johan1966
door johan1966 Mar 1, 2024 om 13:45
Geldzaken & recht

Geld uit mijn tas gestolen op mijn werk. Wie betaald de schade.

Tijdens mijn werk stond mijn tas in de susterpost van het verpleeghuis, alleen personeel kan de susterpost binnenkomen met een tag.
Er is een bedrag van 385 euro uit mijn portemonee gepikt.
Er is aangifte van gedaan.
Van de politie kreeg ik bericht terug dat ze hier niets aan kunnen doen en hebben de zaak gesloten.
Moet de werkgever dit nier vergoeden.

Mvg. Johan Vrieling.

4685 18 Rapporteer
Ozymandias
door Ozymandias - Mar 1, 2024 om 13:54
167 Antwoorden / Vragen

Voor zo ver ik weet zijn werknemers daar niet aansprakelijk voor en valt dit onder je eigen verantwoordelijkheid.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 1, 2024 om 14:36
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Ozymandias,

U bedoelt "werkgevers"....

Ozymandias
door Ozymandias Mar 2, 2024 om 10:39
167 Antwoorden / Vragen

Correct.

sira
door sira - Mar 1, 2024 om 14:00
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vrees dat u hier niets mee kunt, want u kunt nooit bewijzen dat u € 385,- in de portemonnee had, u had er zelfs € 1.000,- van kunnen maken.
Waarom neemt u overigens zoveel geld mee naar uw werk?  Het is uw goed recht, maar het is niet verstandig.

U bedoelt met susterpost waarschijnlijk zusterpost. Spreektaal is iets anders dan schrijftaal.

vd
door vdlieuw - Mar 1, 2024 om 14:02
212 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom zou de werkgever dat moeten vergoeden? Doe is geen Sinterklaas of filantropische instelling. Tenzij de werkgever ooit zwart op wit heeft gezet dat die zusterpost een gegarandeerde kluis is waar personeel geld en waardespullen probleemloos kan achterlaten. Verder, tja u kunt wat eigen onderzoek doen maar verder is het pech gehad.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 1, 2024 om 14:15
7190 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt uw werkgever inlichten over wat u is overkomen, misschien dat die camera toezicht overweegt.
Er moet eigenlijk ook voor elke werknemer een kastje in de kleedkamer zijn wat op slot kan.

mahadma
door mahadma - Mar 1, 2024 om 15:43
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Wie eist, die bewijst.
U zult niet kunnen bewijzen dat specifieke bedrag bij u had,.
Anderzijds, het is een soort gemeenschappelijke ruimte waar ook collega 's kunnen komen.
Uw werkgever is hier niet aansprakelijk in mijn visie.

Ja
door JannyBoe - Mar 1, 2024 om 15:46
515 Antwoorden / Vragen

Hallo Johan, is dit dezelfde situatie als bij deze vraag op deze website van een paar dagen geleden?
Kijk dan even naar de antwoorden.
En dan met name naar deze link en naar deze link.
Juridisch is het uw eigen verantwoordelijkheid helaas.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 1, 2024 om 16:10
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een lastige en het zou toch best eens zo kunnen zijn dat u de werkgever aansprakelijk kunt stellen. Er zal in ieder geval moeten kunnen worden nagegaan wie er met tag toegang hebben gehad. Een lastig probleem is evenwel dat u dan wel dient te bewijzen dat er inderdaag geld van u is gestolen en het lijkt mij dat u dat niet kunt. Heeft de politie de zaak gesloten of geseponeerd? Diefstal is een strafrechtelijk iets doch verantwoordelijkheid voor de werkgever is civielrechtelijk. Bent i lid cvan een vakbond, raadpleeg die dan hoe eventueel verder te handelen of: raadpleeg: - Het Juridisch Loket, tel. 0800-8020 (gratis), zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

    Zie inzake een beslissing m.b.t. sepot: https://wetten.overheid.nl/BWBR0035469/2014-09-01 en dat geef ik aan omdat er van uit zou mogen worden gegaan dat er wel onderzoek wordt gedaan doch dit bij de politie geen prioriteit heeft gekrege. De reden van afwijzing dient gedetailleerd in de beschikking te staan.

