Li
door LieverAnoniem Apr 11, 2017 om 13:24
Geldzaken & recht

Opeens geen recht meer op huurtoeslag?

Beste leden,

Mijn moeder kreeg altijd huurtoeslag, zorgtoeslag en kindsgebonden budget. Echter is mijn moeder helaas vorig jaar overleden. Echter is het zo dat ze vorig jaar september een brief (definitieve aanslag toeslagen) kreeg van de Belastingdienst (toen ze nog leefde overigens) waarin stond dat ze alle huurtoeslag over 2015 terug moest betalen. Dat is een flink bedrag en daar zijn we natuurlijk enorm van geschrokken.

Na wat onderzoek en bellen met de Belastingdienst blijkt het dus nu zo te zijn dat opeens mijn beleggingsrekening (ABC-spaarplan) bij haar vermogen is opgeteld, en waardoor er dus blijkbaar een bedrag uitkwam waarbij ze geen recht meer heeft op huurtoeslag. Echter is het zo dat mijn moeder en ook ik niet bij dit bedrag kunnen komen zonder toestemming van een kantonrechter. Het is dus niet mogelijk om dit geld zomaar te gebruiken. Hoe is het dan mogelijk dat het zomaar bij het vermogen opgeteld kan worden en zo de huurtoeslag wordt ontnomen? We hebben reeds een bezwaarschrift lopen waar momenteel een accoutant verder naar kijkt en uitrekent, maar ze vragen in een brief nu om een polis (van de beleggingsrekening) met een BEM-clausule. Dit clausule hoeft er dus niet op te zitten, want er is sowieso toestemming nodig van een rechter.

Dit zou betekenen dat ouders niet meer voor hun kinderen kunnen sparen, omdat ze moeten oppassen dat ze hun toeslagen kwijtraken? Dat vind ik belachelijk!

1709 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 11, 2017 om 13:30
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Ten eerste: gecondoleerd met het verlies van uw moeder. Woont(de) u in 2015 bij u (nu) overleden moeder?

tijger1
door tijger1 - Apr 11, 2017 om 13:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt dat wel belachelijk vinden, maar zo is de wet. Vermogen van kinderen tot hun 18-jarige leeftijd moeten ouders tot hun vermogen rekenen.

Er zijn uitzonderingsgevallen maar er moet in ieder geval een BEM clausule opzitten. Dat de Kantonrechter in uw geval toestemming moet verlenen om aan dat geld te komen, is niet relevant.

Als ouders voor hun kinderen een zodanig bedrag kunnen sparen dat zij boven de grens uitkomen, waardoor er geen huurtoeslag meer mogelijk is, hebben zij die huurtoeslag ook niet nodig. Andere toeslagen kennen een veel meer aflopend bedrag.

fa
door familyman - Apr 11, 2017 om 13:32
888 Antwoorden / 1 Vragen

Zelfs mensen die na een ernstig medisch probleem een eenmalige grote uitkering krijgen waarmee ze de rest van hun leven moeten doen wordt als vermogen gezien door de belastingdienst, dus geen zorg en huurtoeslag meer, geenkindgebonden budget en vermogensbelasting  betalen, waardoor zij met als rekenvoorbeeld van nu € 100.000 na 25 jaar maar € 75.000 overhouden terwijl het bedrag gereserveerd is voor medische zaken als ze 25 jaar verder zijn, Tja en dan is het op. Maar de belastindienst heeft heeft dan wel lekker geïncasseerd onderussen. En daar ius niets aan te doen. U mag het belachelijk vinden maar uw situatie is vergelijkbaar. Er is "vermogen", dus ............... betalen.

Wi
door Wil_H - Apr 11, 2017 om 13:37
270 Antwoorden / Vragen

In feite is jouw zaak dus al in behandeling door deskundigen en je hebt al een bezwaarschrift lopen.
Het enige wat overblijft is jouw opmerking: "Dit zou betekenen dat ouders niet meer voor hun kinderen kunnen sparen, omdat ze moeten oppassen dat ze hun toeslagen kwijtraken? Dat vind ik belachelijk!"
Jij mag het belachelijk vinden, maar ik denk dat de meerderheid van de belastingbetalers het heel goed vindt dat mensen niet enerzijds allerlei toeslagen en budgetten kunnen opstrijken terwijl ze anderzijds duizenden euro's op spaarrekeningen hebben staan die zogenaamd voor de kinderen bedoeld zijn.

tijger1
door tijger1 - Apr 11, 2017 om 13:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@familyman.

De toestand is niet vergelijkbaar. Waarschijnlijk heeft de Ts van de andere ouder geerfd en staat dat nu vast tot 18 jaar.

Wat op tv besproken werd, was van een heel andere orde.

fa
door familyman Apr 11, 2017 om 13:48
888 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger1, de belastingdienst kijkt om "men" vermogen heeft, en dat is voor de belastingdienst maar één ding: Aanslag sturen. Triest maar waar.

tijger1
door tijger1 Apr 11, 2017 om 13:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent abuis. Als men een uitkering heeft voor letselschade voor een kind, waarbij dat bedrag vastgezet wordt met een BEM clausule, dan telt dat bedrag voor de ouders niet mee. Men kan dan ook totaal niet aan het geld komen.

In het tv programma werden uitkeringen besproken van volwassenen, die over het bedrag wilden beschikken en dan telt het wel mee.

fa
door familyman Apr 11, 2017 om 14:58
888 Antwoorden / 1 Vragen

Rare jongens van de belasting zou Oblix zeggen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 11, 2017 om 15:09
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas,
gecondoleerd maar ook

regels zijn regels en het is per saldo niet uw beleggingsregeling maar een belegging van uw moeder die per saldo aan u zal toevallen.
Het saldo zal m.i. misschien ook wel meegerekend moeten zijn bij de opgave successie. Even helaas.

edrick3
door edrick3 - Apr 11, 2017 om 16:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat vind ik belachelijk!
Dat kun je nu wel vinden, maar dat is wel de wet.

aurora1
door aurora1 - Apr 11, 2017 om 21:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik vind belachelijk dat u vindt dat anderen, de belastingbetaler dus, toeslagen zouden moeten betalen voor mensen die zelf vermogen hebben en er dus geen recht op hebben. Als men kan sparen heeft men geen toeslagen nodig.

ha
door halex - Apr 11, 2017 om 23:42
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Tsja zo is nu eenmaal de wetgeving. Kunt u heel veel van vinden, maar dat veranderd de zaak niet. De terug te betalen huurtoeslag (wellicht ook van 2016) kunt u uit de boedel/erfenis voldoen. Als die hoog genoeg is, draait u daar zelf in ieder geval niet voor op.

gt
door gtvspc - Apr 12, 2017 om 02:06
18 Antwoorden / 7 Vragen

Dat kunt u wel belachelijk vinden, maar dan heeft u daar volkomen gelijk in. De feiten blijven helaas zoals ze zijn. Vorig jaar is dit onderwerp behandeld bij Kassa op TV: Kassa: Sparen voor je kleinkind, wat zijn de mogelijkheden? (video) Kassa: Sparen voor je kleinkind, wat zijn de mogelijkheden? (artikel)

In 2015 keek Kassa hier ook naar: Geen huurtoeslag mogelijk door spaargeld kleinkinderen. Conclusie: een geblokkeerde spaarrekening die voldoet aan de eisen van de belastingdienst bestaat niet (in ieder geval niet in 2015) en de BEM-clausule wordt alleen door de rechter opgelegd in uitzonderlijke gevallen.