ny
door nynke80 Feb 8, 2016 om 09:57
Huishouden & energie

Eneco komt 8 jaar na dato met rekening

Op 8 februari 2016 neemt Eneco telefonisch contact met mij op om mij mede te delen dat er nog een rekening uit 2008 openstaat (800 euro) van een adres waar ik sinds 2008 al niet meer woon. In de afgelopen 8 jaar is er nooit eerder contact geweest met Eneco hierover. Ook al beweren zij mij post te hebben gestuurd. Deze heb ik nooit ontvangen.
In het telefoongesprek gaven ze aan dat ik alsnog de rekening dien te betalen.
Nu vraag ik mij af. Is dit inmiddels niet verjaard en wat zijn mijn rechten als consument? Ik vind het niet bepaald redelijk dat zij na 8 jaar nog een vordering doen van een rekening waar ik nog nooit eerder iest van gezien of gehoord heb.
Wie kan mij hierover adviseren?

11773 13 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Feb 8, 2016 om 10:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En klopt het dat die factuur nooit betaald is?

hansje klein
door hansje klein - Feb 8, 2016 om 10:24
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Voor Eneco bent u klaarblijkelijk met de noorderzon vertrokken, zonder adreswijziging?

U weet toch het beste zelf of u uw energierekening 2008 wèl of niet betaald heeft.........?

Indien NIET, moet de algemene gemeenschap hier dan voor opkomen?

Ik ga u vooreerst nog géén tips geven.........

anromax
door anromax Feb 8, 2016 om 13:17
4 Antwoorden / 0 Vragen

Die tips komen hier vanzelf wel. Stel dat er geen adreswijziging is doorgegeven (iets wat tijdens een verhuizing geen kwade opzet is hoor) dan heeft Eneco er in al die jaren ook geen enkele moeite voor gedaan om het nieuwe adres te achterhalen. Na 8 jaar kunnen ze mevrouw inneens wel vinden? Ik vind dat Eneco als het al om een bestaande rekening gaat zelf ook daarmee ernstig in gebreken is gebleven.

Bovendien is deze rekening verjaard als Eneco niet kan aantonen dat zei geprobeerd hebben om deze rekening te innen d.m.v. aangetekende stukken.

hansje klein
door hansje klein Feb 8, 2016 om 13:54
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik wacht op meer informatie van TS. Wanneer er een adreswijziging is gestuurd, ziet het er al weeer heel anders uit. Helemaal mee eens, dat een rekening verjaren kan, maar dit kunnen wij niet weten.
TS weet in ieder geval of Eneco betaald werd......of niet.

door 1953 Feb 8, 2016 om 20:26
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Voorbarige conclusie!

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2016 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waar u in 2009 bent gaan wonen, woont u wel officieel en neemt u daar ook energie af?

door 1953 Feb 8, 2016 om 20:26
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Is niet aan de orde.

getty
door getty - Feb 8, 2016 om 10:36
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heeft u na uw verhuizing geen contract meer met Eneco gehad,  en wisten ze waar u naar toe bent verhuisd?
Als beide antwoorden hierop nee zijn, dan bent u degene die wat fout heeft gedaan. Bij verhuizing hoor je een adreswijziging te geven, mogelijk is dit de eindafrekening geweest?  Het kan niet verjaard zijn als u onvindbaar voor hun was door uw toedoen.
Als ze wel uw adreswijziging hebben gekregen en ze hebben u nimmer aangeschreven, dan zou het inderdaad verjaard kunnen zijn.

anromax
door anromax Feb 8, 2016 om 13:25
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan wel degelijk verjaard zijn na 8 jaar! Als Eneco niet kan aantonen dat zij in de afgelopen 8 jaar hebben geprobeerd deze rekening te 'stuiten' .
Eneco is verplicht om aan te tonen d.m.v. aangetekende stukken dat zij mevrouw aanmaningen hebben verstuurd na de verjaringtermijn van 5 jaar.
Niemand is onvindbaar tenzij ze idd met de noorderzon naar Timboektoe zijn vertrokken of zonder woon- en verblijfplaats zijn.

zoekster1
door zoekster1 - Feb 8, 2016 om 10:40
1583 Antwoorden / 3 Vragen

De rekening is verjaard, tenzij deze is gestuit. De bewijslast van het stuiten ligt bij Eneco. Dat betekent dat Eneco moet aantonen middels bijv. bewijzen van aangetekende brieven dat ze u gemaand hebben de rekening te betalen. Ik vermoed overigens dat die 800 euro niet alleen de rekening is, maar dat er ook nog incassokosten en wettelijke rente zijn meegerekend.

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim Feb 8, 2016 om 14:12
34 Antwoorden / 3 Vragen

Je zou wel een bedankje mogen ontvangen voor je reactie. Ik mis dat wel eens. Ik mag dat ook wel doen want ik leer ook weer van je reactie, dus dank je wel.

zoekster1
door zoekster1 Feb 8, 2016 om 14:27
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een lieve reactie, dankjewel.

marita567
door marita567 - Feb 8, 2016 om 10:54
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo Nynke80,

Lees deze informatie eens , Verjaring bij contractuele vorderingen: 5 jaar
Naast de algemene verjaringstermijn heeft de wet voor een aantal rechtsvorderingen de verjaringstermijn ingekort naar vijf jaar. Een vordering die uit een overeenkomst voortvloeit (een geldvordering of een huurvordering) verjaart na vijf jaar. Vijf jaar nadat de vordering opeisbaar is geworden, kan betaling dus niet meer worden afgedwongen .

