bo
door bossebol Mar 3, 2008 om 06:17
Geldzaken & recht

Reprorecht

hoi mijn man werkt voor zijn eigen sinds 3 jaar en nu krijg ik ineens een rekening binnen van reprorecht hij moet 22,37 betalen omdat we een printer in huis hebben ik snap daar niks van waarvoor moeten wij betalen voor een printer die van ons eigen is ik heb hier nog nooit van gehoord er staat wel een website bij maar daar vind ik niks terug het adres is www.reprorecht.nl nu is mijn vraag moeten wij dat betalen? want ik was het niet van plan groetjes ingrid

76857 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 3, 2008 om 09:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, dat heeft vadertje staat weer voor ons verzonnen. Elk bedrijf wordt hiermee geconfronteerd.

Je kan er onder uit, maar dan moet je zoveel bewijzen aanleveren dat dat eigenlijk duurder is dan het bedrag dat U moet betalen.

Ook ik betaal altijd maar trouw, ofschoon wij ook op geen enkele wijze zaken uitvoeren waarvoor deze "belasting" in het leven is geroepen.

Overigens hebt U klaarblijkelijk een tikfout gemaakt bij het opzoeken van de site. www.Reprorecht.nl is gewoon in de lucht, daar kan U inderdaad alle info vinden.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2008 om 09:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Bossebol,

na de door u genoemde site met de algemene voorwaarden gelezen te hebben, kan ik niet anders stellen, dan dat het niet wettelijk verplicht is om dit bedrag te betalen.

Wel zullen de meesten denken, gezien de opzet van die site, dat het een verplichte bijdrage is. Dit is dus niet zo! Als u goed leest, zult u ook nergens een sanctie vinden, indien u die bijdrage niet betaald.

Wel is in de algemene voorwaarden opgenomen het volgende:

"Er vindt geen restitutie plaats indien de betalingsplichtige in die periode niet (volledig)  gebruik maakt van de verkregen toestemming."

"Indien de betalingsplichtige de vergoeding niet tijdig od niet volledig voldoet, beschikt de betalingsplichtige niet over de vereiste toestemming voor het maken van reprorechtplichtige fotokopiën."

Conclusie: indien u deze vergoeding niet voldoet, mag u geen reprorechtplichtige kopiën maken. Dus als u dit laatste niet doet, bent u ook niet verplicht om deze vergoeding te betalen.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Mar 3, 2008 om 09:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi bedankt voor de moeite ik ga dus niet betalen want het enige dat ik doe met de printer is iedere vrijdag een factuur maken en meer gebeurt er niet mee ik vind dat ik daar niet voor hoef te betalen.mvg ingrid

ve
door verwijderd - Mar 3, 2008 om 09:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag bossebol,

Als je de vraag: maakt mijn man ook zakelijk kopieën (van andersman geschriften) op deze printer(?) met ja kunt/moet beantwoorden, dan dient de rekening te worden betaald. Is dat niet zo, dan kun je de rekening in de prullebak gooien.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2008 om 09:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Ingrid,

Je kunt er onderuit onder bepaalde voorwaarden.

Regeling Reprorecht Bedrijfsleven

Waarom ontvang je een factuur?

Wij krijgen steeds meer ondernemers die vragen of de Stichting Reprorecht wel echt is.
Moet je de factuur betalen? Wij zetten de feiten kort op een rij. méér...

Hier kun je er meer over lezen.

Hardware Error MAN.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2008 om 09:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ingrid,

wel zou ik z.s.m., doch binnen 30 dagen, een brief sturen dat u geen gebruik wilt maken van deze 'overeenkomst' en dat u ook geen kopiën maakt, als bedoeld door de Stichting Reprorecht.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Mar 3, 2008 om 10:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Read,

Als je niet reageert en de rekening in de prullenbak gooit, wordt de vordering uit handen gegeven aan een incassobureau en daarna een deurwaarder ingeschakeld met alle gevolgen van dien. Ook voor kleine bedragen.

