gr
door gritje10 Feb 21, 2013 om 12:38
Geldzaken & recht

Scooter gestolen boete van RWD

Mijn scooter was gestolen en naar 1 jaar terug gevonden. De heler claimde de scooter dat deze van hem was. De scooter bleef 2 maanden in beslagname tot de rechtzaak tegen de heler.Deze verloor de zaak en kreeg 30 uur werkstraf en ik kreeg een boet van 320,- euro omdat de scooter niet verzekerd was in die periode. Zelfs de politie snapt er niks van en het rdw wil niet luisteren .Wie is er nu het hardste gestraft ?

14193 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2013 om 12:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nadat de scooter gestolen was, hebt u hem niet laten schorsen? Maar nog afgezien daarvan dit is wel een idiote uitkomst.

Als bezwaar niet helpt zou ik klagen bij de ombudsman, want dit is te gek.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 21, 2013 om 13:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Aangifte gedaan schriftelijk in bezwaar gaan met een copie van de aangifte

gr
door gritje10 - Feb 21, 2013 om 13:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

De scooter was naar de diefstal gewoon geschorst natuurlijk.
Op het moment dat de politie een scooter terug vind komt dat meteen in het systeem bij het rwd en ben je niet verzekerd.
Maar ik kon de scooter niet opeisen want hij was niet van mij volgens justitie tot de rechtzaak van de heler zodat hij kon bewijzen dat hij de scooter eerlijk gekocht had.
Maar dat kon hij dus niet. Vanaf die dag was het weer mijn scooter en netjes verzekerd en al.
Heb bezwaar ingediend bij rwd maar helaas gewoon betalen.
Mischien kan ik de heler nog wel aansprakelijk stellen .

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2013 om 13:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wordt die boete door het CJIB opgelegd? Dan betalen en beroep aantekenen. Het blijft te gek voor woorden.

gr
door gritje10 - Feb 21, 2013 om 14:03
4 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad door het CJIB , ik ben ook intussen aan het proberen mijn rechtsbijstand erop te zetten. Daar had ik al een dossier i.v.m het terug krijgen van de scooter.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2013 om 14:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dan maar in beroep gaan tegen die boete. Als u het zich kunt veroorloven wel vast betalen. Gelukkig hebt u een rechstbijstandverzekering. Succes.

sw
door swat1500 - Feb 21, 2013 om 22:50
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Strict formeel gezien is alles goed gegaan.

Zodra een voertuig voorzien van een kenteken als gestolen wordt geregistreerd door de politie, schorten de wettelijke verplichtingen die gelden voor de kentekenhouder opgeschort. Zodra het voertuig weer "boven water" is herleven de verplichtingen weer. Hierbij is niet van belang of voertuig wel of niet feitelijk in het bezit is van de kentekenhouder.

Gritje had zodra hij/zij bericht had gekregen van de politie dat de bromfiets weer was gevonden deze weer moeten verzekeren dan wel het kenteken moeten schorsen.

Klagen bij de NO zal geen enkel nut hebben. Die zal verwijzen naar de rechtsmiddelen die open staan tegen de opgelegde boete.

Als ik gritje was zou ik ook gebruik maken van die rechtsmiddelen. Niet geschoten is altijd mis.

qp
door qpc - Feb 22, 2013 om 12:43
203 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=swat1500 schreef op donderdag 21 feb 2013, 22:50]Strict formeel gezien is alles goed gegaan.

Zodra een voertuig voorzien van een kenteken als gestolen wordt geregistreerd door de politie, schorten de wettelijke verplichtingen die gelden voor de kentekenhouder opgeschort. Zodra het voertuig weer "boven water" is herleven de verplichtingen weer. Hierbij is niet van belang of voertuig wel of niet feitelijk in het bezit is van de kentekenhouder.

Gritje had zodra hij/zij bericht had gekregen van de politie dat de bromfiets weer was gevonden deze weer moeten verzekeren dan wel het kenteken moeten schorsen.

