de eelco
door de eelco Dec 26, 2011 om 13:49
Geldzaken & recht

Huur subsidiedirect naar de verhuurder

de regering heeft vrijdag toch besloten dat het mogelijk blijft om je huursubsidie direct over telaten maken naar je verhuurder...ik ben het er helemaal mee eens want sommige mensen krijgen het geld maar dan gaat het waarschijnelijk op aan andere dingen maar de huur moet wel betaald worden..hoe denkt u er over?????

5264 94 Rapporteer

stacey
door stacey - Dec 26, 2011 om 14:11
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=de eelco schreef op maandag 26 dec 2011, 13:49]..ik ben het er helemaal mee eens want sommige mensen krijgen het geld maar dan gaat het waarschijnelijk op aan andere dingen maar de huur moet wel betaald worden..

Dat moet iedereen voor zichzelf weten..........
En het is ook niet jouw probleem als ze hun huur er niet van betalen lijkt me.

mahadma
door mahadma - Dec 26, 2011 om 15:35
11569 Antwoorden / 51 Vragen

De een kan wèl met geld omgaan en de ander niet. Ik kan mij daarom voorstellen dat dit voor de een wèl prettig, handig of zelfs noodzakelijk kan zijn en voor de ander niet. Hoe sterk sta je in je schoenen om je boekhouding en betalingen op orde te houden. Het is net zoals stoppen met roken, de een kan het zelfstandig en de ander heeft hulp(middelen) nodig.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 26, 2011 om 15:48
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Waarom niet het is toch daar voor bestemt om de huur betaalbaar te houden voor mensen die het nodig hebben. Nu gaat het in een moeite door geen omkijken meer naar.

marjon1
door marjon1 - Dec 26, 2011 om 15:58
284 Antwoorden / 3 Vragen

Goeie zaak. Moesten ze ook doen met de zorgpremie.
En ze moesten het al helemaal verplichten voor mensen die een achterstand hebben in hun betalingen of diegene die helemaal niet betalen.

marjon1
door marjon1 - Dec 26, 2011 om 16:05
284 Antwoorden / 3 Vragen

Nog even een toevoeging op mijn eerdere reactie.

Ik praat hiet niet over een achterstand van een maand!

stacey
door stacey - Dec 26, 2011 om 16:14
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=marjon1 schreef op maandag 26 dec 2011, 15:58]Goeie zaak. Moesten ze ook doen met de zorgpremie.
En ze moesten het al helemaal verplichten voor mensen die een achterstand hebben in hun betalingen of diegene die helemaal niet betalen.

En ze moeten het ook gelijk maar verplicht maken de bijstand uit te keren naar de huisbaas, energie en waterbedrijf, telefoonmaatschappij, zorgverzekeraar en voedselbonnen voor eten, zodat je er geen borrel van kunt halen en dan nog 40,00 per maand in geld als zakgeld om vrij te besteden...............zeker als het aan jou ligt.

mahadma
door mahadma - Dec 26, 2011 om 16:24
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Doet mij denken aan schuldhulpverlening met een Vrij Te Laten Bedrag ............

marjon1
door marjon1 - Dec 26, 2011 om 16:36
284 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb het hier over geld wat je krijgt om bepaalde zaken mee te betalen, dus zorgtoeslag en huurtoeslag.
Dit krijg je omdat het speciaal bestemd is om de huur mee te betalen en de zorgpremie, en niet als aanvulling op je inkomen om boodschappen mee te doen!!
ik zie geen enkele reden om dit niet direct over te maken naar de instanties waarvoor dit is bedoeld.
Maar helaas lijkt het wel of je zoiets hier niet mag zeggen.

stacey
door stacey - Dec 26, 2011 om 16:50
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=marjon1 schreef op maandag 26 dec 2011, 16:36]Ik heb het hier over geld wat je krijgt om bepaalde zaken mee te betalen, dus zorgtoeslag en huurtoeslag.
Dit krijg je omdat het speciaal bestemd is om de huur mee te betalen en de zorgpremie, en niet als aanvulling op je inkomen om boodschappen mee te doen!!
ik zie geen enkele reden om dit niet direct over te maken naar de instanties waarvoor dit is bedoeld.
Maar helaas lijkt het wel of je zoiets hier niet mag zeggen.

Lijkt mij dat iedereen dat wel zelf bepaald............

Mensen die over dit soort dingen wakker liggen zijn mi bang dat een ander beter af is als hij niet netjes betaald wat hij moet betalen net als iedereen en het uitgeeft aan iets anders.......

Dit soort `discussie`s `zijn wat mij betreft Non-discussies.............
Iedereen regelt zijn geldzaken zoals hij dat wenst te regelen en daar heeft verder niemand iets mee te maken.
Mensen die er hulp bij willen kunnen dat krijgen maar om zoiets verplicht te stellen zoals jij stelt .........wie ben jij om (zo)iets voor een ander te bepalen........

Kinderbijslag dan ook maar in Kinder-kledingbonnen ?
Dat is tenslotte ook voor onderhoud kinderen bedoeld dus daar mag je ook geen tv van kopen.........

marjon1
door marjon1 - Dec 26, 2011 om 16:56
284 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor bovenstaande reacties. Wie ik ben, ik ben iemand met een eigen mening en TS vraagt hier naar onze mening.
En dit vind ik dus, en een ander vind iets anders.
Ik vind dat iedereen netjes zijn rekeningen moet betalen, en zeker als hij daar ook nog extra geld voor krijgt.

marjon1
door marjon1 - Dec 26, 2011 om 17:03
284 Antwoorden / 3 Vragen

"Kinderbijslag dan ook maar in Kinder-kledingbonnen ?
Dat is tenslotte ook voor onderhoud kinderen bedoeld dus daar mag je ook geen tv van kopen........."

Natuurlijk wel stacey ,bij het onderhoud van kinderen hoort ook dat deze televisie kunnen kijken, kan heel leerzaam zijn hoor.

stacey
door stacey - Dec 26, 2011 om 17:08
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=marjon1 schreef op maandag 26 dec 2011, 16:56]Bedankt voor bovenstaande reacties. Wie ik ben, ik ben iemand met een eigen mening en TS vraagt hier naar onze mening.
En dit vind ik dus, en een ander vind iets anders.
Ik vind dat iedereen netjes zijn rekeningen moet betalen, en zeker als hij daar ook nog extra geld voor krijgt.

Jij bent dan blijkbaar zo kortzichtig dat je niet snapt dat mensen ongeacht die hand-out hun rekeningen simpelweg niet meer kunnen betalen tegenwoordig............
Jij denkt vast dat die mensen feestjes geven of op vakantie gaan van hun huursubsidie ?

Waar maak jij je druk om, linksom of rechtsom gaan die huisjesmelkers hun penningen toch wel vangen.............dus wees blij dat jij het zelf nog netjes kunt betalen ( en bid maar dat dat zo blijft) en prijs je rijk ipv ander te beoordelen of veroordelen zou ik zeggen.

marjon1
door marjon1 - Dec 26, 2011 om 17:22
284 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 26 dec 2011, 17:08][quote=marjon1 schreef op maandag 26 dec 2011, 16:56]Bedankt voor bovenstaande reacties. Wie ik ben, ik ben iemand met een eigen mening en TS vraagt hier naar onze mening.
En dit vind ik dus, en een ander vind iets anders.
Ik vind dat iedereen netjes zijn rekeningen moet betalen, en zeker als hij daar ook nog extra geld voor krijgt.

Jij bent dan blijkbaar zo kortzichtig dat je niet snapt dat mensen ongeacht die hand-out hun rekeningen simpelweg niet meer kunnen betalen tegenwoordig............
Jij denkt vast dat die mensen feestjes geven of op vakantie gaan van hun huursubsidie ?

Waar maak jij je druk om, linksom of rechtsom gaan die huisjesmelkers hun penningen toch wel vangen.............dus wees blij dat jij het zelf nog netjes kunt betalen ( en bid maar dat dat zo blijft) en prijs je rijk ipv ander te beoordelen of veroordelen zou ik zeggen.

Beste stacey,

Waarom maakt u zich toch zo druk om wat ik vind.
U vind het één en ik vind het ander. U heeft recht op uw mening, en ik heb daar alle begrip en respect voor.
Ik reageer alleen met mijn mening op TS en uw reacties veranderen mijn mening echt niet hoor.

stacey
door stacey - Dec 26, 2011 om 17:28
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=marjon1 schreef op maandag 26 dec 2011, 17:22][Beste stacey,

Waarom maakt u zich toch zo druk om wat ik vind.
U vind het één en ik vind het ander. U heeft recht op uw mening, en ik heb daar alle begrip en respect voor.
Ik reageer alleen met mijn mening op TS en uw reacties veranderen mijn mening echt niet hoor.

Omdat ik slecht tegen dit soort kortzichtige dingen kan, door dit soort dingen zijn we een Egoïstisch, eigengereid zooitje volk aan het worden.............
Bah

richard83
door richard83 - Dec 26, 2011 om 17:46
386 Antwoorden / 28 Vragen

Hu? Ik dag dat br was geplaatst? Dus nog maar een keer!

Ik ben er wel mee eens. Voor mij zou het wel goed zijn!

marjon1
door marjon1 - Dec 26, 2011 om 18:39
284 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 26 dec 2011, 17:28][quote=marjon1 schreef op maandag 26 dec 2011, 17:22][Beste stacey,

Waarom maakt u zich toch zo druk om wat ik vind.
U vind het één en ik vind het ander. U heeft recht op uw mening, en ik heb daar alle begrip en respect voor.
Ik reageer alleen met mijn mening op TS en uw reacties veranderen mijn mening echt niet hoor.

Omdat ik slecht tegen dit soort kortzichtige dingen kan, door dit soort dingen zijn we een Egoïstisch, eigengereid zooitje volk aan het worden.............
Bah

Bedankt, daar zal ik dan volgens u wel bijhoren, bij een eigengereid zooitje volk.
Ben in ieder geval blij dat u niet van me kunt zeggen dat ik bij een vrijblijvende slappe hap zonder eigen mening hoor, daar zou ik wel buikpijn van krijgen.

stacey
door stacey - Dec 26, 2011 om 19:18
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=marjon1 schreef op maandag 26 dec 2011, 18:39]Bedankt, daar zal ik dan volgens u wel bijhoren, bij een eigengereid zooitje volk.
Ben in ieder geval blij dat u niet van me kunt zeggen dat ik bij een vrijblijvende slappe hap zonder eigen mening hoor, daar zou ik wel buikpijn van krijgen.

Die eigen mening heb je dus niet, jouw mening is de mening van het egoistische meelopende eigenheimende zooitje van de laatste jaren......... ;-)

marjon1
door marjon1 - Dec 26, 2011 om 20:01
284 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 26 dec 2011, 19:18][quote=marjon1 schreef op maandag 26 dec 2011, 18:39]Bedankt, daar zal ik dan volgens u wel bijhoren, bij een eigengereid zooitje volk.
Ben in ieder geval blij dat u niet van me kunt zeggen dat ik bij een vrijblijvende slappe hap zonder eigen mening hoor, daar zou ik wel buikpijn van krijgen.

Die eigen mening heb je dus niet, jouw mening is de mening van het egoistische meelopende eigenheimende zooitje van de laatste jaren......... ;-)

Gelukkig leven we in een vrij land met vrijheid van meningsuiting, en dat is alles wat ik hier doe, mijn eigen mening geven en dat er mensen zijn die er ook zo over denken dan is dat gewoon zo. Dat maakt van mij geen meeloper hoor.
Als u daar anders over denkt dan mag u dit natuurlijk, dat is uiteraard uw vrijheid.
Ik wens u nog fijne dagen en een prettige jaarwisseling.

moeder56
door moeder56 - Dec 26, 2011 om 20:18
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 26 dec 2011, 19:18][quote=marjon1 schreef op maandag 26 dec 2011, 18:39]Bedankt, daar zal ik dan volgens u wel bijhoren, bij een eigengereid zooitje volk.
Ben in ieder geval blij dat u niet van me kunt zeggen dat ik bij een vrijblijvende slappe hap zonder eigen mening hoor, daar zou ik wel buikpijn van krijgen.

Die eigen mening heb je dus niet, jouw mening is de mening van het egoistische meelopende eigenheimende zooitje van de laatste jaren......... ;-)

Stacey, waar bent u mee bezig. het lijkt wel of de frustratie van het leven op Marion afgereageerd wordt. Ik ben het overigens zeer eens met Marion. Uiteindelijk is het gemeenschapsgeld. Natuurlijk zullen er genoeg mensen zijn die het wel gebruiken waar het voor bedoeld is, en daarom zou het geen probleem moeten zijn het rechtstreeks over te maken. Bijkomend voordeel is dat de mensen die het dus niet doen beschermd worden tegen huisuitzetting en/of zorgrekeningen die ze niet zouden kunnen betalen. Wat mij betreft mag het ook zo zijn dat iedereen de toeslagen krijgt en de huur en zorgpremie in haar geheel meteen in mindering van het salaris of uitkering wordt gebracht. Scheelt heeeeeeeeeeeeeel veel ellende. En als ik door deze menig ook onder het eigengereid stukje volk behoor , dan moet dat maar.

stacey
door stacey - Dec 26, 2011 om 20:47
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=moeder56 schreef op maandag 26 dec 2011, 20:18][ Ik ben het overigens zeer eens met Marion. Uiteindelijk is het gemeenschapsgeld. Natuurlijk zullen er genoeg mensen zijn die het wel gebruiken waar het voor bedoeld is, en daarom zou het geen probleem moeten zijn het rechtstreeks over te maken. Bijkomend voordeel is dat de mensen die het dus niet doen beschermd worden tegen huisuitzetting en/of zorgrekeningen die ze niet zouden kunnen betalen. Wat mij betreft mag het ook zo zijn dat iedereen de toeslagen krijgt en de huur en zorgpremie in haar geheel meteen in mindering van het salaris of uitkering wordt gebracht. Scheelt heeeeeeeeeeeeeel veel ellende. En als ik door deze menig ook onder het eigengereid stukje volk behoor , dan moet dat maar.

