rebek
door rebek Sep 9, 2015 om 22:57
Geldzaken & recht

Geld retour / tegoedbon

Als je iets koopt en binnen de termijn die op het bonnetje staat het product weer teruggeeft, Heb je dan recht op geld retour of mogen ze je ook een tegoedbon geven als hun dat beter uit komt?

4891 27 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Sep 9, 2015 om 23:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, dat mag. Sterker nog, ze zijn helemaal niet verplicht het artikel retour te nemen.

mahadma
door mahadma - Sep 10, 2015 om 00:02
11562 Antwoorden / 51 Vragen

Als je iets koopt en binnen de termijn die op het bonnetje staat het product weer teruggeeft,
Als dit duidelijk op de bon staat, ja, dan mag dat. Als het niet op de bon staat hoeft de verkoper het NIET terug te nemen, in een stenenwinkel is koop=koop. Via internet heb je op 99% recht op retour binnen 14 dagen. Er zijn bepaalde uitzonderingen die bijvoorbeeld op maat, speciaal besteld of bepaalde kleding.

Heb je dan recht op geld retour of mogen ze je ook een tegoedbon geven
Als de winkel u het recht geeft om retour te mogen geven dan krijgt u per winkel verschillend of geld retour, of een tegoedbon of een cadeaukaart van dat bedrag.
Bij als voorbeeld Vögele iets koopt, dan staat er bij de kassa duidelijk vermeld: "Bij retour krijgt u een tegoedbon". De Media Markt berekend u bij retour een korting van 10%, dus u krijgt maar 90% retour. Dus of u (als u iets retour mag geven) altijd cash geld krijgt? Nee, niet altijd en dat mag. Mogen ze een cadeaukaart of tegoedbon geven bij een retour? Ja, dat mogen ze.

mahadma
door mahadma - Sep 10, 2015 om 00:04
11562 Antwoorden / 51 Vragen

Kunt u uw vraag qua winkel toelichten?

valerius-2
door valerius-2 - Sep 10, 2015 om 00:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat is per bedrijf verschillend de een doet het en de ander heeft weer andere normen, zij zijn vrij om zelf de regels vast te stellen. Behalve als deze van te voren zijn vast gesteld dan zullen zij zich daar aan moeten houden.

diumenge
door diumenge - Sep 10, 2015 om 06:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kennelijk staat er iets op de bon over retourneren, dus wat staat er op die bon?

zoekster
door zoekster - Sep 10, 2015 om 10:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 9 sep 2015, 23:31]Ja, dat mag. Sterker nog, ze zijn helemaal niet verplicht het artikel retour te nemen.
Dat zijn ze wel als dat op de bon staat, of bij de kassa aangegeven. Dan is dat een onderdeel van de overeenkomst.

edrick3
door edrick3 - Sep 10, 2015 om 11:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo rebek,

Hebt u spijt van een aankoop? Mag u het product dan altijd ruilen? Bij veel winkels wel, maar bij andere winkels weer niet. Ruilen is geen recht. Het is een gunst van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben.

Wanneer mag u iets ruilen?

Bij veel winkels kunt u binnen een bepaalde tijd het product ruilen. Maar dit mag alleen als u het product niet gebruikt hebt en als het niet beschadigd is. Kunt u geen ander product vinden dat u wilt hebben? Dan krijgt u soms een tegoedbon. Bij sommige winkels krijgt u zelfs uw geld terug. Dat moet dan wel binnen een bepaalde tijd. Op de kassabon staat meestal voor welke datum u het product kunt terugbrengen.
Bij sommige winkels kunt u juist niet ruilen. Denk bijvoorbeeld aan meubelwinkels die voor u een bank bestellen. Of als u een keuken koopt.

Tip

Twijfelt u of een product wel helemaal is wat u zoekt? Vraag dan van tevoren aan de verkoper of u uw geld terugkrijgt als u het product terugbrengt.

Bovenstaande regels gelden voor aankopen in een fysieke winkel.
(Bron:Consuwijzer)

Met vr.gr.