Klagen bij de NO zal geen enkel nut hebben. Die zal verwijzen naar de rechtsmiddelen die open staan tegen de opgelegde boete.

Als ik gritje was zou ik ook gebruik maken van die rechtsmiddelen. Niet geschoten is altijd mis.

Nou, strikt formeel is het dus NIET goed gegaan en wel vanwege het volgende:

Maar ik kon de scooter niet opeisen want hij was niet van mij volgens justitie tot de rechtzaak van de heler zodat hij kon bewijzen dat hij de scooter eerlijk gekocht had.

De scooter was in die periode dus formeel NIET van de aangever, daar moest de OVJ nog over beslissen.

Maar dat kon hij dus niet. Vanaf die dag was het weer mijn scooter en netjes verzekerd en al

En toen was de scooter dus WEL formeel van de angever en heeft deze ook aan al zijn verplichtingen voldaan.....

Lijkt mij dat dit een zaak is die je niet kan verliezen.......

1paul
door 1paul - Feb 22, 2013 om 15:22
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Justitiele zaken en zaken via de wegen verkeerswet sluiten niet altijd op elkaar aan, dit kon TS weten volgens de nederlandse wet, die gaat daar vanuit, maar is natuurlijk niet zo, zelfs de politie weet het niet...

Volgens de wet heeft het cjb gelijk en moet u uw voertuig verzekeren van zodra ie gevonden is, daarbij maakt het niet uit of u erover kon beschikken dan wel of hij in uw bezit was ja dan nee...

qp
door qpc - Feb 22, 2013 om 15:30
203 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1paul schreef op vrijdag 22 feb 2013, 15:22]Volgens de wet heeft het cjb gelijk en moet u uw voertuig verzekeren van zodra ie gevonden is, daarbij maakt het niet uit of u erover kon beschikken dan wel of hij in uw bezit was ja dan nee...

Nee, het CJIB heeft GEEN gelijk, want toen het voertuig terug gevonden was, was het nog niet duidelijk of dit voertuig daadwerkelijk van de aangever was. De 'dader' vocht dat namelijk aan door er geen afstand van te doen.
Vandaar dat de picht voor het verzekeren pas in is gegaan toen de OVJ uitsprak deed over het eigendomsrecht.

donna
door donna - Feb 22, 2013 om 16:17
207 Antwoorden / 43 Vragen

De huidige Nationale Ombudsman werkt anders dan zijn voorganger. Vroeger kon je het melden als je klachten had over de overheid en die klachten werden dan behandeld. Tegenwoordig gaat dat anders, op het Buro Nationale Ombudsman wordt een bepaalde overheidsafdeling onder de loep genomen en er worden voornamelijk klachten behandeld die over deze afdeling gaan. De Ombudsman zoekt dan de publiciteit met zijn commentaar over de organisatie en laat weten wat er allemaal fout is.
Hij is nu bezig met politie/justitie, daarover is al een aantal malen in de dagbladen geschreven.

Je hebt dus een goede kans dat een klacht over deze zaak wel behandeld wordt.

1paul
door 1paul - Feb 22, 2013 om 16:26
3173 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=qpc schreef op vrijdag 22 feb 2013, 15:30][quote=1paul schreef op vrijdag 22 feb 2013, 15:22]Volgens de wet heeft het cjb gelijk en moet u uw voertuig verzekeren van zodra ie gevonden is, daarbij maakt het niet uit of u erover kon beschikken dan wel of hij in uw bezit was ja dan nee...

Nee, het CJIB heeft GEEN gelijk, want toen het voertuig terug gevonden was, was het nog niet duidelijk of dit voertuig daadwerkelijk van de aangever was. De 'dader' vocht dat namelijk aan door er geen afstand van te doen.
Vandaar dat de picht voor het verzekeren pas in is gegaan toen de OVJ uitsprak deed over het eigendomsrecht.

