ma
door marianne12385 Feb 8, 2024 om 08:12
Geldzaken & recht

Periodieke overschrijving vergeten te stoppen

Hoi,

Het abonnement van onze dochter hebben we opgezegd bij de balletschool. Per ongeluk ben ik vergeten de periodieke overschrijving stop te zetten waardoor ik nu een maand teveel heb betaald... de dansschool wil dit niet terugstorten want dit staat in de voorwaarden. Mijn vraag is; mag dit wel?

De zin uit de voorwaarden:
Bij opzegging krijgt u een bevestiging via de mail. Bewaar deze goed! Dit is uw bewijs van uitschrijving. Zonder opzegging loopt uw abonnement gewoon door, ook als u niet meer komt. Zeg dus tijdig op, want restitutie van lesgeld of de opzegmaand is niet mogelijk

De opzegmaand hebben we uiteraard ook betaald.

Bedankt,

Marianne

7051 17 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 8, 2024 om 08:44
7192 Antwoorden / 3 Vragen

Als u op tijd hebt opgezegd zou de periodieke afschrijving vanuit de dansschool ook moeten stoppen.
Maar u hebt dit dus per ongeluk te laat gedaan en zult u die maand toch moeten betalen.

ma
door marianne12385 Feb 8, 2024 om 09:16
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Sjjoppy,

Dat is niet wat ik bedoel - ik heb wel op tijd opgezegd alleen mijn automatische overschrijving ben ik vergeten stop te zetten... en nu wil de dansschool dit niet terugboeken. we moeten een maand langer blijven...

Marjolein

sira
door sira Feb 8, 2024 om 09:36
2341 Antwoorden / 24 Vragen

Dat is die maand opzegtermijn waaraan u zich dient te houden.

ma
door marianne12385 Feb 8, 2024 om 09:59
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen problemen met de opzegmaand, die heb ik ook gewoon betaald.

Ik heb zelf een automatische overschrijving ingesteld (de balletschool werkt niet met een incasso) bij de bank, deze ben ik vergeten te stoppen en liep nog door... dat geld krijg ik nu niet terug.

sira
door sira - Feb 8, 2024 om 09:32
2341 Antwoorden / 24 Vragen

Lees de voorwaarden.
Er zal een opzegtermijn van een maand zijn en die maand wordt nu doorberekend. In feite had uw dochter nog een maand gebruik mogen maken van de balletschool. Stel, u hebt per 1 januari opgezegd dan stopt het abonnement op 1 februari.

Als een werkgever een opzegtermijn van 1 maand heeft, krijgt de werknemer die laatste maand ook nog doorbetaald.

Ik heb nog nooit een periodieke overschrijving stop moeten zetten, dat doet de organisatie/vereniging zelf.

Hier een artikel van een willekeurige dansschool:
Een opzegging dient schriftelijk of per email ingediend te worden en gaat in per de eerste dag
van de eerstvolgende kalendermaand met een opzegtermijn van één maand. In deze maand
is nog lesgeld verschuldigd.

ma
door marianne12385 Feb 8, 2024 om 10:14
Antwoorden / 1 Vragen

Het ging niet om een automatische incasso (dat zegt een organisatie idd zelf stop), maar het ging om een periodieke overschrijving die ik zelf had gemaakt bij de bank...

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 8, 2024 om 10:11
2059 Antwoorden / Vragen

Dit is één kant van het verhaal wat is precies het antwoord van de balletschool?

ma
door marianne12385 Feb 8, 2024 om 10:13
Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben een betaling ontvangen, maar het lidmaatschap was eerder deze week al opgezegd.

Wij kunnen betalingen niet restitueren, dus de opzegmaand is nu verschoven naar maart.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 8, 2024 om 10:16
2059 Antwoorden / Vragen

Had u geen maand opzegtermijn in acht genomen?

ma
door marianne12385 Feb 8, 2024 om 10:42
Antwoorden / 1 Vragen

het gaat niet om de opzegtermijn, dat vond ik prima. het gaat erom dat ik per ongeluk nog een extra maand (bovenop de opzegmaand) heb overgemaakt doordat mijn automatische overschrijving bij de bank nog aanstond (die was ik vergeten stop te zetten....)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 8, 2024 om 11:07
2059 Antwoorden / Vragen

Als u optijd hebt opgezegd is dit wat ze een onverschuldigde betaling noemen en die moeten ze gewoon terugstorten. Als de opzegdatum al vaststond kunnen ze die niet gaan verzetten om maar niet terug te hoeven betalen. Schriftelijk reclameren maar wees niet verbaasd als zij verder niets doen en u voor die paar euro dan een procedure moet starten. Dat loont niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 8, 2024 om 10:19
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marianne,

Om welke balletschool gaat het?

