pe
door peter van der sluis Mar 4, 2016 om 22:01
Geldzaken & recht

Schade particulier, rechten en plichten?

Beste mensen,

Ik heb in December een telefoon gerepareerd van een kennis.
Ik ben 18 jaar, ben geen bedrijf, sta niet ingeschreven oid, maar doe dit hobbymatig.
Ik heb dit bij een telefoonwinkel laten doen, waar bleek dat het moederbordje onherstelbaar beschadigd was.
Dit heb ik de man verteld en heb hem 250 euro uit coulance + de reparatiekosten gegeven, in totaal 410 euro.
Hij eist (en dreigt) nu dat hij minimaal 325 euro uit coulance wilt.

Hij heeft hierbij ook aan de verzekering doorgegeven dat de reparatiekosten hoger waren om het eigen risico te verkleinen, is dit niet strafbaar?
Hij wilt nu een advocaat inschakelen (voor die 75 euro), en eist nu dat ik de kosten betaal voor:
1. De nieuwprijs van de telefoon á 550 euro
2. De tijd dat hij zonder telefoon zat a 50 euro
3. De prijs van zijn advocaat en de tijd daarin

Ik heb hem verschillende oplossingen geboden, maar ging nergens mee akkoord.
Hij wilt nu verdere 'stappen' ondernemen.

Wat zijn mijn plichten en rechten, en andersom?

2358 15 Rapporteer

zoekster1
door zoekster1 - Mar 4, 2016 om 22:10
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Zal wel aan mij liggen, maar snap niets van dit verhaal.

pe
door peter van der sluis Mar 4, 2016 om 22:14
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb uit voorzorg de reparatie niet ZELF gedaan, maar bij een telefoonwinkel.
Hun vertelden mij dat het moederbord kapot was.

sy
door sylvia_71 - Mar 4, 2016 om 22:15
288 Antwoorden / 0 Vragen

Heb dit bericht 3 keer gelezen maar ik kan het maar niet vatten.

gerbera
door gerbera - Mar 4, 2016 om 22:15
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Kan het ook niet helemaal volgen, heeft u het toestel gerepareerd of de telefoonwinkel. Ik maak uit het verhaal op dat u het moederbord vernielt hebt. Wat was er met het toestel dat u hem zou (doen laten) repareren ???? Dus uw vraag blijft voor ons een vraag.

pe
door peter van der sluis - Mar 4, 2016 om 22:18
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou de telefoon zelf repareren, maar heb dit uit voorzorg bij een telefoonwinkel laten doen. Het scherm, het frame, en het achterkant was kapot.
De telefoonwinkel belde mij op met de mededeling dat het moederbord kapot is.

hiervoor heb ik de 'klant' dus een bedrag van 250 betaald uit coulance, samen met de 160 euro voor de reparatie.
Maar hij wilt dus 325 euro uit coulance.

marita567
door marita567 - Mar 4, 2016 om 22:26
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@peter van der sluis ,

u schrijft  ik zou de telefoon repareren , maar uit voorzorg heb ik dit door een telefoonwinkel laten doen .

In uw vraag schrijft u : ik heb in december een telefoon gerepareerd van een kennis , wat is het nu ?

Ik begrijp van dit hele verhaal niks .

pe
door peter van der sluis Mar 4, 2016 om 22:27
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou de telefoon zelf repareren, maar heb dit uit voorzorg bij een telefoonwinkel laten doen. Het scherm, het frame, en het achterkant was kapot.
De telefoonwinkel belde mij op met de mededeling dat het moederbord kapot is.

hiervoor heb ik de 'klant' dus een bedrag van 250 betaald uit coulance, samen met de 160 euro voor de reparatie.
Maar hij wilt dus 325 euro uit coulance.

pe
door peter van der sluis Mar 4, 2016 om 22:30
4 Antwoorden / 2 Vragen

Omdat de telefoon in onderdelen gebracht werd, en de winkel daar geen gerantie op gaf.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2016 om 22:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als ik het goed begrijp is het hele toestel kapot, geheel of deels doir uw schuld en uw "klant" wil nu een nieuwe, zijn uren betaald hebben en zijn advocaat?

Laat hem lekker tobben en dreigen. Hij heeft geen poot om op te staan.

U hebt hem al € 410 geboden, ik zou hem zeggen dat moet je gauw aannemen en dan klaar, of anders krijg je helemaal niets.

