Consumenten betalen onnodig voor reparaties
Voor wie het heeft gemist
nu.nl
en speciaal voor IkBenIk
Hallo pavoordf,
Dit is geen VRAAG.
Kun je misschien beter bij TIPS plaatsen?
Met vr.gr.
De consumentenautoriteit en ook de Consumentenbond kletsen uit hun nek.
In Europa geldt een standaard garantietermijn van twee jaar. In Nederland is dat dus een stuk langer.
Wanneer kappen zij (vloekwolk) met die onzin!!!
Er bestaat in Europa geen standaard termijn van twee jaar en in Nederland is die ook niet langer!!!
De term "wettelijke garantie" heeft totaal niets met de garantieperiode te maken. Wanneer zien die incapabele gasten dat eens in?
Zij zeggen: de "wettelijke garantie" is twee jaar, dus is volgens de Europese richtlijn de winkelier minimaal twee jaar garantie te verstrekken. Dat is echt onzin!
pavoordf schreef op vrijdag 17 aug 2012, 13:09: Voor wie het heeft gemist
nu.nl
en speciaal voor IkBenIk
Nee hoor.
Volgens Consuwijzer en Consumentenbond. Alleen bepalen zij niet de wetgeving.
En allebei kletsen ze gigantisch uit hun nek.
Zij lichten de mensen verkeerd voor, niet ik.
Maarja, iedereen die anders spreekt dan de consumentenbond en consuwijzer wordt de mond gesnoerd.
Het[u] ministerie van Economische Zaken[/u] en [u]toezichthouder Consumentenautoriteit[/u] bevestigen tegenover NU.nl dat het wel eens mis gaat met het recht op garantie, maar zij kunnen niet stellen dat dit een bewuste actie is van fabrikanten of winkeliers.
Wel erkennen ze dat er veel onwetendheid bestaat bij consumenten en winkeliers. Al jaren probeert de Consumentenautoriteit mensen hierover voor te lichten. Naar eigen zeggen is de campagne wel succesvol, maar zijn er ook nog stappen te zetten.
pavoordf schreef op vrijdag 17 aug 2012, 14:58: Het[u] ministerie van Economische Zaken[/u] en [u]toezichthouder Consumentenautoriteit[/u] bevestigen tegenover NU.nl dat het wel eens mis gaat met het recht op garantie, maar zij kunnen niet stellen dat dit een bewuste actie is van fabrikanten of winkeliers.
Wel erkennen ze dat er veel onwetendheid bestaat bij consumenten en winkeliers. Al jaren probeert de Consumentenautoriteit mensen hierover voor te lichten. Naar eigen zeggen is de campagne wel succesvol, maar zijn er ook nog stappen te zetten.
Zij beweren keihard dat volgens de Europese regels de winkelier verplicht is om minimaal twee jaar garantie te verstrekken. Dat is nonsens.
Volgens de Europese richtlijn is de winkelier aansprakelijk als het product niet conform de overeenkomst is. Die twee jaar is dus de verjaringstermijn van de aansprakelijkheid voor de verkopende partij.
Nederland gaat iets verder en heeft bepaald dat ook na twee jaar de consument bij de verkopende partij kan aankloppen als het product, die normaal gesproken een langere levensduur bezit dan twee jaar, niet volgens de koopovereenkomst is of niet de eigenschappen bezit welke het product op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten.
Dat is volgens de wetgeving geregeld en niet die onzin die de consumentenautoriteit en consumentenbond uitkramen.
Ook dat het product deugdelijk dient te zijn is nonsens.
Volgens de wetgeving dient "de zaak aan de overeenkomst te beantwoorden".
Met andere woorden: het product dient volgens de koopovereenkomst te zijn met daarbij de uitspraken van fabrikant en winkelier. Dat wordt ook "Wettelijke garantie" genoemd.
That's it!
pavoordf schreef op vrijdag 17 aug 2012, 14:58:
Wel erkennen ze dat er veel onwetendheid bestaat bij consumenten en winkeliers. Al jaren probeert de Consumentenautoriteit mensen hierover voor te lichten. Naar eigen zeggen is de campagne wel succesvol, maar zijn er ook nog stappen te zetten.
De enige juiste stap die de consumentenautoriteit kan zetten, is zichzelf opheffen. Er komt alleen maar onzin uit. Komt ook nog bij dat de consumentenautoriteit voornamelijk de consumentenbond napraat.
Totaal ongeschikt.
ikbenik schreef op vrijdag 17 aug 2012, 15:07:pavoordf schreef op vrijdag 17 aug 2012, 14:58:
Wel erkennen ze dat er veel onwetendheid bestaat bij consumenten en winkeliers. Al jaren probeert de Consumentenautoriteit mensen hierover voor te lichten. Naar eigen zeggen is de campagne wel succesvol, maar zijn er ook nog stappen te zetten.
De enige juiste stap die de consumentenautoriteit kan zetten, is zichzelf opheffen. Er komt alleen maar onzin uit. Komt ook nog bij dat de consumentenautoriteit voornamelijk de consumentenbond napraat.
