as
door asus May 17, 2010 om 18:20
Geldzaken & recht

Ontslag na ziekte

Hallo,

Wie kan me antwoord geven op de volgende vraag: Ik heb gewerkt als huishoudelijk hulp in een verpleeghuis. Sinds 2 jaar kan ik deze functie om lichamelijke klachten niet meer verrichten. Na behandeling ben ik het 2de jaar gaan re-intergreren op een andere afdeling zonder verzuim. Dit werk kon ik met mijn klachten wel verrichtten. Op deze afdeling maakte ik meer uren dan mijn contract uren vanwege de drukte. Na mijn periode van ziektewet 2jr werd mijn loonbetaling stopgezet en moest ik een ww aanvraag indienen die ik inmiddels heb voor een wia uitkering kwam ik niet in aanmerking vanwege tegeringe percentage arbeidsongeschiktheid.
Mijn werkgever heeft mij geen andere passende functie aangeboden,wel heeft men mij een 0 uren contract aangeboden in ruil voor mijn huidige contracturen. Zodat ik dan zelf ontslag moest nemen.
Hiermee ben ik niet akkoord gegaan zodat ik nu nog steeds in dienst ben. Men heeft nu aangekondigt om de arbeidsovereenkomst te laten ontbinden bij het UWV. Men heeft mij nooit passend werk aangeboden,het werk wat voor mij wel passend is word uitgevoerd door inleenkrachten en vrijwilligers en personen met een uitkering. Wat zijn mijn mogelijkheden om een passende functie af te dwingen i.p.v akkoord te gaan met ontslag. Ik ben 19 jaar in vaste dienst geweest.

1019 8 Rapporteer

stacey
door stacey - May 17, 2010 om 18:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi

--wel heeft men mij een 0 uren contract aangeboden in ruil voor mijn huidige contracturen. Zodat ik dan zelf ontslag moest nemen--

Niet doen ! Nooit zelf ontslag nemen sowieso.
Je bent nog in vaste dienst en werkend toch ?
Laat ze dan maar een ontslag aanvraag gaan indienen...........
Neem even contact met het Juridisch Loket voor een adviesgesprek, of als je lid bent van een/de bond neem dan contact met hun op.

Succes,

tvdeem
door tvdeem - May 17, 2010 om 19:21
57 Antwoorden / 3 Vragen

goh, deze lullige situatie heb ik zelf ook zo'n beetje mee gemaakt, al was het bij mij gewoon een kwestie van mijn contract niet verlengen (ondanks dat ik een intentieverklaring had) ipv een evt. ontslag.

Lever aub géén uren in, alleen al dat ze dit hebben geprobeerd, geeft aan hoe ondankbaar ze je eruit willen werken. Want teken je voor die wijzigingen, dan zul je zien dat je straks nooit meer ingezet word.

Als ik jou was zou ik zelfstandig naar het uwv gaan en de situatie uit leggen. Uwv weet het beste hoe de vork in de steel zitten, en proberen je zo lang mogelijk aan het werk te houden, zodat ze je niet uit hoeven te betalen. Informatie vanuit hun kant zal dus wellicht in het beste voordeel voor jou zijn.

Verder is het inderdaad al gezegt GEEN ontslag nemen, je kunt een evt. uitkering dan op je buik schrijven, en dat is wat je werk voor elkaar wil krijgen.

jscholtes
door jscholtes - May 17, 2010 om 21:42
777 Antwoorden / 31 Vragen

#asus; wellicht heb je een rechtsbijstandverzekering (maar dan in uitgebreide vorm die ook dit soort geschillen verzekerd). Ik zou daar zeker deze zaak voorleggen. Nu nog zo'n verzekering afsluiten heeft geen zin. Je wordt minimaal gehouden aan een termijn van 6 maanden verzekerd zijn voordat je dit soort geschillen kunt aandragen.
Ik denk dat aansluiten bij een bond wellicht een optie is. Check ook dan echter of ze met dit soort termijnen rekenen!!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 18, 2010 om 01:22
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag asus,

Dat ze je er op een goedkope manier uit willen werken is overduidelijk.

Mogelijk kom je er mee voor een rechter. Daar hoef je niet bang voor te zijn. Gezien je voorgeschiedenis zul je wel lid van de vakbond zijn. Die kan je daar mee helpen, want die zijn voor alle zaken die met werk en inkomen te maken hebben.

Wat je vanaf nu moet doen (liefst al eerder) is een dossier maken.
In chronologische volgorde opschrijven wat er steeds met jou en je werk (is) gebeurd waar je het niet mee eens bent of onheus bent behandeld.

Wanneer vanaf nu iets telefonisch of mondeling tegen je gezegd wordt, vraag je dit op papier te zetten en aan jouw te zenden. Wil diegene dat niet, (=waarschijnlijk) dan schrijf je zonder emotie (is moeilijk, weet ik) zo goed mogelijk op wat jij vindt dat in het gesprek gezegd is. Wel zo dat een buitenstaander, zoals een advocaat of rechter het kan begrijpen.
Laat dit controleren door een buitenstaander die je vertrouwt. Nadat dit goed is bevonden stuur je het bevinden van jouw als een bevestiging van het gesprek (niet als een accoordverklaring) naar degene die dit tegen je gezegd heeft.
Wanneer daar niet op gereageerd wordt, dan is het zoals jij beschrijft.