Ik vind dat mensen die de eindjes niet meer of met moeite aan elkaar kunnen knoppen niet gedegradeerd moeten worden tot een soort van 2e rangs burgers die dit soort Verplichtingen en betuttelende gedoe maar door de strot geduwd Moeten krijgen….
Er moet de mogelijkheid voor Goede Hulp geregeld worden voor mensen die hier zelf voor (willen) kiezen.
Er kan beter eens wat gedaan worden aan die eeuwige huurverhogingen van woningbouw verenigingen die op bergen geld (oa ons gemeenschapsgeld !) van reeds lang afbetaalde en spaarzaam onderhouden sociale huurwoningen zitten……….dan is al die huurtoeslag wellicht niet eens nodig.

graaiers
door graaiers - Dec 26, 2011 om 21:02
14 Antwoorden / 0 Vragen

volkomen mee eens dat het geld van de huurtoeslag en zorgtoeslag direct naar de desbetreffende verhuurder en zorgverzekering gaat.
zou een hoop flauwekul en geld schelen.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 26, 2011 om 21:19
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=graaiers schreef op maandag 26 dec 2011, 21:02]volkomen mee eens dat het geld van de huurtoeslag en zorgtoeslag direct naar de desbetreffende verhuurder en zorgverzekering gaat.
zou een hoop flauwekul en geld schelen.
Naar het schijnt is een eigen menining in een discussie niet welkom.

ja
door janboezeroen - Dec 26, 2011 om 21:22
36 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom moet de regering hier over besluiten? Wat is het verschil? Omdat misschien 1% van de mensen de huursubsidie misschien (tijdelijk) voor andere zaken nodig heeft/had? Met de bezuinigingen op de zorg ed denk ik dat er meer mensen in de problemen komen. Of wilt u dat de huursubsidie verplicht naar de verhuurder moet gaan? Hoeveel mensen zullen vrijwillig schulden maken maar eigen bijdragen in de zorg gaan omhoog, de premie gaat omhoog, huursubsidie wordt verminderd maar huren stijgen natuurlijk per 1 juli a.s. en er komen nog meer bezuinigingen aan. Wij zijn maar eenvoudige burgers en geen banken die miljarden in hun schoot geworpen krijgen zonder erom te vragen tegen een rente van 1%. Hoeveel rekenen dezelfde banken voor een klein crediet?

moeder56
door moeder56 - Dec 26, 2011 om 21:28
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 26 dec 2011, 20:47]

Ik vind dat mensen die de eindjes niet meer of met moeite aan elkaar kunnen knoppen niet gedegradeerd moeten worden tot een soort van 2e rangs burgers die dit soort Verplichtingen en betuttelende gedoe maar door de strot geduwd Moeten krijgen….
Er moet de mogelijkheid voor Goede Hulp geregeld worden voor mensen die hier zelf voor (willen) kiezen.
Er kan beter eens wat gedaan worden aan die eeuwige huurverhogingen van woningbouw verenigingen die op bergen geld (oa ons gemeenschapsgeld !) van reeds lang afbetaalde en spaarzaam onderhouden sociale huurwoningen zitten……….dan is al die huurtoeslag wellicht niet eens nodig.

Voor mij en voor heel velen is niemand een tweederangsburger. Ik ben een realist, het moet worden betaald, klaar, dan kiezen we voor de meest eenvoudige en goedkope oplossing. Waarom vinden we automatische incasso wel goed ?? Is uiteindelijk (bijna) hetzelfde principe.
Wat het verhaal van de woningstichtingen is, inmiddels zijn dit gewoon bedrijven , die weer geld moeten genereren om nieuwbouw neer te zetten, onderhoud te plegen enz. De huurprijs van lang afgeschreven woningen is dan ook in verhouding tot de ouderdom. Dat die huur minus huurtoeslag niet meer bij het inkomensplaatje van burgers past, is meer te wijten aan o.a. alle kosten die instanties , energiebedrijf, woningstichtingen, zorgverzekeraars, enz. enz. moeten maken om hun geld te vangen. En ja, de goedwillende burger betaalt hier aan mee. Het is heel vervelend voor veel mensen maar uiteindelijk betalen we samen de rekening. Ik heb meer compassie voor mensen die een eigen huis hebben, en geen werk meer vinden door hun leeftijd. Die mogen na de WW naar de bijstand om vervolgens hun overwaarde op te eten.

vladja
door vladja - Dec 26, 2011 om 21:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

moeder56,

Ik heb meer compassie voor mensen die een eigen huis hebben, en geen werk meer vinden door hun leeftijd. Die mogen na de WW naar de bijstand om vervolgens hun overwaarde op te eten.

Je vergeet even iets. Die mensen waren instaat een eigen huis te kopen. En hebben daar het genot van gehad. Dat is iets wat mensen die huren en die in aanmerking komen voor huursubsidie nooit hebben kunnen doen en nooit van die woonomstandigheden hebben kunnen genieten.

En waarom zou je bijstand moeten krijgen als je nog genoeg overwaarde op een huis hebt? Maak eerst maar op wat je hebt. Zodoende beland je allemaal dan op hetzelfde niveau.

Vladja

ba
door bachanaal - Dec 26, 2011 om 21:48
248 Antwoorden / 7 Vragen

de toeslagen komen per de 20e binnen en de huur etc. hoeft pas eind van de maand betaald te worden. dus mooi even rente trekken. of als er dringend rekeningen betaald moeten worden kan dat daarvan en de rest komt dan wel met de maandelijkse inkomsten, meestal een paar dagen later. alle inkomsten incl.toeslagen minus alle uitgaven weet je wat je te besteden hebt.

stacey
door stacey - Dec 26, 2011 om 21:50
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=moeder56 schreef op maandag 26 dec 2011, 21:28] Waarom vinden we automatische incasso wel goed ?? Is uiteindelijk (bijna) hetzelfde principe.
.

Automatische incasso daar beslis je zelf toe en dat is wat anders, voor de juiste huurtoeslag ben Jij zelf verantwoordelijk, als het allemaal buiten je omgaat en er gaat iets fout dan ben jij zelf zwaar de pineut..........
in het verleden met toen nog huursubsidie die veelal automatisch naar verhuurder ging ook genoeg mensen door in de problemen geraakt.
En we moeten al belasting betalen voor de bodemlozeput die ( momenteel ) Griekenland heet........iedereen moet al dit en dat en we moeten genoeg en mensen als kleuters behandelen door ze alles maar uit handen te nemen onder het motto `beter voor hunzelf`............ kom op zeg, we zijn toch zeker niet een stel domme schapen die door een ander geleefd en geleid moeten worden ?!

moeder56
door moeder56 - Dec 26, 2011 om 22:02
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=vladja schreef op maandag 26 dec 2011, 21:46]moeder56,

Ik heb meer compassie voor mensen die een eigen huis hebben, en geen werk meer vinden door hun leeftijd. Die mogen na de WW naar de bijstand om vervolgens hun overwaarde op te eten.

Je vergeet even iets. Die mensen waren instaat een eigen huis te kopen. En hebben daar het genot van gehad. Dat is iets wat mensen die huren en die in aanmerking komen voor huursubsidie nooit hebben kunnen doen en nooit van die woonomstandigheden hebben kunnen genieten.

En waarom zou je bijstand moeten krijgen als je nog genoeg overwaarde op een huis hebt? Maak eerst maar op wat je hebt. Zodoende beland je allemaal dan op hetzelfde niveau.

Vladja

Beetje kort door de bocht Vladja, als je in een huurwoning woont word je ondersteund als je inkomen daalt. Bij een koopwoning niet. Wat dat genot betreft, dat slaat nergens op. Heel veel mensen in een zg. genotloos huurhuis vonden het wel lekker, laag huurtje, alles gerepareerd, geen omkijken naar. Overigens zijn de huizen vanaf ongeveer 1985 echt niet genotloos.
Dus een levensgroot verschil tussen niet kunnen doen of niet willen doen.
Ik zeg niet dat iemand bijstand zou moeten krijgen, ik zal het omdraaien, ik heb geen medelijden met iemand in een huurhuis die klaagt over stijgende kosten. Die door dat huurhuis bij inkomensdaling ondersteund wordt, door huursubsidie, eventueel kwijtschelding gemeentelijke belastingen, in aanmerking komt voor bijzondere bijstand enz. enz.

stacey
door stacey - Dec 26, 2011 om 22:27
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=moeder56 schreef op maandag 26 dec 2011, 22:02][Beetje kort door de bocht Vladja, als je in een huurwoning woont word je ondersteund als je inkomen daalt. Bij een koopwoning niet.

Als je besluit te kopen dan kies je daar zelf voor................
dus kies je ook voor de voor- en nadelen die daar aan hangen.
En die hypotheekrenteaftrek is ook een verkapte `huur`subsidie feitelijk.
Waarom moet iemand die geld en zelf beslist heeft om te kopen daarbij nog gesponserd worden ?

Veel huurders van sociale huurwoningen hebben weinig of geen keus...........
die konden niet kopen maar betalen wel elk jaar meer en meer huur voor niets meer...........
die oude bakstenen worden niet meer waard en de huizen worden ook niet gemoderniseerd en dan mogen ze niet klagen dat ze steeds meer moeten betalen voor hetzelfde ?
En ze betalen meer huur zodat woningbouw nieuwbouw kan realiseren ?
Die nieuwbouw die gebouwd wordt, wordt onbetaalbaar voor de `gewone` huurder die ervan afhankelijk is maar die nieuwbouw hier wordt niet gefinancieerd uit de reeds volle pot geld maar uit de verkoop van Sociale Huurwoningen ! Het halve Sociale huurwoningen bestand is hier al verdwenen door verkoop.............

--De huurprijs van lang afgeschreven woningen is dan ook in verhouding tot de ouderdom-- Haha nou was dat maar waar...........dat geldt alleen nog voor een bejaarde huurder die er ooit bij oplevering al in kwam ....

moeder56
door moeder56 - Dec 26, 2011 om 22:56
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 26 dec 2011, 22:27][quote=moeder56 schreef op maandag 26 dec 2011, 22:02][Beetje kort door de bocht Vladja, als je in een huurwoning woont word je ondersteund als je inkomen daalt. Bij een koopwoning niet.

Als je besluit te kopen dan kies je daar zelf voor................
dus kies je ook voor de voor- en nadelen die daar aan hangen.

REACTIE: Om op ons dorp te kunnen blijven wonen hebben wij een huis gekocht omdat er geen huurwoningen waren. Dat betekende 9 jaar , geen vakantie, een oude auto en tweedehands meubelen, die nog steeds niet allemaal vervangen zijn. Dat is een "keus."

En die hypotheekrenteaftrek is ook een verkapte `huur`subsidie feitelijk.
Waarom moet iemand die geld en zelf beslist heeft om te kopen daarbij nog gesponserd worden ?

REACTIE: Weet je wat een nieuw dak kost, nieuwe cv,(na 7 jaar met een gaskachel gedaan te hebben, dus rijp op de dekens) nieuwe, edoch eenvoudige keuken( na 25 jaar), opstalverzekering, glasverzekering , waterschapslasten eigenaar, verzekering voor de hypotheek , nieuwe vloer( de oude was verrot, in ons genotloze oude huis), ???? Dat betaalt iemand in een huurhuis allemaal niet.

Veel huurders van sociale huurwoningen hebben weinig of geen keus...........
die konden niet kopen maar betalen wel elk jaar meer en meer huur voor niets meer...........
die oude bakstenen worden niet meer waard en de huizen worden ook niet gemoderniseerd en dan mogen ze niet klagen dat ze steeds meer moeten betalen voor hetzelfde ?

REACTIE: Waarschijnlijk omdat hun lasten ook meer worden ????

En ze betalen meer huur zodat woningbouw nieuwbouw kan realiseren ?
Die nieuwbouw die gebouwd wordt, wordt onbetaalbaar voor de `gewone` huurder die ervan afhankelijk is maar die nieuwbouw hier wordt niet gefinancieerd uit de reeds volle pot geld maar uit de verkoop van Sociale Huurwoningen ! Het halve Sociale huurwoningen bestand is hier al verdwenen door verkoop.............
--De huurprijs van lang afgeschreven woningen is dan ook in verhouding tot de ouderdom-- Haha nou was dat maar waar...........dat geldt alleen nog voor een bejaarde huurder die er ooit bij oplevering al in kwam ....

REACTIE: weet niet of ik u nu wakker maak, maar het materiaal en het bouwpersoneel kosten ook geld. Of moeten die maar van alles afzien omdat de huurder het NU moeilijk heeft ??? De gemiddelde werknemer verdient € 1500,00
netto.

Vergelijk uzelf met iemand die het slechter heeft. En in deze wereld zijn dat er heel veel.

stacey
door stacey - Dec 27, 2011 om 11:38
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=moeder56 schreef op maandag 26 dec 2011, 22:56][REACTIE: weet niet of ik u nu wakker maak, maar het materiaal en het bouwpersoneel kosten ook geld. Of moeten die maar van alles afzien omdat de huurder het NU moeilijk heeft ??? De gemiddelde werknemer verdient € 1500,00
netto.

Vergelijk uzelf met iemand die het slechter heeft. En in deze wereld zijn dat er heel veel.

Geen idee wat je hier nu eigenlijk mee zeggen wil............

De huizenprijzen dalen maar de huurhuizen worden meer waard ?
En de zittende huurders moet meer betalen voor de luxe huurbouw waar hij zelf niet in zal kunnen wonen ?

Waarom zou ik mezelf met iemand moeten vergelijken ?
Ik heb gelukkig niets te klagen, ik kan alles nog betalen, ik neem het op voor de minderbedeelden daar niemand anders daar tegenwoordig wakker van lijkt te liggen, daar wordt door iedereen maar zomaar van alles voor beslist en die worden van hun minimuminkomen ook nog aan alle kanten gekort...........

de eelco
door de eelco - Dec 27, 2011 om 11:50
607 Antwoorden / 92 Vragen

stacy..mischien heeft u de vraag van mijn niet helemaal of tesnel gelezen..ik zei dat het mogelijk blijft om je huursubsidie dirict over telaten maken naar de verhuurder dus niet dat dat verplicht is want je hebt nog steeds zelf de keuzen of je het zelf ontvangt of direct doorstuurt naar je verhuurder...eerst de vraag goed doorlezen alsvorens hoog van de toren teblazen en dan mensen gaan beledigen die op een normalen manier wel een mwning geven..wat mijn betreft is er maar 1 die kortzichtig is en dat bent u stacy.dwangmatig reageren op een mening van een ander en het dan nog op een manier doen waarmee u in mijn ogen mensen beledig............................................................................................
dit is hoe u over andere mensen denkt die op een normalen manier hun mening geven..............Die eigen mening heb je dus niet, jouw mening is de mening van het egoistische meelopende eigenheimende zooitje van de laatste jaren......... ;-)
nou nou nou een beetje fatsoen is ver tezoeken bij u.....zonder de opmerkingen en beledigingen van stacy is het een leuke dicussie en worden er helderen opmerkingen en meningen gegeven......

stacey
door stacey - Dec 27, 2011 om 13:35
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=de eelco schreef op dinsdag 27 dec 2011, 11:50]stacy..mischien heeft u de vraag van mijn niet helemaal of tesnel gelezen..ik zei dat het mogelijk blijft om je huursubsidie dirict over telaten maken naar de verhuurder dus niet dat dat verplicht is want je hebt nog steeds zelf de keuzen of je het zelf ontvangt of direct doorstuurt naar je verhuurder...eerst de vraag goed doorlezen

Misschien moet je zelf eerst eens Goed Lezen !