Cookies
door Cookies - Sep 10, 2015 om 11:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 10 sep 2015, 10:17][quote=carola.83 schreef op woensdag 9 sep 2015, 23:31]Ja, dat mag. Sterker nog, ze zijn helemaal niet verplicht het artikel retour te nemen.
Dat zijn ze wel als dat op de bon staat, of bij de kassa aangegeven. Dan is dat een onderdeel van de overeenkomst.

Je hebt gelijk. Mijn reactie was erg onduidelijk. Wat ik bedoelde te zeggen was: je mag al blij zijn dat je het artikel mag retourneren, want (stenen) winkels zijn niet verplicht artikelen retour te nemen.

tenormin
door tenormin - Sep 10, 2015 om 12:43
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Als @rebek nu even schrijft over welk artikel en/of zaak het gaat, zou het gemakkelijker zijn. C&A, V&D daar mag je en/of ruilen of geld terug.

diumenge
door diumenge - Sep 10, 2015 om 13:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kruidvat?

me
door mein33 - Sep 10, 2015 om 13:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=rebek schreef op woensdag 9 sep 2015, 22:57]Als je iets koopt en binnen de termijn die op het bonnetje staat het product weer teruggeeft, Heb je dan recht op geld retour of mogen ze je ook een tegoedbon geven als hun dat beter uit komt?

@rebek,

Geeft u eens de letterlijke tekst die m.b.t. het retourneren of ruilen op het bonnetje staat.
Op deze wijze blijft het maar gissen naar wat wel en niet kan/mag in dit (uw) geval.

tenormin
door tenormin - Sep 10, 2015 om 14:58
16845 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 10 sep 2015, 14:43]

of geen reactie meer van de TS.

Begrijp ook niet waarom er dan een vraag word gesteld en daarna doodse stilte. Dat is vaak wel jammer.

rebek
door rebek - Sep 10, 2015 om 21:30
228 Antwoorden / 97 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 10 sep 2015, 12:43]Als @rebek nu even schrijft over welk artikel en/of zaak het gaat, zou het gemakkelijker zijn. C&A, V&D daar mag je en/of ruilen of geld terug.

Bij kassa of radar op tv hoor je regelmatig dat winkels verplicht zijn geld retour terug te geven.

rebek
door rebek - Sep 10, 2015 om 21:33
228 Antwoorden / 97 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 10 sep 2015, 00:04]Kunt u uw vraag qua winkel toelichten?

Kledingwinkel

me
door mein33 - Sep 11, 2015 om 10:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Herhaling van mijn vraag van 10 sept. 14.43 h.

@rebek,

Wat is de "letterlijke" tekst die er op uw bon staat m.b.t. het ruilen of teruggeven.

door 1953 - Sep 11, 2015 om 11:01
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Verkopende partij kan u die gunst verlenen, ten slotte: koop = koop!

Verkopende partij heeft het alleenrecht om daarvan af te wijken, dit moet wel op enigerlei wijze duidelijk kenbaar worden gemaakt jegens kopende partij, of er wel of geen geld wordt teruggegeven, dat wel geld wordt teruggeven minus 10% van het aankoopbedrag, of een tegoedbon voor (on)beperkte duur wordt verstrekt.

Redacteur
door Redacteur - Sep 11, 2015 om 13:53
1055 Antwoorden / 62 Vragen

We hebben een aantal bijdragen verwijderd omdat ze niet on topic waren. Graag nu weer ingaan op het aan de orde gestelde.

De redactie

edrick3
door edrick3 - Sep 11, 2015 om 14:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=rebek schreef op donderdag 10 sep 2015, 21:30][quote=tenormin schreef op donderdag 10 sep 2015, 12:43]Als @rebek nu even schrijft over welk artikel en/of zaak het gaat, zou het gemakkelijker zijn. C&A, V&D daar mag je en/of ruilen of geld terug.

Bij kassa of radar op tv hoor je regelmatig dat winkels verplicht zijn geld retour terug te geven.

