jantiem
door jantiem Dec 11, 2017 om 20:58
Huishouden & energie

Hoe kook je het het goedkoopst

Hallo ,
Momenteel kook ik op gas , maar vraag mij af of elektrisch ( inductie ) goedkoper is .
Als het goedkoper is , hoeveel is het dan goedkoper ?
Mvg.

13097 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 11, 2017 om 21:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het verbruik aan gas om te koken is eigenlijk minimaal. Als u op inductie wilt koken, zult u daar twee groepen elektra voor moeten hebben, en er moet een leiding aangelegd worden naar uw keuken, een nieuwe kookplaat moeten aanschaffen en nieuwe pannen. Reken uit uw winst.

bokskabouter
door bokskabouter Dec 13, 2017 om 15:14
32 Antwoorden / 4 Vragen

Er zijn tegenwoordig ook inductie kookplaten in de handel die je'gewoon op 230 kunt aansluiten.

tenormin
door tenormin - Dec 11, 2017 om 21:19
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@jantiem, als je alles hebt wat tijger1 stelt, is elektrisch koken goedkoper. Maar pas dan.

tijger1
door tijger1 Dec 11, 2017 om 21:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Weet u dan hoeveel kuub gas u verbruikte met het koken op gas en hoeveel kilowatt u verbruikt met koken op elektra?

tenormin
door tenormin Dec 11, 2017 om 23:08
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Sorry, laat antwoord: moet telkens inloggen en kom er dan nog steeds niet. Dan zou ik, om op je antwoord te kunnen reageren, het laatste Eneco gebruik moeten raadplegen, waar ik nu de kracht niet voor heb (!). Ik gebruik alleen gas voor CV; de rest is allemaal elektrisch. Alleen, sinds elektra: ben wat voordeliger uit. Maar ik had al twee aparte groepen en pannen, dus...

tijger1
door tijger1 Dec 11, 2017 om 23:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u nu alleen gas gebruikte voor de cv, kunt u toch geen idee hebben hoeveel gas u gebruikte om te koken? En kunt u dan zien hoeveel meer elektra u nu gebruikt ondat u elektrisch kookt?

sl
door slobberbone Dec 15, 2017 om 10:33
508 Antwoorden / 2 Vragen

Echt als je ook bv zonnepanelen hebt dan zou het goedkoper zijn. Koken op gas is echt goedkoper dan elektrische zeker als je oven ook meeneemt. Is zelfde verhaal als stoken is op gas ook voordeliger dan elektrisch.

gerbera
door gerbera - Dec 11, 2017 om 22:33
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als het goedkoper is , hoeveel is het dan goedkoper ?
Dat is moeilijk in te schatten e.e.a. heeft met uw kookgedrag te maken. Kook altijd al elektrisch en wat je aan elektra meer verbruik verdien je terug door minder gas te verbruiken. Dus erg veel verschil zal het niet maken. Voor de duidelijkheid ik heb het dan over de tariefen van elektra ten opzichte van gas.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 11, 2017 om 23:11
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Inductje is ook te koop met 1 normale stekker, dus geen extra groep nodig.
Daarnaast verlies je  bij gas 75% van het rendement en bij inductie 0%.
Als je toch opnieuw moet kopen kies dan voor inductie, ook lekker makkelijk schoon te houden en je kookt maar een korte tijd dus zoveel stroom verbruik je niet.
In veel nieuwbouwwoningen zit niet eens meer gas. Dat zal een reden hebben.

tijger1
door tijger1 Dec 12, 2017 om 00:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“Één normale stekker” daar kan je echt geen vierpits elektrisch of inductie kookplaat op aansluiten. Die stekker is inwendig gesplitst en zit dus op twee groepen.

Op één groep kan maximaal 3.520 Watt, vier inductie platen zijn veel meer. Wel tot 7.400 Watt.

Cookies
door Cookies Dec 12, 2017 om 00:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@ tijger1: https://www.coolblue.nl/product/779508/etna-kiv154rvs.html, normale stekker, aansluitwaarde 3680 Watt. Info van Etna: Deze unieke vrijstaande inductiekookplaat heeft 4 zones welke gelijktijdig gebruikt kunnen worden. Door het slimme powermanagement kan de kookplaat op een normaal geaard stopcontact aangesloten worden zonder verdere aanpassingen in de meterkast. De kookplaat wordt dan ook standaard geleverd met een normale stekker.

tijger1
door tijger1 Dec 12, 2017 om 10:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola83.
Dit type was mij onbekend. Het woord “powermanagement” doet mij denken aan die speciale contactdozen om tegelijkertijd een wasmachine en droger aan te sluiten. Waarbij, als de wasmachine stroom vraagt om te warmen, de droger tijdelijk niets krijgt. Is in die situatie natuurlijk geen bezwaar.