Ik heb er namelijk geen enkel probleem mee, integendeel zelfs, Zolang het mensen mogelijk wordt gemaakt hier zelf en Vrijwillig voor te kiezen !

Ik reageerde ook totaal Niet op jouw daar jij niet zegt dat het Verplicht Moet maar mijn reactie was naar iemand die riep dat het Verplicht gesteld moest worden...................

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 27, 2011 om 14:35
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ontvang het ook op eigen rekening, wat ik prima vind omdat ik toch wel de huur op tijd betaal.

Maar ik ben het eens met ts dat het wat mij betreft gewoon direct naar de woningbouw mag gaan. Je moet het geld toch besteden aan de huur dus waarom dan niet direct naar het doel, net zoals de zorgtoeslag.

loreleigil
door loreleigil - Dec 27, 2011 om 17:18
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=moeder56 schreef op maandag 26 dec 2011, 20:18]Uiteindelijk is het gemeenschapsgeld. Ah, daar gaan we weer, de 'onderkant' weer even inwrijven dat zij blij moeten zijn dat zij geld krijgen om te leven, omdat zij het zelf niet redden. Ik vind dit zo'n ontzettende dooddoener. Het kan dertig keer 'gemeenschapsgeld' zijn, er is vastgesteld dat ik er 'recht' op heb, dus is het niet meer van de gemeenschap, maar van MIJ.
[quote=moeder56 schreef op maandag 26 dec 2011, 20:18]Natuurlijk zullen er genoeg mensen zijn die het wel gebruiken waar het voor bedoeld is, en daarom zou het geen probleem moeten zijn het rechtstreeks over te maken. Buiten dan dat het heel aanmatigend en betutteld is om voor mensen die wèl zelf hun zaakjes kunnen regelen.
[quote=moeder56 schreef op maandag 26 dec 2011, 20:18]Bijkomend voordeel is dat de mensen die het dus niet doen beschermd worden tegen huisuitzetting en/of zorgrekeningen die ze niet zouden kunnen betalen. Om het voor enkel die groep mensen zo te regelen vind ik prima. Overigens is enkel de zorgtoeslag betalen elke maand niet genoeg om alsnog een achterstand te voorkomen. Huurtoeslag idem dito. Dus het is schijnbescherming.[quote=moeder56 schreef op maandag 26 dec 2011, 20:18]Wat mij betreft mag het ook zo zijn dat iedereen de toeslagen krijgt en de huur en zorgpremie in haar geheel meteen in mindering van het salaris of uitkering wordt gebracht. Dus gaan we alle mensen die minder geld te besteden hebben behandelen als incompetente idioten die niet met geld kunnen omgaan? Geef mensen op zijn minst de keuze of zij dit willen! Het is mega-aanmatigend om maar even voor de mensen die het minder hebben te bepalen wat er met hun geld gebeurd. Ik heb weinig inkomen maar ben niet achterlijk en kan prima rekenen en met geld omgaan.
[quote=moeder56 schreef op maandag 26 dec 2011, 20:18]Scheelt heeeeeeeeeeeeeel veel ellende. Bij een bepaalde groep wel en daar sta ik ook achter. Maar niet bij iedereen!
[quote=moeder56 schreef op maandag 26 dec 2011, 20:18]En als ik door deze menig ook onder het eigengereid stukje volk behoor , dan moet dat maar. Eerder betuttelend, aanmatigend en bekrompen. En lichtelijk beledigend ook.

loreleigil
door loreleigil - Dec 27, 2011 om 17:24
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=moeder56 schreef op maandag 26 dec 2011, 22:02]
Ik zeg niet dat iemand bijstand zou moeten krijgen, ik zal het omdraaien, ik heb geen medelijden met iemand in een huurhuis die klaagt over stijgende kosten. Die door dat huurhuis bij inkomensdaling ondersteund wordt, door huursubsidie, eventueel kwijtschelding gemeentelijke belastingen, in aanmerking komt voor bijzondere bijstand enz. enz.

[quote=moeder56 schreef opmaandag 26 dec 2011, 22:56]Vergelijk uzelf met iemand die het slechter heeft. En in deze wereld zijn dat er heel veel.

Ik zou even de hand in eigen boezem steken.

moeder56
door moeder56 - Dec 27, 2011 om 21:43
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=stacey schreef op dinsdag 27 dec 2011, 11:38][quote=moeder56 schreef op maandag 26 dec 2011, 22:56][REACTIE: weet niet of ik u nu wakker maak, maar het materiaal en het bouwpersoneel kosten ook geld. Of moeten die maar van alles afzien omdat de huurder het NU moeilijk heeft ??? De gemiddelde werknemer verdient € 1500,00
netto.

Vergelijk uzelf met iemand die het slechter heeft. En in deze wereld zijn dat er heel veel.

Geen idee wat je hier nu eigenlijk mee zeggen wil............

De huizenprijzen dalen maar de huurhuizen worden meer waard ?
En de zittende huurders moet meer betalen voor de luxe huurbouw waar hij zelf niet in zal kunnen wonen ?

Waarom zou ik mezelf met iemand moeten vergelijken ?
Ik heb gelukkig niets te klagen, ik kan alles nog betalen, ik neem het op voor de minderbedeelden daar niemand anders daar tegenwoordig wakker van lijkt te liggen, daar wordt door iedereen maar zomaar van alles voor beslist en die worden van hun minimuminkomen ook nog aan alle kanten gekort...........

De prijzen van koopwoningen dalen inderdaad, dat betekent niet dat het bouwen van een huis goedkoper wordt. De waarde van uw huurhuis wordt ook minder, maar dit risico is voor de woningstichting. Wat de verhoging betreft, de woningstichting sluit verzekeringen af , betalen onr.goed.belasting, waterschapslasten eigenaar, reserveren voor onderhoud, ook het personeel dat er werkt krijgt loonsverhoging (volgens CAO, net als ieder ander). Ook het personeel die hun tijd besteden aan het innen van de huur van wanbetalers.
Het is u te prijzen dat u opkomt voor anderen, dat doe ik ook. Maar ik weet niet of ik voor anderen de barricade op moet om recht te praten wat krom is.

moeder56
door moeder56 - Dec 27, 2011 om 21:46
483 Antwoorden / 2 Vragen
moeder56
door moeder56 - Dec 27, 2011 om 22:06
483 Antwoorden / 2 Vragen

loreleigil dinsdag 27 dec 2011, 17:18

Ik quote niet in zijn geheel.

"Ah, daar gaan we weer, de 'onderkant' weer even inwrijven"
RE: dat maakt u ervan, juist omdat het gemeenschapsgeld is, moet iedere verspilling voorkomen worden zodat er meer over blijft om de minderbedeelde.....ja, te steunen !!

""er is vastgesteld dat ik er 'recht' op heb""
RE:u heeft recht op toeslag, maar u heeft de plicht om het te besteden aan datgene waar het recht aan is ontleend.

"Eerder betuttelend, aanmatigend en bekrompen. En lichtelijk beledigend ook."
RE: Ik voel me hierdoor niet aangesproken. Inhoudelijk hebben dit soort opmerkingen niets te maken met de discussie over het al dan niet direct afdragen van toeslagen en premies/huren. Misschien dat het gerustellend werkt, voor de hypotheek mag het van mij ook.

eenigma
door eenigma - Dec 27, 2011 om 23:31
252 Antwoorden / 14 Vragen

Ik schreef in het andere topic al over dit onderwerp mijn mening dus dat is makkelijk ;-)

topic zorgtoeslag direct naar de verzekering overmaken

Het is mogelijk de huurtoeslag direct naar de verhuurder over te laten maken zodat je alleen nog het bedrag dat overblijft na aftrek van de huurtoeslag betaald. De meeste woningcorporaties/verenigingen doen dit, wat ook slim van hen is want zo krijgen ze in ieder geval nog iets binnen als de huurder niet meer betaald. De verhuurder is niet verplicht dit zo te regelen dus een kleine verhuurder kan het teveel administratieve rompslomp vinden en het daarom weigeren.

Het is echter in de eerste plaats een keuze van de ontvanger of hij dit zo regelt, degene die de huurtoeslag ontvangt kiest ervoor deze naar zichzelf over te laten maken of naar zijn verhuurder en wat mij betreft schaffen we die keuze af. Als iemand met een minimum in een noodsituatie het geld van de huurtoeslag namelijk gebruikt voor andere uitgaven kan de huur niet betaald worden die maand en zit je heel snel met een huurschuld want die ene maand achterstand haal je van je bijstand niet meer in, met alle gevolgen van dien.

Aangezien huurtoeslag sowieso naar mensen met een laag inkomen gaat is het helemaal geen slechte zaak deze ook te helpen huurschuld te voorkomen door ze niet in de verleiding te brengen, het is de kat op het spek binden. Iedereen kan wel gemakkelijk zeggen dat de huurtoeslag nu eenmaal niet bedoeld is om aan andere zaken uit te geven maar wie langdurig van een minimum rond moet komen weet uit eigen en andermans ervaring dat er vroeg of laat een noodsituatie is en als het geld dan op de bank staat wordt het gebruikt. Ook na jaren ijzeren zelfbeheersing en discipline komt er altijd wel een keer zo een moment.

Waar je echter niet bij kan, kan je ook niet uitgeven, ook niet als de nood heel hoog is. Mensen willen niet altijd een ander om hulp hoeven vragen dat doen ze namelijk al vaak genoeg maar het is juist de behoefte om het zelf op te lossen die maakt dat men dan maar even van de huur of zorgtoeslag "leent". Vervolgens is dit niet meer in te lopen en gaat men het ene gat met het andere dichten.

Opvallend vind ik het ook dat mensen die een minimum inkomen hebben en de huurtoeslag naar zichzelf laten overmaken dit niet los willen laten en vaak lukt het ook niet meer omdat er hetzelfde probleem mee is als met de zorgtoeslag. Je moet je rekeningen op een ander moment betalen als dat de toeslag binnen komt. De toeslag die later binnenkomt, nadat de rekeningen betaald zijn, wordt dan noodzakelijkerwijs als leefgeld gebruikt. Het maakt de inkomsten en uitgaven minder overzichtelijk als deze op verschillende dagen van de maand plaatsvinden en niet iedereen is in staat het overzicht en het inzicht in wat men te besteden heeft dan te behouden.

Neem mijn dyslectische en aan dyscalculie lijdende buurvrouw die haar bankafschriften elke week laat komen omdat ze het anders niet meer overziet en geen idee heeft welke rekeningen nu al betaald zijn en hoeveel leefgeld ze nog over heeft die maand. Rekeningen worden afgeschreven tussen de 20ste en de 10de en de inkomsten in diezelfde periode bijgeschreven. Als iedere euro telt en het inkomen tot op de cent wordt uitgegeven elke maand is er geen ruimte voor fouten terwijl ze juist dan gemakkelijk gemaakt worden.

stacey
door stacey - Dec 27, 2011 om 23:57
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=eenigma schreef op dinsdag 27 dec 2011, 23:31]Neem mijn dyslectische en aan dyscalculie lijdende buurvrouw die haar bankafschriften elke week laat komen omdat ze het anders niet meer overziet en geen idee heeft welke rekeningen nu al betaald zijn en hoeveel leefgeld ze nog over heeft die maand. Rekeningen worden afgeschreven tussen de 20ste en de 10de en de inkomsten in diezelfde periode bijgeschreven. Als iedere euro telt en het inkomen tot op de cent wordt uitgegeven elke maand is er geen ruimte voor fouten terwijl ze juist dan gemakkelijk gemaakt worden.

Klinkt allemaal leuk.............

Maar als er iets fout gaat met de huurtoeslag ben Jij zelf ten alle tijde verantwoordelijk ! en als teveel betaald geld moet terugbetaald komen ze het bij jou halen en regel het dan maar weer eens met de huurbaas die het al in zijn zak had zitten.............

Jouw buurvrouw zou meer gebaat zijn bij ( betaalbare of gratis) Goede Hulp - laat de regering al die oplichtende en te dure schuldhulp ed maar eens aanpakken ! om de zaken goed te regelen, ik raad altijd aan om 2 rekingen te nemen - 1 waar alles binnenkomt en 1 waar alles automtisch afgaat, laat op vaste datum vast bedrag wat je hebt aan vaste lasten maandelijk over schrijven naar je `betaalrekening` en wat overblijft op andere rekening is dan je `leefgeld`.......als dat goed opgezet wordt en eenmaal loopt heb je er, op controle (juiste) afschrijvingen na, weinig omkijken naar er kan er weinig mis gaan.

En dan wat moeder56 zegt; -- juist omdat het gemeenschapsgeld is, moet iedere verspilling voorkomen worden zodat er meer over blijft om de minderbedeelde.....ja, te steunen !!---

Die vlieger gaat ook niet op, dat gemeenschaps geld is ongeacht of het nu bij verhuurder gestort of bij huurtoeslag gerechtigde al betaald en daar valt geen `verspilling` aan te bezuinigen...........

Maar dat geregel voor en door anderen van hogerhand moet nu maar eens afgelopen zijn......mensen die Zelf hulp willen moeten dat kunnen krijgen en mensen die dat niet willen moeten vrij zijn daarover zelf te beslissen.......

br
door breeze - Dec 28, 2011 om 03:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb al gehoord dat in de toekomst de huurtoeslag door de woningcorporatie geregeld gaat worden, dus dat het rijk dat geld aan hen overmaakt en de corporatie er dus zelf ook nog wat bij moet doen, maar dat dan alles via de corporatie gaat lopen.
Hoe dat zal gaan met particuliere verhuurders blijft dan nog even een raadsel, maar we zullen het wel merken.

Laten we blij zijn dat die subsidies er zijn....en dan nog....... vaak als mensen in problemen komen gaan ze wel inzien dat het anders moet. Van je fouten moet je vaak leren.