Laat hem maar "verdere stappen" ondernemen. Hij bereikt daar helemaal niets mee. Ook al zou hij naar de rechter gaan voor die gekkigheid, geen een rechter zal zeggen dat u meer verplicht bent te betalen dan de dagwaarde van dat toestel. En tenslotte was het een kapot toestel, anders hoefde u niets te repareren.

Een hogere schade opgeven aan een verzekeraar, dan het werkelijke bedrag is fraude. Als dat bekend wordt bij een verzekeraar komt hij op de zwarte lijst en kan hij nergens meer een verzekering afsluiten. Maar hij zal toch wel een officiele nota moeten indienen bij zijn verzekeraar? En u kunt die niet afgeven. Dus hoe zit dat?

pe
door peter van der sluis Mar 4, 2016 om 22:37
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hij vroeg mij een om Excelbestandje met de kosten, dus die heb ik naar hem gestuurd.
Mooi dat je het snapt! Mijn zus werkt bij de Belastingdienst en zegt ook dat hij niks kan doen, ook omdat ik hem al een groot bedrag hem betaald.

Gr, Peter

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 4, 2016 om 22:40
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Je repareert zelf een telefoontje van een kennis.
Maaar laat de reparatie uitvoeren door een winkel.
Daar bovenop betaal je die kennis geld en nu is hij boos.
Die winkel moet toch ook worden betaald en waarom betaal je die kennis geld terwijl zijn telefoon Total loss is en daar kon jij niets aan doen..

Enige uitleg zou op zijn plaats zijn.
Diewilik

pe
door peter van der sluis Mar 4, 2016 om 22:47
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik had in eerste instantie de telefoon zelf willen repareren, maar omdat er zoveel kapot was, heb ik dat laten doen.
De telefoonwinkel belde mij een dag later op met de mededeling dat het moedebrord dus kapot is, maar kon niet uitleggen of dat de klant, mijn, of hun schuld was.

Ik heb daarom uit vriendelijkheid (zou het zelf ook vervelend vinden) het geld voor de reparatie en die 250 euro gegeven voor een nieuwe telefoon.
Hij wilt nu dus minimaal 325 euro hebben om een nieuwe telefoon te kopen, en gaat nu een advocaat inschakelen om die 75 euro alsnog te krijgen.
Plus dat hij het geld nog wilt voor de tijd dat hij zonder telefoon zat, de prijs voor de advocaat en mocht ik het dan alsnog niet betalen, de nieuwprijs van de telefoon.

marita567
door marita567 Mar 4, 2016 om 22:51
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Dat begreep ik ook niet , waarom Ts de telefoon betaald , terwijl de telefoon bij hem in onderdelen is binnen gebracht .

marita567
door marita567 - Mar 4, 2016 om 22:56
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@peter van der sluis ,

Nu ik , uw reactie lees begrijp ik het verhaal .
Volg het advies van tijger1 , uw kennis is niet goed bij zijn hoofd .

pe
door peter van der sluis - Mar 4, 2016 om 22:58
4 Antwoorden / 2 Vragen

Het geld wát ik al aan hem heb betaald, was uit vriendelijkheid en ik weet dat het niet verplicht was.
Ik was alleen benieuwd of hij recht had op nóg meer geld, en of ik de andere kosten moet vergoeden.

Tijger1, bedankt!

gr, Peter

aurora1
door aurora1 - Mar 4, 2016 om 23:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik begrijp ook niets van het verhaal.
Heeft het misschien iets te maken met uw vorige vraag: https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/garantie-verzekeringen/garantie-op-mislukte-reparatie?id=582158 ?

wimmi20
door wimmi20 - Mar 5, 2016 om 01:47
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dit hele verhaal snap ik de balluh van.
Je repareert hobbymatig en toch laat je de telefoon in een telefoonwinkel repareren.
Je vertelt dat de telefoon is verzekerd.
Waarom laat die eigenaar dan de telefoon door een hobbyist repareren. ?
Dan betaalt de verzekering geen cent !
Kun je dat even uitleggen ?

wimmi20
door wimmi20 - Mar 5, 2016 om 02:00
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wimmi20 heeft vraagsteller Petervander Sluis door !!
Klik op de link van Aurora : op 27 februari stelde PetervanderSluis ook al zo'n vreemde vraag over een andere telefoon.
Die vanderSluis is gewoon een fantast !
Hij heeft de man de reparatiekosten vergoed : waarom ? Die hoeft van der Sluis toch niet te betalen ?
Ennnn : hij gaf de man 250 euro uit coulance.
Coulance voor wat ? De telefoon was toch gerepareerd ?
We hebben te maken met een trieste fantast, geloof mij maar.

pe
door peter van der sluis - Mar 5, 2016 om 13:30
4 Antwoorden / 2 Vragen

Beste mensen,

Ik heb de telefoon zelf uit elkaar gehaald, maar alles was zo kapot dat ik van mezelf niet zeker wist of ik hem kon repareren.
Daarom heb ik hem naar een telefoonwinkel gebracht zodat hun het deden, maar daar bleek dus het moederbord kapot te zijn. De winkel kon niet bepalen of het moederbord bij de val kapot was gegaan, dat ik het had gedaan, of dat hun het hadden gedaan. De telefoon doet het in ieder geval niet meer.

Die 250 euro heb ik betaald uit vriendelijkheid, ik weet dat dat niet verplicht is. Ook de reparatiekosten wat hij mij van te voren had betaald van 160 euro, heb ik hem terug gegeven. Hij eist dus 325 euro uit coulance, want hij zegt dat ik de telefoon kapot heb gemaakt.
Mocht ik die 75 extra niet betalen, wilt hij een advocaat inschakelen, en het volledige bedrag van de telefoon en wat andere kosten terug hebben.

Wat betreft het 'via de verzekering' verhaal, hij vroeg mij in Excel een bestandje te maken met de kosten van de reparatie, en of ik de kosten 100 euro duurder wou maken. Ik wist eerst niet waar voor, maar nu blijkt het dus dat hij dan zijn eigen risico niet hoefde te betalen.

 Mijn samenvatting van de vraag is:
Ik ben geen bedrijf, maar heb dus eigenlijk een fout gemaakt volgens hem, moet ik hem dan nog meer betalen, of heeft hij nergens recht op?

En mocht hij een advocaat inschakelen, moet ik dit dan betalen of niet?

Cookies
door Cookies - Mar 5, 2016 om 13:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

1. Hij heeft NERGENS recht op. 2. Hij heeft geen poot om op te staan, je bent tenslotte een privé persoon. 3. Ook die honderden euro's had je helemaal niet hoeven te betalen. Hij wist van tevoren dat je hobbymatig mobieltjes repareert, hij heeft dus zelf het risico genomen. 4. Ik zou, als ik jou was, goed nadenken over de vraag of het wel verstandig is waar je mee bezig bent. Je ziet nu waar het toe kan leiden.

Mijn samenvatting van de vraag is:
Ik ben geen bedrijf, maar heb dus eigenlijk een fout gemaakt volgens hem, moet ik hem dan nog meer betalen, of heeft hij nergens recht op?

En mocht hij een advocaat inschakelen, moet ik dit dan betalen of niet?

pe
door peter van der sluis Mar 5, 2016 om 13:44
4 Antwoorden / 2 Vragen

1,2 Dat heb ik hem ook verteld en daarom heb ik hem ook verder niks gegeven. 3. Hij deed er eerst niet zo moeilijk om, daarom heb ik dat geld ook teruggeven uit vriendelijkheid omdat ik het ook een beetje lullig vond voor hem. 4. Dit is de eerste (van de ongeveer 40/50?) keer dat het misgaat, dus op zich niet zon probleem.

Bedankt voor je reactie!

Cookies
door Cookies Mar 5, 2016 om 13:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Toch is het verstandig om in het vervolg even te zeggen dat reparatie op EIGEN risico is. Ik doe hetzelfde op ict gebied, maar zeg dat er altijd wel bij. En dan geef ik ze de keuze of ZIJ het risico willen nemen of niet.

pe
door peter van der sluis Mar 5, 2016 om 14:07
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is waar, zal het even onthouden. Maar ben blij dat hij nu in ieder geval nergens recht op heeft ondanks zijn gedreig etc. Dankje!

ma
door malhy2 - Mar 6, 2016 om 13:39
309 Antwoorden / 13 Vragen

Diegene die U de telefoon aangeboden heeft om te repareren was duidelijk van plan de verzekering op te lichten.
Het ziet er naar uit dat dat hem wel gaat lukken , hij wilde er echter ook nog een een slaatje uit slaan om U aansprakelijk te stellen.
Vervelende kennis is dat.

Ed