Hoewel ik mij ook moeilijk kan voorstellen dat iemand tijdens het koken vier platen tegelijkertijd voluit nodig heeft.

Dan maar hopen voor de Ts dat dan ene stopcontact helemaal alleen die groep voor zichzelf heeft.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 12, 2017 om 14:23
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Carola, thanks voor je link. @Tijger ik wist het zelf ook pas 2 weken nadat ik een monteur voor mijn inductie kookplaat in huis heb gehad.

ja
door januitgroningen Dec 13, 2017 om 14:27
53 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een onzin. Ik het zelf een Inductiekookplaat van het merk CASO Master P3 Plus. Dit met een normale stekker! Op een normaal geaard stopcontact! Het beschikt over drie kookzones met een maximale verbruik van 3500 W. Timer, standen en temperatuur zijn bij elk kookzone naar wens verstelbaar. Waarvan 2 kookzones nooit het maximum van  2100 Watt zal overschrijden als een samenspel. Het zgn powersharing.  Je hoeft niets aan veranderingen toe te brengen in je meterkast! Tenzij je professioneel met een inbouw inductiekookplaat aan de gang wilt. Met 4 kookzones bijvoorbeeld zonder belemmeringen. Hiervoor is dan een 3-fasen stroom nodig. Een zgn krachtstroom. Dus wel enige verandering in je meterkast met de nodige kosten. Je zult dus voor je zelf moeten afvragen, hoe vaak je 4 kookzones tegelijk verbruikt. Of in het oude geval 4 gaspitten.

WE moeten sowieso stoppen met fossiele brandstofeen, dus de overgang naar elektrisch is een goede zaak en goed voor Groningen!

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2017 om 16:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@januitgroningen. Wat u hebt is dus geen vierpits stel en u kunt dus ook niet tegelijkertijd uw drie pitten voluit gebruiken. Niet dat dat vaak nodig zou zijn.

En voor een vierpits die wel volledig voluit kan, heb je niet per se 3 fase stroom nodig, maar kunnen de platen verdeeld worden over twee groepen, met één speciale steker en stopcontact. Perilex.

@H
door @HENK@ Dec 13, 2017 om 22:40
159 Antwoorden / 1 Vragen

rendement verlies van 0% is volgens mij niet mogelijk, daar maak je een perpetuum mobile mee...

alles heeft verlies, vooral dingen die warmte op wekken zijn daar vaak erg goed in toch ?  ;-)

verder lees ik dat we over moeten op electra maar dan toch zeker wel electra uit iets anders dan kolen/gas of olie gestookte centrales denk ik hè?..uiteraard vanwege de fossiele brandstof en zeker als je het al over rendement wil hebben lijkt mij :-)

ja
door januitgroningen Dec 14, 2017 om 16:05
53 Antwoorden / 2 Vragen

@TIGER1 Een verdeling over 2 groepen is mogelijk, maar ook zeer omslachtig. Ik zelf heb dus 3 kookzones, en heb daar ruim voldoende aan. Hoe vaak maak je gebruik tegelijkertijd van 4 kookzones? Ook zul je nooit 3 kookzones tegelijkertijd op de allerhoogste stand gebruiken. Het is een zeldzaamheid. IK heb zelf wel het idee, dat het energiezuiniger is, het inductiekoken. Althans de kooktijden zijn veel sneller. Ik ben ooit begonnen met een gasstel, daarna keramisch en nu dus via inductie. Met inductie moet je wel zoeken naar de juiste balans. Dit is ervaring. Omdat je zowel met een temperatuurtoets alsook een powertoets te maken hebt. Op een gasstel of keramisch had je maar 1 toets, van 1 tot en met 10. Daar had dus veel meer gevoel bij. Mogelijk, nog de aanschaf van een set nieuwe pannen. Met een magneetje op je huidige set pannen brengt uitkomst. Als het magneet aantrekt, zijn ze ook geschikt voor inductie. Maar dit zegt niks over de kwaliteit mbt de geleiding. Tegenwoordig zijn er speciale pannen in de handel, specicaal voor inductie gemaakt, voor een betere warmtegeleiding. Inductie heeft 0% warmteverlies of wat voor verlies dan ook. Bij inductie wordt een magnetisch veld opgewekt, wat direct door de pannen wordt opgenomen.

