Bi
door Bik1969 Apr 19, 2023 om 15:03
Geldzaken & recht

Hoe lang mag bank er over doen om rekening op te heffen van overledenen

Mijn schoonvader is  bijna 2 maanden geleden overleden mijn man is enige erfgenaam er is geen testament hebben bij de bank alles ingeleverd tot verklaring van erfrecht aan toe en het formulier  om rekening opte heffen  maar  nog steeds is de rekening niet opgeheven hoe lang kan dit duren ?

7324 9 Rapporteer

Topantwoord

getty
door getty - Apr 19, 2023 om 15:08
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat vertelde u de bank hierover?

Bi
door Bik1969 Apr 19, 2023 om 15:17
Antwoorden / 1 Vragen

Elke week sl gebeld kunnen niks zeggen elke keer ligt op afdeling erf recht  of personeel te kort

va
door vanlotjegetikt Apr 19, 2023 om 15:40
809 Antwoorden / Vragen

Het is handig om de rekening aan te houden totdat het fiscale gedeelte van het afhandelen van zaken rondom een overlijden is afgerond.
Daarna  kan het (ING) 6 weken tot 2 maanden duren.

mahadma
door mahadma - Apr 19, 2023 om 15:09
11552 Antwoorden / 51 Vragen

Ik denk dat dit per rekeninghouder en betaalgedrag en of saldi zal verschillen. Bel de bank eens is mijn advies. Of als dat nog kan  ga er langs en vraag het ze.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 19, 2023 om 15:58
7199 Antwoorden / 3 Vragen
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 19, 2023 om 23:33
1771 Antwoorden / 31 Vragen

@Sjjoppy,

Uw link werkt niet.....tenminste op mijn smartphone niet......

sjjoppy
door sjjoppy Apr 20, 2023 om 03:39
7199 Antwoorden / 3 Vragen

@ geborenamsterdammer,
vreemd, de link werkte wel toen ik het controleerde voor het verzenden uit en wordt nu niet geladen.De lihk van TS werkte ook goed maar is veranderd en laat heel iets anders zien.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 20, 2023 om 09:37
7199 Antwoorden / 3 Vragen

De link doet het weer en ook die van @tom1979.
Weet alleen niet voor hoelang.

tom1979nl
door tom1979nl - Apr 19, 2023 om 16:44
1 Antwoorden / Vragen

@SJJOPPY

Misschien heeft u iets aan deze link:

https://towersquare.nl/veelgestelde-vragen/hoe-lang-wordt-de-rekening-geblokkeerd-1212 meaning-na-overlijden

Waarom krijgt de executeur wel toestemming en niet een familielid (dochter, zoon, ouder etc.)?

sjjoppy
door sjjoppy Apr 19, 2023 om 17:24
7199 Antwoorden / 3 Vragen

De executeur kan zoon of dochter zijn en is de belangrijkste persoon.

Franske1958
door Franske1958 - Apr 19, 2023 om 18:05
430 Antwoorden / 2 Vragen

In December 2021 overleed mijn vader, mijn broer en ik waren de erfgenamen. Ik was de contactpersoon voor de makelaar voor wat betreft de verkoop van zijn woning en ik zorgde ook voor alle bankzaken die nog afgewerkt moesten worden. En ik zorgde ook dat zijn bank en de makelaar een verklaring van erfrecht kregen. Ik had aan de hand van zijn afschriften een lijstje gemaakt wat er nog allemaal betaald moest worden en wat er gelijk opgezegd kon worden en wat pas na de verkoop van zijn woning. Toen alles betaald of terug gestort was, ergens eind Augustus 2022,  zijn we samen naar een kantoor gegaan van de Rabobank en daar is ter plekke zijn rekening opgeheven en het restant bedrag verdeeld tussen de rekeningen van mijn broer en die van mij.  Nergens problemen mee gehad.

ro
door ronny530 - Apr 19, 2023 om 18:46
2787 Antwoorden / 41 Vragen

Lang heel lang want al is uw man de enige bekende erfgenaam kan een andere nog niet bekende erfgenaam opduiken en daarbij kon uw vader ook incasso machtigingen afgegeven hebben. Normaliter wordt een rekening na kennisgeving van overlijden als eerste geblokkeerd en als blijkt dat er geen andere erfgenamen zijn vrijgegeven maar dat betekent nog niet dat de rekening opgeheven kan worden maar pas als er een paar maanden lang geen activiteiten plaats vinden. Ik begrijp goed dat u het hoofdstuk af wil sluiten maar als de rekening toch op nul staat krijgt uw man vanzelf bericht dat de rekening is opgeheven.

JMA2
door JMA2 Apr 20, 2023 om 00:14
117 Antwoorden / 2 Vragen

Maar er is een notariële verklaring van erfrecht afgegeven, dan is de kans op andere belanghebbenden wel erg klein volgens mij.

tenormin
door tenormin - Apr 19, 2023 om 22:38
16838 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb, toentertijd, bij de dood van mijn vader niet de bank (ING) ingelicht. Ik was al gemachtigde van mijn vader. En/of rekening. Achteraf gelukkig, want mijn vader bleek eerder getrouwd te zijn geweest en dus waren er twee zonen uit zijn eerste huwelijk. Rare situatie natuurlijk om "twee broers" voor het eerst te ontmoeten bij de notaris. Pas toen alle zaken waren afgehandeld, inclusief de misselijk makende kosten van de notaris, heb ik pas de rekening stopgezet. Geen enkel probleem mee gehad, ook niet omdat mijn aankondiging van vaders overlijden redelijk laat kwam. Wilde de en/of zo lang als mogelijk laten bestaan. Zodat ik nog laatste wensen van mijn vader kon uitvoeren, zonder interventie van welke bank dan ook.

atlas1302
door atlas1302 Apr 20, 2023 om 09:55
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik heb het nog nooit meegemaakt mijn moeder leeft nog. Maar een executeur is dus de belangrijkste persoon, Staat deze altijd vermeld in een testament? op dit moment heeft mijn moeder een bewindvoerder, of is ziij dan automatisch de uitvoerende persoon?

