OH
door OHRAnaarNN Sep 21, 2023 om 22:10
Geldzaken & recht

LIJFRENTEVERZEKERING ZOEK BIJ NN

Ik heb in 1993 een levensverzekering/lijfrenteverzekering afgesloten bij OHRA en deze heeft de einddatum bereikt en moet worden uitgekeerd.

Om verlies van het bedrag te voorkomen door boete en belasting moet ik voor 31 december 2023 de uitkering geregeld hebben.

Na raadplegen van de www.ohra.nl/uitkerenlijftrente website en het telefoonnummer te bellen 026-4004040 bleek dat Nationale Nederlanden OHRA heeft overgenomen. Ik werd verwezen naar 088-6630000.

Daar bleek dat twee van de werknemers de polis niet meer konden vinden in de database. Een merkwaardige situatie. Ik heb een formulier ingevuld via nn.nl/uwbericht. Wat nu als NN de zaak vertraagd. Er is dus een redelijk hoog bedrag zoek!
Wat hier het beste te doen.

3346 5 Rapporteer
sw
door swat1500 - Sep 21, 2023 om 23:05
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Als NN niet binnen een redelijke term ijn duidelijkheid schept en u polis van de lijfrente verzekering kunt tonen, kunt u een klacht indienen bij het KIFID. Heeft u tussentijds nog wel stortingen gedaan in deze verzekering? Dan zou in het betalijngskenmerk het polisnummer van NN moeten staan.

Ja
door JannyBoe - Sep 22, 2023 om 09:14
521 Antwoorden / Vragen

Hallo, als de polis net geexpireerd is hebt u nog even tijd hoor. Tot uiterlijk 31 december van het volgende kalenderjaar. Zie de site van NN.
Verder zou ik me niet van tevoren al bezighouden met eventuele tegenvallers vanuit NN. Er is nog niets definitief zoek. Gewoon even afwachten op bericht.

U hebt vast de polis nog. En hebt elk jaar een financiëel overzicht van uw polis gehad. Die kunt u mailen naar NN.

Verder: als u nog niet de AOW leeftijd bereikt hebt dan kunt u uw polis beter omzetten in een lijfrente bankspaarproduct.
Dat kan ook bij NN maar mag ook elders.
Laat u wel uitkeren vóór de AOW datum dan kan u dat maximaal maar liefst 72% aan inkomstenbelasting en revisierente gaan kosten.

Na het bereiken van de AOW leeftijd kunt u dan het uitkeren laten starten.

Franske1958
door Franske1958 - Sep 22, 2023 om 09:54
433 Antwoorden / 2 Vragen

"Ik heb in 1993 een levensverzekering/lijfrenteverzekering afgesloten bij OHRA en...
was dat een eenmalige storting of heeft U daar meerdere jaren daar geld gestort?
Wat ook mogelijk is dat deze rekening in de loop van de jaren een ander polisnummer
heeft gekregen.  Doorzoek hiervoor uw polis papieren.
Als U meerdere jaren geld daarop heeft gestort dat heeft U vermoedelijk ook gebruik gemaakt
om dit te verrekenen met uw jaarlijkse belasting aangifte. Ik weet niet of daar dan ook het
eventuele nieuwe polisnummer vermeld staat van de betreffende lijfrentepolis.

Ex
door Excalibert - Sep 25, 2023 om 05:18
1 Antwoorden / Vragen

Heel herkenbaar dit. Ik had een doorlopend krediet bij OHRA lopen t/m 2002 en was benieuwd of ik daar destijds niet teveel rente over had betaald. Daar is de laatste tijd immers veel over te doen. Omdat ik niet alle papieren bewijzen meer had, informeerde ik bij Nationale Nederlanden (die inderdaad OHRA had overgenomen) of ze dat even voor me wilden nakijken. Ik heb ze de oude contractnummers er nog bij gegeven, maar nee hoor: ze konden helemaal niks vinden. En ze zeiden er ook bij dat ze helemaal niet verplicht waren om gegevens van zulke oude jaargangen nog te bewaren. Geen idee, zou kunnen. Maar raar vind ik het wel. Alles ligt tegenwoordig tot in de eeuwigheid digitaal vast, en dan zouden ze ineens hele jaargangen aan klantgegevens niet meer hebben? Als het al niet wettelijk verplicht is, dan is het toch in ieder geval een belabberde service aan klanten!

Ja
door JannyBoe Sep 25, 2023 om 08:34
521 Antwoorden / Vragen

De bewaarlicht voor OHRA/NN van uw administratie is 7 jaar. Het gaat in uw geval over gegevens van 21 jaar geleden.
Die gegevens zijn verwijderd of geanonimiseerd. En daar is uit het oogpunt van veiligheid en privacy ook wel wat voor te zeggen.
Het is aan u om om die gegevens te bewaren.
Beetje mosterd na de maaltijd maar als u overzichten van uw financiële administratie nu een keer per jaar download en als pdf bestanden bewaart hebt u ze altijd bij de hand.

ge
door gewicht Sep 26, 2023 om 09:28
170 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb al enige jaren het gevoel dat het de achterliggende reden is dat verzekering maatschappijen zo vaak elkaars portefueille overnemen of weer eens fuseren. De verzekerde ziet vaak door de veranderenigen niet meer bij wie hij of zij moet zijn.
Heel link bij levensverzekeringen die na jaren premievrij geworden zijn. De verzekerde weet het na jaren niet meer precies of is door b.v. verhuizingen de polis kwijtgeraakt. Kassa voor verzekeringsmaatschappijen.
Zelf heb ik diverse van die verzekeringen, goed bewaard en opgeslagen, ook bij mijn gevolmachtigde zodat bij mijn overlijden de erfgenamen kunnen achterhalen weten bij wie ze moeten claimen. Ze worden anders geheid belazerd.

Ja
door JannyBoe Sep 26, 2023 om 11:28
521 Antwoorden / Vragen

U zegt het zelf al, het is een gevoel.

Verzekeringsmaatschappijen doen het niet met dat doel.
Niet meer weten of een polis kwijtraken? Dan is het toch echt de slordigheid van de consument zelf.
En dan zijn er altijd nog de jaarlijkse overzichten en accounts waar je op kunt inloggen.

Maar als je 21 jaar na het aflopen van een product aanklopt bij een bedrijf dan is de verantwoordelijkheid van dat bedrijf ruimschoots verstreken lijkt me.

wi
door wilhelmina59 Sep 26, 2023 om 12:00
519 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb jaren bij een Pensioenfonds(verzekeraar) gewerkt en heus de administratie die nog met papier en potlood was geschreven(jaren '60) was gewoon op te vragen.
Dat je ook zelf je administratie moet bijhouden wordt nog wel eens voor het gemak vergeten.

mo
door mof - Sep 25, 2023 om 12:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

NN vertraagt de verzekering niet. Dat is conspiracy denken. Ze hebben er namelijk geen enkel belang bij want u kunt schade door het niet goed beheren van u verzekering gewoon bij NN neerleggen. HEt kan wel zijn dat NN de verzekering onder een ander nummer heeft gedocumenteerd en dat ze moeten terugzoeken in de oude stukken hoe uw verzekering is gekoppeld. Maar, de verzekering heeft de einddatum bereikt .... tot die tijd heeft u altijd geld betaald, aan wie dan? OHRA, of NN? Ik heb zelf ook een lijfrente polis, indertijd bij de Postbank aangegaan, die is door ING overgenomen en later (na de bankencrisis) door NN overgenomen. Ik betaal al jaren gewoon aan NN, ontvang ook tussentijdse berichten etc. Heeft u al die jaren dan niets gehoord van uw verzekering?