ja
door janet54 Mar 6, 2007 om 17:13
Geldzaken & recht

Is hier sprake van een arbeidsovereenkomst?

Ik werk 2 dagen in de week een aantal uur en heb hiervoor een "overeenkomst tot het verrichten van enkele diensten".

Nu heb ik op de site van arbeidsrechter.nl gelezen dat er toch sprake van een arbeidsovereenkomst kan zijn ongeacht hoe het overeengekomen genoemd wordt.

Ik doe over het werk de ene keer 2 uur en de andere keer 6uur of meer en kan in zekere zin zelf bepalen hoelang ik er over doe omdat er een betaling per opdracht plaatsvind. Het werk moet op de opgegeven dag binnen de gestelde tijd plaatsvinden en ik word er voor betaald. Nu heb ik uit de site van arbeidsrechter.nl begrepen dat er dan sprake is van een arbeidsovereenkomst, heb ik dat goed begrepen?

groet, Janet.

572 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 6, 2007 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is nogal summier wat u schrijft.

Is het wel een werkgever die ook "normale"werknemers in dienst heeft?
Welke sector?
Wat voor "diensten"doet u?

Kortom,vragen die wellicht ook de belasting aan u zou kunnen( of willen) stellen want zo te lezen kan dit wellicht niet eens als bijverdienste worden aangemerkt en zult u wellicht deze verdiensten ook moeten opgeven.

Verder is het wel zo dat als u die diensten verricht tegen gewoon een bedrag waarvoor door die"werkgever" geen verzekering(en) is afgesloten dan kunt u mogelijk bij een ongeval tijdens- of ziekte door uw verlenen van een dienst aardig in de problemen komen.

En dan.....
kunt u deze vraag natuurlijk ook neerleggen  bij een vakbond.

De Vrije Vogel die wacht op een wat uitvoeriger omschrijving van uw diensten.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2007 om 18:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Het is afhankelijk van een aantal factoren,

dus zo moeilijk te zeggen.

Maar naar wat je verteld klinkt het alsof je op Freelance basis een

klus opknapt en daarvoor geldt doorgaans geen arbeidsovereenkomst.

ARBEIDSRECHTER. freelance.....

Je kunt contact opnemen me de vakbond of de  JuroFoon

als je uitlegt wat het werk precies inhoud en dergelijke

kunnen zij je dan welichtl vertellen of je wel of niet een arbeidscontract hebt

en wat je rechten en plichten dan zijn.

Succes,

ve
door verwijderd - Mar 6, 2007 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

De beschrijving van het werk bij een freelancer komt niet overeen met wat ik doe. Ik werk elke dinsdag en elke vrijdag een aantal uur. Dit doe ik al meer dan een jaar zonder onderbreking. Het aantal uur dat ik per maand werk komt gemiddeld rond of over de twintig uur per maand. Er wordt geen belasting of sociale lasten voor mij afgedragen en ziekte of vakantie wordt niet doorbetaald. Ik mag het werk door derden laten doen maar blijf zelf verantwoordelijk. Als ik wel aan de eisen voldoe van een arbeidsovereenkomst dan heb ik recht op het minimumloon, vakantiedagen en vakantietoeslag. Ik ben geen lid van een bond omdat de verdiensten heel laag zijn en een rechtzaak met advocaat en proceskosten kan ik niet betalen.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2007 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

-Ik mag het werk door derden laten doen maar blijf zelf verantwoordelijk.-

Volgens mij geldt oa dit als regel voor Geen arbeidsovereenkomst,

( je bent dan feitelijk zelfstandige )

--------Er is geen arbeidsovereenkomst wanneer de medewerker zelf mag bepalen wanneer, tot hoe laat en hoelang hij werkt. Er is ook geen arbeidsovereenkomst als de medewerker zijn werk door een ander kan laten verrichten volgens de arbeidsovereenkomst. De gezagsverhouding ontbreekt, wanneer de medewerker zich zonder opgave van redenen aan het gezag van de werkgever kan onttrekken, bijvoorbeeld door geen arbeid te verrichten of een ander het werk te laten uitvoeren. --------  Artikel 1.1.2.6

De bond vraagt sinds 1 jan.2007 contributie naar inkomen, voor partimers is nu alleen nog inkomen bepalend.   Dus informeer wat voor jouw de contributie zou zijn, lidmaatschap is altijd verstandig.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2007 om 20:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar dan Janet,

Heeft diegene waarvoor jij diensten verricht wel een verzekeing voor hen die diensten voor hem verrichten wel een aansprakelijkheidsverzekering? (ongeval-eventueel ook ziekte?)