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2017 om 16:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jan. Ik weet hoe inductiekoken werkt.

U hebt het “idee” dat het voordeliger is dan keramisch. Ooit het verbruik opgenomen van uw keramische platen? Of voordien van gas?

ja
door januitgroningen Dec 17, 2017 om 13:17
53 Antwoorden / 2 Vragen

@TIJGER1 Of het voordeliger is, weet ik niet. Het is vrijwel niet meetbaar. Of je zou het opgenomen vermogen moeten vergelijken. Met keramisch zat ik ook al op 1800 watt. Daarentegen zijn de kooktijden met inductie ook veel sneller. Het is in mijn stroomverbruik in iedergeval niet buitensporig. Anders was het wel opgemerkt in de meterstanden.

Het ging mij in 1ste om de reactie, dat inductiekoken alleen mogelijk zou zijn met extra groepen of een aanpassing in je meterkast mbt het krachtstroom cq 3-fasenstroom. Dit is dus niet waar. Er zijn dus alternatieven.

tenormin
door tenormin - Dec 11, 2017 om 23:17
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, de tarieven zullen in principe niet veel verschillen, alleen op kooktijden elektrisch koken kunnen verschil maken. Als alleenstaande heb ik een dag in de week een " kookdag" waarin ik 5 verschillende maaltijden klaar maak. Dus dat betekent veel energie. Daar kan ik dan een maand mee vooruit waarvan ik uitga dat de microwave niet al te duur is. Zelf heb ik niet het idee dat ik duurder uit ben, nogmaals: als men alle goede tools heeft. Het enige extra is dat er een verse salade bij moet, denk ik dan. Maar ook dat hoeft niet veel te kosten.

gerbera
door gerbera Dec 12, 2017 om 11:49
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ik denk dat als u 30 dagen in de maand elke dag een (kleine)maaltijd maakt duurder uit ben dan 1 dag meerdere maaltijden. Als ik dan kijk naar het tarief van elektra t.o.v. gas zal het in kosten weinig of geen verschil maken.

tenormin
door tenormin Dec 12, 2017 om 12:04
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, daarom kook ik 1 dag in de week een diversiteit aan maaltijden.

me
door mein33 - Dec 12, 2017 om 11:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ons eten kook ik op een elektrische kookplaat en dat doe ik altijd s'nachts, aangezien ik dan gebruik kan maken van het goedkopere nachttarief. ;-))

Even serieus: Voor de kosten van een kookplaat en de bijkomende installatiekosten kunt u jaren en jaren op uw gaspitjes uw kostje koken.
Zonde van het geld en als u t.z.t. toch moet overgaan op elektrisch koken (zoals iedereen dat eens zal moeten) is het nog vroeg genoeg.
Misschien bent u al wel (een paar keer) verhuisd tegen die tijd. ;-))

gerbera
door gerbera - Dec 12, 2017 om 14:36
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe kook je het het goedkoopst

Mochten eerdere reacties niet de voor u juiste info zijn dan is er nog een oplossing.
Camping gasstel of houtvuur.;-))

aurora1
door aurora1 - Dec 12, 2017 om 17:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Op gas koken kunt u extra zuinig doen met dikke, zware rvs pannen met eventueel nog een koperen of van ander metaal bodem eronder omdat dergelijke pannen langer heet blijven, niet zo snel hitte afgeven. Heeft u die niet dan kunt u ze vermoedelijk voor een enkele euro bij kringloopwinkels vinden of mogelijk bij winkels van het Leger des Heils.
Verder gas eerder uitdraaien als zaken al koken. Op pannen die op het gas staan alvast een andere pan zetten om te verhitten tot die pan ook op het gas moet. Dus er zijn meerdere foefjes om met gebruik van gas nog wat zuiniger ermee om te gaan.
Voor suddermaaltijden kunt u een petroleumstel gebruiken, geen gas nodig.
U kunt ook eerst in de magnetron zaken aan de kook brengen of koken, daar is minder tot geen water voor nodig
Het is net zoals met het kopen van een nieuwe ijskast omdat die minder electriciteit zou verbruiken. Vele jaren zijn nodig om de kosten van de nieuwe ijskast door minder stroomverbruik te compenseren.
Lees de tips ook hier: https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/energie-besparen-koken

ge
door gewoon Vera - Dec 13, 2017 om 12:33
9 Antwoorden / 2 Vragen

Vlak na de oorlog (wel tot 1950) hadden we in Oostenrijk alleen 's morgens en 's avonds telkens gedurende korte tijd gas. Mijn moeder bracht dan alles aan de kook voor de maaltijden, haalde de pannen van het gas, pakte ze in kranten en deed ze in het bed onder de dekens verpakt. Zo gaarde het eten verder.
Ook hadden veel mensen een hooikist: een houten kist met deksel, gevuld met juten zakjes in diverse afmetingen, in de zakjes was hooi. Door de verschillende afmetingen konden de gesloten pannen rondom stevig worden ingepakt en ook het taaiste vlees was, nadat het een keer aan de kook was gebracht, na een uur of 12 helemaal gaar.

