li
door limburg1973 Aug 20, 2012 om 13:00
Geldzaken & recht

Koophuis verwaarloosd

hallo,

wij wonen sinds 2000 in een leuk huis... in 2005 is het huis van de buren verkocht aan een alleenstaande vrouw.

sinds kerst 2007 wordt het huis niet meer bewoond, rolluiken dicht.. ze kwma in het begin nog weleens de post halen maar nu al jaren niet meer...

hypotheek wordt netjes betaald dus hypotheekverstrekker boeit het niet...

gemeente kan niks doen want is koophuis... eigenaar is niet te vinden... wij hebben overlast van muizen, marters, meer stookkosten, onkruid, waardedaling woning.

14647 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 20, 2012 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je echt zo'n overlast hebt weet de gemeente best waar de eigenaar woont, dus ik zou dat nog maar eens navragen!

ve
door verwijderd - Aug 20, 2012 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jij vindt dat iemand anders verantwoordelijk is omdat jij meer stookkosten hebt?????

Hypootheekverstrekker zal ook wel weten waar zij verblijft, maar je kan iemand niet dwingen een huis te gaan bewonen.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2012 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op maandag 20 aug 2012, 13:36: Jij vindt dat iemand anders verantwoordelijk is omdat jij meer stookkosten hebt?????

Hypootheekverstrekker zal ook wel weten waar zij verblijft, maar je kan iemand niet dwingen een huis te gaan bewonen.

Daar gaat het niet om. In het huis is kerst 2007 een waterlekkage geweest, ramen en deuren zijn al jaren niet meer open geweest en huis is niet meer verzekerd!

Als er dus iets gebeurd, wordt het eerst een hels karwei dat de schade vergoed te krijgen.

Hoe zou jij het vinden naast een leegstaand huis en te wonen en in de zomer nog niet eens de achterdeur kunt open laten omdat je bang bent dat er muizen binnen komen.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2012 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

De sleutel ligt toch echt bij de gemeente, want die moet zorgen dat een woning onderhouden wordt. Hoe weet je trouwens of er nog een hypotheek op rust, misschien is de woning wel afbetaald?

ve
door verwijderd - Aug 20, 2012 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

naitsoezn schreef op maandag 20 aug 2012, 16:54: De sleutel ligt toch echt bij de gemeente, want die moet zorgen dat een woning onderhouden wordt. Hoe weet je trouwens of er nog een hypotheek op rust, misschien is de woning wel afbetaald?

Waar staat die verplichting in de wet?????

Een gemeente kan pas wat als het gebouw een gevaar gaat opleveren, onbewoonbaar is, op instorten staat etc.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 20, 2012 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met de buren die ik heb zou het een verademing wezen en als ik bang zou zijn voor muizen zou ik een kat nemen.

Ik begrijp best dat jij hier niet blij mee bent, maar je bent niet verplicht in je huis te wonen en de meete zaken die jij als overlast aanvoerd zijn niet steekhoudend. Meer stookkosten slaat nergens op. Waardedaling woning al net zo. Je kan iemand niet verantwoordelijk houden voor de waarde van jouw woning.
Alleen dat onkruid is een punt. De gemeente zou haar kunnen verplichten daar iets aan te doen. Verder wil ik je niet bang maken, maar die muizen hebben geen open deur nodig om binnen te komen. Die komen prima onder de deur door.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2012 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op maandag 20 aug 2012, 17:00:
naitsoezn schreef op maandag 20 aug 2012, 16:54: De sleutel ligt toch echt bij de gemeente, want die moet zorgen dat een woning onderhouden wordt. Hoe weet je trouwens of er nog een hypotheek op rust, misschien is de woning wel afbetaald?

Waar staat die verplichting in de wet?????

Een gemeente kan pas wat als het gebouw een gevaar gaat opleveren, onbewoonbaar is, op instorten staat etc.

Vladja

Is niet altijd waar. Als de gebouw een stadsgezicht ontsiert is het in sommige gemeentes mogelijk dat de gemeente maatregelen neemt.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2012 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe weet u dat het huis niet meer verzekerd is?

Voor wat betreft het ongedierte: rijksoverheid en die verwijst naar de gemeente.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2012 om 00:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan mag ze wel oppassen dat de woning niet gekraakt wordt. Als krakers lucht krijgen van deze woning heeft u in een mum van tijd nieuwe buren.

Zolang er geen sprake is van achterstallig onderhoud of gebreken aan uw woning die herleidbaar zijn naar het onderhoud van die woning kunt u verder niets ondernemen.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2012 om 09:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op maandag 20 aug 2012, 17:00:
naitsoezn schreef op maandag 20 aug 2012, 16:54: De sleutel ligt toch echt bij de gemeente, want die moet zorgen dat een woning onderhouden wordt. Hoe weet je trouwens of er nog een hypotheek op rust, misschien is de woning wel afbetaald?

Waar staat die verplichting in de wet?????

Een gemeente kan pas wat als het gebouw een gevaar gaat opleveren, onbewoonbaar is, op instorten staat etc.

Vladja

Zucht, La Diva is weer op oorlogspad. Mevrouw weet het allemaal niet beter, want het heeft immers zelf ook geen oplossing, maar anderen afkraken kan ze als de beste.

Even een snelle zoektocht levert al minimaal twee gemeentelijke websites, die zelf zeggen dat het een gemeentelijke verantwoording is om te handhaven wanneer eigenaren hun huis niet onderhouden, bijvoorbeeld:

Een eigenaar is verplicht zijn huis te onderhouden
De Woningwet legt huiseigenaren en gemeenten verplichtingen op.
Een eigenaar is onder andere verplicht zijn pand te onderhouden. De gemeente moet toezicht houden op naleving van deze verplichting om de kwaliteit van de woningen in de stad op peil te houden.

bron: Gemeente Utrecht.

Woningen en woonwagens moeten voldoen aan minimale eisen van woonkwaliteit. De Woningwet bepaalt (via het Bouwbesluit) welke kwaliteiten dat zijn. Het gaat hierbij om minimale eisen ten aanzien van de Veiligheid, Gezondheid, Bruikbaarheid en Energiezuinigheid. Hierbij maakt het Bouwbesluit onderscheid tussen nieuwe en bestaande woningen en woonwagens. Deze eisen gelden voor alle gebouwen en bouwwerken. Elke eigenaar is zelf verantwoordelijk voor de bouwkundige kwaliteit van het gebouw of bouwwerk. De staat van onderhoud of de hoedanigheid van zo'n gebouw of bouwwerk mogen niet in strijd komen met de minimale eisen die de Woningwet (via het Bouwbesluit) daaraan stelt.Wanneer een eigenaar in gebreke blijft kan en mag de gemeente de eigenaar dwingen om aanwezige gebreken te (laten) herstellen.

Bron: Gemeente Dordrecht

Aangezien TS niet schrijft in welke gemeente deze huizen staan, vind ik het een goede extrapolatie om te stellen dat TS bij zijn eigen gemeente moet zijn voor de handhaving. Als je het beter weet, hoort TS ongetwijfeld hoe en wat, ipv anderen te corrigeren zonder zelf iets bij te dragen.