Fr
door Frankvth Apr 11, 2020 om 08:21
Geldzaken & recht

Hoge datakosten door wegvallen WIFI

Hallo,

Afgelopen week viel regelmatig mijn WIFI signaal uit. Hierover contact gehad met TELE2 en op hun advies modem gerest middels het knopje achterop de modem.

Gisteravond heb ik de voorstelling van Youp van 't Hek gekeken via de app van Ziggo (kijk ik via mijn oduers), maar omdat ik moe was heb ik besloten om naar bed te gaan en hier verder te kijken.

Blijkbaar is, nadat ik in slaap gevallen was, mijn WIFI signaal weer uitgevallen waardoor automatisch mijn mobiele data weer werd aangesproken. Omdat ik inmiddels dus in slaap gevallen was, heb ik hier niks van gemerkt.

Vanochtend zag ik dat mijn abonnement van Symio tijdelijk is geblokkeerd omdat ik een hoog bedrag open had/heb staan.

Nu blijkt vannacht mijn telefoon voor €231 aan data te hebben gestreamd!!!

Er is een berichtje gestuurd dat 80% van mijn bundel verbruikt was, maar 's nachts worden alle meldingen stil gehouden dus dit bericht heb ik niet gehoord.

Mijn vraag is nu;   kan ik onder deze kosten uit? Kan ik het verhalen op TELE2 ivm wegvallen WIFI signaal? Zijn dergelijke bedragen acceptabel om omgemerkt buiten iemands bundel door te laten lopen? (Ik las dat in Europa een grens van rond de €60 geldt waarna automatisch een stop in werking dient te treden, maar dat dat weer niet voor Nederland geldt...)

Ik hoor graag of dit een duur gevalletje dikke pech is, of dat er toch mogelijkheden zijn bij dergelijke rekeningen.

Groet, Frank

2951 14 Rapporteer

panter22
door panter22 - Apr 11, 2020 om 08:45
6599 Antwoorden / Vragen

Je ouders hebben een abonnement van Ziggo en jij maakt daar stiekum gebruik van met de app. Want jij hebt geen tv abonnement.
Symio heeft keurig een berichtje gestuurd dat 80% van je bundel verbruikt was, maar je hebt niets gemerkt.
Wat wil je dan op Tele2 verhalen? Je illegale gebruik van de app van Ziggo, nadat je het seintje van Symiohebt gemist.
Neem een tv abonnement, dan ben je goedkoper uit.

ti
door tilpend - Apr 11, 2020 om 08:50
135 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bang dat dit een duur gevalletje dikke pech is.
Er zijn drie partijen betrokken:
-Tele2
-Simyo
-Jijzelf

-Tele2 -> is er niet verantwoordelijk voor dat er mobiele data wordt verbruikt als het WIFI-signaal wegvalt.
-Simyo -> geeft duidelijk aan bij hun voorwaarden dat ze waarschuwingen sturen bij 80% maar dat je gewoon kunt blijven internetten tegen buitenbundeltarief. Er is inderdaad geen verplichting voor ze om de verbinding bij EUR 60,50 stop te zetten.
-Jijzelf -> je had zelf een aantal stappen kunnen ondernemen om te voorkomen dat je buiten je bundel ging, waaronder het instellen van een limiet op je toestel waarna geen mobiele data meer verbruikt zou worden. Doe dit sowieso nu gelijk! Ook kan je in de Ziggo app bij instellingen -> app voorkeuren aangeven dat je geen mobiele data wilt gebruiken als er geen WIFI is.

Het is heel vervelend maar je kan natuurlijk altijd proberen bij Simyo of ze misschien het verbruik tegen een lager tarief willen verrekenen. Eisen kan je niets (ongeacht wat sommige forumleden misschien later gaan beweren) maar vriendelijke vragen kan altijd. Succes!

mr
door mrmoto Apr 11, 2020 om 11:14
167 Antwoorden / 4 Vragen

gewoon een ijsje neerleggen ;-))))))))))))))))))))))

rj
door rjw - Apr 11, 2020 om 09:13
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Standaard staat kijken via het mobiele netwerk geblokkeerd in de Ziggo app, juist om dit soort dingen te voorkomen. Kennelijk heb je dat zelf ooit een keer aangezet.

getty
door getty - Apr 11, 2020 om 09:26
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is toch echt uw eigen verantwoordelijkheid

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 11, 2020 om 09:37
16885 Antwoorden / 202 Vragen

https://www.ziggo.nl/televisie/online-tv-kijken/  U kijkt via de Ziggo app naar TV waarvan zoals ik begrijp uw ouders een abonnement hebben. Dat betekent naar mijn mening dat u dan een Ziggo modem benut en als daar dan problemen mee zijn zoals wegvallen van WiFi u zw ouders zich dan tot Zoggo kunnen richten.