me
door mein33 Dec 13, 2017 om 18:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Vlak na de oorlog (wel tot 1950) hadden we in Oostenrijk alleen 's morgens en 's avonds telkens gedurende korte tijd gas.

Wel vervelend dat dat probleem al zo snel was opgelost :-((

gerbera
door gerbera Dec 13, 2017 om 22:25
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Nou die hooikist heb ik nog, alleen gebruik ik hem om  het hooi voor het konijn droog in te bewaren.
En een hooikist werkt niet op gas of inductie en daar gaat de vraag over.

ge
door gewoon Vera Dec 13, 2017 om 23:01
9 Antwoorden / 2 Vragen

Dat bedoelde ik ook niet, Gerbera. Die hooikist gebruik je nadat je het eten in een pan aan de kook hebt gebracht. Dan zet je de pan in de hooikist en bespaar je heel veel gas of ook electriciteit (denk eens aan soep koken of iets anders dat een lange garingstijd nodig heeft). Daar ging de vraag toch over of niet soms?

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2017 om 23:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of rijst.

ge
door gewoon Vera Dec 14, 2017 om 00:53
9 Antwoorden / 2 Vragen

precies (al hadden we toen nog geen rijst). en grotere peulvruchten, bieten, knollen etc.

Cookies
door Cookies Dec 14, 2017 om 01:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je bespaart ook veel elektriciteit door de was weer in de tobbe te doen, met mattenklopper of zwabber door het huis. Alle verlichting vervangen door kaarsen en vroeg het bed in, scheelt weer stoken op dure kolen.

ge
door gewoon Vera Dec 14, 2017 om 01:11
9 Antwoorden / 2 Vragen

Jantiem wilde alleen weten hoe je zo goedkoop mogelijk kunt koken, Carola. Begrijpend lezen op het niveau van groep 4 is echt zo moeilijk niet. Probeer het eens. Het zal jou en anderen goed bevallen.

Cookies
door Cookies Dec 14, 2017 om 01:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat extra besparingstips leveren nog meer bezuinigingen op. Ik lees beter dan jij, want de vraag ging niet over hooikisten uit de 2e wereldoorlog, maar of koken op inductie goedkoper is dan koken op gas.

gerbera
door gerbera Dec 17, 2017 om 15:06
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Och mijn moeder zette de pan onder een deken in bed, had je geen kruik nodig.

tijger1
door tijger1 Dec 17, 2017 om 15:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ gerbera, was alleen niet handig met soep.:-))

simon55
door simon55 - Dec 13, 2017 om 17:20
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Petroleum stel

mo
door mof - Dec 13, 2017 om 17:51
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Geen idee, maar wel fijner koken op inductie dan op gas, vind ik

jo
door jorisw - Dec 15, 2017 om 14:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je nu een goed werkend systeem op gas hebt, is dat altijd het goedkoopst. Mocht iets anders goedkoper zijn dan zijn de investeringen vooraf zo groot dat je dat zo goed als niet terugverdiend. Zelf bij IKEA kosten een fatsoenlijk inductiekookplaat als honderden euro's. Je moet de berekening eigenlijk maken op het moment dat je sowieso iets nieuws moet aanschaffen.

panter22
door panter22 - Dec 16, 2017 om 18:04
6599 Antwoorden / Vragen

Koop een snelkookpan.

me
door mein33 - Dec 16, 2017 om 18:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR PANTER22 - 16 DEC. 2017 OM 18:04
896 ANTWOORDEN / VRAGEN

Koop een snelkookpan.

Blijft de vraag:  welke is het zuinigst, eentje op den Elektriek of op een vlammetje ??  ;-))

gerbera
door gerbera Dec 17, 2017 om 15:05
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Blijft de vraag:  welke is het zuinigst, eentje op den Elektriek of op een vlammetje ??  ;-))

Dat hangt dan weer van de snelheid van de pan af;-))

me
door mein33 Dec 17, 2017 om 15:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@gerbera,

Laten we bijv. zeggen, 45 km/h  ;-))