Kortom, een nogal ongebruikelijke overeenkomst en toch nog onduidelijk. 20 uur per maand lijkt mij wel weinig om te spreken van een arbeidsverhouding u/opdrachtgever. En in dit geval toch het ontbreken van normale overeenkomst met wellicht alle risico's voor u vandien.

Maar dat is uw eigen overweging.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Mar 7, 2007 om 00:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Janet

Als u zelf verantwoordelijk bent voor het werk en datzelfde werk wel uit kunt laten voeren door anderen, dan is er beslist geen sprake van een dienstverband.

Bepalend is namelijk of er sprake is van een gezagsverhouding! Nu u geen vaste werktijden hebt en derden in kunt schakelen, kan niet gesteld worden dat u in volledig gezag staat tot uw opdrachtgever.

Uw inkomsten zijn derhalve aan te merken als freelance. Of in fiscale zin: inkomsten uit nevenwerkzaamheden niet in dienstbetrekking.

Als u zekerheid wenst omtrent uw status als arbeider, vul dan een formulier in voor een VAR verklaring (Verklaring Arbeids Relatie). Als u die instuurt geeft de fiscus u zwart op wit exact aan hoe zij uw werkverband zien tot uw opdrachtgever.

De aanvraag kunt u downloaden op:

http://www.belastingdienst.nl/download/485.html

Stuur deze op naar Winterswijk (zie aanvraagformulier) en binnen 8 weken weet u pertinent zeker waar u aan toebent.

Heeft u vragen mbt de aanvraag, stel die dan gerust hieronder.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2007 om 08:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe moet ik een gezagsverhouding dan zien?

Het werk moet op dinsdag en vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur gedaan worden en als ik het door derden laat doen dan blijf ik verantwoordelijk. Bovendien is er nooit sprake geweest van derden ik heb het altijd zelf gedaan en als ik niet zou kunnen, wat nooit voorgekomen is, dan moet ik het depot bellen en zorgen zij voor een vervanger. Ik ben zelf ook enkele keren ingezet als vervanger door het depot.

Bedankt voor de link voor het formulier. Mijn bezwaar tegen dit is dat als ik het invul dan wordt het nagekeken door een werknemer en die zet het stempel erop en dat is het. Ik denk dat mijn "werkgever"heel erg op de randjes van de wet loopt en dat als ik er iets tegen begin hij daar wel eens af zou kunnen vallen. Ik zit zelf aan een proefproces te denken maar weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken, ben geen lid van een bond en proceskosten heb ik de centen niet voor, juist omdat deze "werkgever" zo weinig betaald. Ik denk dat er nagenoeg niemand die dit werk doet lid is van een bond omdat het werk een bijverdienste is en van zo weinig ga je niet ook nog eens contributie voor een bond betalen dan blijft er nog minder over.

Grootvader vind dan dat je beter niet bij zo iemand kan werken omdat dat risico's met zich meebrengt maar niet iedereen heeft de banen voor het uitkiezen. Het is op dit moment dit werk doen of niets doen en dat kan ik mij niet veroorloven.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2007 om 00:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vaak wordt het begrip "gezagsverhouding" als synoniem gezien van het begrip "in dienst". Dat leidt slechts zelden tot complicaties of onduidelijkheden.

"In dienst" betekent dat de werkgever gerechtigd is aanwijzingen te geven over het werk zelf of voor de goede orde in de onderneming (art 7:660 BW). De werkgever heeft een aanwijzingsbevoegdheid. De medewerker die "in dienst" is valt als ondergeschikte onder het gezag van de werkgever. De aanwezigheid van een gezagsverhouding tussen partijen, kan vaak direct vertaald worden naar het "in dienst" zijn van de medewerker bij een werkgever

ARBEIDSRECHTER

Hoop dat dit wat duidelijkheid verschaft

ve
door verwijderd - Mar 8, 2007 om 23:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Janet

Stel dat je zelfstandig ondernemer was met personeel, dan kan een opdrachtgever jou nog steeds verplichten om werk op een bepaalde dag uit te voeren en ben jij als ondernemer ook verantwoordelijk voor jouw personeel.

Deze criteria op zich zijn dus niet bepalend voor de gezagsverhouding. Denk meer aan: eigen inzicht in wie je het werk laat doen (zegt eigenlijk al genoeg over de vraag of er een dienstverband is. Ik kan mijn baas moeilijk zeggen dat ik wel even iemand inschakel om mijn werk te doen!!!). Vrij om het werk te doen tussen uur X en uur Z en jij (als eventueel niet uitvoerende) wel als eindverantwoordelijke.

Alle ingredienten voor freelance zijn aanwezig.

