hansje klein
door hansje klein Apr 16, 2018 om 12:33
Geldzaken & recht

Klachtenkompas.nl ... omgekeerde wereld?

"Wanneer je jezelf niet afmeldt kan over uw organen worden beschikt ..."

Ikzelf vind deze D66-procedure niet acceptabel. Intussen lees je ook over verzekeraars, die hun product aanpassen en zonder tegenbericht ervan uitgaan, dat je daarom de nieuwe polis hebt geaccepteerd.

Op Klachtenkompas.nl (een dochter van de Consumentenbond) zie ik vandaag de volgende statistiek en vind, dat hier nu óók de Consumentenbond in dit grijze gebied van dwingen is binnengestapt; 'doe je niet met ons méé ... dan timmeren we je voor iedereen zichtbaar aan de schandpaal ... !

Wat vinden de forumleden hiervan? Moeten ondernemers zich nu (dwingend onder druk) inschrijven bij Klachtenkompas.nl?

(De uitgestrekte grafiek kon ik helaas niet vermijden)

Top 5 van de niet opgeloste klachten van ondernemingen
die niet met Klachtenkompas.nl willen samenwerken

  1. Ziggo

    aantal klachten 322

  2. Tele2

    aantal klachten 267

  3. Vodafone

    aantal klachten 266

  4. Albert Heijn

    aantal klachten 115

6673 15 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 16, 2018 om 12:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Moeten ondernemers zich (onder druk) inschrijven bij Klachtenkompas.nl?
Nee, natuurlijk niet.

hansje klein
door hansje klein Apr 16, 2018 om 13:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

M.a.w. een zwarte lijst maakt géén zin? Overtuigen van vrijwillige deelname eerder?

ne
door neodutchio - Apr 16, 2018 om 12:58
5153 Antwoorden / 12 Vragen

Is het verboden om te laten zien hoeveel klachten van een bedrijf bij de CB binnenkomen? Een ondernemer kiest er zelf voor om wel of niet te reageren daarop.

Maar wat is uw probleem? De donorwet, D66, verzekeraars of de CB? Ik kan nergens een vraag vinden waarmee u geholpen kan worden.

hansje klein
door hansje klein Apr 16, 2018 om 13:09
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De overeenkomsten zijn, dat de initiatieven bij de donorwet en de polisveranderingen, worden doorgedrukt en deze doordruk-methode moreel niet acceptabel is, óók wanneer de juristen geen slecht geweten hebben.

De Consumentenbond maakt een 'zwarte lijst' ... en begeeft zich m.i. hiermee op hetzelfde gladijs van on-democratisch gedrag. Zwarte lijsten (negatieve berichtgeving) zijn eerder het begin van een afglijden in het ónderdrukken' en dàt is dus mijn bezwaar.

CITAAT: Wat vinden de forumleden hiervan? Moeten ondernemers zich nu (dwingend onder druk) inschrijven bij Klachtenkompas.nl?

Maar ... die vraag heeft u in de tekst klaarblijkelijk over het hoofd gezien! Wat ik met jullie mening kan doen? Doorsturen naar de manager van Klachtenkompas.nl bij voorbeeld en vragen of zij hun eigen gedeclareerde 'oprechte'-weg niet zijn kwijtgeraakt.

ne
door neodutchio Apr 16, 2018 om 14:03
5153 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt met deze ‘vraag’ geen consumentenprobleem waarbij u een oplossing zoekt. U wordt niet benadeeld. Ik mag ook gewoon bijhouden hoevaak de buren de gezamenlijke heg in de straat niet bijhouden en dat publiceren. Net zo goed dat de CB mag bijhouden hoeveel klachten er over een bepaald bedrijf binnenkomen.
Er wordt niets doorgedrukt, als ondernemer mag je reageren, maar dat moet niet.

hansje klein
door hansje klein Apr 16, 2018 om 14:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt voor uw voorbeeld ...

Wanneer ik een bord in mijn tuin zet waarop ik voor iedereen zichtbaar aangeeft wie zijn heg NIET heeft geknipt ben ik a. niet erg sympatiek en b. onacceptabel dwingend bezig. (Knie en voet).

