Apetjoek
door Apetjoek Oct 10, 2016 om 10:03
Geldzaken & recht

KASSA : Jeugd met schuld

naar aanleiding van kassa op 8-10-2016 over jeugd met schulden valt mij toch iets op , er is geen enkele reactie op deze uitzending geweest .
Zou het kunnen zijn dat de kassa redactie alle responce op deze oude gegevens tegen houd en hier mee een discussie uit de weg gaat van de forumleden onderling of is het hier : onze haan zal koning kraaien.
Om dan als eerste een consumenten mening te geven , als je schulden maakt geeft niets na 3,4,5 jaar wordt het toch wel kwijt gescholden en de schulden zijn dan betaald door een ieder die in dit land belasting "mag" betalen

1710 14 Rapporteer

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Oct 10, 2016 om 10:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat er geen reacties zijn, komt omdat de doelgroep helemaal niet op de Kassa site komt en ook niet naar het programma kijken.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 10, 2016 om 10:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er staan verscheidene reacties bij het onderwerp op de site. Natuurlijk houdt Kassa dat niet tegen, maar dit is Vraag en Antwoord, en niet Discussies.

Ik denk ook eerder dat het ergernis is, dat er hier geen reacties zijn geweest. Ze beginnen met 18 jaar zonder schulden en binnen de kortste keren komen die boven hun hoofd uit. Maar als ze dan barsten van die schulden, dan willen ze ineens studeren en dat de boel voor ze in orde gemaakt wordt.
Kleinsma wil de beslagvrije voet voor jongeren tot 21 jaar verhogen tot € 900, maar dat verdienen ze niet eens, dus dan hoeft er helemaal niets afgelost te worden.

Het lag ook allemaal niet aan henzelf.

ja
door jackyh - Oct 10, 2016 om 10:25
953 Antwoorden / 4 Vragen

Wat zou je hier dan op moeten zeggen. Wie krijgt het in zijn/haar hoofd om zoveel schulden te maken. Nu zielig doen zoiets is aan mij niet besteed. Zorg zelf maar dat je uit de narigheid komt en verwacht niet altijd hulp van een ander. Zo denk ik en velen met mij er over maar daar zit niemand op te wachten. Daarom weinig reactie's denk ik.

tijger1
door tijger1 - Oct 10, 2016 om 10:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik het verhaal mag geloven, zitten 140.000 jongeren diep in de problemen. Zal wel hetzelfde zijn als die miljoenen doden door paraplu's.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 10, 2016 om 18:55
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het aantal is oncontroleerbaar voor ons maar er zijn heeeeeeelllll veel jongeren met een iPhone S6 of Samsung S7.  Met abonnementen van soms wel 60 euro per maand.
Maar (in dit geval) dochterlief mag niet mee op schoolreisjes want te duur)
Die abonnementen worden te pas en te onpas afgesloten zonder dat er voldoende financiële middelen zijn om 2 jaar lang de verplichtingen na te komen.  Houding is dan,  oh we zien wel als er een brief komt maar geld hebben we toch niet.

tijger1
door tijger1 Oct 10, 2016 om 20:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar heel veel jongeren met zo'n mobiel zitten dus helemaal niet in de problemen. Volgens mij worden de cijfers met opzet zwaar overdreven.

Cookies
door Cookies - Oct 10, 2016 om 10:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, in Vraag en Antwoord mogen ook discussies worden gevoerd, dat heeft de redactie hier zelf ooit neer gezet kort nadat de 'vernieuwde' site online werd gezet. Ik opperde toen nog om V&A te wijzigen in Forum, maar dat vond men blijkbaar een slecht idee.

De paar reacties die onder het item bij Gemist staan, zijn allemaal van ouderen.

tijger1
door tijger1 Oct 10, 2016 om 10:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Van mij mag die discussie wel hoor.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 10, 2016 om 11:13
16885 Antwoorden / 202 Vragen

U dient deze vraag aan de redactie te stllen. De contactgegevens vindt u op de site. Wij zijn als leden van een vrijwillig forum geen medwerkers van kassa maar proberen, als vrijwilligers naar eer, geweten en op basis van kennis en ervaringen antwoorden te geven op consumentenvragen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 10, 2016 om 11:15
16885 Antwoorden / 202 Vragen

oeps, verkeerd antwoord.

Cookies
door Cookies Oct 10, 2016 om 11:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dan haal je het verkeerde antwoord toch weg?

me
door mein33 - Oct 10, 2016 om 12:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Jeugd met schuld is dan ook geen consumentenprobleem, maar wel een sociaalprobleem dat reeds tijdens de opvoeding is begonnen.
De jeugd leert hedentendage nog nauwelijks de waarde van geld en hoe daar verantwoord mee om te gaan.
Als er een tekort onstaat dan vult Pa of Ma dit wel weer aan en vaak gaat dat ook nog door als de kooters op eigen benen dienen te staan.
Van en over de financiële verplichtingen en verantwoordelijkheden die bij het volwassen horen wordt hen weinig of niets verteld.
Geld lenen, rood staan op de rekening is makkelijk want het geld komt toch wel uit de muur en voordat dat automaatje echt stokt is het leed al geschied.
En als men de leeftijd van het volwassen zijn heeft bereikt en eigenlijk op eigen benen zou moeten staan, dan begint de ellende pas echt en mag een ander uiteindelijk puin gaan ruimen en/of voor de schulsanering opdraaien.
Ik ben en blijf van mening dat dit probleem alleen maar opgelost kan worden door de ouders en dat er vanaf de prille jeugd aandacht moet zijn hoe kinderen met hun zakgeld moeten omgaan.

Cookies
door Cookies - Oct 10, 2016 om 12:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Mein33, ik ben het helemaal met je eens. Maar in veel gezinnen is het ook - helaas - een doodnormale zaak om vab alles en nog wat op krediet te kopen.  Als je als kind dat voorbeeld mee krijgt, is het niet vreemd dat die kinderen dezelfde weg volgen.

Je ziet op dit forum meer dan genoeg voorbeelden dat de ouders zelf niet eens met geld om kunnen gaan. Kun je de kinderen ook niets bijbrengen op dat gebied.

tijger1
door tijger1 - Oct 10, 2016 om 12:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is natuurlijk helemaal niet alleen de "jeugd". Als u aan die programma's over Interbank cs denkt, waren dat allemaal ouderen en zelfs bejaarden. Ook hier op de site meldden zich toen heel wat mensen, waarvan uit hun beschrijving bleek, dat hun jeugd allang voorbij was.

Het probleem? De tering niet naar de nering willen zetten en kopen voordat het geld bij elkaar gespaard is.

costnix
door costnix - Oct 10, 2016 om 12:52
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U weet toch, dat de VARA, de haan als hun symbool gebruikte?
https://youtu.be/aXkNql6P-84ú

Topantwoord

de
door dehenky - Oct 10, 2016 om 14:35
15 Antwoorden / 3 Vragen

Het forum is bedoeld om consumentenproblemen aan te kaarten. Voorbeelden zijn:

- Wat zijn mijn rechten als....
- Dit is er gebeurd, wat moet ik doen?
- Iemand ervaring met...

Het forum is bedoeld om dit soort vragen te melden en antwoord op te geven/krijgen. Discussies over een onderwerp in de uitzending kan je beter doen onder het fragment zelf. Of je geeft je mening onder het filmpje zelf of op social media waar dit filmpje op is gedeeld. Hier een discussie daarover aangaan haalt niets uit.

Succes!

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 10, 2016 om 19:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het komische is, dat de reactie van @dehenky dan natuurlijk ook al helemaal niet mag. :-))