Het formulier van de fiscus wordt beoordeeld door een apart ingestelde afdeling met medewerkers die alleen deze toetsen doen in Winterswijk. Het zijn dus zeker niet zomaar werknemers die hier naar kijken en een oordeel vellen.

Ik zie in elk geval geen bezwaar tegen de aanvraag VAR. Een proefproces zou zonde van tijd en geld zijn, nu jouw situatie echt niet uniek is in NL en er al genoeg jurisprudentie over is. Vandaar ook mijn stellige mening.

Groet, C. (fiscalist)

ve
door verwijderd - Mar 9, 2007 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

er is sprake van een arbeidsovereenkomst wanneer er sprake is van:

- loon: er is sprake van loon als door de werkgever een tegenprestatie wordt geleverd voor verrichte arbeid.

- in dienst van: er moet sprake zijn van een 'gezagsverhouding'. er is sprake wanneer uw werkgever de bevoegdheid heeft om aanwijzingen of instructies te geven. het gaat er niet om of aanwijzingen of instructies worden gegeven, maar of ze kunnen worden gegeven. de werkgever heeft namelijk de uiteindelijke beslissingsbevoegdheid over de inhoud van het werk.

- gedurende zekere tijd: een paar uur per maand is al genoeg. door de rechter wordt hier eigenlijk altijd vanuit gegaan.

- arbeid verrichten: de werknemer stelt zijn arbeidskracht ter beschikking aan de werkgever en ontvangt als tegenprestatie loon. u moet de arbeid persoonlijk verrichten.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2007 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

er is sprake van een arbeidsovereenkomst wanneer er sprake is van:

- loon: er is sprake van loon als door de werkgever een tegenprestatie wordt geleverd voor verrichte arbeid.

Ik krijg er voor betaald, dus is er sprake van loon.

- in dienst van: er moet sprake zijn van een 'gezagsverhouding'. er is sprake wanneer uw werkgever de bevoegdheid heeft om aanwijzingen of instructies te geven. het gaat er niet om of aanwijzingen of instructies worden gegeven, maar of ze kunnen worden gegeven. de werkgever heeft namelijk de uiteindelijke beslissingsbevoegdheid over de inhoud van het werk.

De werkgever stelt eisen aan wanneer ik het werk uitvoer, dinsdag en vrijdag tussen 8.00 en 18,00 uur, en hoe ik het uitvoer het moet heel netjes en droog in de juiste brievenbus terecht komen.

- gedurende zekere tijd: een paar uur per maand is al genoeg. door de rechter wordt hier eigenlijk altijd vanuit gegaan.

Gemiddeld zal ik er per maand 20 uur aan besteden.

- arbeid verrichten: de werknemer stelt zijn arbeidskracht ter beschikking aan de werkgever en ontvangt als tegenprestatie loon. u moet de arbeid persoonlijk verrichten.

Ik hoef de arbeid niet perse zelf te doen maar er wordt zo weinig voor betaald dat ik nooit iemand zal kunnen vinden die ik aan kan nemen om het werk voor mij uit te voeren zodat ik tussenpersoon wordt.

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoe u aan de informatie komt? Is dit uw beroep of heeft u het ergens gelezen?

Vriendelijke groet, Janet.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2007 om 23:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

----- Mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoe u aan de informatie komt? Is dit uw beroep of heeft u het ergens gelezen?-------------

Als je het allemaal nog niet geloven wil en het van een deskundige horen wil, volg dan het advies op van cannacampo :

--------Als u zekerheid wenst omtrent uw status als arbeider, vul dan een formulier in voor een VAR verklaring (Verklaring Arbeids Relatie). Als u die instuurt geeft de fiscus u zwart op wit exact aan hoe zij uw werkverband zien tot uw opdrachtgever.

De aanvraag kunt u downloaden op:

http://www.belastingdienst.nl/download/485.html

Stuur deze op naar Winterswijk (zie aanvraagformulier) en binnen 8 weken weet u pertinent zeker waar u aan toebent.----

ve
door verwijderd - Mar 10, 2007 om 10:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je het allemaal nog niet geloven wil en het van een deskundige horen wil, volg dan het advies op van cannacampo :

Het is geen kwestie van dat ik het niet wil geloven maar je bent hoop ik toch met mij eens dat op internet iedereen alles kan plaatsen en dat je niet weet of je er ook enige geloofwaardigheid aan kunt schenken.

--------Als u zekerheid wenst omtrent uw status als arbeider, vul dan een formulier in voor een VAR verklaring (Verklaring Arbeids Relatie). Als u die instuurt geeft de fiscus u zwart op wit exact aan hoe zij uw werkverband zien tot uw opdrachtgever.