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 3, 2008 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij hoef je voor het printen van je eigen briefpapier en rekeningen niets te betalen....

Maar de genoemde van andere, ik scan en sla digitaal op en print zelden, omdat ik geen papieren wilde!

Ik weet niet beter dan de persoon die geld vraagt met bewijzen moet komen, en niet omgekeerd.
Ik heb afgelopen 11 jaren als ondernemer nooit betaald en onbekende als dit soort niet eens gezien.
Kreeg ook geen incasso of zo, dus zou niets zeggen of reageren, en omdat het geen aangetekende brief was zou het niet of verkeerd bezorgt kunnen zijn, want dat heb ik van enkele grote firma's die internet aansluitingen aanbieden hier wel geleerd!

Als je geen printer op kantoor hebt mag je iets doorsturen naar prive/huis en zou het niet gelden!
Ook is niet bewijsbaar wat er ooit geprint is onder Windows, alleen via Linux Ubuntu is het zichtbaar... dus zij zitten altijd met het bewijs probleem.

Verder is dus de hoeveelheid prints niet van belang, omdat dit een vast bedrag is, dus U zou evenveel betalen als mijn 11 online winkels?

ve
door verwijderd - Mar 3, 2008 om 10:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is wel plicht dit te betalen, tenzij......je on-om-stotelijk kan bewijzen dat je geen kopiëen maakt. Als je een all-in-one printer hebt heb je al een probleem.

Een simpel briefje sturen met: "Wij vallen niet onder deze regeling en zullen niets betalen" zal resulteren in een vordering die uit handen wordt gegeven.

Ofschoon ik zelf een redelijk groot bedrijf heb val ik (in mijn ogen) ook niet onder het reprorecht. Maar toen ik een paar jaar geleden dit dus wilde gaan antonen bleek mij dit zoveer administratieve romslomp op te leveren dat dat een dikke veelvoud van het bedrag ging kosten.

Vandaar ook mijn stap om gewoon te betalen.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2008 om 10:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja,

Heb je gelijk in. Er had moeten staan: dan kun je volstaan met een bericht naar reprorecht, dat je geen kopieën van andersman werk op de printer voor zakelijk gebruik maakt.

Met collegiale groet, Read3.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2008 om 10:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rectificatie;

Ik zie dat de grote van bedrijf wel uitmaakt, maar telewerkers zijn niet genoemd.

Ik zit dus met diverse printers en zolang je geen All In One zou gebruiken is het dus niets betalen, de Scanner kost dus geld, en die zou je verstopt in lade kunnen hebben of op prive plaats, en thuis mag je het wel en in het bedrijf niet, dus kantoor aan huis is een grijs gebied!
Als je dus een type opgeeft zonder Scanner zit je goed, maar ook een defecte scanner zou mogen!

Ik zie dat je een kale printer op kunt geven via het formulier, maar waarom heb ik nooit deze rekening gehad?
Waarom U binnen 3 jaren wel en ik na 11 jaren nog steeds niets gehoord?

Bij de invoering hadden ze alle bedrijven op de hoogte moeten stellen zodat je printers kunt vervangen door apparaten zonder scanner!
Ik geloof nooit dat ze voor dit bedrag ooit een rechtszaak zullen aanspannen tegen een wanbetaler... met de kans dat U tegen die tijd een kale printer heeft!

ve
door verwijderd - Mar 3, 2008 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

De juridische basis vergoeding reprorecht.

De factuur of berekening van de Stichting Reprorecht is
gebaseerd op de Auteurswet. Door de wijziging van de Auteurswet (wet van 28
maart 2002, in werking getreden op 1 februari 2003) waarin een nadere regeling
wordt getroffen voor de incasso van deze vergoedingen (artikel 16h tot en met
16m Auteurswet) is de Stichting Reprorecht is nu belast met de incasso van de
vergoeding.