Totaal ongeschikt.
De consumentenautoriteit maakt onderdeel uit van de overheid en staat op het zelfde niveau als OPTA, NMA en AFM.
Een aanvulling:
De regels die gaan over conformiteit (dus volgens de overeenkomst, ook wel "wettelijke garantie" genaamd) staan in artikelen 17 t/m 24 van wetboek 7 .
De regels omtrent garantie staat in artikel 6a van wetboek 7 en artikel 6 in de Europese richtlijn.
Het probleem van consuwijzer en consumentenbond is dat zij de regels omtrent garantie en conformiteit door elkaar halen en daardoor onzin uitkramen.
De consumentenbond is al lang een voorstander voor het afschaffen van de garantieperiodes en het hanteren van regels van gemiddelde levensduren.
De achterliggende gedachte begrijp ik wel: het is nu voor de consument totaal niet overzichtelijk wat zij van een product kunnen verwachten. De garantieperiodes, de kwaliteit, de duurzaamheid en levensduur liggen van de verschillende producten nogal uit elkaar. Alleen is dat in de praktijk niet te vereenvoudigen, wat de consumentenbond wilt.
Zij willen een systeem waarbij in een tabel is vastgelegd dat bij normaal gebruik een product een x tijd probleemloos mee dient te gaan. Dergelijke systemen werken in de praktijk niet en zullen ook nooit werken.
Daarbij is het zo dat de wetgeving niet met verwachte levensduren, gemiddelde levensduren enz werken.
De wetgeving werkt met de overeenkomst die tussen de koper en verkoper is afgesloten. Waarbij zeer belangrijk is:
- de informatie die de koper voor de koop aan de verkoper heeft medegedeeld.
- de overeenkomst zelf
- de uitspraken van fabrikant en winkelier.
Daarnaast kan de winkelier en fabrikant ook een garantie toekennen.
- de lengte van de garantieperiode wordt door de fabrikant en winkelier zelf bepaald.
- de fabrikant en winkelier bepalen zelf tegen welke condities zij garantie verstrekken
- fabrikant en winkelier bepalen ook zelf welke rechten zij de koper toekennen
Het bovenstaande is volledig volgens de Nederlandse wetgeving en de Europese richtlijn.
Nergens, maar dan ook nergens in de Nederlandse wetgeving en Europese richtlijn is bepaald dat de winkelier en fabrikant verplicht zijn om garantie te verstrekken.
pavoordf schreef op vrijdag 17 aug 2012, 15:11:ikbenik schreef op vrijdag 17 aug 2012, 15:07:pavoordf schreef op vrijdag 17 aug 2012, 14:58:
Wel erkennen ze dat er veel onwetendheid bestaat bij consumenten en winkeliers. Al jaren probeert de Consumentenautoriteit mensen hierover voor te lichten. Naar eigen zeggen is de campagne wel succesvol, maar zijn er ook nog stappen te zetten.
De enige juiste stap die de consumentenautoriteit kan zetten, is zichzelf opheffen. Er komt alleen maar onzin uit. Komt ook nog bij dat de consumentenautoriteit voornamelijk de consumentenbond napraat.
Totaal ongeschikt.
De consumentenautoriteit maakt onderdeel uit van de overheid en staat op het zelfde niveau als OPTA, NMA en AFM.
Kan wel wezen, maar ze mogen zelf de regels niet bepalen.
De enige die de regels bepalen is de Tweede Kamer. Die moeten de regels goedkeuren, waarna het naar de Eerste Kamer gaat. Keuren zij de regels ook goed en de regels worden in de Staatscourant gepubliceerd, dan zijn de regels rechtsgeldig.
De consumentenautoriteit kan de zaken controleren of zij volgens de wetgeving verlopen, en dat doen zij niet. Zij geven heel vaak een eigen draai daaraan.
Ook met die onzin van de "wettelijke garantie".
Zie mijn bijdrage hierboven.
Zij halen namelijk de regels van garantie en conformiteit door elkaar en dat mogen zij niet.
Zij moeten net als iedereen aan de lettertjes van de wet te houden.
Er moet maar eens een wet komen die duidelijk maakt dat einde garantieperiode ook echt einde oefening is. Geen uitzondering meer mogelijk. Elke waar is naar zijn geld toch!. Non conformiteit, verwachte levensduur zijn verzinsels die totaal niet stroken met de waarheid.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Geschil met booking.com
Goedenmorgen
Wij hebben in december en januari een trip gemaakt door Spanje en hierbij meerdere malen via booking.com de hotels en appartementen geregeld want je komt bijna niet om ze heen.
Echter bij het boeken van een appartement en de betaling bleek opeens dat ik toen ik daar voor de deur stond ook nog de eigenaar 300 borg moest gaan betalen en maar moest afwachten of die dan de sleut
...
Lees meer
Aanmaning
Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123)
Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was.
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer