Klachtenkompas.nl ... omgekeerde wereld?
"Wanneer je jezelf niet afmeldt kan over uw organen worden beschikt ..."
Ikzelf vind deze D66-procedure niet acceptabel. Intussen lees je ook over verzekeraars, die hun product aanpassen en zonder tegenbericht ervan uitgaan, dat je daarom de nieuwe polis hebt geaccepteerd.
Op Klachtenkompas.nl (een dochter van de Consumentenbond) zie ik vandaag de volgende statistiek en vind, dat hier nu óók de Consumentenbond in dit grijze gebied van dwingen is binnengestapt; 'doe je niet met ons méé ... dan timmeren we je voor iedereen zichtbaar aan de schandpaal ... !
Wat vinden de forumleden hiervan? Moeten ondernemers zich nu (dwingend onder druk) inschrijven bij Klachtenkompas.nl?
(De uitgestrekte grafiek kon ik helaas niet vermijden)
Top 5 van de niet opgeloste klachten van ondernemingen
die niet met Klachtenkompas.nl willen samenwerkenⓘ
- Tele2
- aantal klachten 267
- aantal klachten 267
Moeten ondernemers zich (onder druk) inschrijven bij Klachtenkompas.nl?
Nee, natuurlijk niet.
M.a.w. een zwarte lijst maakt géén zin? Overtuigen van vrijwillige deelname eerder?
Is het verboden om te laten zien hoeveel klachten van een bedrijf bij de CB binnenkomen? Een ondernemer kiest er zelf voor om wel of niet te reageren daarop.
Maar wat is uw probleem? De donorwet, D66, verzekeraars of de CB? Ik kan nergens een vraag vinden waarmee u geholpen kan worden.
De overeenkomsten zijn, dat de initiatieven bij de donorwet en de polisveranderingen, worden doorgedrukt en deze doordruk-methode moreel niet acceptabel is, óók wanneer de juristen geen slecht geweten hebben.
De Consumentenbond maakt een 'zwarte lijst' ... en begeeft zich m.i. hiermee op hetzelfde gladijs van on-democratisch gedrag. Zwarte lijsten (negatieve berichtgeving) zijn eerder het begin van een afglijden in het ónderdrukken' en dàt is dus mijn bezwaar.
CITAAT: Wat vinden de forumleden hiervan? Moeten ondernemers zich nu (dwingend onder druk) inschrijven bij Klachtenkompas.nl?
Maar ... die vraag heeft u in de tekst klaarblijkelijk over het hoofd gezien! Wat ik met jullie mening kan doen? Doorsturen naar de manager van Klachtenkompas.nl bij voorbeeld en vragen of zij hun eigen gedeclareerde 'oprechte'-weg niet zijn kwijtgeraakt.
U hebt met deze ‘vraag’ geen consumentenprobleem waarbij u een oplossing zoekt. U wordt niet benadeeld. Ik mag ook gewoon bijhouden hoevaak de buren de gezamenlijke heg in de straat niet bijhouden en dat publiceren. Net zo goed dat de CB mag bijhouden hoeveel klachten er over een bepaald bedrijf binnenkomen.
Er wordt niets doorgedrukt, als ondernemer mag je reageren, maar dat moet niet.
Bedankt voor uw voorbeeld ...
Wanneer ik een bord in mijn tuin zet waarop ik voor iedereen zichtbaar aangeeft wie zijn heg NIET heeft geknipt ben ik a. niet erg sympatiek en b. onacceptabel dwingend bezig. (Knie en voet).
Albert Heijn wordt genoemd en die heeft ervoor gekozen om NIET mee te doen, dat weet de initiatiefnemer, maar tòch wordt AH genoemd en zal desondanks nooit reageren, zwarte lijst of niet, want die vrijheid hebben ze dus zegt u.
Maar wat is dan voor mij als consument de ontstane meerwaarde ... om deze super onderuit te halen? Ieder groter bedrijf heeft in verhouding toch logischerwijze méér klachten? Onlangs was er een topic over Winkelen en Sparen en daarover worden > 100 klachten geplaatst op Klachtenkompas.nl waarmee de Consumentenbond (bij navraag) niets gaat doen. De topic op V&B werd door de redactie gesloten alvorens ik dit antwoord kon plaatsen. Winkelen en Sparen is overigens wèl een aangemelde deelnemer op Klachtenkompas.nl.