Om welk bedrag gaat het?

1paul
door 1paul - Feb 8, 2024 om 10:23
3149 Antwoorden / 0 Vragen
ju
door juliomariner Feb 8, 2024 om 10:28
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij is het geen automatische incasso maar heeft TS zelf een doorlopende betaalopdracht gemaakt, deze kun je niet storneren volgens mij, alleen stopzetten.

rj
door rjw Feb 8, 2024 om 12:50
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Storneren van betalingen die je zelf hebt gedaan is niet mogelijk. Wat ook heel logisch is. Als je het kunt storneren, zet je de deur open voor fraude.

1paul
door 1paul Feb 9, 2024 om 13:43
3149 Antwoorden / 0 Vragen

jullie hebben gelijk, neemt niet weg dat dit een onverschuldige betaling is en deze dient gewoon terug gegeven te worden, ontvanger heeft hier geen recht op ondanks wat er in de voorwaarden staat, als deze voorwaarden onredelijk zijn, en dat is deze, dan kun je deze als niet geschreven beschouwen en dus alsnog je centjes terug eisen, wil men niet bewegen na sommatie kun je na 15 dagen deurwaarder inschakelen!!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 8, 2024 om 10:26
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Correctie: mijn antwoord dat ik net gaf was niet correct, ik was kennelijk nog niet goed wakker. U geeft aan tijdig te hebben opgezegd en derhalve is de reactie van de balletschool onjuist. Omdat u zlf wel heeft betaald lijkt dat storneren niet meer kan. Wel kunt u op basis van het wel tijdig hebben opgezegd en het dus duidelijk is dat u zich aan de regels heeft gehouden midels een brief (aangetekend verzenden) het onnodig betaalde alsnog terugvorderen. Zie daarvoor dit: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-onverschuldigde-betaling-terugvorderen/  om te benutten. Sluit af mmet 'onder voorbehoud van alle rechten'opdat u, indien er geen of een negative reactie komt ook de kosten van

Indien men daar niet aan voldoet zijn er formeel meer juridische acties mogelijk zoals het inschakelen van een incassobureau maar dan kan u dan meer moeiet en vooral geld kosten ook dan vervolgens te maken kosten zoals bijv. van een incassoburewau kunt tergvorderen.

ju
door juliomariner Feb 8, 2024 om 10:31
1328 Antwoorden / 2 Vragen

TS schrijft dat ze op tijd heeft opgezegd en de opzeg maand ookm gewoon heeft betaald. Echter heeft ze een maand teveel betaald door de automatyische betaalopdracht. De balletschool heeft dus nu geld gekregen waar ze geen recht op hebben. Ze kunnen de opzegdatum niet zo maar zonder overleg een maand verschuiven.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 8, 2024 om 10:56
16851 Antwoorden / 202 Vragen

@JM, correcte opmerking en dank. Ik heb mijn anwoord ook meteen gecorrigeerd!

ma
door marianne12385 Feb 8, 2024 om 11:03
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie reacties en de tip omtrent de brief!

ju
door juliomariner - Feb 8, 2024 om 10:32
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Onverschuldigde betalingen kunt u terugeisen. De ontvanger is verplicht tot terugbetaling van het ten onrechte ontvangen bedrag. Daarmee wordt de foute prestatie als het ware ongedaan gemaakt. In juridische termen noemt men dat restitutie en ongedaanmaking van de onverschuldigde prestatie.

Klik op de link voor een voorbeeldbrief van het juridisch loket  voorbeeldbrief onverschuldigde betaling terugvorderen/

ma
door marianne12385 Feb 8, 2024 om 11:03
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je reactie en tip voor brief!

Thecla58
door Thecla58 - Feb 8, 2024 om 10:37
854 Antwoorden / 3 Vragen

je bent vergeten om jouw toestemming aan de bank om per maand het abonnementsgeld in te trekken. Jij hebt bijtijds het abonnement opgezegd en daarbij de maand opzegtermijn in acht genomern.
Voor zover ik het zie, heb je dus na die opzegmaand nog een keer abonnementsgeld betaald. Gemakshalve ga ik er vanuit dat je van je opzegging een bevestiging van de balletschool gehad hebt. De betaling die is gemaakt vanwege je te late INTREKKING van de PO (periodieke overschrijving) zou, lijkt mij, de balletschool terug moeten betalen omdat ze dat bedrags onterecht ontvangen hebben. Je dochter was namelijk geen lid.