U heeft bovendien een abonnement bij Symio en dat heeft ook niets met Tele2 te maken.

Als ik het verkeerd begrijp en hebben uw ouders een Tele2 TV abonnement dan heeft tele12 een eigen app en dan is kijken via een Ziggo app volgens hetgeen Ziggo aangeeft feitelijk niet eens mogelijk. https://www.tele2.nl/thuis/tv-abonnement/online-app/   U doet dus m.i. zelf iets waardoor u de schade bij u zelf veroorzaakt.  Bovendien: Als WiFi wegvalt, om welke reden dan ook en uw telefoon schakelt automatisch over naar 'mobiele gegevens' veroorzaakt u ook zelf het extreme dataverbruik. In dat geval dus altijd mobiele gegevens uitschakelen resp. niet aanzetten.

rj
door rjw Apr 11, 2020 om 23:33
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Lees je de berichten wel eens voordat je met gebrabbel begint?

justmeagain
door justmeagain Apr 11, 2020 om 23:53
623 Antwoorden / 8 Vragen

TS gebruikt thuis de Ziggo app met de inloggegevens van zijn ouders. Dus hij gebruikt zijn eigen WiFi.
De Ziggo app kun je in heel Europa gebruiken dus heeft niets met Tele2 of Simyo te maken. @RJW. Retorische vraag ?

gerbera
door gerbera - Apr 11, 2020 om 10:55
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Als u weet dat het signaal regelmatig wegvalt waarom dan het risico nemen. Het wegvallen kan div. oorzaken hebben en daar heeft Tele2 weinig of geen zicht op als het probleem binnenshuis zit.

Overigens zo saai was Joup nou ook niet om daarbij in slaap te vallen.;-))

mr
door mrmoto Apr 11, 2020 om 11:19
167 Antwoorden / 4 Vragen

Youp is gewoon een vervelende ouwe man die over de top is , stoppen is de beste remedie als je pensioen gerechtigd bent ( ik vind ,hij vind , jullie vinden .........................)

gerbera
door gerbera Apr 11, 2020 om 11:43
7374 Antwoorden / 14 Vragen

@mrmoto, smaken verschillen en u heeft het recht het een vervelende man te vinden dus heb ik het recht hem nog steeds goed te vinden. Maar om over iemand te kunnen oordelen moet je de persoon toch wel gezien hebben.

Tr
door Trostomaat Apr 11, 2020 om 16:08
239 Antwoorden / Vragen

Youp heeft al jaren niet in de gaten dat hij precies dat soort man geworden is waarop hij in zijn shows af loopt te geven.

gerbera
door gerbera Apr 11, 2020 om 16:34
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Ja gaan we hier nou een discussie houden wie wat van Youp vindt. Ik vindt hem nog steeds goed en wat anderen er van vinden zal mij een worst zijn.

aurora1
door aurora1 Apr 12, 2020 om 17:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Youp? Wie is dat? Ken ik die ook al niet?

tijger1
door tijger1 Apr 12, 2020 om 20:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog even en u kunt alles opzoeken op uw mac. :-))

Donuts
door Donuts - Apr 11, 2020 om 11:09
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote @heremietkreeft: U kijkt via de Ziggo app naar TV waarvan zoals ik begrijp uw ouders een abonnement hebben. Dat betekent naar mijn mening dat u dan een Ziggo modem benut en als daar dan problemen mee zijn zoals wegvallen van WiFi u zw ouders zich dan tot Zoggo kunnen richten.

U heeft bovendien een abonnement bij Symio en dat heeft ook niets met Tele2 te maken.

Als ik het verkeerd begrijp .... Unquote

U begrijpt het inderdaad helemaal verkeerd! TS heeft internet, dus ook een modem van Tele2. TS misbruikt het Ziggo abonnement van zijn ouders voor de Ziggo Go app.

diumenge
door diumenge - Apr 11, 2020 om 11:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wie zegt dat dat wegvallen van de WIFI aan TELE2 ligt? Kan net zo goed een probleem met je telefoon of tablet zijn.

justmeagain
door justmeagain - Apr 11, 2020 om 11:41
623 Antwoorden / 8 Vragen

Zoals al gezegd heeft u handmatig de functie streamen via netwerk in de Ziggo app aan gezet

Dus de verantwoordelijkheid ligt echt bij uzelf.
Kaartje voor Youp van het Hek live te kijken was leuker en goedkoper geweest.

aurora1
door aurora1 - Apr 11, 2020 om 14:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, daar komt je niet onderuit. Neem een abonnement en stop met illegale activiteiten. Voortaan maar minder nonchalant met zulke zaken omgaan, dan gebeurt het ook niet. Simyo heeft terecht geblokkeerd. En wat gebruik je nu om te mailen?