Logisch dat ze deze instantie kritischer gaat volgen ... en dat dit géén goede ontwikkeling voor de consumenten is.
Wat voor nut heeft de site klacht.nl? Ook daar klaagt iedereen over bedrijven terwijl daar ook niet alle bedrijven op reageren. Op facebook wordt ook veel geklaagd over bedrijven, zonder dat ze altijd reageren.
U geeft nu al op de consumentenbond, maar het lijkt meer op een lastercampagne.
Als iemand op het bord in mijn voortuin neerzet wie zijn heg niet knipt (verplicht, staat bij iedereen in het koopcontract), dan is dat een feit. Hoe en waar die feiten gepubliceerd worden is niet van belang. Wat de persoon of het bedrijf over wie het gaat er mee gaat doen is zijn of haar eigen keuze.
U zult later in deze topic een advies van de reclamecodecommissie kunnen lezen over Klachtenkompas.nl...
Mijn topic is een schot voor de boeg van deze site en de Consumentenbond, die, met deze schandpaalmethode m.i. hun geloofwaardige oprechtheid gaan verliezen. Ze kunnen zich niet voor onaantastbaar en heilig verklaren. Het rechtertje spelen d.m.v. een schandpaal past ook helemaal niet bij een onafhankelijk adviesorgaan.
Volgens mij is het aan de genoemde bedirjven om te reageren en niet aan u om voor hen in de bres te springen. Deze hebben grote communicatie afdelingen die dat vast wel kunnen oplossen. Ik geloof niet dat de CB hierin naar u zal luisteren, of is dit topic weer onderdeel van uw hetze tegen de CB?
Ik had eerder een gesprek met Klachtenkompas.nl waarin bleek, dat ze de grootste moeite hebben om ondernemers als partner voor dit consumentenvriendelijke onderdeel te kunnen verleiden. Belonen is altijd beter dan bestraffen en met deze 'zwarte lijst' schiet ze zich juist zèlf èn in de knie èn in de voet tegelijk.
Hetze-onderdeel tegen de Consumentenbond? Ik noem dit eerder een constructieve bijdrage en kan me géén tweede zo belangrijke consumentenbelangenbehartiger voorstellen, tenzij u denkt dat inmiddels Radar, MAX en Kassa (die nauwelijks samenwerken) hen het water kunnen reiken ...
CITAAT over de 'vrijblijvende' deelname van ondernemers:
Lost Klachtenkompas.nl alle klachten op?
Nee, de deelname van bedrijven is vrijblijvend. Bedrijven bepalen dus zelf om al dan niet op een klacht te reageren. Je klacht en het (uitblijvende) antwoord daarop wordt niet door ons gecontroleerd. Wij kunnen daarom geen oplossing op de klacht garanderen.
@Alle ...
Inmiddels heeft de redactie mij (vriendelijk) gevraagd om géén topics met eerder maatschappelijke problemen als discussie te posten, waarmee de gestelde vraag wèl is opgeworpen, maar het doel (een reactie van Klachtenkompas.nl of de Consumentenbond, waarmee ik ondanks overigens regelmatig contact heb) op deze topic begrijpelijkerwijze niet meer geplaatst zal/kan worden ...
Ik heb de redactie schriftelijk beterschap beloofd.
Al die deelnemers, die met kromme tenen niets hebben gepost ... hartelijk bedankt voor uw ijzere discipline.
@redactie: mijn dank is groot.
Kijk toch eens, hoe positief hier wordt gereageerd ...
@Carola83, ik ben de redactie óók zéér erkentelijk om de forum-topic-grenzen beter aan te geven, waarom ik al eerder had gevraagd toen ik uitsluitend maatschappelijk bezig was. Dat gaat niet meer gebeuren. U nu ook tevreden.
@carole+100, had afgelopen weekend al wel weer een maatschappelijke (geen consumenten probleem) discussie verwacht van HK maar het bleef rustig.
Ik heb het hele weekend naar de voorwaarden gezocht, en/of wàt precies 'een consumentenprobleem' is ...
en vandaag dacht ik dat het geleidelijke verdwijnen van de Consumentenbond weliswaar geen ècht consumentenprobleem is, maar wèl kan gaan worden ...