Greetz,
Breeze

conny2
door conny2 - Dec 28, 2011 om 10:08
256 Antwoorden / 4 Vragen

Gaat de hypotheekaftrek dan ook in de toekomst naar de geldverstrekker?

marjon1
door marjon1 - Dec 28, 2011 om 11:54
284 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=stacey schreef op dinsdag 27 dec 2011, 23:57][quote=eenigma schreef op dinsdag 27 dec 2011, 23:31]Neem mijn dyslectische en aan dyscalculie lijdende buurvrouw die haar bankafschriften elke week laat komen omdat ze het anders niet meer overziet en geen idee heeft welke rekeningen nu al betaald zijn en hoeveel leefgeld ze nog over heeft die maand. Rekeningen worden afgeschreven tussen de 20ste en de 10de en de inkomsten in diezelfde periode bijgeschreven. Als iedere euro telt en het inkomen tot op de cent wordt uitgegeven elke maand is er geen ruimte voor fouten terwijl ze juist dan gemakkelijk gemaakt worden.

Klinkt allemaal leuk.............

Maar als er iets fout gaat met de huurtoeslag ben Jij zelf ten alle tijde verantwoordelijk ! en als teveel betaald geld moet terugbetaald komen ze het bij jou halen en regel het dan maar weer eens met de huurbaas die het al in zijn zak had zitten.............

Jouw buurvrouw zou meer gebaat zijn bij ( betaalbare of gratis) Goede Hulp - laat de regering al die oplichtende en te dure schuldhulp ed maar eens aanpakken ! om de zaken goed te regelen, ik raad altijd aan om 2 rekingen te nemen - 1 waar alles binnenkomt en 1 waar alles automtisch afgaat, laat op vaste datum vast bedrag wat je hebt aan vaste lasten maandelijk over schrijven naar je `betaalrekening` en wat overblijft op andere rekening is dan je `leefgeld`.......als dat goed opgezet wordt en eenmaal loopt heb je er, op controle (juiste) afschrijvingen na, weinig omkijken naar er kan er weinig mis gaan.

Maar dat geregel voor en door anderen van hogerhand moet nu maar eens afgelopen zijn......mensen die Zelf hulp willen moeten dat kunnen krijgen en mensen die dat niet willen moeten vrij zijn daarover zelf te beslissen.......

Als er teveel is uitbetaald komen ze dat in het geval dat ze het eerder op je rekening hadden gestort ook gewoon bij jou terughalen, dat maakt dus niks uit.

Het geval van 2 rekeningen aanhouden 1 voor betalingen 1 voor het te besteden bedrag per maand kan een prima oplossing zijn, helaas is een rekening niet meer gratis en gaat je dit dus geld kosten en dit kost ook zelfdicipline, je kunt dit geld ook gewoon weer opnemen als je dat wilt.

En wat betreft geregel van hogerhand, ik heb het al aan verschillende mensen in mijn omgeving voorgelegd die zorgtoeslag en huursubsidie ontvangen en die vinden het allemaal geen enkel probleem als het direct naar de betreffende instellingen wordt overgemaakt, die zeggen me namelijk ook er van te balen dat er tegenwoordig zoveel mensen gewoon maar niets betalen en daar maar mee weg komen terwijl ze zelf alles netjes overmaken en het beslist ook niet breed hebben.
Je krijgt zo vanzelf dat mensen die erg krap zitten op een gegeven moment misschien gewoon gaan denken, wat kan mij het ook allemaal schelen, andere doen het ook zo.
Uiteraard zijn er uitzonderingen maar je maakt mij toch niet wijs dat van die 300.000 mensen die hun oa hun zorgpremie niet betalen dit allemaal mensen zijn die dit echt niet kunnen betalen.
Het is hier in dit land wellicht veel te lang allemaal vrijblijvend geweest, helaas zijn er steeds meer mensen die zelf niet meer de verantwoordelijkheid aankunnen.

Ik hoor hier ook van niemand die hier aangeeft toeslagen te ontvangen dat ze er een probleem mee hebben als dit rechtstreeks zou worden overgemaakt, over het algemeen vinden ze het een prima zaak.

stacey
door stacey - Dec 28, 2011 om 12:51
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=marjon1 schreef op woensdag 28 dec 2011, 11:54] Als er teveel is uitbetaald komen ze dat in het geval dat ze het eerder op je rekening hadden gestort ook gewoon bij jou terughalen, dat maakt dus niks uit.

Dat maakt in zoverrre uit dat je zelf controle hebt hierover, en dat je op tijd kunt ingrijpen en controle hoor je te hebben over zaken waar je verantwoordelijk voor (gehouden wordt ) bent....

[quote=marjon1 schreef op woensdag 28 dec 2011, 11:54]
Het geval van 2 rekeningen aanhouden 1 voor betalingen 1 voor het te besteden bedrag per maand kan een prima oplossing zijn, helaas is een rekening niet meer gratis en gaat je dit dus geld kosten en dit kost ook zelfdicipline, je kunt dit geld ook gewoon weer opnemen als je dat wilt.

Alles kan..........je wilt iets of je wilt het niet..........Pas van de betaalrekening moet je in elk geval niet gebruiken dus die gooi je thuis in de kast en van die rekening blijf je verder dan af............

[quote=marjon1 schreef op woensdag 28 dec 2011, 11:54]
En wat betreft geregel van hogerhand, ik heb het al aan verschillende mensen in mijn omgeving voorgelegd die zorgtoeslag en huursubsidie ontvangen en die vinden het allemaal geen enkel probleem als het direct naar de betreffende instellingen wordt overgemaakt, die zeggen me namelijk ook er van te balen dat er tegenwoordig zoveel mensen gewoon maar niets betalen en daar maar mee weg komen terwijl ze zelf alles netjes overmaken en het beslist ook niet breed hebben. Je krijgt zo vanzelf dat mensen die erg krap zitten op een gegeven moment misschien gewoon gaan denken, wat kan mij het ook allemaal schelen, andere doen het ook zo.

En wat dan nog ? Waar maken ze zich druk om zeg ?! Dat mensen niet betalen is dan hun verantwoordelijkheid en hun probleem niet die van een ander, want ongeacht waaraan je het uitgeeft uiteindelijk moeten de rekeningen toch gewoon worden betaald linksom of rechtsom...........

Of zijn die mensen bang dat ze wat tekort komen ? `Jaloers` Dat een ander `lekker alles uitgeeft` en daarna in de schuldsanering deel kwijtgescholden krijgt ?
Nou verbras alles lekker zelf ook dan en doe lekker hetzelfde als je denkt dat dat een pretje is............

Mij en anderen met mij maakt het wel wat uit, ik regel al jaren zelf mijn financieën en dat hoeft een ander niet voor mij te doen, de tijd dat ik zakgeld kreeg is reeds lang gepasseerd .........en ik wens dan ook niet betutteld en als kleuter behandeld te worden op mijn `oude dag`........

[quote=marjon1 schreef op woensdag 28 dec 2011, 11:54] Het is hier in dit land wellicht veel te lang allemaal vrijblijvend geweest, helaas zijn er steeds meer mensen die zelf niet meer de verantwoordelijkheid aankunnen.

Sorry ? Had je liever in een communistisch land geleefd waar je geleefd wordt en alles voor je regelt wordt dan ?
Daar lijken we wel naar toe te gaan...........

[quote=marjon1 schreef op woensdag 28 dec 2011, 11:54] Ik hoor hier ook van niemand die hier aangeeft toeslagen te ontvangen dat ze er een probleem mee hebben als dit rechtstreeks zou worden overgemaakt, over het algemeen vinden ze het een prima zaak.

Nou dan lees je toch niet goed, oa lorellei zegt er niet van gediend te zijn dat een ander dat voor haar bepaald als ik het goed lees...........
en ik ken ook niemand in mijn omgeving die zijn financieën, met alle risico`s van dien uit handen wenst te geven ........

loreleigil
door loreleigil - Dec 28, 2011 om 14:06
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=moeder56 schreef op dinsdag 27 dec 2011, 22:06]loreleigil dinsdag 27 dec 2011, 17:18

Ik quote niet in zijn geheel.

"Ah, daar gaan we weer, de 'onderkant' weer even inwrijven"
RE: dat maakt u ervan, juist omdat het gemeenschapsgeld is, moet iedere verspilling voorkomen worden zodat er meer over blijft om de minderbedeelde.....ja, te steunen !! Hoezo verspilling? Er is toch gecontroleerd of iemand er echt op heeft? Waar is de verspilling?

[quote=moeder56 schreef op dinsdag 27 dec 2011, 22:06]""er is vastgesteld dat ik er 'recht' op heb""
RE:u heeft recht op toeslag, maar u heeft de plicht om het te besteden aan datgene waar het recht aan is ontleend. En mag ik dat zelf regelen? Ik ben geen klein kind! Ik ben een volwassen vrouw en ben prima in staat om zelf mijn rekeningen te betalen.

[quote=moeder56 schreef op dinsdag 27 dec 2011, 22:06]"Eerder betuttelend, aanmatigend en bekrompen. En lichtelijk beledigend ook."
RE: Ik voel me hierdoor niet aangesproken. Inhoudelijk hebben dit soort opmerkingen niets te maken met de discussie over het al dan niet direct afdragen van toeslagen en premies/huren. Misschien dat het gerustellend werkt, voor de hypotheek mag het van mij ook. Dus dat uw 'oplossing' een hele groep mensen wegzet als idioten die niet zelf met geld kunnen omgaan boeit niet? Ik vind dat wel degelijk uitmaken voor de discussie.

marjon1
door marjon1 - Dec 28, 2011 om 17:44
284 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=stacey schreef op woensdag 28 dec 2011, 12:51][quote=marjon1 schreef op woensdag 28 dec 2011, 11:54] Als er teveel is uitbetaald komen ze dat in het geval dat ze het eerder op je rekening hadden gestort ook gewoon bij jou terughalen, dat maakt dus niks uit.

Dat maakt in zoverrre uit dat je zelf controle hebt hierover, en dat je op tijd kunt ingrijpen en controle hoor je te hebben over zaken waar je verantwoordelijk voor (gehouden wordt ) bent....

[quote=marjon1 schreef op woensdag 28 dec 2011, 11:54]
Het geval van 2 rekeningen aanhouden 1 voor betalingen 1 voor het te besteden bedrag per maand kan een prima oplossing zijn, helaas is een rekening niet meer gratis en gaat je dit dus geld kosten en dit kost ook zelfdicipline, je kunt dit geld ook gewoon weer opnemen als je dat wilt.

Alles kan..........je wilt iets of je wilt het niet..........Pas van de betaalrekening moet je in elk geval niet gebruiken dus die gooi je thuis in de kast en van die rekening blijf je verder dan af............

[quote=marjon1 schreef op woensdag 28 dec 2011, 11:54]
En wat betreft geregel van hogerhand, ik heb het al aan verschillende mensen in mijn omgeving voorgelegd die zorgtoeslag en huursubsidie ontvangen en die vinden het allemaal geen enkel probleem als het direct naar de betreffende instellingen wordt overgemaakt, die zeggen me namelijk ook er van te balen dat er tegenwoordig zoveel mensen gewoon maar niets betalen en daar maar mee weg komen terwijl ze zelf alles netjes overmaken en het beslist ook niet breed hebben. Je krijgt zo vanzelf dat mensen die erg krap zitten op een gegeven moment misschien gewoon gaan denken, wat kan mij het ook allemaal schelen, andere doen het ook zo.

En wat dan nog ? Waar maken ze zich druk om zeg ?! Dat mensen niet betalen is dan hun verantwoordelijkheid en hun probleem niet die van een ander, want ongeacht waaraan je het uitgeeft uiteindelijk moeten de rekeningen toch gewoon worden betaald linksom of rechtsom...........

Of zijn die mensen bang dat ze wat tekort komen ? `Jaloers` Dat een ander `lekker alles uitgeeft` en daarna in de schuldsanering deel kwijtgescholden krijgt ?
Nou verbras alles lekker zelf ook dan en doe lekker hetzelfde als je denkt dat dat een pretje is............

Mij en anderen met mij maakt het wel wat uit, ik regel al jaren zelf mijn financieën en dat hoeft een ander niet voor mij te doen, de tijd dat ik zakgeld kreeg is reeds lang gepasseerd .........en ik wens dan ook niet betutteld en als kleuter behandeld te worden op mijn `oude dag`........

[quote=marjon1 schreef op woensdag 28 dec 2011, 11:54] Het is hier in dit land wellicht veel te lang allemaal vrijblijvend geweest, helaas zijn er steeds meer mensen die zelf niet meer de verantwoordelijkheid aankunnen.

Sorry ? Had je liever in een communistisch land geleefd waar je geleefd wordt en alles voor je regelt wordt dan ?
Daar lijken we wel naar toe te gaan...........

[quote=marjon1 schreef op woensdag 28 dec 2011, 11:54] Ik hoor hier ook van niemand die hier aangeeft toeslagen te ontvangen dat ze er een probleem mee hebben als dit rechtstreeks zou worden overgemaakt, over het algemeen vinden ze het een prima zaak.

Nou dan lees je toch niet goed, oa lorellei zegt er niet van gediend te zijn dat een ander dat voor haar bepaald als ik het goed lees...........
en ik ken ook niemand in mijn omgeving die zijn financieën, met alle risico`s van dien uit handen wenst te geven ........

Hier wijkt u intussen toch wel heel ver van de discussie af.
Ik heb het helemaal nooit gehad over het uit handen geven van uw complete financiën, alleen over het direct overmaken van toeslagen die men ontvangt om bepaalde betalingen te kunnen voldoen.
Als u vind dat het dan hier al op een communistich land gaat lijken dat weet u toch echt niet waar u het over heeft.
Overigens kunnen we allemaal lezen dat er al verschillende mensen hier aangegeven hebben het wel gemakkelijk te vinden en er geen moeite mee te hebben en een uitzondering zijn er altijd.
Dat het niemand iets aangaat als mensen hun rekeningen niet betalen is natuurlijk ook de kop in het zand steken. Als er dat maar genoeg doen wordt het uiteindelijk voor allen die wel betalen alleen maar duurder.

stacey
door stacey - Dec 28, 2011 om 19:52
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=marjon1 schreef op woensdag 28 dec 2011, 17:44][Hier wijkt u intussen toch wel heel ver van de discussie af.
Ik heb het helemaal nooit gehad over het uit handen geven van uw complete financiën, alleen over het direct overmaken van toeslagen die men ontvangt om bepaalde betalingen te kunnen voldoen.
Als u vind dat het dan hier al op een communistich land gaat lijken dat weet u toch echt niet waar u het over heeft.