Ka
door Kassagebruiker - Apr 11, 2020 om 14:45
683 Antwoorden / 5 Vragen

Gratis advies: stel je tel in op wifi only (en dus geen data toegestaan) dàn valt je tv programma uit als de wifi uitvalt.
En die € 231, ja die ben je kwijt, afgenomen is afgenomen. Overigens bij Simyo kan je "minuten" en "data" los aan of uitzetten.
In mijn duo sim toestel ztit ook een Simyokaartje naast een tele 2. Op "Mijn Simyo" heb ik de data uitgeschakeld en gebruik dus dan alleen minuten. Tele2 is onbeperkt gesprekken met data.

DelicieusOffZoiets
door DelicieusOffZoiets - Apr 12, 2020 om 08:52
29 Antwoorden / Vragen

Heel veel mensen zetten hun mobiele data niet uit wanneer ze wifi gebruiken. Puur een vraag uit interesse, waarom doen mensen dit niet?
Is dat één keer vegen en twee keer tikken soms veel werk?

ti
door tilpend Apr 12, 2020 om 11:53
135 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, ik zet het zelf niet uit omdat ik 1) genoeg data verkeer heb en 2) ik bij alle apps die veel data gebruiken (zoals video-apps) heb aangezet dat ze alleen op Wifi mogen werken/uitgezet dat ze mobiele data mogen gebruiken.

rj
door rjw Apr 12, 2020 om 17:27
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb een unlimited bundel, dus geen reden om 4G uit te zetten. Maar bij de Ziggo app heb ik wel ingesteld dat het alleen via WIFI mag werken, domweg om gaan gedoe met de FUP te krijgen.

lo
door lovewinnie - Apr 12, 2020 om 12:03
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U bent zelf verantwoordelijk. U kunt u datalimiet laten begrenzen bij de provider . U kunt dan nooit over u mobiel data limiet heen. Heb dat bij mijn kinderen en mezelf gedaan. Ga dat eerst maar regelen. ( Zelf namelijk ooit door zelfde probleem rekening gehad van 180 euro en daarvan geleerd)

Daarnaast thuis altijd verstandig om mobiel data uit te zetten. Dat is 1 sec werk en zo voorkomt u ook dat hij overspringt van wifi naar mobiel internet .

U kunt ook de app blokkeren zodat wnr er enkel mobiel data is je deze niet kunt gebruiken. Hèb  dat  met Netflix, Videoland en disney +. Enkel met wifi je deze app gebruiken

Wanneer u zelf geen data limiet voor overschrijding er op hebt gezet (bijv max 25 euro)  of gezorgt hebt dat u gewoon onbeperkt kunt overschrijden heeft u pech. Ze sturen u waarschuwing met 80% en daarna houdt hun plicht op . Soms nog berichtje van u gaat over u data bundel heen. U heeft dit genegeerd omdat u in slaap was gevallen , tja helaas maar dat geeft u geen recht op kwijtschelding van de rekening wat u heeft verbruikt moet u betalen .
U kunt bellen of ze wat voor u kunnen betekenen en eventueel in termijnen betalen. Regel meteen dat u niet over u bundel heen kan.

Fr
door Frankvth - Apr 12, 2020 om 20:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reacties. Duidelijk dat het dus gewoon een dure les is.

Ik zal dan ook niet op iedereen reageren.

Alleen één opmerkingen die vaker voorbij kwam; helaas blijkt een datalimiet (plafond) niet mogelijk bij Simyo en aangezien ik een iPhone heb kan ik dit ook niet via mijn toestel instellen. Ik ga eens kijken of hier een app voor te downloaden is.

Iv
door Ivo W Apr 13, 2020 om 09:07
734 Antwoorden / Vragen

Dan wordt het tijd om eens over te stappen naar een smartphone met fatsoenlijke functionaliteit. Het niet kunnen instellen van een datalimiet is toch wel heel armoedig.

Ik maak al 10 jaar gebruik van die mogelijkheid.