Ju
door Jur K Feb 25, 2019 om 13:46
Geldzaken & recht

Fout contractduur in jaarcontract ontdekt na 2 halfjaar verlengingen

Een collega van mij heeft vandaag te horen gekregen dat zijn halfjaar contract niet wordt verlengt. Dit zag hij al een tijdje aankomen en had zich erop voorbereid. Hij dacht tot mei te blijven werken, maar wordt ineens verteld dat zijn laatste dag in april is.

Hij was originaal aangenomen met een jaarcontract in mei van 2017. Deze heeft hij ondertekent. Deze is 2 keer stil verlengt met een duur van een halfjaar. Deze heeft hij dus niet ondertekent.

Met deze gedachten is het normaal dat zijn einddatum valt op mei 2019, maar blijkbaar staat in zijn jaarcontract een foute einddatum van april 2018. De 2 verlengingen zijn gebaseert op deze fout en het laatste halfjaar contract eindigt nu op april 2019.

Nu krijgt hij ineens veel minder uitkering als waar hij op rekende.

Heeft hij recht om die extra maand te blijven werken?

3207 10 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Feb 25, 2019 om 13:52
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt van de exacte formuleringen in de overeenkomst af wanneer zijn dienstverband eindigt. Zonder die teksten valt daarover weinig te zeggen. U noemt jammer genoeg ook niet de in de overeenkomst opgenomen dagen van de maanden april/mei.

Wel is het zo dat een arbeidsovereenkomst wordt verlengd met een zelfde periode als er niets anders wordt afgesproken. Twee keer met een half jaar stilzwijgend verlengen kan dus alleen bij een contract van een half jaar.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 25, 2019 om 14:01
16855 Antwoorden / 202 Vragen

@uwjurist: Ik kan het als ook arbeids- en sociale voorwaarden jurist helaas niet met u eens zijn, maar ook arbeidsjuristen mogen onderling van mening verschillen. Ik ben echter van mening dat de arbiedsovereenkomst onrechtmatig voortijdig wordt beëindigd om, zoals ik aangeeft hetgeen in de oorspronkelijke overeenkomst is vermeld en aangevuld, bij stilzwijgende verlenging er steeds sprake moet zijn van een overeenkomst met dezelfde inhoud en arbeidsduur.     Zie ook: https://www.judex.nl/rechtsgebied/werk-ontslag/arbeidscontracten/artikelen/verlenging-van-de-arbeidsovereenkomst-voor-bepaalde-tijd/

uwjurist
door uwjurist Feb 25, 2019 om 14:13
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dat er met een zelfde periode stilzwijgend wordt verlengd is precies wat ik aangaf. Verder valt er nog helemaal niets te concluderen omdat vraagsteller veel te weinig/vage informatie geeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 25, 2019 om 13:56
16855 Antwoorden / 202 Vragen

Al weer reden om te adviseren lid te zijn van een vakorganisatie. Bij stilzwijgende verlenging wordt normaliter geen nieuwe overeenkomst aangeboden die je diuent te ondertekekjen . Dat is de nbetekenis van stilzwijgend.
In feite is er dus nu sprake van onrechtmatige beëindiging van de arbeidsovereenkomst (ook al scheelt het maar een maand).
Zie o.a. https://ontslag.nl/opzeggen/opzeggen-van-een-arbeidsovereenkomst-voor-bepaalde-tijd/  en het betekent dat de werkgever schadeplichtig is.

De eerst gesloten overeenkomst geldt. Laat uw collega, als hij geen lid is van een vakbond en geen rechtsbijstandsverzekering heeft contact opnemen met: https://www.juridischloket.nl/

diumenge
door diumenge - Feb 25, 2019 om 13:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het is ook onduidelijk hoeveel dagen hij nu tekort denkt te komen. Tot mei blijven werken is hetzelfde als tot en met april, dus als zijn laatste dag de laatste dag van april is, dan is dat ook tot mei. Dus de exacte datum van indienst komen lijkt mij ook relevant.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 25, 2019 om 14:06
16855 Antwoorden / 202 Vragen

De datum in het eerste contract is van belang. Als dat na 30 april is heeft de werkgever een probleem (als de benadeelde werknemer hem daarop attendeert).

uwjurist
door uwjurist Feb 25, 2019 om 14:14
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@heremietkreeft: weer een verkeerde reactie, net als op mijn antwoord. Het is niet alleen de ingangsdatum van het eerste contract dat van belang is....

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2019 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom en van wie krijgt hij dan nu minder uitkering?

ro
door ron503 - Feb 25, 2019 om 14:15
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als de datum van indiensttreding op 1 mei 2017 is gesteld dan is 30 april 2019 de laatste werkdag. Maar zoals al gevraagd door uwjurist zonder excacte data valt er niets over te zeggen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 25, 2019 om 14:18
16855 Antwoorden / 202 Vragen

Als de ingangsdatum van de eerste arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd 1 mei 2017 was, dan vervallen al mijn reacties.
Dat eindigt de overeenkomst van rechtswege inderdaad op 30 april.

panter22
door panter22 - Feb 25, 2019 om 20:29
6599 Antwoorden / Vragen

Heeft je collega al bij de werkgever geinformeerd?

ne
door neodutchio - Feb 25, 2019 om 20:38
5153 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom is de uitkering lager? Ik kan mij hooguit voorstellen dat de duur korter is als er aantoonbaar minder maanden gewerkt is. Maar de hoogte van de uitkering wordt berekend op het loon dat voorheen verdiend is. En dan maakt het echt niet uit tot welke maand er gewerkt is.

diumenge
door diumenge Feb 25, 2019 om 20:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er staat dan ook 'minder uitkering'.

ne
door neodutchio Feb 25, 2019 om 21:45
5153 Antwoorden / 12 Vragen

Veel minder uitkering. Daar valt niet op te maken minder in bedrag per maand en minder aantal maanden.  In het tweede geval had er wel gestaan minder lang.

diumenge
door diumenge Feb 25, 2019 om 21:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er valt inderdaad over de discussieren. Maar lagere uitkering lijkt mij gebruik te worden bij een lager bedrag (per maand) en minder uitkering kan bij zowel een lager bedrag per maand, als bij een minder lange uitkeringsduur gebruikt worden. Afijn, veel maakt het niet uit.

panter22
door panter22 - Feb 26, 2019 om 12:41
6599 Antwoorden / Vragen

Je collega voldoet aan de wekeneis om 3 maanden ww te krijgen.
Hij voldoet nu omdat hij 1 maand minder werkt, niet aan de jareneis?
Kijk op de site van het UWV:
https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/detail/hoelang-kan-ik-een-ww-uitkering-krijgen/hoe-berekenen-we-de-duur-van-uw-ww/arbeidsverleden-van-10-jaar-of-langer

aurora1
door aurora1 - Feb 26, 2019 om 13:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt maar beter alle data exact vermelden om een precies antwoord te krijen.