Wijk niet van de discussie af, dit is de discussie en daar reageer ik op, daarom is het ook een discussie......
Zoals jij stelt hebben we hier teveel vrijheden dus moeten we worden Ingeperkt............. klinkt mij niet als democratisch in de oren.........
huurtoeslag moet naar verhuurder, zorgtoeslag naar zorgverzekeraar kinderopvangtoeslag naar de kinderopvang, kinderbijslag/kindtoeslag naar kledingwinkel ? ......
En als je de pech zou hebben om bijstand te ontvangen maken ze straks zeker ook nog uit waar je dat aan uit mag geven want dat is tenslotte ook gemeenschapsgeld.....misschien uitkeren in voedselbonnen en naar de inboedelverzekeraar dan want de rest hebben ze al voor je betaald.............. want als je dit soort dingen verplicht zou gaan stellen kun je er donder op zeggen dat er nog meer gaat volgen omdat ze dan wel even voor ons zullen zorgen dat het op de juiste plaats terecht komt...........en dat wij niet in de problemen kunnen komen ......
En dat de prijzen duurder worden omdat er wanbetalers zijn..........
zonder die wanbetalers vinden ze wel weer ander excuus/zwart schaap om de schuld te geven voor de eeuwige prijsverhogingen hoor.

conny2
door conny2 - Dec 28, 2011 om 20:22
256 Antwoorden / 4 Vragen

Marjon, ik wil geen zakgeldregeling. Waar bemoeit U zich mee?

moeder56
door moeder56 - Dec 28, 2011 om 21:40
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=marjon1 schreef op woensdag 28 dec 2011, 17:44][quote=stacey schreef op woensdag 28 dec 2011, 12:51][quote=marjon1 schreef op woensdag 28 dec 2011, 11:54]

Hier wijkt u intussen toch wel heel ver van de discussie af.
Ik heb het helemaal nooit gehad over het uit handen geven van uw complete financiën, alleen over het direct overmaken van toeslagen die men ontvangt om bepaalde betalingen te kunnen voldoen.
Als u vind dat het dan hier al op een communistich land gaat lijken dat weet u toch echt niet waar u het over heeft.
Overigens kunnen we allemaal lezen dat er al verschillende mensen hier aangegeven hebben het wel gemakkelijk te vinden en er geen moeite mee te hebben en een uitzondering zijn er altijd.
Dat het niemand iets aangaat als mensen hun rekeningen niet betalen is natuurlijk ook de kop in het zand steken. Als er dat maar genoeg doen wordt het uiteindelijk voor allen die wel betalen alleen maar duurder.

Ik onderschrijf uw reactie . Mij lijkt het dan ook zinloos om zelf nog te reageren op wat sommige reageerders schrijven. Veel voegt niets toe aan de discussie en in sommige gevallen wordt er heel selectief gelezen . Dat is helaas niet te veranderen.
Kleine noot: de huizenbezitter gaat weer meer betalen. Waar zou dat geld toch voor gebruikt worden ???,
Fijne jaarwisseling allemaal.

stacey
door stacey - Dec 28, 2011 om 21:53
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=moeder56 schreef op woensdag 28 dec 2011, 21:40]Kleine noot: de huizenbezitter gaat weer meer betalen. Waar zou dat geld toch voor gebruikt worden ???,
Fijne jaarwisseling allemaal.

Zo ken ik er nog een paar.......
Maar ik denk dat je meer gaat betalen omdat dat gebruikt moet voor Griekenland dat nog wat meer miljoenen of waren het miljarden nodig heeft........

Overigens betalen de ontvangers van huurtoeslag ook (mee aan de) belasting...........
soort van sigaar uit eigen doos dan toch ?

conny2
door conny2 - Dec 28, 2011 om 23:01
256 Antwoorden / 4 Vragen

Geef ze een vinger en ze nemen je hele hand. Straks kan je geen huis meer huren of verhuizen. Alleen omdat de mensen met een hypotheek een grote mond over een ander hebben.

marjon1
door marjon1 - Dec 29, 2011 om 10:23
284 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=conny2 schreef op woensdag 28 dec 2011, 20:22]Marjon, ik wil geen zakgeldregeling. Waar bemoeit U zich mee?

Als u nou gewoon zorgt dat u nooit in de schuldsanering terecht komt dan hoeft u zich hierover geen zorgen te maken. Komt u dat om wat voor reden dan ook wel, dan mag u blij zijn dat we in een land leven waar een schuldsanering bestaat!

[quote=conny2 schreef op woensdag 28 dec 2011, 23:01]Geef ze een vinger en ze nemen je hele hand. Straks kan je geen huis meer huren of verhuizen. Alleen omdat de mensen met een hypotheek een grote mond over een ander hebben.

Haha, nou zijn het ineens mensen met een hypotheek die een grote mond hebben??

moeder56
door moeder56 - Dec 29, 2011 om 10:47
483 Antwoorden / 2 Vragen

marjon1 donderdag 29 dec 2011, 10:23

Goedemorgen Marjon,

Vind u het ook zo spannend om toch iedere keer weer even te kijken hoe de reacties zijn .

eenigma
door eenigma - Dec 29, 2011 om 13:50
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=stacey schreef op woensdag 28 dec 2011, 19:52][quote=marjon1 schreef op woensdag 28 dec 2011, 17:44][Hier wijkt u intussen toch wel heel ver van de discussie af.
Ik heb het helemaal nooit gehad over het uit handen geven van uw complete financiën, alleen over het direct overmaken van toeslagen die men ontvangt om bepaalde betalingen te kunnen voldoen.
Als u vind dat het dan hier al op een communistich land gaat lijken dat weet u toch echt niet waar u het over heeft.

Wijk niet van de discussie af, dit is de discussie en daar reageer ik op, daarom is het ook een discussie......
Zoals jij stelt hebben we hier teveel vrijheden dus moeten we worden Ingeperkt............. klinkt mij niet als democratisch in de oren.........
huurtoeslag moet naar verhuurder, zorgtoeslag naar zorgverzekeraar kinderopvangtoeslag naar de kinderopvang, kinderbijslag/kindtoeslag naar kledingwinkel ? ......
En als je de pech zou hebben om bijstand te ontvangen maken ze straks zeker ook nog uit waar je dat aan uit mag geven want dat is tenslotte ook gemeenschapsgeld.....misschien uitkeren in voedselbonnen en naar de inboedelverzekeraar dan want de rest hebben ze al voor je betaald.............. want als je dit soort dingen verplicht zou gaan stellen kun je er donder op zeggen dat er nog meer gaat volgen omdat ze dan wel even voor ons zullen zorgen dat het op de juiste plaats terecht komt...........en dat wij niet in de problemen kunnen komen ......
En dat de prijzen duurder worden omdat er wanbetalers zijn..........
zonder die wanbetalers vinden ze wel weer ander excuus/zwart schaap om de schuld te geven voor de eeuwige prijsverhogingen hoor.

@Stacey en anderen die er net zo over denken ;-)

Ik begrijp je zorg en angst dat als je ergens voor mensen gaat beslissen het hek van de dam kan zijn en voor je het weet komen ze (de overheid, instanties van de overheid) zich met jou en jouw leventje bemoeien. Echter......... je gaat veel te veel uit van jezelf en wat jij kent in plaats van wat er in de maatschappij werkelijk aan problematiek is. Het is altijd lastig als mensen zichzelf als de maat der dingen nemen want dan krijg je een vertekend en irreëel beeld van de werkelijkheid, ik zou zeggen draai eens en dagje mee met een formulierenbrigade en je weet over welke mensen het gaat.

Uit de Wikipedia:

Nederland telt 250.000 analfabeten (1,5% van de bevolking) en 1,3 miljoen laaggeletterden of zogenaamde functioneel analfabeten (7,9% van de bevolking); dit houdt in dat men weliswaar in staat is bijvoorbeeld de eigen naam te schrijven en/of om losse woorden te lezen, maar niet om een langere tekst dusdanig snel en correct te lezen dat men deze ook daadwerkelijk begrijpt. Het aantal mensen dat functioneel analfabeet is wordt vaak onderschat. Zelfs onder jongeren komt functioneel analfabetisme nog veelvuldig voor. 10 procent van de 15-jarigen wordt door een niet gepubliceerd cito rapport als zwakke lezer bestempeld. In april 2006 bracht de Onderwijsinspectie een rapport uit waaruit bleek dat 25 procent van de basisschoolleerlingen groep 8 verlaat met een leesachterstand van twee jaar. Ook geldt dat zwakbegaafden vaak functioneel analfabeten zijn.

Nog steeds heeft 1 op de 10 Nederlanders een probleem als het gaat om teksten te lezen en/of te begrijpen. De Nederlandse (in mijn ogen doorgeslagen) drang naar een niet betuttelende of paternalistische overheid komt voort uit de ideologie van de jaren 60 waarin zelfbeschikkingsrecht het hoogste goed was. Na de bemoeienis zoals die voor de oorlog en in de naoorlogse jaren 50 nog gemeengoed was en die inderdaad vaak veel te ver ging was dit een tegenreactie maar die tegenreactie is veel te ver en te lang doorgeschoten naar een ieder voor zich en God voor ons allen. Ik wil ook niet terug naar de opzichter die de huurpenningen wekelijks kwam ophalen en dan meteen inspecteerde of de woning wel goed schoon gehouden werd of de mentaliteit die er vanuit ging dat de mens en de maatschappij maakbaar was en dat je "de arbeiders" maar moest opvoeden om er ordentelijke burgers van te maken.

Dat doorschieten heeft ervoor gezorgd dat bijvoorbeeld in de psychiatrie men vond dat mensen zelf moesten kunnen beslissen of ze wel of niet behandeld willen worden, het resultaat vind je heden ten dage op straat waar onder de daklozen een groot aantal psychiatrisch patiënten letterlijk verkommerd omdat ze juist door hun ziekte geen inzicht in die ziekte hebben en dus langzaam dood gaan. Waarbij er ernstige risico's zijn voor derden door de agressie waar deze mensen tijdens een psychose in kunnen raken. Het is maar een voorbeeld waar dat in mijn ogen gebrek aan betutteling zoals jij het noemt, ik noem het zorg voor, toe heeft geleid en ieder dag nog toe leid.

Zo krijgt mijn autistische buurvrouw niet de hulp die ze nodig heeft want zegt de hulpverlening die dit zou moeten bieden "ze wil niet", nee ze is autistisch en kan die beslissing helemaal niet nemen omdat ze die niet kan overzien. Daardoor is ze bestolen van niet een paar euro maar van tienduizenden door tuig uit het woonwagenkamp die haar lieten tekenen (ze kan met moeite haar eigen naam schrijven) op haar eigen giro-overschrijvingsformulieren en vervolgens zelf een bedrag invulde, Toen dat mis ging en de giro een betaling van 40.000 gulden weigerde over te maken deden de oplichters mij te betrekken in hun spel en heb ik aangifte tegen die misbaksels gedaan voor haar. (niet dat het straf voor dat tuig heeft opgeleverd want in die tijd zat de rechtbank A'dam met een enorme achterstand en besloot het OM te seponeren omdat het haar woord tegen het hunne was en het OM blijkbaar niet weet dat een autist niet kan liegen :-() Mijn buurvrouw had tegen de fraude medewerker van de giro gezegd " laat maar" omdat ze het niet begreep en niet wist wat ze er mee aan moest laat staan dat ze kon of kan handelen als zoiets gebeurd. Het mensje heeft niemand behalve een andere buurvrouw en mij om een oogje in het zeil te houden en te zorgen dat er geen gespuis meer over de vloer komt. Heel jammer dat ze niet meer zorg krijgt omdat mensen en de overheid die jouw gedachtegoed delen menen dat je vooral niet mag " betuttelen" en dus haar aan haar lot overlaten met alle gevolgen van dien.

Als het gaat om financiële problematiek komen er heel vaak dit soort problemen bij, een laag IQ, psychische problemen, weinig ontwikkeling, geen tot zeer beperkt kunnen lezen en schrijven (1 op de 10 mensen in Nederland he, 1 op de 10!!!) soms nog verslavingsproblematiek van alcohol en drugs tot gokken, eten en kopen, kortom het is zo simpel nog niet. Als iedereen net zo goed op zichzelf kon passen en dezelfde inzichten en discipline zou hebben als jij Stacey en de anderen hier die jouw standpunten delen, dan bestond die hele schuldsanering niet. De werkelijkheid is echter anders, een zeer laag inkomen met afhankelijkheid van subsidies zoals de toeslagen gaat voor een behoorlijk deel van de ontvangers gepaard met allerlei problemen en deze mensen mag je dan ook tegen zichzelf in bescherming nemen door de toeslagen niet in hun hand te geven maar direct over te maken naar de daarvoor bestemde doelen. Zo bescherm je hen tegen hun eigen onvermogen, dat de lijn tussen onvermogen en onwil dun is........ tja vast wel maar als die onwil voortkomt uit het onvermogen wat dan?

Wat mij betreft gaan we dus meer zorgen voor hen die deze zorg en bescherming nodig hebben en dat dit voor degenen zoals ik zelf ook niet nodig is en dat wij dan misschien last krijgen van wat wij als betutteling zullen ervaren neem ik dan voor lief ten bate van al diegenen die met diezelfde bijstand als die ik heb steeds opnieuw in de problemen komen.

moeder56
door moeder56 - Dec 29, 2011 om 14:28
483 Antwoorden / 2 Vragen

eenigma donderdag 29 dec 2011, 13:50

Prachtig verwoord.
Vooral deze zin krijgt een 11 (als deze bestond);

Echter......... je gaat veel te veel uit van jezelf en wat jij kent in plaats van wat er in de maatschappij werkelijk aan problematiek is.

eenigma
door eenigma - Dec 29, 2011 om 15:28
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=moeder56 schreef op donderdag 29 dec 2011, 14:28]eenigma donderdag 29 dec 2011, 13:50

Prachtig verwoord.
Vooral deze zin krijgt een 11 (als deze bestond);

Echter......... je gaat veel te veel uit van jezelf en wat jij kent in plaats van wat er in de maatschappij werkelijk aan problematiek is.