Onzin. Dat zijn ze helemaal niet verplicht.
Heb je mijn eerdere reactie wel gelezen?
Daar staat het antwoord op je vraag!

mebo
door mebo - Sep 13, 2015 om 15:48
153 Antwoorden / 40 Vragen

Rebek,

Waarom geeft u geen antwoord op vragen die n.a.v. uw topic aan u gesteld zijn of is uw probleem inmiddels opgelost.

vr.gr. mebo

rebek
door rebek - Sep 13, 2015 om 22:55
228 Antwoorden / 97 Vragen

[quote=mein33 schreef op vrijdag 11 sep 2015, 10:28]Herhaling van mijn vraag van 10 sept. 14.43 h.

@rebek,

Wat is de "letterlijke" tekst die er op uw bon staat m.b.t. het ruilen of teruggeven.

De letterlijke tekst is dat je een tegoedbon krijgt bij retour binnen 30 dagen maar als al eerder gezegd hoor ik op kassa / radar op tv regelmatig dat de winkel geld terug moet geven.

mahadma
door mahadma - Sep 13, 2015 om 22:59
11562 Antwoorden / 51 Vragen

Als de letterlijke tekst op de bon is wat u schrijft, mag dat, ja.

maar als al eerder gezegd hoor ik op kassa / radar op tv regelmatig dat de winkel geld terug moet geven. Dit "Moet" is absoluut NIET waar, wanneer heeft u dat dan precies gehoord? Graag zender, datum en uitzendtijd noemen aub. Gaan we met zijn allen kijken.

rebek
door rebek - Sep 13, 2015 om 23:01
228 Antwoorden / 97 Vragen

Bovenstaande regels gelden voor aankopen in een fysieke winkel.
(Bron:Consuwijzer)

Met vr.gr.

Het was een kledingstuk die net de verkeerde maat was, en juiste maat was niet in assortiment

Cookies
door Cookies - Sep 13, 2015 om 23:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=rebek schreef op zondag 13 sep 2015, 23:01]

Bovenstaande regels gelden voor aankopen in een fysieke winkel.
(Bron:Consuwijzer)

Met vr.gr.

Het was een kledingstuk die net de verkeerde maat was, en juiste maat was niet in assortiment

Er staat geen link maar vermoed dat je wilde verwijzen naar regels betreffende retourneren ONDEUGDELIJK product. Daar is hier geen sprake van.

Cookies
door Cookies - Sep 13, 2015 om 23:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=rebek schreef op zondag 13 sep 2015, 22:55][quote=mein33 schreef op vrijdag 11 sep 2015, 10:28]Herhaling van mijn vraag van 10 sept. 14.43 h.

@rebek,

Wat is de "letterlijke" tekst die er op uw bon staat m.b.t. het ruilen of teruggeven.

De letterlijke tekst is dat je een tegoedbon krijgt bij retour binnen 30 dagen maar als al eerder gezegd hoor ik op kassa / radar op tv regelmatig dat de winkel geld terug moet geven.

Toch eens beter gaan luisteren dan.

mahadma
door mahadma - Sep 13, 2015 om 23:17
11562 Antwoorden / 51 Vragen

Het was een kledingstuk die net de verkeerde maat was, en juiste maat was niet in assortiment

Heeft u niet gepast in de winkel? Overigens WELKE winkel is het nu? Als u niet in de winkel gepast heeft, kon u op de bon, die u direct in handen kreeg al direct lezen, de 30 dagen retour tegen tegoedbon regel. En op dàt moment bezwaar maken en het artikel dus niet kopen ...............

Maar op radio en tv wordt uw stelling dat de winkel altijd geld terug moet geven NOOIT genoemd.

edrick3
door edrick3 - Sep 14, 2015 om 11:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=rebek schreef op zondag 13 sep 2015, 22:55][maar als al eerder gezegd hoor ik op kassa / radar op tv regelmatig dat de winkel geld terug moet geven.

En zoals al eerder gezegd: lees de regelgeving eens in m'n eerste reactie!

rebek
door rebek - Sep 25, 2015 om 21:00
228 Antwoorden / 97 Vragen

Het gaat hier niet om de winkel maar om de vraag of ze GELD terug MOETEN geven of niet en die vraag is inmiddels beandwoord.