Hoe de fiscus mijn arbeidsrelatie ziet hoeft niet gelijk te zijn aan hoe een rechter dit ziet en hij is de persoon die het laatste woord heeft. Omdat ik mijzelf afvraag of het zinvol is om een proces te beginnen probeer ik mijn kansen in te schatten door zoveel mogelijk informatie te verkrijgen en om er achter te komen of de informatie betrouwbaar is vraag ik hoe de informatieverstrekker aan zijn/haar informatie komt.

Veel "werknemers"10.500 werken voor deze firma op dezelfde voorwaarden. Er wordt door sommige politieke partijen gemeend dat wat deze firma doet niet kan helaas werken politieke molens langzaam en soms zijn ze ineens vergeten waar ze mee bezig waren. Omdat de "werknemers die bij deze firma werken heel weinig verdienen, ze noemen het een bijverdienste, zal er niet snel iemand actie ondernemen men kiest ervoor om er mee te stoppen. Helaas kan ik mij niet veroorloven te stoppen en daarom wil ik proberen er iets aan te doen maar het moet wel haalbaar zijn anders kost het alleen tijd en geld. Daar ben ik nu mee bezig en het spijt mij als u denkt dat ik het allemaal niet geloof. Ik probeer op mijn manier aan bruikbare informatie te komen en te achterhalen of de informatie betrouwbaar is.

Vriendelijke groet, Janet.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2007 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan zou je er verstandiger aan doen je probleem nu voor te gaan leggen bij bv de Jurofoon of advocaat, zelfs (`echte`) deskundigen kunnen niet zo met deze info die je hier geeft bepalen hoe het precies in elkaar zit en wat je kansen zijn bij een proces.

Je kunt dit zien als vooronderzoek, de experts hier zitten hier vrijwillig om mensen te helpen maar met de weinige info die je hier hebt kan zelfs als hier een advocaat als expert zit die je ook niet zoveel uitsluitsel geven verwacht ik.

De info die je hier hebt gekregen lijkt me al wel aanwijzingen geven dat je kansen klein tot nihil zijn, (op grond van de door jou verstrekte info)

Maar wellicht ziet een advocaat met de volledige info nog wel mogelijkheden, dus leg het voor aan een (arbeidsrecht) advocaat, velen hebben gratis advies/spreekuur en dan zal die je uitsluitsel hierover  kunnen geven.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2007 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Janet,

Als je al zo voorzichtig bent dat je gegeven advies op voorhand al in twijfel trekt, waarom stel je dan hier een vraag?!?!

Ik blaas niet graag op eigen trompet, maar wellicht dat mijn score als expert je toch wel een indicatie geeft dat ik geen onzin verkoop hier! Ik krijg nog bijval van een andere expert ook (thanks daarvoor) en nog geloof je het niet...???? I don't get it!

En nog even over de rechter:

Als er 1 instantie is die er belang bij heeft hoe jouw relatie met jouw opdrachtgever aangemerkt moet worden, dan is het de fiscus wel!!! De VAR verklaring is er niet voor niets en als je die eerlijk invult, dan heb je gewoon absolute rechtszekerheid!

En nu laat ik het hierbij, want of je nu wel van je twijfels afbent, betwijfel ik...

Groet, C.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2007 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

En tenslotte.........
Niet lid willen worden van een vakbond????
Vanwege de kosten?????
Wist u dat uw bijdrage op grond van uw inkomen (kan) worden berekend?
Dat zelfs ik, met echt een wel heel mager inkomen lid ben zegt genoeg.
Een vakbond kan u niet alleen de informatie die u hier vroeg nog beter uitleggen (denk ik) maar bovendien heeft u als lid van zo'n bond niet alleen gratis rechtshulp bij dit soort gevallen, maar ook bij problemen met een huisbaas en/of sociale dienst.

Maar ja, dit is ook weer UW keuze

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Mar 10, 2007 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

natuurlijk mag u dat vragen. Ik ben een rechtenstudent en deze informatie is in mijn literatuur te vinden.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2007 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik vergeet erbij te vermelden dat ik ondertussen in het 3e jaar zit (wel op HBO niveau, maar deze informatie heb ik gewoon gevonden in mijn literatuur). de informatie heb ik uit het boek: Arbeidsrecht gebrepen, Mr. P.M.H.J. van Grinsven, Boom Juridische uitgevers ISBN: 90-5454-688-3.

Voor het beste juridische antwoord kunt u natuurlijk altijd het beste naar een advocaat/jurist toegaan. Maar als u die vragen voor u positief kunt beantwoorden, lijkt mij dat u een redelijke kans maakt als het gaat om het hebben van een arbeidscontract.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2007 om 19:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je wel voor je reactie, ik ga maandag verder actie ondernemen.

Een vakbond bellen en/of het buro voor rechtshulp benaderen.

Vriendelijke groet, Janet.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2007 om 01:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Janet

Hier zakt werkelijk mijn broek van af! Ik reageer even heel kinderachtig, maar zonder weerwoord kan ik deze onzin niet laten. Laat me aub weten op welk exact  tijdstip je van de vakbond of het bureau voor rechtshulp te horen krijgt dat je een VAR verklaring moet aanvragen! Als ze er niet eens over beginnen, dan is wederom bewezen dat je voor dit soort vragen niet bij een jurist moet zijn! (Sorry Cyvonne, het gebeurt al te vaak dat het BW ter hand genomen wordt, zonder te kijken naar de LB en IB!)

Mocht dat proefproces er toch komen dan voorspel ik bij deze de uitslag vast: je bent een freelancer!

@Cyvonne: prima antwoord en succes met je studie. Ter nadere info (als zijspoor voor je juridische studie): de vraag die Janet hier stelt is in het belang van de fiscus. Immers, zolang zij op de bestaande weg doorwerkt en netjes haar inkomen aangeeft, zal er geen haan naar kraaien. Pas als de fiscus de boeken van haar opdrachtgever controleert, zal er mogelijk een discussie kunnen ontstaan over haar arbeidsrelatie tot de opdrachtgever. Er is geen enkele andere partij in NL die er belang bij heeft om die relatie in twijfel te trekken!

En juist daarvoor is de VAR verklaring bestemd. De VAR geeft absolute zekerheid aan de opdrachtgever. Als Janet de aanvraag voor de VAR bewust verkeerd invult, dan kan de opdrachtgever de loonbelasting op haar verhalen! Bovendien is er recente jurisprudentie dat, indien de vermeende werknemer reeds haar inkomen via de IB heeft aangegeven, de vermeende werkgever dan niet nog gehouden is om de loonbelasting af te dragen.

Is zij eerlijk mbt de aanvraag VAR, dan heeft zowel zij, als haar opdrachtgever absolute rechtzekerheid over haar status als freelancer.

En last but not least (Janet lees je nog mee, laatste advies aan je):

Een jurist biedt zonder twijfel MINDER zekerheid dan de VAR verklaring. Hoe kan een jurist u nu buiten elke twijfel garanderen dat Janet een freelancer is? Zoals Janet zelf stelt, geeft een proefproces met alle onnodige kosten vandien, de enige zekerheid.

Dus Janet, oogkleppen op en naar de Rechter.

Salut en laatste antwoord aan jouw adres. Dat ik dit nog toevoeg, is al meer inspanning dan ik van mijzelf had verwacht, gezien jouw twijfels aan mijn antwoorden.

Groet, C (ps: al 9 jaar belastingadviseur, maar daar vroeg je niet naar ;-)

ve
door verwijderd - Mar 11, 2007 om 01:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jemig. Nooit geweten dat mijn tenen zo groot waren ;-)

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 23:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hehe allemaal.

Art. 7:610 lid 1 BW. (Einde discussie). De vraag of er sprake is van een arbeidsovereenkomst is wel de makkelijkste vraag die het arbeidsrecht ons burgers te bieden heeft.

cyvonne heeft het enige goede antwoord. Er moet sprake zijn van:

- Loon

- Arbeid (in dienst van de andere partij)

- Tijdsbepaling

Voor de invulling, zie cyvonne

P.S. Jongens ligt toch niet te in het forum zo te spammen met de Jurofoon. Die kost geld. Ga gewoon naar een rechtswinkel (waar rechtenstudenten zitten zoals ik) of een het juridisch loket (het vroegere bureau rechtshulp). Die zijn gratis.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 01:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Lance

Het blijft jammer om te ervaren dat mensen het BW erbij pakken en dan menen dat de kwestie beantwoord is. Buiten het BW is er namelijk een fiscale benadering van een arbeidsrelatie die velen malen belangrijker is, zeker gezien de vraag die gesteld is.

De crux in artikel 7:610 lid 1 BW zit namelijk in het in dienst zijn van. Het BW biedt geen enkele houvast t.a.v. de vraag wat in dienst zijn van nu inhoudt. In jurisprudentie is de vraag over de gezagsverhouding velen malen beantwoord en om een houvast te bieden heeft de fiscus (enig belanghebbende in dit geheel) de VAR geïntroduceerd.

Groet, C.