Bedankt dat is wel een heel hoog cijfer, ooit verdiende ik een 10 op een rapport en was zo teleurgesteld toen ik die niet kreeg maar een 9 omdat "anders het verschil zo groot is als je volgende keer een lager cijfer haalt want niemand blijft tienen halen" volgens de leerkracht, dat maakt deze 11 ineens helemaal goed :-D

Ik wilde al eerder reageren maar ja druk met de kerstdagen en zo, nu moest ik wel even lachen toen ik je eerdere opmerking zag over het lezen van de reacties elke dag, dacht nououou dan heb je ook wat te lezen want ik wilde een heleboel kwijt over dit onderwerp LOL

marjon1
door marjon1 - Dec 29, 2011 om 17:23
284 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=moeder56 schreef op donderdag 29 dec 2011, 10:47]marjon1 donderdag 29 dec 2011, 10:23

Goedemorgen Marjon,

Vind u het ook zo spannend om toch iedere keer weer even te kijken hoe de reacties zijn .

Hallo moeder 56,

Spannend zou ik heb niet direct willen noemen, maar het verbaasd me wel wat er hier allemaal bij wordt gehaald. Het lijkt wel of werkelijk alles je wordt afgepakt als de huur- en zorgtoeslagen gewoon worden doorgeboekt.
Ik denk dat als er via een landelijke enquete op wordt gevraagd wat de mensen er van vinden dat de overgrote meerderheid dit een uitstekend idee vind.
Ik vind het jammer dat de regering het niet gewoon vanaf de invoering van deze toeslagen het direct zo heeft geregeld, dan was er geen discussie nodig en had niemand beter geweten.

marjon1
door marjon1 - Dec 29, 2011 om 17:53
284 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=stacey schreef op woensdag 28 dec 2011, 19:52][quote=marjon1 schreef op woensdag 28 dec 2011, 17:44][Hier wijkt u intussen toch wel heel ver van de discussie af.
Ik heb het helemaal nooit gehad over het uit handen geven van uw complete financiën, alleen over het direct overmaken van toeslagen die men ontvangt om bepaalde betalingen te kunnen voldoen.
Als u vind dat het dan hier al op een communistich land gaat lijken dat weet u toch echt niet waar u het over heeft.

Wijk niet van de discussie af, dit is de discussie en daar reageer ik op, daarom is het ook een discussie......
Zoals jij stelt hebben we hier teveel vrijheden dus moeten we worden Ingeperkt............. klinkt mij niet als democratisch in de oren.........
huurtoeslag moet naar verhuurder, zorgtoeslag naar zorgverzekeraar kinderopvangtoeslag naar de kinderopvang, kinderbijslag/kindtoeslag naar kledingwinkel ? ......
En als je de pech zou hebben om bijstand te ontvangen maken ze straks zeker ook nog uit waar je dat aan uit mag geven want dat is tenslotte ook gemeenschapsgeld.....misschien uitkeren in voedselbonnen en naar de inboedelverzekeraar dan want de rest hebben ze al voor je betaald.............. want als je dit soort dingen verplicht zou gaan stellen kun je er donder op zeggen dat er nog meer gaat volgen omdat ze dan wel even voor ons zullen zorgen dat het op de juiste plaats terecht komt...........en dat wij niet in de problemen kunnen komen ......
En dat de prijzen duurder worden omdat er wanbetalers zijn..........
zonder die wanbetalers vinden ze wel weer ander excuus/zwart schaap om de schuld te geven voor de eeuwige prijsverhogingen hoor.

Ja, als u dan toch weer begint over de kinderopvang toeslag, weet u eigenlijk wel hoeveel mensen daar misbruik van hebben gemaakt??
Nee zeker, moeten ze natuurlijk ook zelf weten. De kinderen naar oma voor 40 uur in de week en zelf maar 18 uur werken.
Maar ja, we leven in een vrij land en het is erg democratisch om de zaak te flessen.
Nee hoor, dat geld uiteraard weer niet voor iedereen, maar het gebeurd en degene die zich weer eens altijd netjes hebben gedragen moeten er dan weer voor boeten en betalen het gelag.
Maar dit is vast ook allemaal de eigen verantwoording.
Ik heb trouwens geen reactie gezien op mijn opmerking over die inmiddels 300.000 mensen die maar gewoon geen zorgpremie betalen en wel gebruik maken van zorg. Moet gewoon kunnen, eigen verantwoording en ze krijgen toch een boete die ze van ze lang zal ze leven niet meer gaan betalen maar wat maakt het allemaal uit, vrijheid blijheid. Degene die wel betalen doen er gewoon een beetje bij, maakt niks uit, komt allemaal goed.
Halelujah, peace man. Ik krijg er onderhand het 60-er jaren gevoel bij.

marjon1
door marjon1 - Dec 29, 2011 om 20:49
284 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=stacey schreef op woensdag 28 dec 2011, 21:53][quote=moeder56 schreef op woensdag 28 dec 2011, 21:40]Kleine noot: de huizenbezitter gaat weer meer betalen. Waar zou dat geld toch voor gebruikt worden ???,
Fijne jaarwisseling allemaal.

Zo ken ik er nog een paar.......
Maar ik denk dat je meer gaat betalen omdat dat gebruikt moet voor Griekenland dat nog wat meer miljoenen of waren het miljarden nodig heeft........

Oh ja, laten we Griekenland er even bijhalen.
Stel, u werkt in Griekenland op bijv. een gemeentehuis met zeg 30 andere medewerkers. De zon schijnt (komt heel vaak voor) hoeveel collega's zouden er dan gemiddeld aanwezig zij.
Nou..... misschien wel 5 ! De rest zit aan de ouzo (hoezo) of ergens op een strand.
Regels?? Oezo regels. Maken we toch zelf uit. Vrijheid blijheid, er zegt toch niemand iets van hoor.
Verantwoordelijkheidsgevoel. Jakkes, wat is dat.
Advocaten, tandartsen:
Belasting betalen, ja dat is voor de gekken. Kom, we kopen er nog gewoon een boot bij en zeggen dat we bijna niks verdiend hebben dan hoeven we lekker geen belasting te betalen.

Tja, en dan moeten de mensen uit de landen met ietsje meer regels en dicipline er dus voor opdraaien.

De moraal van dit verhaal, teveel vrijheden kan zomaar een heel land om zeep helpen.

stacey
door stacey - Dec 29, 2011 om 22:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=eenigma schreef op donderdag 29 dec 2011, 13:50][@Stacey en anderen die er net zo over denken ;-)

Ik begrijp je zorg en angst dat als je ergens voor mensen gaat beslissen het hek van de dam kan zijn en voor je het weet komen ze (de overheid, instanties van de overheid) zich met jou en jouw leventje bemoeien. Echter......... je gaat veel te veel uit van jezelf en wat jij kent in plaats van wat er in de maatschappij werkelijk aan problematiek is. .

Geen tijd en energie hele verhaal te lezen................maar deze sprong er even uit..

Ik ga teveel van mezelf uit ??
Ik ga niet van mezelf uit, ik Zie en Weet wat al die regels en vooroordelen en keurslijven voor ellende Opleveren voor hele hoop mensen...............

Formulierenbrigade ben ik mee bekend………….
Analfabeten en Dyslexie problemen ook.
Psychiatrie en verslaafdenzorg ook
Hardwerkende mensen met een minimuminkomen en of schuldproblemen ook.
Jij weet niets van mij, van wat ik mee gemaakt heb, wat ik weet of wat ik doe dus om zoiets te roepen…………zegt wel genoeg lijkt me.

Mensen die 10-en voor een Rapport scoren zijn veelal de pennenlikkers die achter hun bureau op google gegevens struinen om in het rapport te verwerken, weinig rapporten gezien althans van mensen die het geleefd hebben of er middenin staan of gestaan hebben ( anders dan voor een weekje kijken).......

[quote=eenigma schreef op donderdag 29 dec 2011, 13:50] -De werkelijkheid is echter anders, een zeer laag inkomen met afhankelijkheid van subsidies zoals de toeslagen gaat voor een behoorlijk deel van de ontvangers gepaard met allerlei problemen en deze mensen mag je dan ook tegen zichzelf in bescherming nemen door de toeslagen niet in hun hand te geven maar direct over te maken naar de daarvoor bestemde doelen

Haha tegen zichzelf in bescherming nemen, sorry hoor klinkt mij erg minderwaardig in de oren……….
denk dat je bent blijven steken in de tijd dat de `bijstandstrekkers` alles kregen en er volgens iedereen van profiteerden en er een zooitje van maakte………..
Hardwerkende mensen hebben tegenwoordig ook ondersteuning nodig en die mogen wel hard werken en te weinig verdienen om nog normaal rond te kunnen komen maar moeten dan als wel kleuter behandeld worden door hun zaken door ander te laten regelen ?
Alsof ze het al niet erg genoeg vinden dat ze financiële hulp nodig hebben.

[quote=marjon1 schreef op donderdag 29 dec 2011, 17:53][Ja, als u dan toch weer begint over de kinderopvang toeslag, weet u eigenlijk wel hoeveel mensen daar misbruik van hebben gemaakt??
Ik maak gebruik van de kinderopvang en kom daar alleen maar hardwerkende ouders tegen die voor en na hun werk in-en uitrennen, kinderen halen en brengen……
en opa en oma passen op ?
Nou, daar ken ik er niet veel van, de generatie opa`s en oma`s van tegenwoordig hebben Of zelf (vrijwilligers)werk of een druk eigen leven.
Maar puntje bij paaltje heb ik er minder moeite mee als een belastingbetalende Nederlander er wellicht iets beter van wordt ( en dat roept de regering hard om maar meer te kunnen bezuinigen en regelen, want het valt wel reuze mee…….) dan dat er bakken met geld naar een bodemloze put als Griekenland verscheept wordt en er nog meer bezuinigd moet voor de volgende bodemloze put die ergens in het buitenland ligt……..

de eelco
door de eelco - Dec 30, 2011 om 10:29
607 Antwoorden / 92 Vragen

ik vind de discusie prachtig gaan......///op een enkele dwangmatige persoon na en ik denk dat hij/zij wel weet over wie ik het hebt//////......krijg zelf huur en zorgtoeslag en ben er blij mee dat ik nog steeds mag beslissen dat ik me huur toeslag direct mag laten over maken aan mijn woningbouw vereniging..wou dat het ook kon met mijn zorgtoeslag maar volgens mijn is dat niet mogelijk...

marjon1
door marjon1 - Dec 30, 2011 om 10:41
284 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=de eelco schreef op vrijdag 30 dec 2011, 10:29]ik vind de discusie prachtig gaan......///op een enkele dwangmatige persoon na en ik denk dat hij/zij wel weet over wie ik het hebt//////......krijg zelf huur en zorgtoeslag en ben er blij mee dat ik nog steeds mag beslissen dat ik me huur toeslag direct mag laten over maken aan mijn woningbouw vereniging..wou dat het ook kon met mijn zorgtoeslag maar volgens mijn is dat niet mogelijk...

Nee, helaas nog niet maar ik hoop dat dat heel snel gaat gebeuren, gemak dient de mens.
Mooie discussie ja, je hebt wel wat los gemaakt hè.

de eelco
door de eelco - Dec 30, 2011 om 11:04
607 Antwoorden / 92 Vragen

ja marjon1 ik heb heel wat los gemaakt gezien de reacties...63 reacties maar denk dat het nog wel eventjes door gaat gezien de verschillen die er zijn in de meningen..

be
door bevertje - Jan 3, 2012 om 12:01
4 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn mening is om toch maar gelijk de zorg- en huurtoeslag overmaken naar de desbetreffende instanties. Daar zijn die toeslagen toch voor bestemd?

loreleigil
door loreleigil - Jan 3, 2012 om 12:09
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=de eelco schreef op vrijdag 30 dec 2011, 10:29]ik vind de discusie prachtig gaan......///op een enkele dwangmatige persoon na en ik denk dat hij/zij wel weet over wie ik het hebt//////......krijg zelf huur en zorgtoeslag en ben er blij mee dat ik nog steeds mag beslissen dat ik me huur toeslag direct mag laten over maken aan mijn woningbouw vereniging..wou dat het ook kon met mijn zorgtoeslag maar volgens mijn is dat niet mogelijk... Da's mooi, dan KIES je er dus voor. Mag ik ook zelf kiezen? Of mag de een het wel, omdat hij/zij de 'juiste' keuze maakt, en de ander niet, omdat hij/zij liever zelf in de gaten houdt of zaken goed lopen? Als er nu iets fout gaat, kan ik zelf snel aan de bel trekken, omdat ik mijn financiën goed op orde en goed in de hand heb. Misverstanden zie ik snel en dan trek ik aan de spreekwoordelijke bel. Hoe gaat dat lopen als mijn zorgtoeslag rechtstreeks naar mijn zorgverzekeraar gaat? Hebben die het net zo snel door als ik en trekken zij op tijd aan de bel? Want het is geld waar ìk recht op heb. Als er iets fout gaat, ben ìk aansprakelijk. Dan wil ik het ook zelf regelen!

P.S.
Ook leuk om iemand 'dwangmatig' te noemen, enkel omdat je het kennelijk niet met diegene eens bent.

loreleigil
door loreleigil - Jan 3, 2012 om 12:12
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=eenigma schreef op donderdag 29 dec 2011, 13:50] -De werkelijkheid is echter anders, een zeer laag inkomen met afhankelijkheid van subsidies zoals de toeslagen gaat voor een behoorlijk deel van de ontvangers gepaard met allerlei problemen en deze mensen mag je dan ook tegen zichzelf in bescherming nemen door de toeslagen niet in hun hand te geven maar direct over te maken naar de daarvoor bestemde doelen
Die, en enkel die mensen, ja, die mag je beschermen. Maar dan niet gelijk een hele groep stigmatiseren alsof je te dom bent om met geld om te gaan, enkel omdat je een laag inkomen hebt. Iemand die dikke schulden heeft of notoire wanbetaler is, prima, die mag je tegen zichzelf beschermen. Maar ik heb geen bescherming nodig. En als ik dat ooit wél nodig zou hebben, regel ik dat zelf.

muis1972
door muis1972 - Jan 3, 2012 om 12:29
24 Antwoorden / 2 Vragen

Mij maakt het niet uit of mijn huursubsidie rechtstreeks naar mijn huurbaas gaat of dat hij aan mij wordt overgemaakt. De huur moet ik toch betalen!
Voor degene die het over een paar dagen rentetrekken heeft: Op mijn betaalrekening krijg ik geen rente, dus daar maakt het ook niks voor uit.
Toevallig heb ik afgelopen maand de wijziging bij de belastingdienst doorgegeven om de huursubsidie aan de woningbouw over te maken (omdat ik dat zelf makkelijker vind).
De zorgtoeslag vind ik echter wat anders. Ik heb regelmatig medicijnen die ik zelf moet betalen, vandaar dat ik deze dus liever zelf ontvang.
Mijn premies worden automatisch afgeschreven en die betaal ik dus toch wel.

mobi-z
door mobi-z - Jan 3, 2012 om 12:47
12 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marjon1 schreef op maandag 26 dec 2011, 15:58]Goeie zaak. Moesten ze ook doen met de zorgpremie.
En ze moesten het al helemaal verplichten voor mensen die een achterstand hebben in hun betalingen of diegene die helemaal niet betalen.

