdig voldaan. Ook heb ik een klein deel van de meerwerkfactuur, de post 'Materiaal' voldaan. De overige posten vallen naar mijns inziens onder de vooraf gemaakte afspraken van het geoffreerde en zijn geen meerwerk activiteiten.

Wat zou u aanraden?

1897 7 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jan 14, 2017 om 16:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat voelt niet als een dreigement, dat is een dreigement.

Uitgaande van uw versie van het verhaal bent u correct bezig. Is die timmerman nog ergens bij aangesloten? Wellicht kan zo'n club bemiddelen. Anders advies vragen bij de rechtsbijstandverzekering indien u die heeft.

ba
door bastarto Jan 14, 2017 om 16:42
4 Antwoorden / 2 Vragen

Beste,

De timmerman cq. bouwbedrijf is zeer moeilijk te traceren. Er is enkel een vermelding te vinden in het telefoonboek. Ik zou niet weten waar deze persoon bij aangesloten is maar mijn gevoel zegt dat er een reden is dat hij nergens te vinden is.

Moet je een dergelijk dreigement ook elders melden?

diumenge
door diumenge Jan 14, 2017 om 16:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geen idee, ik denk niet dat de politie er in dit stadium iets mee doet of kan doen. Al helemaal niet gezien de recente berichtgeving over de politie. Bewaar in ieder geval alles goed. Gaat het om een groot bedrag?

ba
door bastarto Jan 14, 2017 om 16:52
4 Antwoorden / 2 Vragen

Het geoffreerde bedrag was 1548, 80 euro en die is voldaan. De gepresenteerde meerwerkfactuur bedroeg 640 euro waarvan 35 euro is voldaan voor het materiaal.

diumenge
door diumenge Jan 14, 2017 om 17:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is een fors bedrag en verschil. Zeer onprofessioneel van de timmerman om een verschil van ruim 40% te laten ontstaan zonder overleg. Begrijp ik uit uw andere reactie dat dit een zakelijk conflict betreft?

tenormin
door tenormin Jan 14, 2017 om 17:49
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@bastarto, maar u hebt een factuur gekregen zo lees ik. Staan daar helemaal geen gegevens op. Ook al handelt u zelf, zoals u uit latere posts lees, er moet toch een traceerbaar adres zijn? U bent toch zelf (neem ik aan) achter de naam van deze handelaar gekomen?

jo
door jorisw Jan 14, 2017 om 19:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@bastarto: hoezo moeilijk te traceren? Je hebt toch een offerte gekregen, een opdracht gestuurd en vervolgens een rekening gekregen. Dan heb je toch alle bedrijfsgegevens van die timmerman?

edrick3
door edrick3 - Jan 14, 2017 om 16:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zou me niet bang laten maken. En laat hem die vordering maar uit handen geven. Lijkt me niet dat dat gaat gebeuren.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 14, 2017 om 16:48
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Aangifte van bedreigen doen. Dan bind hij wel.in.

vd
door vdlieuw - Jan 14, 2017 om 16:52
212 Antwoorden / 6 Vragen

Als ik zo uw verhaal lees lijkt het me dat u in uw recht staat maar helaas heeft een dergelijk verhaal
altijd 2 kanten en die andere kant ken ik dus niet.
Het laten uitdraaien op een vorm van incasso door uw timmerman of derden, geeft een hoop stress, kost tijd en
ik ken ook uw timmerman en zijn vriendjes niet maar een flinke kras op uw auto is in a split second gemaakt en de afzender is uiteraard onbekend. Dat wil niet zeggen dat u aan zijn dreigementen gehoor moet geven, is er echt niemand die tussen u beiden kan bemiddelen ? Hard tegen hard lost niets op en kost alleen maar, helaas.

ba
door bastarto Jan 14, 2017 om 16:58
4 Antwoorden / 2 Vragen

Daar ben ik het mee eens. Echter bestrijd ik de vorm van meerwerk als een blanco cheque die gepresenteerd mag worden na levering zonder vooraf opgaaf van de inhoud ervan. Te meer als deze factuur juist die dingen beschrijft die vooraf zijn bepaald en een post waarvoor helemaal geen akkoord is gegeven. Als ik echt hard tegen hard zou zijn dan zou ik hem verzoeken datgene ongedaan te maken waarvoor geen akkoord is gegeven maar dat is niet mogelijk. De timmerman heeft namelijk tafelblad aan de stalenpoten verlijmd tot een geheel. De klant van mij, waarvoor de tafel werd gemaakt is enthousiast dus laat ik het erbij maar dit wordt toch wel erg gortig.

edrick3
door edrick3 - Jan 14, 2017 om 17:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De klant van mij, waarvoor de tafel werd gemaakt is enthousiast
Het gaat dus om iets  'zakelijks'
Ga eens naar https://www.higherlevel.nl/

aurora1
door aurora1 - Jan 14, 2017 om 17:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inmiddels blijkt uit een reactie van u dat u geen consument bent maar dat hier sprake is van een conflict tussen ondernemers. Dit is een consumentenforum, zie de reactie van @edric3 voor waar u terecht kunt als ondernemer.

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Jan 14, 2017 om 21:55
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Toch nog even advies ook al bent u geen consument.

Als ik dit zo lees dan heeft u alles gedaan om uw positie vanuit juridisch oogpunt zo sterk mogelijk te maken.  Die tekst die u heeft gekregen verzwakt ook nog eens de positie van de timmerman.
Mocht u het vermoeden krijgen (of zelfs bewijs) dat dit verder gaat dan 'stoere taal' dan kunt u aangifte doen bij de politie wegens bedreiging, dat kunt u de timmerman nu al duidelijk maken. Neem eventuele gesprekken met dreigtaal op.  Ik vrees dat u met gajes te maken heeft.