Sommige, nog niet zo lang geleden gevoerde gesprekken kun je alsnog zo bevestigen.

Je kunt ook een brief schrijven aan de advocaat die aan het Werkplein verbonden is met daarin wat je in die 19 jaar overkomen is. Zo krijgt deze van jou al vast wat vóórinformatie. De kans dat een ontslagaanvraag dan afgewezen wordt wegens slecht werkgeverschap is dan des te groter.

Dan zal de werkgever naar een rechter moeten. Die neemt vaak de bevinding van de advocaat van Werkplein over. Het prijskaartje dat zodoende aan je ontslag komt te hangen wordt zo steeds hoger.

Op deze manier werkend won ik 4 rechtszaken en hoefde op 51-jarige leeftijd voor het geld niet meer te werken. De laatste, een onterechte ontslagzaak van onze dochter, werd zo ook gewonnen. Kreeg een pluim van een advocaat van Univé Rechtsbijstand voor de begrijpelijke dossier opbouw.

Hardware ERror MAN.

he
door hen.2 - May 21, 2010 om 01:10
66 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Asus, mij vrouw heeft het zelfde geval mee gemaakt die toen twintig jaar bij het zelfde bedrijf werkte, maar door een TIA tijdelijk haar werk niet kon verichten, na zes maanden heeft zij haar werk hervat op de zelfde afdeling, ook zij werd gekeurd voor de WIA minder als 15%, na een jaar was zij haar werk kwijt binnen tien minuten, U kunt naar huis gaan en een uitkering aanvragen,dit was onterecht maar bewijs het maar eens, wij hebben een goede(vrouwelijk) advocaat in de arm genomen en die heeft zich echt goeg ingezet voor ons, het kost wat, a.u.b. geen vakbond inschakelen die zijn te close met een bedrijf, als driehonderd het zelfde probleem hebben als jouw staan ze klaar, alleen ( zoek het even zelf lekker uit) dit
is ons gevoel, ik weet dat als ik wat ik hier boven lees, dat je erg sterk staat om dit kunnen winnen,je werkgever wel een brief sturen dat je voor alle facatures beschikbaar bent binnen het bedrijf en ook je oude functie, dus dit niet vergeten.

Succes van deze zijde

mariegh
door mariegh - May 21, 2010 om 10:05
263 Antwoorden / 13 Vragen

Mijn eigen ervaring: je kunt aan het UWV een deskundigen oordeel aanvragen. In mijn geval heeft een arbeidsdeskundige geoordeeld dat ik toch meer dan 35% arbeidsongeschikt was en dus wel in aanmerking kwam voor een WGA-uitkering. Verder werd de werkgever op de vingers getikt dat die niet voldoende had gedaan om mij passend werk aan te bieden en geboden dat alsnog te doen.
En vervolgens kreeg ik passend werk en een loonaanvullingsuitkering.
Dus ga niet akkoord en neem contact op met het UWV. In mijn geval heb ik daarbij veel gehad aan de adviezen van de vakbondsadvocaat.

he
door hen.2 - May 22, 2010 om 01:00
66 Antwoorden / 1 Vragen

Mariegh, Asus geeft hierboven toch al aan dat zij niet voor een afschatting in aanmerking kom bij het UVW, dus zij zal moeten vechten voor haar baan, Asus laat je niet uit het veld slaan door je werkgever, een goede advocaat gaat naar je arbeidsverleden kijken en neemt dit mee wat zij er mee kan doen, en dan de feiten die de werkgever aandraagt om ontslag voor jouw aan te vragen, als je deze zaak wind kun je de kosten en loonderving de tijd dat je wel maar niet mocht werken van je werkgever op hun verhalen, wij hebben het geprobeerd met de hoogste bobo van het CNV in het Noorden, je kunt het je misschien niet voorstellen, die ging koffie drinken met de bobo van P&O dus dat werd niets, toen een eigen advocaat in de arm genomen, zelfs de afschatting 15% die wij terug gedraaid wilden hebben door het UVW heeft zij voor elkaar gekregen door een herkeuring waar alle feiten wel boven tafel kwamen, en de eerste keurig teniet werd gedaan binnen een uur tijd, Asus je staat heel sterk dus laat je niet afbluffen door je wergever, en geen ontslagvergunning tekenen, mijn vrouw werkt nu al weer zes jaar bij haar oude werkgever en met succes.

mariegh
door mariegh - May 22, 2010 om 16:55
263 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=hen.2 schreef op zaterdag 22 mei 2010, 01:00]Mariegh, Asus geeft hierboven toch al aan dat zij niet voor een afschatting in aanmerking kom bij het UVW, .

Dat was het dus net @hen.2, de arbeidsdeskundige van het UWV heeft dus wel gezorgd dat het percentage omhoog ging tot boven de 35%!