Albert Heijn wordt genoemd en die heeft ervoor gekozen om NIET mee te doen, dat weet de initiatiefnemer, maar tòch wordt AH genoemd en zal desondanks nooit reageren, zwarte lijst of niet, want die vrijheid hebben ze dus zegt u.
Maar wat is dan voor mij als consument de ontstane meerwaarde ... om deze super onderuit te halen? Ieder groter bedrijf heeft in verhouding toch logischerwijze méér klachten? Onlangs was er een topic over Winkelen en Sparen en daarover worden > 100 klachten geplaatst op Klachtenkompas.nl waarmee de Consumentenbond (bij navraag) niets gaat doen. De topic op V&B werd door de redactie gesloten alvorens ik dit antwoord kon plaatsen. Winkelen en Sparen is overigens wèl een aangemelde deelnemer op Klachtenkompas.nl. Logisch dat ze deze instantie kritischer gaat volgen ... en dat dit géén goede ontwikkeling voor de consumenten is.

ne
door neodutchio Apr 16, 2018 om 15:05
5153 Antwoorden / 12 Vragen

Wat voor nut heeft de site klacht.nl? Ook daar klaagt iedereen over bedrijven terwijl daar ook niet alle bedrijven op reageren. Op facebook wordt ook veel geklaagd over bedrijven, zonder dat ze altijd reageren.

U geeft nu al op de consumentenbond, maar het lijkt meer op een lastercampagne.

Als iemand op het bord in mijn voortuin neerzet wie zijn heg niet knipt (verplicht, staat bij iedereen in het koopcontract), dan is dat een feit. Hoe en waar die feiten gepubliceerd worden  is niet van belang. Wat de persoon of het bedrijf over wie het gaat er mee gaat doen is zijn of haar eigen keuze.

hansje klein
door hansje klein Apr 17, 2018 om 10:07
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U zult later in deze topic een advies van de reclamecodecommissie kunnen lezen over Klachtenkompas.nl...

Mijn topic is een schot voor de boeg van deze site en de Consumentenbond, die, met deze schandpaalmethode m.i. hun geloofwaardige oprechtheid gaan verliezen. Ze kunnen zich niet voor onaantastbaar en heilig verklaren. Het rechtertje spelen d.m.v. een schandpaal past ook helemaal niet bij een onafhankelijk adviesorgaan.

ju
door juliomariner - Apr 16, 2018 om 13:38
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij is het aan de genoemde bedirjven om te reageren en niet aan u om voor hen in de bres te springen. Deze hebben grote communicatie afdelingen die dat vast wel kunnen oplossen. Ik geloof niet dat de CB hierin naar u zal luisteren, of is dit topic weer onderdeel van uw hetze tegen de CB?

hansje klein
door hansje klein Apr 16, 2018 om 14:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik had eerder een gesprek met Klachtenkompas.nl waarin bleek, dat ze de grootste moeite hebben om  ondernemers als partner voor dit consumentenvriendelijke onderdeel te kunnen verleiden. Belonen is altijd beter dan bestraffen en met deze 'zwarte lijst' schiet ze zich juist zèlf èn in de knie èn in de voet tegelijk.

Hetze-onderdeel tegen de Consumentenbond? Ik noem dit eerder een constructieve bijdrage en kan me géén tweede zo belangrijke consumentenbelangenbehartiger voorstellen, tenzij u denkt dat inmiddels Radar, MAX en Kassa (die nauwelijks samenwerken) hen het water kunnen reiken ...

hansje klein
door hansje klein Apr 16, 2018 om 14:18
3037 Antwoorden / 62 Vragen

CITAAT over de 'vrijblijvende' deelname van ondernemers:

Lost Klachtenkompas.nl alle klachten op?

Nee, de deelname van bedrijven is vrijblijvend. Bedrijven bepalen dus zelf om al dan niet op een klacht te reageren. Je klacht en het (uitblijvende) antwoord daarop wordt niet door ons gecontroleerd. Wij kunnen daarom geen oplossing op de klacht garanderen.

hansje klein
door hansje klein - Apr 16, 2018 om 15:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Alle ...

Inmiddels heeft de redactie mij (vriendelijk) gevraagd om géén topics met eerder maatschappelijke problemen als discussie te posten, waarmee de gestelde vraag wèl is opgeworpen, maar het doel (een reactie van Klachtenkompas.nl of de Consumentenbond, waarmee ik ondanks overigens regelmatig contact heb) op deze topic begrijpelijkerwijze niet meer geplaatst zal/kan worden ...

