mathijs_b
door mathijs_b Aug 20, 2016 om 13:33
Geldzaken & recht

Mag iemand zichzelf als erfgenaam benoemen?

Een alleenstaande oudere dame zonder kinderen is mentaal en fisiek zwak en zit in een zorginstelling.
De oorspronkelijke thuiszorg doet nu de was en administratie nog. De man van de thuiszorg is nu bezig het huis van de dame te verkopen.
De dame weet van niets, maar het interesseert haar ook niet meer.
Ik vermoed dat die man nu alles, vermogen, boedel en huis inpikt. Hij is opeens ZZper geworden en heeft het huis verkoopklaar gemaakt, dit mogelijk tegen enorme kosten.
Als het huis verkocht is, zal hij de opbrengst met de gemaakte kosten kunnen verrekenen en zo het hele vermogen van de dame kunnen inpikken. Dit is een veronderstelling van mij die mij erg waarschijnlijk lijkt. Ik kan me dus vergissen!

De dame heeft haar bankpas af moeten geven aan de thuiszorg-medewerkster "omdat die alles regelt" en heeft totaal geen geld ter beschikking.
Aanvankelijk had ik geen argwaan en ik had zelfs interesse in het huis.

Ik zei tegen de makelaar, die het huis verkoopt, dat de dame van niets weet. Hij werd erg kwaad en vond het zeer onbeschoft van mij dat ik die dame daarop aangesproken had. Vanaf dat moment begon ik eraan te twijfelen dat alles wel volgens de regels gebeurt.

Dit alles vond in april plaats en ik heb verder geen contact meer gehad met de dame, maar vraag me af of dit allemaal zo makkelijk kan.
Mijn vraag is dus: Mag iemand "zomaar" de hele financiën, boedel, huis, auto e.d gaan regelen voor iemand die zelf niet meer in staat is om dat zelf te doen en mogelijk zo haar hele vermogen "in te pikken"?

1201 4 Rapporteer

AWYeah28
door AWYeah28 - Aug 20, 2016 om 13:43
355 Antwoorden / Vragen

"Een alleenstaande oudere dame..."
"Haar man is nu bezig..."

Wat is het nu, is ze alleenstaand of heeft ze een man?
Als het haar man is, dan ligt het eraan hoe ze getrouwd zijn (gemeenschap van goederen, enz.).
Of misschien is de dame onder curatele gesteld en is de man (ingehuurd door) een bewindvoerder?

mathijs_b
door mathijs_b Aug 20, 2016 om 13:54
641 Antwoorden / 77 Vragen

Man van de thuiszorg!

Tekst aangepast. bedankt

sjjoppy
door sjjoppy Aug 20, 2016 om 13:57
7194 Antwoorden / 3 Vragen

edit

ja
door jackyh - Aug 20, 2016 om 14:08
953 Antwoorden / 4 Vragen

Neem contact op met de buurtagent of anders met de Gemeente. Uit uw zorgen.

aurora1
door aurora1 - Aug 20, 2016 om 17:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zie eventueel ook een andere recente vraag over iets vergelijkbaars: https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/huis-erven-van-alleenstaande-die-we-verzorgen en bijv. het daar genoemde artikel 59, boek 4 BW: http://wetten.overheid.nl/BWBR0002761/2015-08-17
En zie de tip van @reflecs.
Is men bij het zorginstituut waar mevrouw verblijft wel op de hoogte van deze situatie? Die voormalige thuiszorg heeft er toch helemaal niets meer te zoeken?
Op de website van Alzheimer Nederland is ook nog wel het e.e.a. te vinden en/of dat men u kan adviseren: http://www.alzheimer-nederland.nl/hulp-en-advies.aspx.