klappuk1933
door klappuk1933 Mar 8, 2020 om 17:27
Huishouden & energie

Energie

Wij wonen in een ouderenwoning met blokverwarming .In gebruikten we allen gas om te koken .Dat was 42 kuub voor 200 euro .Nu koken we met inductie dus geen gas meer nodig. Nu komt het pprobleem de netbeheerder hing een slotje aan de meter ,dat koste niets Maar zeggen ze de regels zijn van hoogerhand veranderd en nu moet ik 145 euro betalen voor het slotje .Dit toch niet noormaal .Ik begrijp het niet zijn er meer met dit probleem? gr. Dirk

3141 13 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2020 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat is éénmalig? Dan bent u voor een koopje van het gas af.

klappuk1933
door klappuk1933 Mar 8, 2020 om 20:20
Antwoorden / 1 Vragen

Dit moet ik ieder jaar betalen

ma
door malty - Mar 8, 2020 om 18:06
1112 Antwoorden / 1 Vragen

En dat 'slotje' moet er na 12 maanden weer af en betaalt u ruim €100 voor 'slotje' verwijderen of u moet de aansluiting helemaal laten verwijderen wat voor hoogbouw ruim €200 kost en voor laagbouw zo'n €750.

Iv
door Ivo W Mar 8, 2020 om 18:20
734 Antwoorden / Vragen

Niks moet. En betalen voor verwijdering van de gasaansluiting hoeft al helemaal niet.
Tenminste: zolang je daar geen opdracht voor geeft. Je mag gewoon je gascontract opzeggen wanneer je geen gas gebruikt. En dan is er geen enkele titel meer waarop de netbeheerder je iets kan verplichten, want er is geen overeenkomst meer. Het is belangrijk om je te realiseren dat de gasaansluiting het wettelijk eigendom van de netbeheerder is. En dat het waarborgen van de veiligheid een wettelijke plicht van de netbeheerder is. Net als de koper draden van KPN, hoef je voor die aanwezige gasaansluiting geen contract te hebben wanneer je hem niet gebruikt. De kosten voor die ongebruikte gasaansluiting zijn voor rekening en risico van de wettelijke eigenaar, dus de netbeheerder.

klappuk1933
door klappuk1933 Mar 8, 2020 om 20:24
Antwoorden / 1 Vragen

Ik wilde het opzeggen maar dan moet ik ieder jaar 145 euro betalen of vast recht blijven betalen dat is 168 euro gr. Dirk

panter22
door panter22 Mar 9, 2020 om 08:35
6599 Antwoorden / Vragen

@IVoW, het is ook altijd hetzelfde verhaal. Je kent een trucje waardoor je een ander voor jouw kosten kunt laten opdraaien.  Ik meen dat het al achterhaald was.

Ka
door Kassagebruiker - Mar 8, 2020 om 18:11
683 Antwoorden / 5 Vragen

Verander van energie bedrijf, ga naar een andere met alleen electra. Problem solved.

chris74
door chris74 Mar 11, 2020 om 07:49
564 Antwoorden / 44 Vragen

Verandering energiebedrijf lost niets op, netbeheerder blijft hetzelfde.

Iv
door Ivo W - Mar 8, 2020 om 18:19
734 Antwoorden / Vragen

Als het slotje er al enige tijd zit, dan is het niet uw probleem dat 'de regels' zijn veranderd. Het slotje en de hele gasaansluiting zijn namelijk niet uw eigendom, maar van de netbeheerder. En u heeft geen contract meer bij die netbeheerder, u gebruikt niets van die netbeheerder dus hoeft u ook niets aan die netbeheerder te betalen. Het naleven van de regels is een plicht van de netbeheerder. Kortom: ze kunnen de boom in.

Door de debacles rond opzeggen van gas durf ik daarbij te stellen dat de regels helemaal niet van hogerhand veranderd zijn. Slechts de interpretatie die de netbeheerders van bestaande regelgeving hebben, is veranderd. Vraag maar eens naar de vindplaats van die veranderde regels, met daarbij het exacte artikelnummer. U krijgt gegarandeerd geen sluitend antwoord. Want dat bestaat niet.

klappuk1933
door klappuk1933 Mar 8, 2020 om 20:49
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb nog geen slotje

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 8, 2020 om 19:22
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Merkwaardig. U heeft, naar ik aanneem,  geen opdracht gegeven het 'slotje'. Ik zou dus vooralsnog niet betalen en dit voorleggen bij de AC": www.consuwijzer.nl  Bent u lid van een seniorenorganisatie, meld dit dat ook daar opdat het ook vandaaruit aandacht krijgt.

tenormin
door tenormin - Mar 9, 2020 om 00:34
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ik mag in mijn huurwoning de gas aansluiting niet eens verwijderen. Moet dus gewoon de transportkosten betalen tot.... Niet door Stedin, in mijn geval, maar de WBV. Zal waarschijnlijk in de toekomst ook wel veranderen maar voorlopig: heb afgesloten gastoevoer maar kook elektrisch.

ne
door neodutchio - Mar 9, 2020 om 08:30
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Als u een gasaansluiting heeft moet u daarover vastrecht betalen. Ongeacht of u niets verbruikt of veel, dit moet u betalen.