Waar het om gaat is op wie zijn naam het voertuig geregistreerd staat niet om wie denkt eigenaar te zijn of daarvan afstand doet ja of nee, degeen op wie zijn naam het voertuig staat geregristreerd is verzekeringsplichtig volgens de wegenverkeerswet en niemand anders...

Ik ben met u van mening dat dit zo krom is als wat maar zo zit de wet nu eenmaal in elkaar, de rechter kan overigens de wet anders uitleggen dan het cjb nu doet dus laat rustig uw rechtsverzekeraar hier eens een zaak van maken...

qp
door qpc - Feb 22, 2013 om 17:00
203 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1paul schreef op vrijdag 22 feb 2013, 16:26][quote=qpc schreef op vrijdag 22 feb 2013, 15:30][quote=1paul schreef op vrijdag 22 feb 2013, 15:22]Volgens de wet heeft het cjb gelijk en moet u uw voertuig verzekeren van zodra ie gevonden is, daarbij maakt het niet uit of u erover kon beschikken dan wel of hij in uw bezit was ja dan nee...

Nee, het CJIB heeft GEEN gelijk, want toen het voertuig terug gevonden was, was het nog niet duidelijk of dit voertuig daadwerkelijk van de aangever was. De 'dader' vocht dat namelijk aan door er geen afstand van te doen.
Vandaar dat de picht voor het verzekeren pas in is gegaan toen de OVJ uitsprak deed over het eigendomsrecht.

Waar het om gaat is op wie zijn naam het voertuig geregistreerd staat niet om wie denkt eigenaar te zijn of daarvan afstand doet ja of nee, degeen op wie zijn naam het voertuig staat geregristreerd is verzekeringsplichtig volgens de wegenverkeerswet en niemand anders...

Ik ben met u van mening dat dit zo krom is als wat maar zo zit de wet nu eenmaal in elkaar, de rechter kan overigens de wet anders uitleggen dan het cjb nu doet dus laat rustig uw rechtsverzekeraar hier eens een zaak van maken...

Het voertuig kan NIET op naam van de aangever staan als NIET duidelijk is dat het om het voertuig van de aangever gaat..... Er moest dus eerst bewezen worden dat dit weldegelijk het voertuig van de aangever was en toen dat duidelijk was heeft de OVJ het voertuig alszijnde eigendom aan de aangever (terug) gegeven. Pas TOEN was het duidelijk dat het weldegelijk het voertuig van de aangever was, dus pas VANAF DAT MOMENT was de aangever ook verzekeringsplichtig.......

gr
door gritje10 - Feb 22, 2013 om 23:49
4 Antwoorden / 1 Vragen

In die tijd werd zelfs gezegd door justitie dat de kans er was dat de heler mijn scooter mocht houden als hij kon bewijzen dat hij ter eerlijke trouw de scooter had gekocht ( een bonnetje ofzo) Hoe zou dat dan gegaan zijn, ik zijn verzekering betalen en hij erop wegrijden ? Hoe krom kan het zijn hier in Nederland.
Mijn rechtsbijstand heeft het dossier gelukkig weer geopend en volgende week bellen zij mij hierover.
Ik ga maar netjes de boete betalen en ik hoop dat misschien de rechter er anders naar kijkt.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 23, 2013 om 01:03
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Er worden hier wat vreemde uitspraken gedaan omtrent het begrip schorsen.
Het kenteken van een gestolen motor voertuig kun je niet schorsen.
Een voertuig met een geschorst kenteken mag niet op de openbare weg geparkeerd staan of rijden.
Een geschorst voertuig moet in eigen garage of terrein staan.
Hierop wordt steekproef gewijze gecontroleerd.
Is je scooter gestolen dan kun je hem niet in de schuur zetten.
Wat ook nog de vraag is : was het kenteken bewijs in het bezit van de oorspronkelijke eigenaar ?
Als dat zo is, dan kan de dief moeilijk verklaren dat hij/zij de scooter legaal gekocht heeft.
Die verzekeringsplicht na diefstal is natuurlijk een raar verhaal, daar klopt geen bal van.
Stel je voor dat de scooter nooit meer wordt teruggevonden, dan zou je tot je dood de verzekerings premie moeten betalen.
De boete betalen raad ik je sterk af, door betaling erken je schuld.
Geld teruggeven daar doet Justitie niet aan.
Je hebt een rechtsbijstand verzekering, schakel die in.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2013 om 09:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Door de boete te betalen, erken je natuurlijk geen schuld. En geld teruggeven doet Justitie natuurlijk wel.