De hoogte van de vergoeding wordt bepaald aan de hand van
het aantal kopieën dat jaarlijks wordt gemaakt en het percentage dat daarvan
auteursrechtelijk bescherm en derhalve reprorechtplichtig is. Slechts kopieën
van artikelen in een dag-, nieuws- of weekblad of tijdschrift of een klein
gedeelte van een boek zijn reprorechtplichtig. Niet reprorechtplichtig zijn
bijvoorbeeld kopieën van interne nota’s, brieven, rapporten of verslagen en
kopieën voor privé-gebruik.

Op grond van de gewijzigde Auteurswet dienen gebruikers
zelf opgave te doen van het kopieervolume. De Stichting Reprorecht heeft zelf
al een schatting gemaakt van het totaal aantal kopieën en het percentage dat reprorechtplichtig
is, volgens de Stichting Reprorecht ‘om de administratieve last tot een minimum
te beperken’. De Stichting Reprorecht verzoekt om de juistheid te verifiëren en
zonodig opgave te doen van het werkelijke kopieervolume. Daarna wordt een factuur
toegezonden.

De opgaveverplichting geldt niet indien per jaar minder
dan 50.000 kopieën worden gemaakt. In dat geval maakt de Stichting Reprorecht
een schatting van het kopieervolume en het reprorechtplichtige percentage en
verzendt direct een factuur.

De Stichting Reprorecht presenteert de berekening of
factuur als een dwingende aanslag of heffing. Dat is misleidend. De factuur of
berekening is slechts een aanbod om een overeenkomst aan te gaan over de hoogte
van de verschuldigde vergoeding. Op dit aanbod heeft de Stichting Reprorecht
haar algemene voorwaarden van toepassing verklaard.

Door binnen de gestelde termijn de factuur te betalen, de
berekening te accepteren of geen bezwaar te maken tegen de berekening, wordt
het aanbod met de algemene voorwaarden aanvaard en komt met terugwerkende
kracht tot 1 februari 2003 een overeenkomst voor onbepaalde tijd tot stand.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2008 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

De betalingsplichtige kan schriftelijk bezwaar maken tegen
de factuur of berekening. De volgende gronden van bezwaar zijn denkbaar:

 -De berekening van
de Stichting Reprorecht is incorrect vanwege:

- Onjuiste branche indeling

- Onjuiste grootteklasse werknemers

- Onjuist jaarlijks kopieervolume

- Kopieervolume is nihil omdat er geen kopieerapparaat
aanwezig is.

De bezwaartermijn is 30 dagen na ontvangst van de factuur.
Indien de factuur of berekening onjuist is, dient binnen 30 dagen na
ontvangst bezwaar worden gemaakt tegen de hoogte van de factuur of berekening,
de willekeurige wijze waarop die is vastgesteld, de indeling in een branche of
werknemersklasse, alsmede tegen de toepassing van de algemene voorwaarden.
Indien een factuur is ontvangen, dient betaling te worden opgeschort. Vanwege
de ingewikkelde constructie die door de Stichting Reprorecht is gekozen en het
risico dat er alsnog een overeenkomst tot stand komt, is van groot belang dit
bezwaar zorgvuldig op te stellen en te formuleren.

Indien het bezwaar inhoudt dat de berekening van de
Stichting Reprorecht niet correct is en er een opgave is gedaan van de juiste
gegevens, zal de Stichting een nieuwe (bindende) berekening opstellen.

Zodra de hoogte van de vergoeding is vastgesteld, geldt
die voor het gehele kalenderjaar ongeacht of gedurende het jaar de situatie van
de betalingsplichtige wijzigt. Voorts is de betalingsplichtige van rechtswege
in verzuim indien niet binnen de gestelde termijn van dertig dagen wordt
betaald. De Stichting Reprorecht kan alsdan administratiekosten, wettelijke
rente en buitengerechtelijke en gerechtelijk incassokosten van minimaal 15% in
rekening brengen.

Met dank aan Mr Robin Horstman

Vladja