Bent u woningeigenaar of huurder? Als eigenaar kunt u er voor kiezen om de hele aansluiting weg te laten halen.

klappuk1933
door klappuk1933 Mar 10, 2020 om 09:22
Antwoorden / 1 Vragen

ik ben huurder

ne
door neodutchio Mar 10, 2020 om 10:24
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Als huurder bent u nergens tot gemachtigd. U huurt een huis met gasaansluiting, daar moet u dus ook voor betalen.

gerbera
door gerbera - Mar 9, 2020 om 09:29
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens Netbeheer Nederland mag uw gasaansluiting maximaal 12 maanden lang afgesloten blijven. Dat is voor de veiligheid. Daarna kiest u of u de aansluiting wilt laten heraansluiten of dat u deze permanent wilt laten verwijderen. Maakt u geen keuze, dan verwijdert uw netbeheerder de aansluiting. In alle situaties komen de kosten voor uw rekening.

Verzegelen is een stuk goedkoper dan verwijderen en kost meestal rond de 100 euro, afhankelijk van welke netbeheerder u heeft.

bron;

ne
door neodutchio Mar 10, 2020 om 10:25
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Een nadeel, TS is geen eigenaar van het huis en zal dus zonder toestemming niets weg mogen laten halen.

Thijs12
door Thijs12 - Mar 9, 2020 om 09:41
555 Antwoorden / Vragen

42 kuub gas voor 200 euro. Dat is wel een gouden prijs. Dat zou Greta willen.

ne
door neodutchio Mar 11, 2020 om 15:59
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Zal wel inclusief belastingen zijn. Mijn verbruik is ook maar €200,- per jaar, maar wel €600,- aan bijkomende kosten en belastingen.

1paul
door 1paul - Mar 9, 2020 om 09:46
3174 Antwoorden / 0 Vragen

Als uw energie kontrakt afloopt, stap dan over naar een andere leverancier en sluit daar ENKEL electra af, GEEN gas meer dus...

Dat mag en niemand kan u dwingen een kontrakt af te sluiten welk u niet nodig heeft, wat men dan met de gasmeter doet is aan de gasnetbeheerder!!!

ne
door neodutchio Mar 10, 2020 om 10:28
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Goed idee, TS gaat afgesloten worden en bij vertrek blijft de woningeigenaar zitten met of een afsluiting of een verwijderde meter. Dat gaat TS dus sowieso geld kosten om het huurhuis weer in oude staat op te leveren.

panter22
door panter22 Mar 10, 2020 om 10:31
6599 Antwoorden / Vragen

Zo simpel is het niet. Of ben je zelf op deze manier van het gas af gekomen?
Als je overstapt naar een andere gasleverancier, dan zeg je je eigen gascontract op. Als er geen nieuw gascontract wordt afgesloten dan moet jij de afsluitkosten betalen.
Info:
https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/verwijderen-gasmeter-door-netbeheerder/ En ik begrijp nog steeds niet waarom jullie op kosten van de overgebleven gebruikers van het gas af willen komen. Neem je eigen verantwoordelijkheid en betaal wat er voor staat.

klappuk1933
door klappuk1933 Mar 10, 2020 om 21:55
Antwoorden / 1 Vragen

Panter 22 We zijn niet van weelde gestopt met koken op gas mijn vrouw heeft een beroerte gehad en heeft zwaar reuma in haar handen ,we zijn dik in de 80 dus ook voor de veiligheid .Het heeft tevens genoeg euro s gekost om op inductie te gaan koken

1paul
door 1paul Mar 11, 2020 om 07:46
3174 Antwoorden / 0 Vragen

lees dit dan ook even door Panter!!!

