an
door anita82 Jan 11, 2010 om 12:21
Geldzaken & recht

Geld terugkrijgen als je iets via internet koopt maar niet ontvangt

Ik heb iets gekocht via marktplaats.
Nu was het niet heel duur maar ik wil wel graag weten hoe dit zit.
Ik heb het product namelijk nog niet ontvangen en op mijn mailtjes wordt niet gereageerd.
Moet mijn bank dit bedrag nu terugboeken of niet?
Ik krijg hier geen duidelijk antwoord op op internet.
Mijn bank is trouwens de rabobank

67425 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Helaas, bedragen die je Zelf overboekt kun je Niet laten storneren/terug laten boeken door de bank.

Komt erop neer lijkt het dat je bent opgelicht en je geld kwijt bent dus helaas.

Succes,

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

...........Moet mijn bank dit bedrag nu terugboeken of niet?..........

Nee! Bedragen die je zelf overboekt, kunnen door de bank niet worden terug geboekt. Het zou wel erg makkelijk winkelen worden, als je daarna alles weer terug kunt boeken.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je het geld zelf overgeboekt hebt, dan kan je de bank het geld niet terug laten boeken.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

In aanvulling op de correcte bovenstaande reactie onderstaand de tekst van website Marktplaats.

Vraag
Ik ben opgelicht door een verkoper. Wat moet ik nu doen?

Antwoord
Wij vinden het erg vervelend dat de verkoper de afspraken met u niet is nagekomen en uw vertrouwen heeft geschaad. Onze ervaring leert ons dat de bestelde producten vaak later arriveren dan verwacht, maar dat ze uiteindelijk wel arriveren. Heeft u hierover inmiddels opnieuw contact gezocht met de betreffende adverteerder?

Het is een ernstige zaak wanneer adverteerders worden beschuldigd van oplichting. Wij nemen dergelijke meldingen dan ook zeer serieus en proberen waar mogelijk gerichte stappen te ondernemen. Wij adviseren u dan ook altijd melding te doen van uw klacht bij Afdeling Gebruikersbescherming van Marktplaats via het contactformulier zodat wij daar waar mogelijk maatregelen kunnen nemen. Contactformulier kunt u dus vinden op de website
Ook al baat het niet u kunt in ieder geval iets doen om die malafide verkoper aan te pakken

Wij raden u daarom aan om:
1. Aangifte te doen bij de politie
2. De politie vragen om contact met ons op te nemen via het contactformulier.

Het is van belang dat u het advertentienummer aan de politie doorgeeft. U vindt dit nummer rechts bovenaan in de advertentie. Wij kunnen dan heel snel eventuele gegevens van de adverteerder doorgeven aan de politie, zodat zij dit verder kunnen onderzoeken. Marktplaats.nl werkt altijd mee aan dergelijke politie-onderzoeken.

U schrijft dat het om een klein bedrag gaat. Dan lijkt mij persoonlijk dat aangifte bij de politie weinig tot geen effect sorteert.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas blijken politie/jusitie en marktplaats (nog steeds) niet erg daadkrachtig op te treden bij/tegen dit soort zaken ;-(

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag anita82,

Jij hebt een opdracht aan de Rabobank gegeven en die hebben ze keurig uitgevoerd. Je kunt dus niet van de bank verlangen dat zij in dit geval het bedrag terughalen. Je moet dit dus echt zelf met de verkoper regelen en als die niet wil leveren of de aankoopsom terug betalen, dan kun je hem in rechte betrekken (dagvaarden). Maar dat doe je meestal niet voor een klein bedrag en daar rekenen sommige zogenaamd eerlijke verkopers op. Wel heb ik gehoord/gelezen, dat als je via Marktplaats opgelicht bent, je dit daar kunt melden.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2011 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom is er nog niet iets als een soort meldingswebsite?
Een optie zou zijn dat er een site is waar iedereen zijn klachten enz kwijt kan zodat er bij een X aantal slechte beoordelingen en/of meldingen van oplichting en/of niet nakomen van afspraken automatisch een waarschuwing volgt voor een bepaald persoon en/of website, aan de gebruiker dan of hij dan nog zaken wil doen met die verkoper.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2011 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

bertentrijnie

Dat lijkt me een uitstekend idee, maar het is tevens niet uitvoerbaar. Wij leven hier nu eenmaal in Nederland en dat is een ordinaire bananenrepubliek, waarin ieder graait wat er te graaien valt.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2011 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......Waarom is er nog niet iets als een soort meldingswebsite?.......

Mr. Google levert doorgaans voldoende info op.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2011 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

anita82 schreef op maandag 11 jan 2010, 12:21: Ik heb iets gekocht via marktplaats.
Nu was het niet heel duur maar ik wil wel graag weten hoe dit zit.
Ik heb het product namelijk nog niet ontvangen en op mijn mailtjes wordt niet gereageerd.
Moet mijn bank dit bedrag nu terugboeken of niet?
Ik krijg hier geen duidelijk antwoord op op internet.
Mijn bank is trouwens de rabobank

Terugboeken zal niet lukken.. was het van een particulier (waarschijnlijk wel helaas), of van een zakelijke verkoper? In theorie zou het dan wat makkelijker gaan, maar aangezien de verkoper niet op email reageert, lijkt het allemaal wat meer malafide te zijn, en zal er ook wel geen eventueel keurmerk of vergelijkbaar iets zijn...

ve
door verwijderd - Jan 11, 2011 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dobby: topic is een jaar oud, dus reageren op oorspronkelijke vraag heeft geen zin meer.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2011 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

birdies schreef op dinsdag 11 jan 2011, 20:25: @dobby: topic is een jaar oud, dus reageren op oorspronkelijke vraag heeft geen zin meer.
Whoops... sorry .. mein vaud... Thx!