Re
door Reinier182 - Mar 1, 2024 om 19:56
160 Antwoorden / Vragen

Dan zou een werkgever heel gauw failliet zijn als ze diefstal moeten vergoeden. Jij weet waar je geld en waardevolle spullen veilig kan opbergen? Jij bent verantwoordelijk dat dit gebeurt. Jij legt het onveilig weg. Neem geen dingen mee die je niet bij je kan houden of veilig kan opbergen. Verantwoordelijkheid afschuiven is makkelijk tegenwoordig. Zelf moet je zien te voorkomen. Is een kluis of afsluitbaar kastje open gebroken is het iets om er over te hebben is een werkgever aansprakelijk. Nu absoluut niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 2, 2024 om 00:14
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Johan,

Wat is mis bij de andere antwoorden , is het feit dat er een dief onder uw collega's is....

Ik zou deze kwestie aankaarten bij uw vakbond en uw ondernemingsraad.

Op mijn werk werden er (jaren geleden) steeds cd's gestolen uit een cd -speler.

Wij zijn toen gaan opletten en hebben zo dader kunnen oppakken.

Misschien kan een groepje collega's een "lok-portemonnee" op tafel laten met een geheime camera erop gericht om deze dief aan te pakken?

Ozymandias
door Ozymandias Mar 2, 2024 om 10:42
167 Antwoorden / Vragen

OR kan daar letterlijk niets mee. De enige die daar wat mee kan is de politie. Een camera en lok portemonnee mag niet vanwege de privacy wetgeving. Sowieso kan iemand in alle eerlijkheid besluiten de portemonnee veilig te stellen want iemand is hem vergeten. Dus dat zegt helemaal niets wat je dan ziet op de beelden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 2, 2024 om 11:25
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ozymandias,

Ik weet niet in wat voor een bedrijf u heeft gewerkt, maar het gaat hier om een collectief probleem.

De OR kan van de werkgever eisen, dat er lockers komen voor het personeel.

rj
door rjw Mar 2, 2024 om 14:22
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Met uitlokken schiet je niets op. Sterker nog: de uitlokker is ook schuldig.

ma
door marleenvanh Mar 4, 2024 om 13:13
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou zeggen prima idee, maar dan komt ongetwijfeld de 'PRAAIVUZZIE' om de hoek kijken... Criminelen worden nou eenmaal beter beschermd dan niet criminelen.. Gortvoordommen.

Iv
door Ivo W - Mar 2, 2024 om 10:50
729 Antwoorden / Vragen

Of werkgever aansprakelijk is, is van verschillende factoren afhankelijk.

- biedt de werkgever ook kluisjes aan voor persoonlijke spullen? Dan is werkgever sowieso niet aansprakelijk voor diefstal van spullen die onbeheerd buiten het kluisje zijn achtergelaten.

- indien er géén kluisjes zijn, maar het vanuit de werkgever of regels voor de bedrijfstak niet is toegestaan om spullen als sleutels, portemonnee etc bij je te dragen tijdens het werk, dan is werkgever waarschijnlijk wél aansprakelijk voor diefstal van die items. Want als je die items niet bij je mag dragen, moet werkgever zorgen voor een veilige bewaarplaats. Een ruimte waar meedere personen toegang toe hebben en waar geen permanente bewaking aanwezig is, geldt niet als veilige bewaarplaats.