Ik heb de redactie schriftelijk beterschap beloofd.
Al die deelnemers, die met kromme tenen niets hebben gepost ... hartelijk bedankt voor uw ijzere discipline.

Cookies
door Cookies - Apr 16, 2018 om 15:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@redactie: mijn dank is groot.

hansje klein
door hansje klein Apr 16, 2018 om 15:29
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Kijk toch eens, hoe positief hier wordt gereageerd ...

@Carola83, ik ben de redactie óók zéér erkentelijk om de forum-topic-grenzen beter aan te geven, waarom ik al eerder had gevraagd toen ik uitsluitend maatschappelijk bezig was. Dat gaat niet meer gebeuren. U nu ook tevreden.

Gr
door Grunn1 Apr 16, 2018 om 16:09
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@carole+100, had afgelopen weekend al wel weer een maatschappelijke (geen consumenten probleem) discussie verwacht van HK maar het bleef rustig.

hansje klein
door hansje klein Apr 16, 2018 om 17:15
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb het hele weekend naar de voorwaarden gezocht, en/of wàt precies 'een consumentenprobleem' is ...
en vandaag dacht ik dat het geleidelijke verdwijnen van de Consumentenbond weliswaar geen ècht consumentenprobleem is, maar wèl kan gaan worden ...

... en dan is het ineens een 'maatschappelijk probleem'.

Maar ... ik begin inmiddels te begrijpen, wat je hier wèl en wat niet kunt/moet vragen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 16, 2018 om 15:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Sorry hoor maar neem als voorbeeld Ziggo.
322 klachten op 3.800.000 klanten dat is 0,0001% ontevreden klanten.  Ik zou voor dat percentage tekenen.

Gr
door Grunn1 Apr 16, 2018 om 16:06
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ja maar dat wordt nooit naar gekeken alleen maar naar het aantal klachten, zelfde ook voor bijvoorbeeld de Mediamarkt, tmobile, Essent en ga zo maar door.

Maar het mooiste voorbeeld vind ik altijd nog die van McDonnalds. Als daar in 1 van de honder duizend zaken wereldwijd iets niet goed is komt dat in elk land in het nieuws maar als in de snackbar op de hoek waarvan er maar 1 is 2 keer iets niet goed is hoort niemand dat. De kans dat je bij de Mac iets krijgt wat niet goed is is procentueel gezien  nagenoeg nihil terwijl de kans bij de snackbar vele malen groter is.

jayrayskull
door jayrayskull - Apr 16, 2018 om 16:44
48 Antwoorden / Vragen

Wat vinden de forumleden hiervan?
Het kan mij niets schelen.

Moeten ondernemers zich nu (dwingend onder druk) inschrijven bij klachtenkompas.nl?
Nee.

hansje klein
door hansje klein - Apr 16, 2018 om 17:24
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mijn laatste reactie op mijn laatste 'maatschappelijke' topic ...

Ik vind intussen de antwoorden niet spannend genoeg om door te sturen naar de manager van Klachtenkompas.nl

Maar ... ik heb wèl begrepen, dat er een (on-)duidelijk verschil bestaat tussen zogenoemde consumentenproblemen en maatschappelijke problemen, terwijl dit nergens erg duidelijk is aangegeven. V&B-reageerders willen/kunnen dus alleen op consumentenvragen antwoorden om met de kraan open verder te kunnen blijven dweilen (is, denk ik, het verschil).

Prettige avond nog!

costnix
door costnix - Apr 16, 2018 om 17:26
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon een eigen blog of vlog beginnen, dan bepaalt u de regels. Hoe simpel kan het toch zijn!

re
door rekoon - Apr 17, 2018 om 07:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wat klachtenkompas doet zit op het randje van laster en in sommige gevallen zelfs duidelijk eroverheen.

Deze site is tevens controversieel omdat ze adverteren op bedrijfsnamen en klanten weglokken bij de werkelijke klantenservice.

Klachtenkompas is al eens op de vingers getikt vanwege hun misleidende werkwijze.

Klachtenkompas is onderdeel van de Consumentenbond, een grote organisatie, kleine ondernemers zijn natuurlijk bang voor de extra negatieve aandacht als ze wat van deze malafide werkwijze zeggen en willen geen dure rechtzaken voeren om hier tegen op te treden.