Hoi Marjon,

HELEMAAL MEE EENS!!!

@Stacey: KAN NIET BEGRIJPEN HOE JIJ AAN AL DIE STERREN KOMT!!

sonjaatje
door sonjaatje - Jan 3, 2012 om 12:52
1961 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bevertje schreef op dinsdag 3 jan 2012, 12:01]Mijn mening is om toch maar gelijk de zorg- en huurtoeslag overmaken naar de desbetreffende instanties. Daar zijn die toeslagen toch voor bestemd?

Precies, zo denk ik er ook over. Het heeft totaal geen nut om het op je eigen rekening te krijgen.

de
door denotto - Jan 3, 2012 om 12:57
66 Antwoorden / 17 Vragen

Ik spaar mijn zorgtoeslag en laat dat 1x p/jaar uitbetalen (een lekker spaarpotje). In december laat ik de boel stoppen. De huurtoeslag laat ik wel uitbetalen naar mijzelf en niet naar de woningbouwvereniging. Ik doe dit al een aantal jaren en heb dan in december een leuk bedrag. het lukt me meestal niet om dat zelf te sparen, dus doe ik het zo.

lh
door lhe - Jan 3, 2012 om 13:07
17 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo de eelco,
Alle wanbetalers worden aangepakt, de deurwaarders hebben het druk en de schuldsanering doet het goed.
Wie niet betaald moet op de blaren zitten, of het nu de huur-, energie-, hypotheek-, of de Wehkamprekening is.

Daar hoeven wij ons niet druk over te maken.

Voor iedereen in 2012: eerst alle rekeningen betalen en van de rest (hoe groot of klein ook) sparen of leuke dingen doen, maar dat moet iedereen tóch voor zichzelf uitmaken.

Vriendelijke groet, lhe.

sonjaatje
door sonjaatje - Jan 3, 2012 om 13:24
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Daar hoeven wij ons niet druk over te maken.

Zou ik maar wel doen want wie betaald uiteindelijk de schulden die niet worden afgelost en de kosten van die schuldhulpverlening?

muis1972
door muis1972 - Jan 3, 2012 om 13:35
24 Antwoorden / 2 Vragen

Zo lang niet al mijn medicijnen worden vergoed, wil ik zelf mijn zorgtoeslag kunnen beheren. Op de dag dat al mijn medicijnen worden vergoed, geef ik mijn zorgverzekering graag mijn zorgtoeslag!!!! Niet eerder. Ik heb geen betalingsachterstand bij de zorgverzekering en wil dus graag zelf blijven bepalen wat er met mijn zorgtoeslag gebeurd.

den dries
door den dries - Jan 3, 2012 om 13:52
62 Antwoorden / 1 Vragen

Dit moet eigenlijk gewoon voor iedereen gelden die huursubsidie krijgt. Voer dit ook in bij de Sociale Dienst die de vaste lasten zoals huur en gas/stroom rechtstreeks betaald.
Een stukje bescherming en preventie !

jpm
door jpm - Jan 3, 2012 om 13:55
820 Antwoorden / 28 Vragen

Wel, nu heb ik deze discussie helemaal doorgelezen, dus vanaf 26 december jl.
Allereerst iedereen een gelukkig nieuwjaar, vooral de mensen die zoveel kostenverhogingen op zich af zien komen. Om maar met de deur in huis te vallen: ik ben het geheel met Stacey eens en voor een deel met Loreleigil. Mensen eerst rechten geven en deze dan afnemen kan gewoon niet. Kreten als: "mensen tegen zichzelf in bescherming nemen" zijn bedoeld om macht over mensen uit te oefenen, daar heb ik dus helemaal niets mee.
Ga eerst eens terug naar de bron van de toeslagen. Deze zijn in het leven geroepen omdat huur en zorgpremies zo hoog werden, dat ze niet meer kunnen worden betaald. Een huurwet is er destijds gekomen (ken je klassiekers) om woningen tegen betaalbare huren te gunnen aan mensen die anders niet kunnen wonen. Het is aan de overheid om deze huurwet te hanteren. Dat ze inmiddels (Hoogervorst) de woningbouwcorporaties het bevel hebben gegeven de broek zelf hoog te houden heeft te maken met een beleid dat toestond dat deze corporaties grote bonussen uitdeelden aan hun bestuursvoorzitters, maar ook om steeds hogere huren voor de woningen te vragen. Te hoog mijns inziens, aangezien de stichtingskosten niet met gelijke tred zijn meegestegen. Woningwetwoningen moeten, zonder de noodzaak tot huurtoeslag, betaalbaar zijn voor mensen met een kleine beurs.
Als dan een situatie ontstaat dat de huur zonder toeslag niet te betalen is moet het desnoods met een huurtoeslag als gedeeltelijk inkomen. Veel mensen regelen gewoon zelf hun uitgaven en dat hoort bij volwassenheid. Mensen die niet met geld om kunnen gaan horen niet de maatstaf te zijn voor anderen die dat wel kunnen. Hun gedrag mag er niet toe leiden dat zij die wel met geld om kunnen gaan worden gedwongen om de huurtoeslag direct naar hun corporatie te laten overmaken en gelukkig: dat hoeft ook niet. Wie dat wil mag zo beslissen, wie dat niet wil moet ook kunnen beslissen dat dit niet gebeurt.
Zorgpremie? Hartstikke fijn als mensen zouden kunnen beslissen deze rechtstreeks naar de zorgverzekeraar te laten overmaken, maar dit moet niet worden verplicht. Nooit.
Mensen die bang zijn omdat anderen hun verplichtingen niet nakomen moeten beseffen: wie benauwd leeft zal benauwd sterven. Als mensen niet betalen wat wel betaald moet worden moeten zij, en alleen zij, daar gewoon de wrange vruchten van plukken. De overheid heeft dan wel de plicht om de inkomens, ook de uitkeringen, gelijke tred te laten houden met prijsstijgingen. Als dat niet betaalbaar is dan haalt men het maar uit de verkoop van straaljagers of het niet aanschaffen van nieuwe. Die dingen hebben nog nooit leven gebracht, alleen maar levens geroofd.

ri
door rietje25 - Jan 3, 2012 om 14:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de indruk dat het vraagsteller niet zozeer gaat om de vrijheid om de huurtoeslag al dan niet aan de verhuurder over te maken,maar de gedachte dat mensen die huurtoeslag ontvangen onverantwoordelijk handelen met die toeslag.
Kennelijk heeft hij het idee dat dit mensen zijn die sociaal achterlijk zijn, bakken subsidies ontvangen en daar alleen maar van feestvieren.
En o jee, daar moet hij als belastingbetaler aan meebetalen.

Hij vergeet gemakshalve maar even dat een eigen eigen huis bezitter hypotheekrenteaftrek krijgt van duizenden euro's per jaar (subsidie voor het eigen woningbezit) Deze bedragen zijn gemiddeld stukken hoger dan een huurder aan huurtoeslag krijgt. En toch zijn er mensen die de hypotheek niet meer kunnen betalen? Gaven die de belastingteruggave dan aan andere dingen uit?

Er zijn genoeg huurders die zonder subsidie de huur gewoon elke maand betalen. Ook deze belastingbetalers betalen niet alleen mee aan de huurtoeslag maar ook aan subsidie voor de nette eigenaar van een koopwoning.

blubber2
door blubber2 - Jan 3, 2012 om 15:16
34 Antwoorden / 7 Vragen

ze moeten eigenlijk ook de hypotheekrente aftrek direct aan de bank overmaken opdat tijdig afgelost gaat worden.
ik vind ook dat ze eigenlijk een deel van Uw loon cq uitkering direct moeten overmaken naar AH OF ANDERE SUPERMARKT OPDAT u VOLDOENDE ETEN IN HUIS HEBT VOOR u EN uW KINDEREN.
Misschien mensen met nog meer leuke ideeën?

marjon1
door marjon1 - Jan 3, 2012 om 15:20
284 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=blubber2 schreef op dinsdag 3 jan 2012, 15:16]ze moeten eigenlijk ook de hypotheekrente aftrek direct aan de bank overmaken opdat tijdig afgelost gaat worden.
ik vind ook dat ze eigenlijk een deel van Uw loon cq uitkering direct moeten overmaken naar AH OF ANDERE SUPERMARKT OPDAT u VOLDOENDE ETEN IN HUIS HEBT VOOR u EN uW KINDEREN.
Misschien mensen met nog meer leuke ideeën?

Ach, u bent ook wakker geworden.
Misschien kunt u de eerdere reacties even lezen??

gi
door ginyt - Jan 3, 2012 om 15:35
19 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt mij niet verkeerd. Daar is het toch voor bedoeld? Het voorkomt op deze manier veel problemen, niet iedereen kan goed met geld omgaan.

sonjaatje
door sonjaatje - Jan 3, 2012 om 16:09
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Snap echt niet wat het met betutteling te maken heeft als de subsidie direct naar het doel gaat waar het voor bestemd is.

De 20e krijg ik huurtoeslag en de 26e betaal ik het aan de woningbouw. Ik zie de logica er niet van.

ba
door bassie16 - Jan 3, 2012 om 16:18
43 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind dat deels de vrije keuze moet blijven bestaan, alleen degenen die constant huurachterstand blijven houden moeten die keuze niet meer krijgen. Bij deze mensen moet automatisch de huurtoeslag naar de verhuurder gaan.

jpm
door jpm - Jan 3, 2012 om 16:40
820 Antwoorden / 28 Vragen

Als mensen vinden dat het geen probleem moet zijn dat de subsidies rechtstreeks naar de woningverhuurder moet gaan, laat het dan anders zijn (zoals vroeger). Geef de verhuurders subsidie opdat zij lagere huren vragen. Dan is er helemaal geen huurtoeslag nodig. Geef dan ook de zorgverzekeraars subsidie, zodat de premies omlaag kunnen met een aan de zorgtoeslag gelijkstaand bedrag. Dat heen en weer geambtenaar, dat kost pas geld.
Als de overheid dit soort kostbare bewegingen, geldstromen enzovoorts er eens tussenuit haalt, daarbij alle andere inefficiënte handelingen subiet ten einde brengt dan kan zelfs de belasting omlaag. De ambtenaren kunnen dan echt aan het werk in nuttige banen waarin ze tevens wat meer verantwoordelijkheid moeten afleggen aan bazen die prestaties vragen.
Ik wil hier de gemiddelde ambtenaar niet beledigen maar ik ken er die zelf zeggen dat wat ze doen totaal overbodig kan worden genoemd. Ik ben trouwens zelf een poos ambtenaar geweest en ben na verloop van tijd gillend weggegaan uit overheidsdienst. Gewoon werk was onmogelijk, het moest eigenlijk allemaal op een manier die juist inefficiënt en duur was. Bah en nog eens bah.

te
door terpstra - Jan 3, 2012 om 17:21
174 Antwoorden / 5 Vragen

Iedere crimineel heeft recht op privecie. Ook al heeft hij dat recht al 10 maal van anderen geschonden.
Nu komt iemand door omstandigheden (tijdelijk) in de financiele sores. Denk aan een echtscheiding. Mag de financiele zaak van die persoon bekend worden bij een administrateur van een woningbouw verhuurder.? NEEN!
Dit kan niet en mag nimmer gebeuren. In wezen is een dergelijke denkwijze en handeling totalitair en niet passend in een democratie.
Iedere burger is verantwoordelijk voor eigen handelen.Gaat men in de fout dan pas mag men met maatregelingen komen.

Groet, H..

loreleigil
door loreleigil - Jan 3, 2012 om 18:20
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=den dries schreef op dinsdag 3 jan 2012, 13:52]Dit moet eigenlijk gewoon voor iedereen gelden die huursubsidie krijgt. Voer dit ook in bij de Sociale Dienst die de vaste lasten zoals huur en gas/stroom rechtstreeks betaald.
Een stukje bescherming en preventie ! Ik hoop echt dat u heel sarcastisch bezig bent....

wilna en leo
door wilna en leo - Jan 3, 2012 om 20:59
27 Antwoorden / 3 Vragen

Van óns mag het oude systeem weer terug!

Huursubsidie heet tegenwoordig Huurtoeslag, maar het ís er níet eenvoudiger op geworden!
Nú moet je éérst het volle pond aan huur betalen en daarnaast krijg je de huurtoeslag! Dít kan qua datum nogal eens uiteen liggen en dáár wringt hem de schoen!
Eerst het volle pond uit je inkomstenbudget betalen en dán maar wachten op de toeslag!
Je zit dús met een gat tussen de beide perioden! Dát maakt het tegenwoordig dus ook zo complex!
Je zit dus met een overbruggingsgat!
Niet alle huren gaan in op de eerste van de maand en veel banken hebben de aardigheid ook nog eens om het gestorte geld wat je krijgt, óók nóg eens zo'n vijf dagen vast te houden! Dan kúnnen zij er mee beleggen!
Wíl je dát de bank dít níet doet, dan mag je er óók nog eens fors voor betalen, om je geld direct te kunnen krijgen!
Jouw geld ís dús blijkbaar hún eigendom!
Banken slaan zo overal een slaatje uit!
Van óns mag het oude systeem weer direct terug!
Veel makkelijker en overzichtelijker!
Zó hebben de banken ook minder kansen, om steeds jouw geld vast te houden!
Want dít doen ze óók met de Zorgtoeslag en je inkomen!
Handige jongens die banken!
Tja in Bold, vanwege visus!

jpm
door jpm - Jan 4, 2012 om 11:57
820 Antwoorden / 28 Vragen

@wilna en leo. Teruggaan naar een eerdere situatie is dringend gewenst, ik ben het ermee eens. Maar dan ook iets verder terug, namelijk naar de situatie waarvoor de woningwet en de huurwet zijn bedoeld: betaalbare huren voor mensen die qua inkomen daarop zijn aangewezen.
Misschien zou daar een variant op kunnen worden toegepast: Neem een vast, redelijk percentage van het inkomen (vroeger werd 1/7 deel gehanteerd) voor de te betalen huur voor mensen met een inkomen tot een bepaalde bovengrens. Bepaal dat dit het persoonlijke huurbedrag is dat moet worden betaald, met een verplichting om salarisverhogingen te melden als aspect ter correctie.
Ik denk dat er dan direct ook sprake is van invulling van een gelijkheidsbeginsel. Mensen die nu hypotheekrente-aftrek hebben vanwege een eigen huis betalen eigenlijk minder terwijl hun huis wel uiteindelijk hun bezit wordt.

eenigma
door eenigma - Jan 4, 2012 om 18:44
252 Antwoorden / 14 Vragen

@jpm
Het moge duidelijk zijn dat ik het met je eerste reactie van dinsdag 3 jan 2012, 13:55, totaal niet eens ben daar ik een tegengesteld standpunt eerder heb in genomen en beargumenteerd heb weergegeven dus ik zal mezelf niet herhalen ;-)

In de volgende reactie zet je echter een aantal zaken waar ik mij zeer goed in kan vinden alhoewel ik het net even anders zie, ik benadruk wat mij aanspreekt door het in vet te zetten ;-)

=jpm schreef op dinsdag 3 jan 2012, 16:40: Als mensen vinden dat het geen probleem moet zijn dat de subsidies rechtstreeks naar de woningverhuurder moet gaan, laat het dan anders zijn (zoals vroeger). Geef de verhuurders subsidie opdat zij lagere huren vragen. Dan is er helemaal geen huurtoeslag nodig. Geef dan ook de zorgverzekeraars subsidie, zodat de premies omlaag kunnen met een aan de zorgtoeslag gelijkstaand bedrag. Dat heen en weer geambtenaar, dat kost pas geld.
Als de overheid dit soort kostbare bewegingen, geldstromen enzovoorts er eens tussenuit haalt, daarbij alle andere inefficiënte handelingen subiet ten einde brengt dan kan zelfs de belasting omlaag. De ambtenaren kunnen dan echt aan het werk in nuttige banen waarin ze tevens wat meer verantwoordelijkheid moeten afleggen aan bazen die prestaties vragen.
Ik wil hier de gemiddelde ambtenaar niet beledigen maar ik ken er die zelf zeggen dat wat ze doen totaal overbodig kan worden genoemd. Ik ben trouwens zelf een poos ambtenaar geweest en ben na verloop van tijd gillend weggegaan uit overheidsdienst. Gewoon werk was onmogelijk, het moest eigenlijk allemaal op een manier die juist inefficiënt en duur was. Bah en nog eens bah.

Terug naar door de overheid verstrekte subsidies is inderdaad ook mijn ideaal maar ik zie niet hoe met de eenmaal ingezette marktwerking dat nu nog mogelijk zou kunnen zijn, hoe stel jij je dat voor in de praktijk? Het is natuurlijk belachelijk hoe de huren gestegen zijn sinds de subsidies niet meer werden gegeven. Kreeg ik nog een huurverhoging van 50 gulden na een gesubsidieerde renovatie, 2 jaar later werd dat omdat er geen subsidies meer op renovaties werden verstrekt ineens 350 à 400 gulden wat de huur omhoog ging. Hier (Amsterdam-Noord) is de huurprijs nu ruim 10 euro per vierkante meter van woningen die voor 1930 gebouwd zijn en de afgelopen jaren gerenoveerd. Voor een huisje van 40 vierkante meter betaal je dus meer 400 dan euro. In mijn ogen een belachelijk bedrag voor een sociale huurwoning en zonder huurtoeslag zou ik hier niet kunnen wonen.

Het idee dat het normaal is een kwart van je netto inkomen aan huur te besteden slaat ook nergens en dat ik zo een 20% van mijn netto inkomen kwijt ben aan de ziektekostenverzekering is nog veel idioter.

Mijn persoonlijke ervaringen met de overheidsinstanties en het ambtenarenapparaat is dat daar ontzettend veel geld verspild en weggegooid wordt om maar ambtenaren aan het werk te houden waarbij het heen en weer lopen naar het koffieapparaat de meest voorkomende beweging van de dag is. Gruwelijk hoeveel mensen daar de hele dag volkomen overbodig en dus zinloos werk zitten te doen maar het is als een perpetuum mobile, als de regeltjes en dus de formulieren er eenmaal zijn blijven ze tot in de eeuwigheid bestaan en worden ze door de ene na de andere ambtenaar netjes afgewerkt. Dit land zou net zo goed om niet te zeggen beter functioneren met de helft van het hele ambtenarenapparaat.

Natuurlijk zijn er ook onder ambtenaren mensen die goed en vakkundig hun werk met plezier en (soms) grote inzet doen maar het systeem, de hoeveelheid, de bureaucratie, de ambtelijke molens daar moeten we vanaf. Ik ben hartstikke links politiek gezien en moest niets hebben van Fortuyn en zijn gedachtegoed maar hij bracht wel dit al aan de orde en de VVD neemt het nu enigszins over.

loreleigil
door loreleigil - Jan 4, 2012 om 20:43
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=wilna en leo schreef op dinsdag 3 jan 2012, 20:59]Van óns mag het oude systeem weer terug!

Huursubsidie heet tegenwoordig Huurtoeslag, maar het ís er níet eenvoudiger op geworden!
Nú moet je éérst het volle pond aan huur betalen en daarnaast krijg je de huurtoeslag! Dít kan qua datum nogal eens uiteen liggen en dáár wringt hem de schoen!
Eerst het volle pond uit je inkomstenbudget betalen en dán maar wachten op de toeslag!
Je zit dús met een gat tussen de beide perioden! Dát maakt het tegenwoordig dus ook zo complex!
Je zit dus met een overbruggingsgat!
Niet alle huren gaan in op de eerste van de maand en veel banken hebben de aardigheid ook nog eens om het gestorte geld wat je krijgt, óók nóg eens zo'n vijf dagen vast te houden! Dan kúnnen zij er mee beleggen!
Wíl je dát de bank dít níet doet, dan mag je er óók nog eens fors voor betalen, om je geld direct te kunnen krijgen!
Jouw geld ís dús blijkbaar hún eigendom!
Banken slaan zo overal een slaatje uit!
Van óns mag het oude systeem weer direct terug!
Veel makkelijker en overzichtelijker!
Zó hebben de banken ook minder kansen, om steeds jouw geld vast te houden!
Want dít doen ze óók met de Zorgtoeslag en je inkomen!
Handige jongens die banken!
Tja in Bold, vanwege visus!

Wilt u alstublieft DIT eens lezen? Dat zou uw bijdragen hier op het forum een stuk leesbaarder maken, want zo is dat geen doen.

jpm
door jpm - Jan 5, 2012 om 09:55
820 Antwoorden / 28 Vragen

@eenigma. Ik denk dat we het wel eens zijn over de meest essentiële veranderingen die tot verbetering kunnen leiden. Het komt er op neer dat met de invoering van de marktwerking de huren domweg te hoog zijn geworden. Dat komt ervan als je mensen ineens de mogelijkheid geeft om ongecontroleerd projectontwikkelaartje, makelaartje, huisverkopertje enz. te spelen in plaats van op basis van oude principes aan mensen huizen te verhuren voor redelijke prijzen.
Als men destijds een wet in het leven had geroepen die regelde dat de mensen, die in een woningwetwoning woonden, 1/7 van hun inkomen moesten betalen aan huur, dat mensen met een inkomen boven een bepaalde grens binnen een jaar een duurdere woning moesten accepteren, dan had het nooit zover gekomen. Mensen met (voor woningwetwoningen te) hoge inkomens hadden dan op de vrije woningmarkt hun keuze kunnen maken: duurder huren of kopen.
Een jaarlijkse check met de inkomensgegevens van de belastingdienst had dan volstaan om de huur in overeenstemming met het inkomen te houden.
Scheefwonen was niet mogelijk geweest, eigen woningbezit was beter bevorderd, kortom, wetgeving had aan de basis gestaan van het huurbeleid, nu is speculatie de basis.

eenigma
door eenigma - Jan 5, 2012 om 12:42
252 Antwoorden / 14 Vragen

Off topic:

@loreleigil

Verbeter de wereld begin bij jezelf ;-) Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en heeft geen opgeheven vingertje van een medeforummer nodig die uit de hoogte de nieuwkomer even corrigeert. Vind deze wijze van omgaan met iemand die je niet kent en waar je niets vanaf weet onnodig kwetsend.

@wilna en leo

Niets van aantrekken hoor, sommige mensen hebben nu eenmaal enorm de behoefte zichzelf beter te voelen door een ander op diens zogenaamde fouten te wijzen ;-) Voor jou is de oplossing om te kunnen lezen wat je typt door in bold/vet te typen en logischerwijs moet je dan dit soort tekentjes gebruiken om nadruk op sommige woorden te leggen, of je dat nu helemaal perfect volgens de regels doet of niet is niet zo belangrijk, als we maar begrijpen wat je bedoeld ;-) Anderen schrijven hele stukken zonder hoofdletters, punten of komma's en daar storen weer anderen zich dan aan, alsof er niet belangrijker zaken zijn om elkaar op aan te spreken. Persoonlijk gooi ik vaak de d of t op het eind van een woord door elkaar, niemand schrijft perfect Nederlands en dat word ook niet van je verlangt om mee te mogen doen, het is ook onzin dat je daardoor minder goed te lezen bent.

Terug on-topic!

@jpm

Ben het helemaal met je eens hadden we maar want als, dan ............ was het niet zo uit de hand gelopen en er zal ook wel iets moeten gaan gebeuren want de huidige wachttijd voor een starter die en sociale huurwoning zoekt is in Amsterdam inmiddels 13 jaar geworden! We zijn terug in de tijd gegaan lijkt het wel en in een tv programma zag ik studenten die kantoorpanden helpen ombouwen tot studenten flatjes waarbij ze een korting kregen op de (tijdelijke) woning als ze meehielpen met het verbouwen. De vraag is echter wel hoe kan je de zaak weer terugdraaien of zo veranderen dat de huren weer betaalbaar worden voor de lage inkomens?

Toen ik 16 jaar terug op sociale en medische gronden wilde verhuizen was er al geen keuzemogelijkheid meer voor een woning met een lage huur zoals ik op dat moment had maar moest ik afhankelijk worden van de toenmalige huursubsidie. Het heeft me zeker een jaar tegengehouden de knoop door te hakken omdat ik bang was dat dit soort subsidies ook weer veranderd dan wel opgeheven kunnen worden en dan moet je dus verhuizen omdat je de huur niet meer kunt betalen.

Doordat de vroegere woningcoöperaties inmiddels woningbouwbedrijven zijn geworden die uiteraard topzwaar zijn met een duur betaald management moet er verdiend worden en wordt er bedrijfsmatig met alles omgegaan in de zin van wat is winstgevend en wat kost ons geld. Ik geloof niet dat je een mentaliteitsverandering zal krijgen door de huurtoeslagen weer inde vorm van subsidies aan hen te geven, de hele actie was toch ook om de overheid geld te besparen? Wordt er nu niet minder door de overheid uitgegeven aan huurtoeslagen dan toen er nog subsidies voor sociale woningen aan de woningcoöperaties ging en is dat niet zeker zo voor de zorgtoeslag en ziektekostenverzekering?

Bron: Langer wachten op betaalbare woning

loreleigil
door loreleigil - Jan 5, 2012 om 13:30
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=eenigma schreef op donderdag 5 jan 2012, 12:42]Off topic:

@loreleigil

Verbeter de wereld begin bij jezelf ;-) Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en heeft geen opgeheven vingertje van een medeforummer nodig die uit de hoogte de nieuwkomer even corrigeert. Vind deze wijze van omgaan met iemand die je niet kent en waar je niets vanaf weet onnodig kwetsend.

@wilna en leo

Niets van aantrekken hoor, sommige mensen hebben nu eenmaal enorm de behoefte zichzelf beter te voelen door een ander op diens zogenaamde fouten te wijzen ;-) Voor jou is de oplossing om te kunnen lezen wat je typt door in bold/vet te typen en logischerwijs moet je dan dit soort tekentjes gebruiken om nadruk op sommige woorden te leggen, of je dat nu helemaal perfect volgens de regels doet of niet is niet zo belangrijk, als we maar begrijpen wat je bedoeld ;-) Anderen schrijven hele stukken zonder hoofdletters, punten of komma's en daar storen weer anderen zich dan aan, alsof er niet belangrijker zaken zijn om elkaar op aan te spreken. Persoonlijk gooi ik vaak de d of t op het eind van een woord door elkaar, niemand schrijft perfect Nederlands en dat word ook niet van je verlangt om mee te mogen doen, het is ook onzin dat je daardoor minder goed te lezen bent.

Ik wil me helemaal niet beter voelen dan een ander en mijn Nederlands is zeker niet perfect.
Ook ik heb moeite met de Dtjes enTjes en vele andere dingen.
Maar als iets bijna onleesbaar is mag ik daar toch iets van zeggen?
Het was helemaal niet lullig of vervelend bedoeld ook.
Als dat onnodig kwetsend is in jouw ogen, is dat prima.
Maar zo was het niet bedoeld.

de eelco
door de eelco - Jan 5, 2012 om 13:43
607 Antwoorden / 92 Vragen

Wilt u alstublieft DIT eens lezen? Dat zou uw bijdragen hier op het forum een stuk leesbaarder maken, want zo is dat geen doen. ================================================================= loreleigil!!!!!!!!!!!!!!!...jij bent perfect zeker?.waar maak je je druk om..ga wat zinnigs met je tijd doen in plaats van dwangmatig deze forum af testruinen op foutjes van anderen.

jpm
door jpm - Jan 5, 2012 om 13:53
820 Antwoorden / 28 Vragen

@eenigma.
Natuurlijk denk ik ook dat terugdraaien van de situatie naar een vorige niet echt zal gebeuren. Zolang dit kabinet er zit zal er niks veranderen. Maar dat is zo met elk zittend kabinet. We moeten het altijd verwachten van een geheel nieuw kabinet dat zich profileert met ander beleid, hopelijk met beleid dat gestoeld is op solidariteit in plaats van marktwerking. De afschaffing van de hypotheekrente-aftrek zou dan als kapstok kunnen dienen om de totale wetgeving op dit gebied op de schop te nemen. De woningwet kan worden veranderd, het woningforfait kan direct meeverdwijnen.
Dat hierbij ook een structuurverandering nodig is ten aanzien van de bestuursstructuur van woningbouwcoöperaties maakt het niet eenvoudiger, maar beter alles in één keer veranderen dan weer laks zitten te praten over veranderingen die nooit komen.
Een stichtingsbestuur of zelfs verenigingsstructuur zou weer een goed uitgangspunt kunnen zijn als structuur voor coöperaties.