hu
door huubk68 Jul 8, 2017 om 16:09
Geldzaken & recht

Mag een bedrijf internet betaling weigeren

wanneer men een contract ergens afsluit  er staat bij volgens machtiging betalen is men dat verplicht ook al betaal je via automatisch bankopdracht of kan een bedrijf dat weigeren of niet accepteren.

4547 10 Rapporteer

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jul 8, 2017 om 16:19
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Weet niet welk bedrijf u bedoelt maar automatische incasso is, voor beide partijen wel zo handig. Zij zijn er zeker van dat u betaald en u bent er zeker van dat u het niet kan vergeten. Automatische bankopdracht zou ook onder automatische incasso moeten vallen. Maar, dat ligt aan het bedrijf.

ik
door ikzelf1942 Jul 10, 2017 om 13:06
81 Antwoorden / 15 Vragen

"Tenormin

"Geef eens gewoon antwoord op de vraag ..

mag het wel of mag het niet!!!
Er staat toch .. als je bij dat bedrijf een contract wil afsluiten kan betalling ALLEEN via machtiging.
Wil je dat niet, sluit bje daar toch geen contract af!!!

tijger1
door tijger1 Jul 10, 2017 om 13:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ikzelf1942. Dat staat er dus helemaal niet.

tenormin
door tenormin Jul 10, 2017 om 13:53
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, heb maar niet gereageerd op@ikzelf1942

hu
door huubk68 - Jul 8, 2017 om 16:35
20 Antwoorden / 5 Vragen

hallo tenormin  welke bedrijf maakt niet uit maar gaat om internet bedrijf online pfff ja die en handig voor beide partijen klopt inderdaad tot er iets voor valt wat niet klopt of uitkomt en zie dan je geld maar eens terug te krijgen dan is daar weer weken voor nodig aangezien ik dit al ooit heb meegemaakt doe ik alles volgens automatische bankopdracht maar ik snap niet wat er verschil in zit in een automatische/inernetbankieren en door een machtiging zodat hun het eraf halen buiten mijn gebeurtenis om

emcede
door emcede Jul 8, 2017 om 18:33
960 Antwoorden / 4 Vragen

Het verschil zit 'm onder andere in de administratie. Met een machtiging voor automatische incasso kan een bedrijf volautomatisch de betaling verwerken. Bij een betaling die jij zelf uitvoert moet een medewerker de ontvangen betaling verwerken. En aangezien medewerkers geld kosten...

Off topic: je zinnen beginnen met een hoofdletter en afsluiten met een punt maakt je tekst voor de mensen die je hier willen helpen veel leesbaarder.

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2017 om 16:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Juist als het fout gaat met een automatische incasso, hebt u het binnen een paar dagen teruggeboekt.

En dat kan met een bankopdracht dus niet.

hu
door huubk68 - Jul 8, 2017 om 16:48
20 Antwoorden / 5 Vragen

nee klopt inderdaad maar dit ging van het bedrijf uit afschrijving van mijn rekening (paar honderd) eer dat ik het terug had was er alweer een maand voorbij

Ge
door Genee Jul 8, 2017 om 17:03
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als dat een maand geduurd heeft zult u wel aan het bedrijf gevraagd hebben om het terug te storten.
Bij automatische incasso kunt u via internetbankieren zelf de opdracht tot terugboeking geven, na enkele dagen staat het bedrag dan weer op uw rekening.

hu
door huubk68 Jul 8, 2017 om 17:06
20 Antwoorden / 5 Vragen

nee dat niet omdat men zelf overmaakt was dit niet mogelijk wel als hun het eraf halen

aurora1
door aurora1 - Jul 8, 2017 om 16:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als de voorwaarde is volgens machtiging betalen dan is dat is dat verplicht. In het algemeen kan een bedrijf/organisatie zelf bepalen welke betaalmethodes het wenst te hanteren.

hu
door huubk68 - Jul 8, 2017 om 16:55
20 Antwoorden / 5 Vragen

maar wat is het verschil aurorai dus hun zijn eigenaar van andermans rekening en kunnen geld eraf halen wanneer hun willen terecht of onterecht bij onterecht is het sorry en paar weken later heb je het geld pas terug en eventuele meerdere problemen (ligt aan de hoogte bedrag) aangezien we voortaan in een tijd leven dat de mensen geen voorraad geld hebben

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 8, 2017 om 20:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als het bedrijf van uw rekening incasseert en u storneert de incasso dan staat het geld binnen. 72 uur op uw rekening.

dokun
door dokun Jul 10, 2017 om 12:45
152 Antwoorden / 0 Vragen

U begrijpt het misschien niet maar als een bedrijf via een automatische incasso een bedrag van uw bankrekening incasseerd kunt u dat ten alle tijden terugboeken u heeft hiervoor 8 weken de tijd als u het bedrijf gemachtigd heeft om bedragen automatisch af te schrijven. Als u ze geen toestemming (dat moet met een handtekening)  heeft gegeven dan heeft u 1 jaar de tijd om het bedrag wat er geincasseerd is terug te boeken.

Als u het bedrijf wel of niet gemachtigd heeft en u boekt een bedrag terug staat dat binnen 48uur weer op uw rekening.

Als het bedrijf zonder toestemming geincasseerd heeft en u wacht langer dan 8 weken me terugboeken kan het tot 3 weken duren voordat u het bedrag terug heeft op uw bankrekeing.

diumenge
door diumenge - Jul 8, 2017 om 17:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. Nee, ze zijn niet de eigenaar van andermans rekening, je geeft ze alleen een machtiging om de rekening die je moet betalen automatisch te innen. Bij een onterechte incasso kan je met een paar klikken je geld terug laten boeken, dat kan niet wanneer je het zelf hebt overgemaakt. En als de betaalwijze je niet bevalt, dan kan je altijd een andere dienstverlener uitzoeken.

DOOR HUUBK68 - 8 JUL. 2017 OM 16:55
4 ANTWOORDEN / 2 VRAGEN

maar wat is het verschil aurorai dus hun zijn eigenaar van andermans rekening en kunnen geld eraf halen wanneer hun willen terecht of onterecht bij onterecht is het sorry en paar weken later heb je het geld pas terug en eventuele meerdere problemen (ligt aan de hoogte bedrag) aangezien we voortaan in een tijd leven dat de mensen geen voorraad geld hebben

tenormin
door tenormin Jul 8, 2017 om 17:34
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@diumenge, misschien weet @huubk68 niet wat storneren is. ;-))

hu
door huubk68 Jul 8, 2017 om 19:03
20 Antwoorden / 5 Vragen

jammer wel ja

dokun
door dokun Jul 10, 2017 om 12:47
152 Antwoorden / 0 Vragen

Nee sorry Huub68, maar u weet niet (goed)  wat storneren is. Iedereen is gewoon baas over haar/zijn bankrekening. Ook een bedrijf wat uw toestemming heeft om automatisch te incasseren is niet de baas over uw rekening, zijn mogen wettelijk alleen incasseren als ze uw toestemming hebben!

me
door mein33 - Jul 8, 2017 om 17:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@huubk68,

1/  Automatische incasso :  u geeft met een machtiging tot automatische incasso toestemming om bijv. één maal per maand een bedrag van uw rekening af te schrijven.
U heeft hier verder geen omkijken meer naar, al is het wel zinvol om dit maandelijks even te controleren op uw bankafschrift. Bent u het met het afgeschreven bedrag niet eens dan kunt u dat direct terugboeken naar uw eigen rekening, ook wel storneren genoemd.

2/  Automatische overschrijving per bankopdracht :  U maakt, bijv. maandelijks een vast bedrag over naar de ontvanger.
U heeft hier verder geen omkijken meer naar en het bedrag kan ook niet, zonder dat u het zelf wijzigt, veranderen.
U kunt het overgemaakte bedrag ook niet meer terug boeken (storneren) als u dat zou willen.

Bij 1/ heeft u het voordeel dat er nauwelijks iets fout kan gaan of dat u en betalingsachterstand oploopt.
Ook het over te schrijven bedrag kan tussentijds wijzigen, maar daarvan wordt u wel op de hoogte gesteld
U bent en blijft baas over uw eigen bankrekening.
Bij 2/  ook hier kan nauwelijks iets fout gaan, alleen moet u er zelf voor zorgen dat het te betalen bedrag actueel blijft, zodat u geen achterstand kunt oplopen. U bent en blijft de baas over uw eigen rekening.

De voorkeur van bedrijven en instanties gaat uit van 1/ omdat dit een geautomatiseerde handeling is, waar ook zij geen omkijken naar hebben. Bij 2/ moeten er wel een administratieve handeling worden verricht en dat brengt extra en onnodige kosten met zich mee.
In beide gevallen dient er op de afschrijfdatum altijd voldoende saldo op uw bankrekening te staan anders wordt de opdracht niet uitgevoerd.

hu
door huubk68 Jul 8, 2017 om 19:05
20 Antwoorden / 5 Vragen

klopt wel mein33 zoals het geschreven staat maar wanneer ernog meer betaald moet worden halen ze het er ook af zondere nadere toestemming

edrick3
door edrick3 - Jul 8, 2017 om 18:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Als je een machtiging voor automatische afschrijving afgegeven hebt en je bent het niet eens met een afgeschreven bedrag, dan kun je dat bedrag storneren. En dan heb je het meteen terug.

Een stornering (storno of stornoboeking) of terugboeking is het terugdraaien van een automatische incasso. Rekeninghouders hebben de mogelijkheid om terechte en onterechte incasseringen terug te krijgen via hun bank, ongeacht of de incasso terecht was of niet. Een stornering kan telefonisch aangevraagd worden door de rekeninghouder bij de bank (bij een - in de ogen van de bankrekeninghouder - foutieve incasso) of (door de bank) automatisch gebeuren, wanneer een automatische incasso vanwege onvoldoende tegoed of een selectieve blokkade (een blokkade voor automatische incasso's van een bepaald rekeningnummer die voor een bepaalde periode niet kan worden uitgevoerd).

Bij incasso's ten behoeve van loterijen (zoals de Staatsloterij) is een reguliere storno niet mogelijk. Ook voor een eenmalige incasso kan de klant geen reguliere terugboeking vragen.

Als een rekeninghouder een incasso terug wil boeken dient hij zich te houden aan de terugboekingstermijn (weigeringstermijn); de in het contract met de incassant afgesproken periode die een debiteur (de betaler) heeft om bedragen zonder opgaaf van reden terug te boeken.

Via de procedure Melding Onterechte Incasso (MOI), wordt nagegaan of de incassant beschikt over een rechtsgeldige machtiging. Als die machtiging niet kan worden overgelegd, wordt het incassobedrag alsnog teruggeboekt naar de rekening van de klant. Rekeninghouders hebben daarnaast de mogelijkheid om een preventieve blokkade op hun rekening toe te laten passen waardoor een opgegeven rekening niet meer kan incasseren. Er zijn banken die ook een algemene blokkade aanbieden waardoor geen enkele incasso meer kan plaatsvinden.

Als een bepaald incasserend bedrijf veel selectieve blokkades krijgt en/of veel verzoeken tot terugboeking, kan Equens in Nederland besluiten tot het afsluiten van het incasserend bedrijf voor toekomstige automatische incasso's.
(bron; wikipedia)

Voorbeeld ING:
Is er onterecht een incasso van uw Betaalrekening afgeschreven? Dan is het goed te weten dat u dit bedrag eenvoudig kunt terugboeken. Dit wordt ook wel ‘storneren’ genoemd.

Terugboeken of blokkeren in Mijn ING

  1. Log in op Mijn ING via de knop ‘Naar Mijn ING’ (u komt dan -na inloggen- automatisch op de juiste pagina).
  2. U kunt op het scherm ‘Incasso’s’ een incasso weigeren of terugboeken.
  3. U krijgt de melding dat de opdracht is ontvangen en dat deze binnen enkele dagen wordt verwerkt.
  4. Bij ‘status’ ziet u of de terugboeking is aangevraagd of is teruggeboekt.
  5. Wilt u een bedrijf of machtiging blokkeren? Klik dan onder het tabblad ‘Bedrijven’ op het te blokkeren bedrijf en dan op ‘Bedrijf blokkeren’ of 'Machtiging blokkeren'.

mo
door mof - Jul 10, 2017 om 16:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, een bedrijf kan u weigeren als u niet betaalt op de wijze die het bedrijf voorschrijft.