- zijn er geen kluisjes, maar liet u uw tas met spullen uit vrije keuze achter in de personeelsruimte, dan is werkgever waarschijnlijk niet aansprakelijk.

atlas1302
door atlas1302 - Mar 2, 2024 om 11:42
341 Antwoorden / 13 Vragen

Personeel die steelt, daar zou je wel wat mee kunnen bij de directie. Maar of die er zin in heeft? Mij is het ook overkomen maar dan een beetje anders, de ploeg was ook heel klein en als ingehuurde had ik weinig te vertellen. Ik kon niks bewijzen!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 3, 2024 om 00:27
2057 Antwoorden / Vragen

Het bedrag lijkt mij vooral groot genoeg om een serieus gesprek aan te gaan met de werkgever wat dit nou voor consequenties heeft. Bijvoorbeeld of deze zich geroepen voelt de schade te vergoeden en of er geen oplossing moet komen met kluisjes om herhaling te voorkomen. Formeel kun je er waarschijnlijk weinig mee tenzij je werk vereist dat je je portemonnee achter laat.

john devries
door john devries - Mar 4, 2024 om 12:24
218 Antwoorden / Vragen

De werkgever zal om je vragen om bewijs en wat de reden is om zoveel geld naar je werk mee te nemen. Verder zal zij je adviseren om geen geld onbeheerd achter te laten en je sterkte te wensen met het verlies en je advieseren kostbaarheden thuis te laten.

agapon1951
door agapon1951 - Mar 4, 2024 om 12:44
171 Antwoorden / Vragen

Cotant geld altijd op zakhouden. De gelegenheid geeft de dief. Intern onderzoek lijkt mij de gewezen weg. Het zal duidelijk wezen wie er toegang hadden en wie niet het tijdstip dat uw tas daar stond. Indien er dan geen antwoordt uit komt, is de dief in feite gewaarschuwd en kijkt dan wel uit dit nogmaals te ehrhalen. Zusterpost - geen camera toezicht op de gangen?? Inderdaad politie doet absoluut niets> Ervaringen van ernstigere aard hebben allang geleerd dat aangifte een zinlloze bezigheid is en alleen maar tijd kost.  In feite wordt een schijnveiligheid in leven gehouden, die praktisch gezien niet uitvoerbaar is.

Ga
door Gargamel1900 - Mar 4, 2024 om 12:45
10 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een domme vraag.
waarom zou uw werkgever dit moeten vergoeden.
je moet zelf op je spullen letten en bent er zelf verandwoordelijk voor.

Ja
door JannyBoe Mar 4, 2024 om 15:57
515 Antwoorden / Vragen

Domme vragen bestaan niet hoor je wel eens.
De rest mag u zelf aanvullen.

ma
door marleenvanh - Mar 4, 2024 om 13:09
451 Antwoorden / 1 Vragen

De politie is je... eh....luiste vriend..... (ff vingerafdrukken van je tas + van je collega's, er zullen er maar weinig zijn die aan jouw tas zitten. Zitten er ook vingerafdrukken aan de binnenkant, dan de eigenaar daarvan eens ondervragen). Nee, de werkgever is niet aansprakelijk, tenzij er in uw arbeidscontract staat dat e.e.a. wel gedekt is of u de spullen in een persoonlijk, afgesloten, kluisje had staan. U bent  wel vrij dom om zo veel geld zo makkelijk toegankelijk te maken (De gelegenheid maakt de dief, kent u die uitdrukking?)

Ja
door JannyBoe Mar 4, 2024 om 15:56
515 Antwoorden / Vragen

Het zou niet best zijn als de recherche van de politie langs zou moeten komen voor dergelijke gevallen.
Die heeft urgentere zaken om zich mee bezig te houden, dat heeft niets met 'luiheid' te maken, kom nou zeg.

mo
door mof - Mar 4, 2024 om 15:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Eerst zult u moeten aantonen dat er echt €385  in uw portemonnee zat, dan zult u moeten aantonen dat het noodzakelijk was dat u zoveel geld bij u droeg op uw werk. Dan zult u verder moeten aantonen dat u alles heeft gedaan om de tas veilig op te bergen, lees, op eenplaats waar alleen u erbij kunt. En ga maar verder. Een werkgever is alleen aansprakeleijk voor prive spullen die u meeneemt naar het werk en die voor het werk vereist zijn.