Dit neigt erg richting laster als zakelijk model wat mijns inziens mogelijk zelfs strafrechtelijk kan worden aangepakt.

Tijd dat de instanties ingrijpen!

Bronnen:

klachten over Klachtenkompas op een ondernemersforum

Uitspraak Reclame Code Commissie: misleiding door klachtenkompas

Consumentenbond Wikipedia

Niet verwijderen laster

hansje klein
door hansje klein - Apr 17, 2018 om 10:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

CITAAT op de site van Klachtenkompas.nl:

Lost Klachtenkompas.nl alle klachten op?

Nee, de deelname van bedrijven is vrijblijvend. Bedrijven bepalen dus zelf om al dan niet op een klacht te reageren. Je klacht en het (uitblijvende) antwoord daarop wordt niet door ons gecontroleerd. Wij kunnen daarom geen oplossing op de klacht garanderen.

Het uitblijvende antwoord wordt door ons niet gecontroleerd ... maar bij een TOP 5 wèl meetellen?

Actie: Het plaatsen van deze topic op Klachtenkompas.nl

Antwoord:
Dit is de eerst klacht over Klachtenkompas.nl

Wat gaat er nu gebeuren?

  1. Het bedrijf neemt je klacht in behandeling, dit duurt gemiddeld twee dagen.
  2. Na een reactie van het bedrijf, geef jij aan of je je kan vinden in de oplossing.
  3. Zo niet, geef dan aan wat je gewenste oplossing is.
  4. Het bedrijf kan dan een andere oplossing geven.
.... wordt vervolgd!

hansje klein
door hansje klein - Apr 17, 2018 om 11:43
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De reactie van Klachtenkompas.nl ...

en/of de Consumentenbond kunt u hier binnenkort (over max. twee dagen) hier volgen: >Klacht+Antwoord<

hansje klein
door hansje klein - Apr 17, 2018 om 21:28
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedrijf niet gevonden

Over dit bedrijf zijn geen klachten geplaatst.

In mijn account staan inmiddels zèlfs twee meldingspogingen, maar Klachtenkompas.nl ... na ja, u kunt het hierboven zelf lezen, beschouwd zichzelf klaarblijkelijk niet als 'een bedrijf'.

hansje klein
door hansje klein - Apr 18, 2018 om 11:22
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De 'oprechtheid' van de Consumentenbond/Klachtenkompas.nl ... *)

CITAAT: Klachtenkompas.nl is een initiatief van de Consumentenbond. Op dit online klachtenplatform kun je gratis een klacht indienen. Doel is dat je samen met het betreffende bedrijf of instantie* tot een oplossing komt. Deelname van bedrijven is vrijblijvend en alle klachten worden openbaar gemaakt. Zo kan iedereen zien of er klachten over bedrijven zijn en hoe die daar mee omgaan.

*) Klaarblijkelijk gaat het hier niet om een bedrijf of instantie!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 18, 2018 om 11:31
16854 Antwoorden / 202 Vragen

Toch nog een vraag aan (als ik ooit al eens eerder deed) aan 'klein duimpje', wat heeft D66 hier mee van doen.

hansje klein
door hansje klein Apr 18, 2018 om 11:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Gerritaltena, ik leg u deze 'omgekeerde wereld' graag uit ...

D66 (Pia Dijkstra) is de opstarter van de Wet Donoregister en óók bij deze procedure wordt vooropgesteld, dat de burger een OK heeft gegeven, tenzij .... i.p.v. omdat hij/zij ervoor wil kiezen.

Zoals de verzekeraar een polis vernieuwd, tenzij ... je als klant extra aangeeft dit niet te willen.

... en de Consumentenbond nu een schandpaal (TOP-5) opricht voor ondernemers, tenzij ze deelnemer worden op Klachtenkompas.nl

Het feit, dat burgers, consumenten, patiënten zich steeds meer moeten gaan verdedigen ... beperkt onze vrijheid in het zèlf kunnen kiezen. In de drie genoemde gevallen moeten we ons on-vrijwillig = on-democratisch gaan verdedigen. D66 staat hier toevallig bij, omdat het enkele actuele voorbeelden betreft, maar ik kan er inmiddels een hele (treurige) lijst van maken.