 Stuiting en verlenging van de verjaring
Om te voorkomen dat een vordering verjaart, zal de wederpartij veelal door middel van aanmaningen laten weten nog een vordering te hebben. Door het versturen van deze aanmaningen, kan men een lopende verjaringstermijn stoppen. Dat heet stuiting. Hiervoor is dan wel vereist dat de wederpartij kan aantonen dat deze aanmaningen binnen de verjaringstermijn verstuurd zijn, bijvoorbeeld door een aangetekende brief

Door stuiting van de verjaring, begint een nieuwe verjaringstermijn te lopen op de dag volgend op de stuiting. Deze nieuwe termijn is gelijk aan de oorspronkelijke verjaringstermijn, maar niet langer dan vijf jaar.   bron : www.jurofoon.nl

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim Feb 8, 2016 om 14:13
34 Antwoorden / 3 Vragen

Je zou wel een bedankje mogen ontvangen voor je reactie. Ik mis dat wel eens. Ik mag dat ook wel doen want ik leer ook weer van je reactie, dus dank je wel.

marita567
door marita567 Feb 8, 2016 om 15:25
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Dank uw wel voor u bedankje ,  het belangrijkste vind ik dat we van elkaar kunnen leren , en dat ik een vraagsteller probeer te helpen , en daar gaat het uit eindelijk om.
Het spreekwoord zegt je bent nooit te oud om te leren , en daar val ik ook onder .

uwjurist
door uwjurist - Feb 8, 2016 om 11:43
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zoekster en Marita schrijven klopt, tenzij u geen adreswijziging hebt doorgegeven en ook niet via de BRP (voorheen (GBA) vindbaar was.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

adriaan2
door adriaan2 - Feb 8, 2016 om 13:01
104 Antwoorden / 0 Vragen

Was het wel Eneco of misschien van iemand die wat wil verdienen?

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim - Feb 8, 2016 om 14:09
34 Antwoorden / 3 Vragen

Het goede advies staat al in de reactie van zoekster1, marita567 en uwjurist. Ter aanvulling: Je hoeft geen actie te ondernemen zolang er geen brief van Eneco zelf of een brief in opdracht van Eneco arriveert.

mo
door mof - Feb 8, 2016 om 14:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt ervan af. Als ze de post naar het oude adres hebben gestuurd omdat u geen adres heeft achtergelaten of uw verhuizing zoals het
hoort hebt gemeld (bijvoorbeeld omdat u bent ingetrokken bij iemand anders, ook dan moet je melden), en Eneco dus op geen enkele
manier kon uitvinden waar u naartoe bent verhuisd dan kan het gestuit zijn zodra Eneco de claim heeft opgestuurd per post.

Op het moment dat Eneco aannemelijk kan maken dat ze voldoende energie (woordspeling) heeft gestoken in het opsporen
van u en bij u de claim indienen dan is het niet verjaard. Er zijn ook lieden die doelbewust steeds verhuizen zonder gegevens achter te laten
om zo van hun rekeningen af te komen.

Mocht Eneco dit niet aannemelijk kunnen maken dan kunt u zich op verjaring beroepen.

ny
door nynke80 - Feb 8, 2016 om 14:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank jullie wel voor alle reacties.
Ik wacht een formeel bericht van Eneco af.
Vanaf 2008 tot nu ben ik altijd traceerbaar geweest via het BRP. Ik heb nooit eerder bericht van Eneco ontvangen over een openstaande factuur. Mijn actuele NAW gegevens waren door hen al die jaren gewoon op te vragen. Blijkbaar hebben ze wel mijn telefoonnummer, raar dat ze pas acht jaar na dato hier gebruik van maken. Uit mijn administratie uit die tijd kan ik ook niks terugvinden dat ik iets gemist zou hebben.
Voor nu wacht ik het maar gewoon even af.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties tot dusver.

ha
door halex - Feb 8, 2016 om 18:38
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Weet je zeker dat je gebeld bent door Eneco? Oplichters worden tegenwoordig steeds gehaaider als het gaat om misleiden van anderen om geld te krijgen. Naast nepfacturen via goedlijkende e-mails en websites, zou een telefonisch betaalverzoek hier ook onder kunnen vallen. Zie ook: http://www.consumentenbond.nl/veilig-online/extra/telefonische-phishing-nepmails/
Ik adviseer u om eerst zelf bij Eneco na te gaan of zij u gebeld hebben voor deze factuur. Die dat via de contactmogelijkheden op hun site, niet via een eventueel e-mailadres dat u telefonisch hebt ontvangen. Als het toch Eneco blijkt, vraag dan om te bewijzen dat de rekening nog openstaat en niet verjaard is.

door 1953 - Feb 8, 2016 om 20:25
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De vordering van 2008 is niet meer invorderbaar, tenzij ENECO kan aantonen dat zij middels (ongeopende) aangetekende brieven stuiting-van verjaring tijdig heeft gedaan jegens u.

Wie eist, die bewijst!