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1951574

ne
door neodutchio Mar 11, 2020 om 08:33
5166 Antwoorden / 12 Vragen

1paul, TS is geen eigenaar van de woning en zal gewoon voor kosten komen te staan als de aansluiting weer in oorspronkelijke staat terug moet.

panter22
door panter22 Mar 11, 2020 om 09:01
6599 Antwoorden / Vragen

@1Paul, Op dit moment moet je nog betalen voor het afsluiten van de meter.
Ts en zijn vrouw zijn in de 80 en nu raad je hem aan een andere leverancier te nemen en dan hoeft hij niet voor het verwijderen van de gasmeter te betalen.
Zo simpel zal het niet zijn en ik heb niet het idee dat TS de juridische strijd aan wil gaan met de netbeheerder. Een slotje op de meter is voor een huurder de meest praktische en goedkoopste oplossing.
@klappuk1933, dat het noodzakelijk was om van het gas af te gaan, maakt nog niet dat je voor de afsluiting niet hoeft te betalen. Mogelijk wordt het appartementengebouw op den duur van het gas afgesloten. Dan kost het je niets. Maar zo ver is het nog niet.

klappuk1933
door klappuk1933 Mar 11, 2020 om 14:53
Antwoorden / 1 Vragen

ik denk dat de oplossing op het ogenblik is gewoon de vastrechten blijven betalen ,het is 160 euro waar ik niets aan hebt ,maar ik weet het verder ook niet

1paul
door 1paul Mar 11, 2020 om 16:57
3174 Antwoorden / 0 Vragen

de oplossing heb ik je hierboven al gegeven...

doe wat je goed lijkt...

ne
door neodutchio Mar 11, 2020 om 17:12
5166 Antwoorden / 12 Vragen

1Paul, wat kost het her aansluiten of het weer laten monteren van een gasmeter? TS is geen woningeigenaar maar huurder. Er wordt een huis gehuurd inclusief gasaansluiting. Kan TS bij u de rekening neerleggen voor het in oorspronkelijke staat terugbrengen van de situatie omdat u iets geadviseerd hebt?

1paul
door 1paul Mar 12, 2020 om 09:03
3174 Antwoorden / 0 Vragen

jullie missen iets, je huurt een huis van de woningbouwvereniging en je neemt een aansluiting af van een netbeheerder, dit zijn 2 verschillende entiteiten en deze hebben totaal niets met elkaar te maken...

de ene dienst zit NIET gekoppeld aan de andere en je mag gewoon, als jij daar zelf voor kiest een abbo nemen waar je geen gas bij afsluit, hoe de netbeheerder hier vervolgens mee omgaat is aan hem/haar...

Je zegt niets op, je neemt geen dienst meer af, dat is totaal iets anders, zo kwamen velen reeds van hun aansluiting af tegen nul kosten, men zei imeers de aansluititng NIET zelf op, en daar zit prcs het verschil in, hoe de netbeheerder ook aandringt als je geen gaskontrakt meer afneemt, zeg NOOIT zelf de aansluiting op, zeg je deze zelf niet op heb je ook de kosten voor verwijderen of afsluiten niet immers, je bent dan niet de opdrachtgever...

in hoogbouw/flat, zal de netbeheerder de aansluiting laten zitten en enkel de meter verwijderen, als ie dat al doet, doet ie dit zal ie de aansluiting afdoppen en dus, als de volgende bewoner weer gas wil, zal hij de meter snel terug kunnen plaatsen maar daar hoeft de huidige bewoner NIET voor te betalen...

Het is nog sterker, vele woonverenigingen kiezen er voor om bij een huurderswissel in dit soort woningen de gasaansluiting helemaal weg te halen waar mogelijk en ALLEEN koken op elektra mogelijk te maken...

ne
door neodutchio Mar 12, 2020 om 09:27
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Natuurlijk moet de huidige bewoner betalen als hij het huis verlaat zonder gasmeter. Het huis is immers verhuurt met een gasaansluiting. Het huis moet in oorspronkelijke staat weer opgeleverd worden. Het zal wat zijn als de nieuwe bewoner moet opdraaien voor die kosten. Huur je een huis met gasaansluiting, moet je zelf die aansluiting betalen.

Ik hou van een huis zonder binnendeuren. Laat ik die verwijderen, moet de volgende bewoner maar nieuwe deuren kopen als hij ze wel wil hebben.

klappuk1933
door klappuk1933 Mar 21, 2020 om 21:53
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn zaak is nu neergelegd  bij de Wethouder van de Gem. Westland

Thijs12
door Thijs12 - Mar 11, 2020 om 15:05
555 Antwoorden / Vragen

Stap over naar een energielevering met de hoogste gaskosten per kuub en de laagste vaste kosten. Gebruik gaslicht.com hiervoor. Geef bij gasverbruik 1 kuub per jaar aan en de stroom die er werkelijk verbruikt wordt.