Overigens klopt het niet wat @1Paul zegt. Een PO kan niet gestorneerd worden. Je bent dus overgeleverd aan de balletschool om dat terug te betalen.

ma
door marianne12385 Feb 8, 2024 om 11:04
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je reactie en advies!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 8, 2024 om 11:28
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Aanvullend: u heeft betaald, indien dat op basis van de automatische incasso is geschiedt, mogelijk kunt u dan zelf nog storneren! https://financieel.infonu.nl/geld/117172-geld-storneren-hoe-doe-je-dat.html  of kijk even met bijv zoeknaam 'storneren en de naam van uw bank'

ju
door juliomariner Feb 8, 2024 om 11:56
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas maar TS had zelf een doorlopende betaalopdracht aangemaakt. Deze kan niet gestorneerd worden en dat is dus in dit geval dus het hele probleem.

rj
door rjw Feb 8, 2024 om 12:50
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Er is hierboven al tig keer aangegeven dat er geen sprake is van een automatische incasso.....

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 8, 2024 om 14:10
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Laat ik nu toch echt dit lezen: (citaat)'Per ongeluk ben ik vergeten de periodieke overschrijving stop te zetten' en is er dus m.i. wel degelijk spreake van automatisch overschrijven en dan geldt dit toch echt: Storneren is het ongedaan maken van een automatische afschrijving, bijvoorbeeld de maandelijkse afschrijving van een verzekeringspremie. Het bedrag storneert u bij uw bank. U heeft hier 56 dagen de tijd voor. Dit wordt de wettelijke storneringstermijn genoemd.

Ergo, dus zelf even goed verder kijken en ook goed lezen alvorens te reageren@RJW)!

ju
door juliomariner Feb 8, 2024 om 14:40
1328 Antwoorden / 2 Vragen

nee dat geldt alleen als u de incassant hebt gemachtigd een bedrag af te schrijven, niet als u zelf een betaalopdraht op automaat zet.
Dat is hetzelfde als zelf elke maand een betaalopdracht uitvoeren, het proces is alleen geautomatiseerd met het initiatief gaat van u zelf uit.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 8, 2024 om 15:23
16851 Antwoorden / 202 Vragen

@JM inderdaad. Ik zie dat ik mijn reactie hiervoor niet meer kan corrigeren.

ro
door ronny530 - Feb 8, 2024 om 14:58
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Een zelf ingestelde periodieke overschrijving is geen automatische incasso maar een verzoek naar de eigen bank om die periodieke betaling uit te voeren.
Pas als de rekeninghouder de bank verzoekt de periodieke betaling stop te zetten gebeurt dat ook.
Het komt er op neer dat de rekeninghouder zelf het geld overmaakt en dus niet door de balletschool geincasseert wordt en mede daardoor kan het bedrag niet gestorneerd worden.
Vraagsteller heeft tijdig het abonnement opgezegd en heeft daar een bevestiging van ontvangen en de nog openstaande kosten voldaan.
Wat vraagsteller vergeten is om zelf ingestelde periodieke betating stop te zetten en dan betreft het een onverschuldigde betaling aan derden die geen recht op op het betaalde bedrag hebben.
In dit geval kan vraagsteller het teveel betaalde bedrag terugvorderen maar of dat een procedure waard is durf ik te betwijfelen.

Janzegt
door Janzegt - Feb 8, 2024 om 17:15
126 Antwoorden / Vragen

Uit uw verhaal en uw reacties op andere poster maak ik uit dat u in feite een onterechte overboeking heeft gedaan. In zo'n geval bent u afhandelijk van de medewerking van de ontvanger. In dit stuk van de consumentenbond staan een aantal tips die u mogelijk kunt gebruiken.

Iv
door Ivo W - Feb 8, 2024 om 20:51
729 Antwoorden / Vragen

Zoals ik het begrijp heeft u (bijvoorbeeld):

- in december een opzegging gedaan en daarvan ook ontvangstbevestiging ontvangen van de balletschool (dat laatste is trouwens een onredelijke en onrechtmatige bepaling in de voorwaarden)
- dat betekent dat januari de maand is die telt als opzegtermijn. Die maand heb je ook gewoon betaald.
- op de laatste dag van januari om 23u59 is daarmee de overeenkomst ook daadwerkelijk beëindigd. Daarmee stoppen ook de betalingsverplichtingen.