Op de dag van overlijden zal ik dan wel opgepiept worden, maar dan kan ik natuurlijk niet sante pe daar ook direct zijn om alles te regelen. Hoe gaat dat dan in zijn werking?

Grt. Atlas,

va
door vanlotjegetikt Apr 20, 2023 om 10:25
809 Antwoorden / Vragen

Mijn moeder overleed 3 jaar geleden. Mijn jongste broer was gemachtigde. Heeft alles keurig netjes geregeld en nadat bijna een jaar later ook het fiscale gedeelte was afgerond rekening laten opheffen.
Atlas1302 u woont een eindje uit de buurt. Ga ervanuit dat de bewindvoerder alles netjes regelt. Het kan zijn dat u vanwege het  niet in Nederland/Europa wonend een attestatie de vita(recente krant met uw postzegel ernaast) zal moeten overleggen :-) als er voor u wat te erven valt.

tenormin
door tenormin Apr 20, 2023 om 12:21
16838 Antwoorden / 108 Vragen

@Atlas, ik deed alzijn zaken/zaakjes al jaren. De dag voor hij ging overlijden (euthanasie) moest ik nog een flink geldbedrag bij de bank bestellen. Hij wilde zijn broers en zussen (waren er veel) een flink bedrag geven. Plus geld voor de crematie. Dat moest en zou contant betaald worden, tja. De afwikkeling is inderdaad ook na circa een jaar afgerond. Alleen, de notaris kon die "mieuwe broers"  niet  wijsmaken waarom mijn zusje en ik meer kregen dan zij. Onze moeder was een jaar daarvoor overleden. Hun moeder had immers niets te maken met onze moeder. Nee, ik stond niet vermeld als executeur. Het is allemaal vanzelf zo gerold, met goedkeuren van de rest van de familie. Jij zou dan als zoon iemand uit de familie (of kring erom heen) iemand aan moeten wijzen die 100% te vertrouwen is.

atlas1302
door atlas1302 Apr 20, 2023 om 13:28
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik begrijp het verhaal, zo heeft een ieder een andere belevenis. Maar is het niet zo als ik in het testament genoemd wordt als executeur, dat ik het dan ook automatisch ben? Kan ik dan toch iemand anders aanwijzen, nabestaande zorg van Humanitas bijv. waar de bewindvoerder ook onder valt?

Je moet echt overal bij na denken, het gaat volgens mij niet allemaal vanzelf.

tenormin
door tenormin Apr 20, 2023 om 13:52
16838 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, als je moeder bij de notaris heeft aangegeven dat jij haar executeur bent is dat voldoende. Echter, jij kan natuurlijk, nu uw moeder gelukkig nog leeft ook met haar overeenkomen om iemand anders executeur te laten zijn omdat jij nog steeds in verweggistan woont. Maar uiteindelijk heb je dat allemaal niet nodig als men het onderling zelf, met andere vertrouwde mensen, kan afhandelen. Alleen, in jouw geval, zou het handiger zijn als je moeder of jij iemand anders aanwijzen, vanwege je buitenland verblijven. Misschien is er al langdurig iemand die dingen/zaken voor je moeder regelt/doet.

atlas1302
door atlas1302 Apr 20, 2023 om 17:02
341 Antwoorden / 13 Vragen

De bewindvoerder regelt de zaken voor mijn moeder, mijn moeder is dement en daar valt weinig mee te regelen. Ik zal dus iemand aanwijzen en volgens mij kan dat dan via Humanitas. De persoon moet ik dan machtigen. Ik heb eigenlijk weinig keus, en kan alleen maar hopen dat het goed wordt afgehandeld door deze partij.

Bedankt voor de info.

ka
door kaartendraak Apr 21, 2023 om 11:17
182 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is de tip die ik ook wilde geven. Zorg dat wanneer (1 van) je ouders nog leven je er een en/of rekening van maakt. Als er dan iets gebeurt, het hoeft mara langdurige ziekenhuisopname te zijn, kan je altijd erbij en zorgen dat de bankzaken door jou geregeld worden. Later kun je dan zelf de rekening opheffen als je ouder(s) overleden is/zijn en alles geregeld is. Uiteraard moet je ouder(s) jou wel kunnen vertrouwen dat je alles goed regelt en er niet vandoor gaat met hun geld............

1paul
door 1paul - Apr 21, 2023 om 10:33
3162 Antwoorden / 0 Vragen

hou de rekening nog even een jaartje aan tot echt alles is geregeld!

sinypots
door sinypots - Apr 21, 2023 om 10:51
55 Antwoorden / 1 Vragen

Maak je geen zorgen, dit duurt gewoon nog even. Ook het betalen van rekeningen en....... misschien is er nog een teruggave van de belasting, zorgtoeslag, huurtoeslag etc.? Waarom zoveel haast? Alles komt goed. Misschien is het handig de rekening gewoon een aantal maanden aan te houden, dan kunnen jullie in alle rust het in het najaar afsluiten.