He
door Hemmechien Sep 4, 2019 om 08:56
Geldzaken & recht

Min max contract

Ik werk al geruime tijd boven mijn min uren, nu willen ze dat ik niet meer dan mijn min uren ga werken. Is het niet zo dat als je een bepaalde periode boven je min uren hebt gewerkt je recht hebt op deze uren?

1282 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2019 om 09:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees eens hier onder meer bij punt 6.

https://www.manschap.nl/nieuws/10-vragen-door-werkgevers-over-het-min-max-contract/

Neem contact op met uw bond, of het Juridisch Loket in uw woonplaats.

uwjurist
door uwjurist - Sep 4, 2019 om 09:45
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,

Als u een bepaalde tijd werkzaam bent voor deze werkgever is sprake van een rechtsvermoeden van arbeidsomvang van het gemiddelde aantal uur van de laatste 3 maanden.

De werkgever kan een claim weerleggen als hij kan aantonen dat geen sprake is van een vast patroon of het extra werk maar tijdelijk is (bijvoorbeeld vanwege een bepaald project, vervanging of seizoensdrukte). Ook kan het zijn dat andere afspraken gelden over extra werken, vastgelegd in cao.

Het betreft wetsartikel 7:610b BW: Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 4, 2019 om 09:49
16864 Antwoorden / 202 Vragen

Vooral juist voor ditb soort kwesties nis het zaak om lid te zijn van een vakorganisatie.
Hoe dan ook is het naar mijn mening als o.a. adviseur (jurist) arbeidsvoorwaarden zo dat u geen recht heeft zoals u stelt.
Met een dergelijke overeenkomst is het zo dat de werkgever u altijd het minimaal overeengekomen uren dient uit te betalen, ook indien u dat aantal niet zou halen.
De werkgever is niet verplicht om u meer uren aan te bieden dan de uren die als minimum zijn overeengekomen.

Uw opmerking dat u wordt gedwongen om minder te gaan werken dan het gemiddelde dat u kennelijk tot op heden deed is dus in feite niet juist. Helaas.

Zie de al gegeven verwijzingen. Ik vrees dat men zowel vanuit een vakbond als bij het juridisc loket niet anders zal informeren dan dat ik nu doe.

Let wel op dat indien u onverhoopt arbeidsongeschikt zou worden u wel recht heeft op doorbetaling op basis van het werkelijk aantal gewerkte uren maar neem uw 'geschil' met de werkgever in deze niet als reden om u ziek te melden.

Indien u meer uren wilt werken is er in feite maar één goede optie en dat is een andere werkgever zoeken.

Jo
door JoepJa - Oct 16, 2019 om 13:11
1 Antwoorden / Vragen

Zorg dat je bijv. ook altijd een goede urenregistratie tot je beschikking hebt om te bewijzen hoeveel je gewerkt hebt. Als je alleen voor jezelf bijhoudt kun je gebruik maken van iets dat een gratis versie heeft, bijv. https://keeping.nl/