Maar doordat vergeten is om het automatisch betalen bij de bank stop te zetten, is begin februari toch nog een bedrag betaald voor die nieuwe maand. Dat bedrag was u niet verschuldigd. De ontvanger van een onverschuldigde betaling moet deze op eerste verzoek weer terugbetalen.

Het is heel belangrijk om u het volgende te realiseren: de voorwaarden die horen bij de overeenkomst die u met de balletschool had, zijn niet van toepassing. De betaling die u "teveel" gedaan heeft, valt immers buiten de overeenkomst. Want die overeenkomst is beëindigd en de verplichtingen die horen bij de overeenkomst heeft u (in elk geval naar eigen zeggen) voldaan.

Het is wel belangrijk om na te gaan of er 'maandelijks vooraf' of 'maandelijks achteraf' betaald werd.

Bij 'maandelijkse vooraf' betaalt u eind december het bedrag voor januari. En eind januari het bedrag voor februari enz.

Bij 'maandelijks achteraf' betaalt u begin januari het bedrag voor december, begin februari het bedrag voor januari enz. Daardoor lijkt het alsof je na het beëindigen van de overeenkomst nog een extra maand moet betalen. Immers betaal je begin februari nog een bedrag, terwijl de overeenkomst net beëindigd is. Maar het bedrag wat hierbij in februari is betaald, is voor de kosten die in januari zijn ontstaan.

mo
door mof - Feb 9, 2024 om 12:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u het bewijs van uitschrijving heeft dan weet u per wanneer u heeft opgezegd. Alle bedragen die na de maand van opzegging zijn overgemaakt zou u gewoon moeten terugkrijgen.

An
door Antwoord23 - Feb 10, 2024 om 12:00
7 Antwoorden / Vragen

Als u mondeling het abonnement van uw dochter bij de balletschool heeft opgezegd, dan zou degene met wie u gesproken heeft daar een aantekening van moeten hebben gemaakt. Als die opzegging per e-mail is gedaan, dan kunt u zelf het bewijs in de verzonden mailbox terugvinden. De zin uit de voorwaarden gaat dan niet op en het vergeten van een zelf ingestelde periodieke zou in dat geval geen belemmering mogen zijn voor de balletschool om tot restitutie over te gaan. Het betreft in dit geval een onverschuldigde betaling.

ma
door marleenvanh - Feb 10, 2024 om 14:10
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp uit uw laatste regel dat u dus wel de maand waarin u opgezegd heeft, heeft betaald. De daarop volgende maand bent u dan, zoals ik het lees niet meer betalingsplichtig. Restitutie van een daarop volgende maand zou niet mogelijk zijn? Dat lijkt me stug, want u kunt bewijzen dat uw dochter in die maand geen lid meer was. Of begrijp ik iets niet? Indien het is zoals ik hier meld is de balletschool m.i. wel degelijk gehouden die laatste maand terug te betalen. Ze kunnen zo veel in hun voorwaarden zetten.....

frits
door frits - Feb 10, 2024 om 15:56
146 Antwoorden / 5 Vragen
ti
door tilpend Feb 10, 2024 om 16:03
132 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is al meerdere keren voorgesteld maar zoals aangegeven heeft TS betaald middels een periodieke overboeking en geen automatische incasso. Storneren is derhalve dan ook geen optie.

latevogel
door latevogel - Feb 15, 2024 om 12:12
86 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt als het automatisch ging, het bedrag storneren. U gaat naar de betaling, klikt deze aan en boekt vervolgens terug.
Komt u hier niet uit, dan even de bank bellen en vragen hoe en wat.
Let op, u moet wel opgezegt hebben bij de balletschool binnen de juiste termijn.
Dus als u opgezegt hebt per 1 december 2023 en de school boekt alsnog december af, dan kunt u storneren.
Een automatische incasso kun je tot 8 weken na de afschrijving storneren.

Helaas ging het schijnbaar bij u om een periodieke overschrijving. U moet hier met de school uit zien te komen. Deze heeft toch niet het mottot: "slechte reclame is ook reclame?"

rj
door rjw Feb 15, 2024 om 12:54
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Of je leest alle voorgaande reacties even....