ma
door marnix1 - Feb 23, 2013 om 09:44
256 Antwoorden / 22 Vragen

wimmie, is het niet zo dat een brommert die op jouw naam staat altijd verzekerd dient te zijn? ongeacht of ie intussen gejat is van je?

of vervalt de verzekeringsplicht op moment van aangifte?

gr
door gritje10 - Feb 23, 2013 om 11:27
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nou wimmi20 door justitie werd ook netjes medegedeeld dat de nieuwe kenteken-wet in het rechtsysteem nog niet is doorgevoerd , met andere woorden een bonnetje voor bewijs van koop was voldoende geweest , hij had niet eens een kenteken nodig om de scooter te claimen. Daarbij was de scooter bij de diefstal natuurlijk geschorst maar op het moment dat de politie hem vind staat hij meteen weer in het systeem of je deze nu terug hebt of niet. Ze wachten niet netjes af of de rechter anders beslist.

1paul
door 1paul - Feb 23, 2013 om 15:19
3173 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 23 feb 2013, 01:03]Er worden hier wat vreemde uitspraken gedaan omtrent het begrip schorsen.
Het kenteken van een gestolen motor voertuig kun je niet schorsen.
Een voertuig met een geschorst kenteken mag niet op de openbare weg geparkeerd staan of rijden.
Een geschorst voertuig moet in eigen garage of terrein staan.
Hierop wordt steekproef gewijze gecontroleerd.
Is je scooter gestolen dan kun je hem niet in de schuur zetten.
Wat ook nog de vraag is : was het kenteken bewijs in het bezit van de oorspronkelijke eigenaar ?
Als dat zo is, dan kan de dief moeilijk verklaren dat hij/zij de scooter legaal gekocht heeft.
Die verzekeringsplicht na diefstal is natuurlijk een raar verhaal, daar klopt geen bal van.
Stel je voor dat de scooter nooit meer wordt teruggevonden, dan zou je tot je dood de verzekerings premie moeten betalen.
De boete betalen raad ik je sterk af, door betaling erken je schuld.
Geld teruggeven daar doet Justitie niet aan.
Je hebt een rechtsbijstand verzekering, schakel die in.

Ga\at het niet om Wimmie, waar het om gaat in dit geval is het volgende...

Zodra de scooter gestolen word doe je aangifte en vanaf dat moment ben je niet meer verzekeringsplichtig omdat het voertuig uit het systeem gehaald word bij het rdw, echter, zodra het voertuig terug gevonden word word deze tegelijk weer aangemeld bij het rdw en aldus is dit voertuig weer verzekeringsplichtig en wel door de laatst bekende eigenaar en dit is in (vrijwel) ALLE gevallen de oude eigenaar die aangifte gedaan heeft...

Aldus is de eigenaar waarvan het voertuig in eerste instantie gestolen is de verzekeringsplichtige, niemand weet dit bijna er is ook niemand die hier rekening mee houd tot de boete op de mat valt...

De rechter kan anders beslissen de wegenverkeerswet zegt echter dat dit zo is en deze wet geld hier, hoe krom ook in onze ogen dit is hoe het is geregeld...