... en dan is het ineens een 'maatschappelijk probleem'.
Maar ... ik begin inmiddels te begrijpen, wat je hier wèl en wat niet kunt/moet vragen.
Sorry hoor maar neem als voorbeeld Ziggo.
322 klachten op 3.800.000 klanten dat is 0,0001% ontevreden klanten. Ik zou voor dat percentage tekenen.
Ja maar dat wordt nooit naar gekeken alleen maar naar het aantal klachten, zelfde ook voor bijvoorbeeld de Mediamarkt, tmobile, Essent en ga zo maar door.
Maar het mooiste voorbeeld vind ik altijd nog die van McDonnalds. Als daar in 1 van de honder duizend zaken wereldwijd iets niet goed is komt dat in elk land in het nieuws maar als in de snackbar op de hoek waarvan er maar 1 is 2 keer iets niet goed is hoort niemand dat. De kans dat je bij de Mac iets krijgt wat niet goed is is procentueel gezien nagenoeg nihil terwijl de kans bij de snackbar vele malen groter is.
Wat vinden de forumleden hiervan?
Het kan mij niets schelen.
Moeten ondernemers zich nu (dwingend onder druk) inschrijven bij klachtenkompas.nl?
Nee.
Mijn laatste reactie op mijn laatste 'maatschappelijke' topic ...
Ik vind intussen de antwoorden niet spannend genoeg om door te sturen naar de manager van Klachtenkompas.nl
Maar ... ik heb wèl begrepen, dat er een (on-)duidelijk verschil bestaat tussen zogenoemde consumentenproblemen en maatschappelijke problemen, terwijl dit nergens erg duidelijk is aangegeven. V&B-reageerders willen/kunnen dus alleen op consumentenvragen antwoorden om met de kraan open verder te kunnen blijven dweilen (is, denk ik, het verschil).
Prettige avond nog!
Wat klachtenkompas doet zit op het randje van laster en in sommige gevallen zelfs duidelijk eroverheen.
Deze site is tevens controversieel omdat ze adverteren op bedrijfsnamen en klanten weglokken bij de werkelijke klantenservice.
Klachtenkompas is al eens op de vingers getikt vanwege hun misleidende werkwijze.
Klachtenkompas is onderdeel van de Consumentenbond, een grote organisatie, kleine ondernemers zijn natuurlijk bang voor de extra negatieve aandacht als ze wat van deze malafide werkwijze zeggen en willen geen dure rechtzaken voeren om hier tegen op te treden.
Dit neigt erg richting laster als zakelijk model wat mijns inziens mogelijk zelfs strafrechtelijk kan worden aangepakt.
Tijd dat de instanties ingrijpen!
Bronnen:
klachten over Klachtenkompas op een ondernemersforum
Uitspraak Reclame Code Commissie: misleiding door klachtenkompas
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Krimpflatie
Hr.- mevr. Hoogvliet Wij doen altijd onze boodschappen Bij Hoogvliet in Houten wat mij al een tijd opviel dat de eieren kleiner werden krimpflatie, ik koop altijd de L kwar grote zitten ze tussen de M en de S geen verschil ik heb ze thuis nagewogen als ik in de winkel ga kijken in de dozen L zie ik kwar grote ook geen verschil Eieren zijn verkrijgbaar in vier gewichtsklassen: XL (73 g ... Lees meer
Erfrecht
Vraag, Als je in gerouwd bent en je partner overlijd, blokkeren banken alle rekeningen. Ze willen dan een verklaring van erfrecht hebben voordat je weer bij je eigen geld kan komen. Er zitten een hoop kosten aan en ergernis aan verbonden. Waarom moeten banken een verklaring van erfrecht hebben. Het is toch bij wet geregel dat de langstlevende dan alles erft. Groet, Klaas Flens. Eikenlaan ... Lees meer
ICI paris webwinkel/postnl is mijn retour kwijt
In december 2023 heb ik een bestelling geplaatst en een week later geretourneerd. Netjes afgegeven bij het plaatselijke postkantoor binnen de retour termijn, met het label dat je kunt downloaden op hun website.
Het pakket is echter kwijt geraakt, vandaag de dag staat de informatie nogsteeds op 'bezorgtijd onbekend'. Na talloze mailtjes en belletjes weigert ici Paris mij te helpen. Ook n
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer