kamphuysen
door kamphuysen Jul 16, 2010 om 15:25
Geldzaken & recht

Mag een Camera zomaar?

Overbuurman op ong. 100 meter afstand heeft een ronde bol plat tegen de gevel geplaatst (je ziet die bollen ook wel bij banken en v&d), daarin een waarschijnlijk beweegbare richtbare infra rood camera s,nachts zie je een klein rood schijnsel erin, die camera bestrijkt de straat en ziet alles rondom zich heen, kan en mag dat zomaar, wij voelen ons zeer bekeken en wie weet staat die camera 24/24 7/7 aangesloten op een digitale verbinding en god weet alleen waarnaar toe, hoe kunnen we dit tegen gaan? Bij wie moeten we zijn om dit te laten weghalen? Wij voelen ons volledig onvrij zo en in onze privicy aangetast. Door een toeval blijkt dat die buurman zijn informatie van die camera mis-gebruikt om zijn omgeving te beroddelen en te bezmoezen waardoor er een enorme rot en oorlogs sfeer in deze straat is ontstaan, door die rotsfeer heeft nu ook een direkte buurman/vrouw gemeend een Camera op hun oprijpad te moeten richten waardoor er nog meer privicy wordt geschonden, daarom de vraag wie moet hier ingrijpen? Mag dit allemaal zomaar? Als je al een omheining wilt maken dan moet er overleg zijn tussen buren, maar camera,s worden zomaar geplaatst die nota bene die omheiningen ver voorbij kijken!

28746 10 Rapporteer

boekenwurm
door boekenwurm - Jul 17, 2010 om 00:04
31 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens College Bescherming Persoonsgegeven (CBP)

Een burger die zijn eigendommen wil beveiligen met camera’s mag niet de openbare weg filmen, tenzij hij dat met de gemeente heeft afgestemd. Als blijkt dat een burger zonder afstemming de openbare weg filmt, kan de gemeente besluiten om in het kader van het handhaven van de openbare orde stappen te ondernemen tegen deze burger.

Dus klagen bij de gemeente of meer inlichtingen bij www.cbpweb.nl

vr. gr. Wim

te
door tes-sa - Jul 17, 2010 om 00:21
2 Antwoorden / 1 Vragen

Als de camera opnamen kan maken van naburige erven is dat verboden in verband met de wet bescherming persoongegevens.

edwardus
door edwardus - Jul 17, 2010 om 01:28
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Cameratoezicht in en rond woningen

In en rond woningen kunnen camera's opgehangen worden voor bijvoorbeeld de beveiliging van eigendommen. Een woningcorporatie kan bijvoorbeeld besluiten over te gaan tot cameratoezicht bij woningen en flatgebouwen, maar ook een bewoner kan besluiten zijn woning te beveiligen met videocameratoezicht.

Op basis van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) is het niet verboden een camera op te hangen ter beveiliging van een woning of een flat. Als een buurman op de hele straat toezicht gaat houden, gaat hij te ver. Op straat is het toezicht voorbehouden aan de gemeente en de politie. Ook de voordeur van andere woningen is de grens, richt camera's dus zodanig dat ze nergens naar binnen filmen. Daarnaast moet duidelijk gemaakt worden dat er videocameratoezicht aanwezig is, bijvoorbeeld met een bordje of een sticker. Vermeld eveneens wie verantwoordelijk is voor het cameratoezicht, zodat een burger weet bij wie hij of zij moet aankloppen met verzoeken om informatie of voor het indienen van een klacht.

Privé-opnames
Beelden die voor privé-doeleinden worden gemaakt, vallen niet onder de Wet bescherming persoonsgegevens. Als iemand het vermoeden heeft dat een buurman hem of haar hinderlijk volgt (stalken) met een videocamera of webcam, dan kan diegene zijn buurman daarop aanspreken. De Wbp is in deze situatie waarin beeldopnamen voor privé-doeleinden worden gemaakt, niet van toepassing. Dat betekent niet dat zo'n camera geen inbreuk op de privacy kan zijn. Degene die last heeft van de camera kan dan, als hij er niet uitkomt met de buurman, de wijkagent vragen te bemiddelen. Daarnaast kan hij bij de politie aangifte doen van stalken of kan hij naar de rechter stappen met behulp van een advocaat.

Bron

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 17, 2010 om 02:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Kamphuysen:

Zag ik dezelfde vraag deze week ook al niet langskomen?
Dubbel genaaid houdt beter?
Of was je niet tevreden met de antwoorden?
Wat deed je met de adviezen?

Hardware ERror MAN.

richard83
door richard83 - Jul 17, 2010 om 08:11
386 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op zaterdag 17 jul 2010, 02:43]@ Kamphuysen:

Zag ik dezelfde vraag deze week ook al niet langskomen?
Dubbel genaaid houdt beter?
Of was je niet tevreden met de antwoorden?
Wat deed je met de adviezen?

Hardware ERror MAN.

Ja dat was deze: eerdere vraag

kamphuysen
door kamphuysen - Jul 17, 2010 om 09:21
252 Antwoorden / 68 Vragen

Naar aanleiding van de antwoorden is mij nog niet alles duidelijk geworden alleen dat er dan niet opgenomen mag worden '' een andere voordeur dan die waarvan de camera is'' maw de eigenaar van de voordeur mag alleen zijn eigen grond filmen en opnemen, en niet een ander pand maar.....hoe stel je dat dan vast ?? moet je aanbellen bij een @#$% en vragen mag ik even in je apparatuur kijken hij zal mij nimmer toelaten want dat is aantasting van zijn prive leven hij mag doen en laten binnen zijn muren wat hem goeddunkt , in mijn geval zit schuin recht tegen over ons huis, op het huis van die buurman zijn buitengevel op 3.5o mtr hoogte dus die platte ronde bruinige bol gemonteerd.
Normaal hangt zo,n apparaat aan een plavond bij v&d en bekijkt rondom en onder zich heen wat er zich allemaal afspeelt tussen de schappen en stellingen, die camera,s hebben een ruim bereik zijn wendbaar richtbaar en hebben een in en uit zoom, hier hangt net zo,n infrarood camera die de hele straat en dus ook overzijde afspiedt, verder nog een nieuwtje de naaste buurman heeft nu ook een camera geplaatst die nota bene ook mijn oprijpad en mijn eigen toegang tot mijn voordeur bespiedt ook dat is een flagrante inbreuk op mijn woongenot dus prive leven, ik schrijf dit op omdat ik hier een raar gevoel bij krijg mensen die camera,s ophangen zijn ergens bang voor of ze hebben geen vertrouwen, zo de waard dan is vertrouwd hij zijn gasten? In ieder geval zal er wat aan dienen te gebeuren, maar een wijkagent ach die kan er toch niets mee want ja hij belt aan en zegt wilt u de camera op uw huis eventjes anders richten, en dan nog wie controleert dat dat ook gebeurd? Het lijkt mij een kwestie van regels en wie weet de wettelijke regels daar wil ik wel het mijne van weten....ik hoor graag uw waardevolle meningen en inzichten verder...met dank alvast..

edwardus
door edwardus - Jul 17, 2010 om 09:38
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De antwoorden op je vragen heb ik al eerder gegeven n.m.m., dat ga ik dus niet herhalen.
Wel raad ik je aan dat te lezen.

druifje01
door druifje01 - Jul 17, 2010 om 09:41
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Laat dit dan eens door de wijkagent onderzoeken anders schiet het niet op!

tdehond
door tdehond - Jul 17, 2010 om 09:42
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Op basis van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) is het niet verboden een camera op te hangen ter beveiliging van een woning of een flat. Als een buurman op de hele straat toezicht gaat houden, gaat hij te ver
. Daarnaast moet duidelijk gemaakt worden dat er videocameratoezicht aanwezig is, bijvoorbeeld met een bordje of een sticker.

Bron: klik

Ik zou ook de plaatselijke verordening van uw gemeente lezen om te kijken of hier regelgeving over is.

edwardus
door edwardus - Jul 17, 2010 om 09:44
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Psssst dat stond er al.