Het kan in principe ook niet anders geregeld worden om de doodsimpele reden dat dit de laatst bekende eigenaar is, diegene die het kenteken op zijn naam heeft staan en dus verzekeringsplichtig is...

Op het moment dus dat de scooter weer terug is is diegene verzekeringsplichtig die het voertuig op zijn naam heeft staan en dit is in vrijwel elk geval de "oude" eigenaar...

hi
door hipppo - Feb 24, 2013 om 11:17
303 Antwoorden / 2 Vragen

Dat justitie wel degelijk boetes terugstort als je een gefundeerd bezwaar indient heb ik al enkele malen ondervonden.
Dat er m.b.t. de scooter van gritje 10 merkwaardige redeneringen worden gebezigd door de bevoegde instanties is inmiddels wel duidelijk geworden, maar ja, men heeft een excuus, het blijven toch juristen....
Logisch zou zijn als de rechtmatige eigenaar weer verzekeringsplichtig wordt als hij/zij weer in staat is zich met dit voertuig op de openbare weg te begeven en dit is alleen mogelijk als hij/zij het weer teruggekregen heeft. Zolang de politie/justitie het ergens in bewaring heeft kan er dus geen sprake zijn van bovengenoemde mogelijkheid. Een beetje verstandige rechter zal dit ook inzien en de inmiddels betaalde boete teruggeven.

ramonnetje
door ramonnetje - Feb 24, 2013 om 19:30
72 Antwoorden / 7 Vragen

Een vriend van mij maakte eenzelfde geval mee: Hij had zijn oude off-roadje aan een vriend uitgeleend en die had hem in de steeg bij zijn huis gestald. Het ding werd gestolen was en (omdat het een lul is) heeft hij pas na 2 maanden aangifte gedaan (nadat mijn vriend hem erom vroeg). De politie in Amsterdam wilde de aangifte toen niet meer in behandeling nemen. Mijn maat wilde toen in Utrecht aangifte doen maar die verwees hem weer naar Amsterdam... Weer naar Amsterdam en wéér afgescheept... Hij heeft toen nog 10 jaar (...) de wegenbelasting betaald omdat het RDW weigerde de motor als gestolen te registreren zonder aangifte...

Vorig jaar heeft-ie het uiteindelijk toch nog geregeld maar ik ben vergeten te vragen hoe (ik denk kenteken laten vervallen).

wimmi20
door wimmi20 - Feb 24, 2013 om 19:48
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Uw vriend is echt een L
De politie is verplicht om de aangifte op te nemen.
Indien de politie dit weigert,een brief sturen naar de Hoofd Officier van Justitie met een klacht over de weigering.
Dat werkt.
Bovendien zit er iets raars aan uw verhaal : de man die de motor had geleend zou getracht hebben aangifte te doen.
Dat slaat nergens op, de eigenaar moet aangifte doen.
Was dat misschien de reden waarom de aangifte niet werd opgenomen ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========

quote=ramonnetje schreef op zondag 24 feb 2013, 19:30]Een vriend van mij maakte eenzelfde geval mee: Hij had zijn oude off-roadje aan een vriend uitgeleend en die had hem in de steeg bij zijn huis gestald. Het ding werd gestolen was en (omdat het een lul is) heeft hij pas na 2 maanden aangifte gedaan (nadat mijn vriend hem erom vroeg). De politie in Amsterdam wilde de aangifte toen niet meer in behandeling nemen. Mijn maat wilde toen in Utrecht aangifte doen maar die verwees hem weer naar Amsterdam... Weer naar Amsterdam en wéér afgescheept... Hij heeft toen nog 10 jaar (...) de wegenbelasting betaald omdat het RDW weigerde de motor als gestolen te registreren zonder aangifte...

Vorig jaar heeft-ie het uiteindelijk toch nog geregeld maar ik ben vergeten te vragen hoe (ik denk kenteken laten vervallen).