Gr
door GrannySmith Jan 4, 2017 om 14:34
Huishouden & energie

Hoog energieverbruik voor 1 persoon?

Voor mijn schoonmoeder (weduwe, 83 jaar) ben ik bezig om huishoudelijke kosten op een rij te zetten en ik kijk waar het mogelijk is om  kosten te besparen.

Het blijkt dat ze een zeer hoog energieverbruik heeft, en ze zat ook nog eens op een 'duur' 5-jaars contract, waar ze per m3 gas 20 cent meer betaalde dan huidige tarieven. Dus ik heb haar contract opgezegd en ze zit nu bij een andere aanbieder (via Energievergelijker van de Consumentenbond overgestapt.)

Haar gas-verbruik is van de laatste 4 jaar:
4667 m3 / 3569 m3 / 3151 m3 / 3528 m3
En haar stroom-verbruik:
4117 kWh / 3703 kWh / 3676 kWh / 3723 kWh

Ze heeft een dubbele meter, maar voor het gemak geef ik even de waarden weer voor totaal stroom. Het is niet zo dat ze het huis erg warm stookt (niet dat je bij binnenkomst meteen denkt "wat is het heet hier", wat je soms bij oudere mensen ziet). Ze zegt dat ze zuinig en bewust omgaat met energie, heeft ook niet alle radiatoren vol aan staan en laat niet onnodig licht branden. De CV-ketel is van maart 2009 en wordt door een eens per 2 jaar monteur nagekeken (onderhoudscontract, nooit iets raars gezien aan de ketel volgens de monteur). Heb gebeld met de firma die het onderhoud verzorgt en die zeggen dat het niet aan de ketel kan liggen. Heb ook gebeld bij de Netbeheerder Liander en gevraagd of er iets mis kan zijn met de gasmeter. Kreeg te horen dat ze een "Meter-ijking" kunnen doen, maar dat dit ongeveer 373 euro kost, en dat je dat voor eigen rekening moet nemen mocht er niets mis zijn met de meter. Gaslek lijkt onwaarschijnlijk, want we ruiken niets. Liander verwijst weer door naar de energie-leverancier.

Schoonmoeder woont in een 2/1 kap woning uit 1974, en waarschijnlijk zijn er nooit extra dingen gedaan voor extra isolatie. Er is een serre met dubbel glas. In de rest van het huis ook deels dubbel glas. Ik kan me voorstellen dat een ouder huis wat slechter geisoleerd is, en dat je daardoor iets hoger verbruik hebt, maar dan nog lijkt mij dit erg hoog. Wij gebruiken in een 4-persoons huishouden maar 1500 m3 aan gas en het stroomverbruik van mijn schoonmoeder zit ook op meer dan de helft van wat wij met 4 personen gebruiken (wij verbruiken juist veel stroom met meer dan 6000 kWh).

Heeft iemand een tip hoe we een en ander kunnen uitzoeken?
Ik heb al gezegd dat ze apparaten niet meer op "Stand-by" moet laten staan en dat ze van die stekker-dozen met schakelaar moet gebruiken. Dat zal al wat helpen met stroomverbruik denk ik. Ze heeft geen andere energieslurpers in huis zover ik kan beoordelen.

We gaan nog een keer wat apparaten doormeten en kijken of er iets is dat extreem veel verbruikt, en willen ook nog eens alles uitzetten om te kijken of de gasmeter dan nog door loopt. Maar ik vraag me af of we nog iets anders kunnen doen, om te begrijpen waar dit hoge verbruik vandaan komt.

Alvast hartelijk dank voor tips of suggesties ...

11884 14 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Jan 4, 2017 om 14:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Zoek de vout....of het lek!

Misschien eerst even vergelijken met de buren uit die andere (tochtige) huishelft voordat er naar oorzaken gezocht gaat worden? En ..... nog even navragen hoevaak de badkuip (dagelijks?) met warm water gevuld wordt. M.a.w. ook het waterverbruik ff checken  ;-).

hansje klein
door hansje klein - Jan 4, 2017 om 15:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Interessant....toevoeging informatie door de NUON-webcare:

2 persoonshuishouden:

Gemiddeld gasverbruik
Flat/appartement 1000-1500 m3
Tussenwoning 1500-1900 m3
Hoekwoning 1900-2400 m3
2 onder 1 kap 2100-2500 m3
Vrijstaande woning 2500 m3 en meer

Meest voorkomende oorzaken hoger gasverbruik
- Verandering thuissituatie (meer thuis, extra inwoners, komst van een baby)
- Verouderde CV ketel ( een oudere CV ketel verbruikt meer dan een nieuwe CV ketel)
- Weersinvloeden
- Extra gasverbruikers ( gashaard, bad/stortdouche zorgt voor meer meer water en gasverbruik, andere thermostaat kan ervoor zorgen dat de verwarming langer aan is)

Gemiddeld elektriciteitsverbruik
1 persoonhuishouden 2010 kWh
2 persoonshuishouden 3360 kWh
3 persoonshuishouden 4120 kWh
4 persoonshuishouden 4580 kWh
5 persoonshuishouden 5450 kWh
6 persoonshuishouden 5790 kWh

Meest voorkomende oorzaken hoger elektriciteitsverbruik
- Verandering thuissituatie
- Grote elektriciteitsverbruikers

Grote elektriciteitsverbruikers
Keuken
Elektrisch/inductie koken: + 500 kWh per jaar
Close-in boiler: + 450 kWh per jaar
Quooker: + 450 kWh per jaar
Extra koelkast: + 200 kWh per jaar
Extra vriezer: + 300 kWh per jaar
Extra koel/vries combinatie: + 350 kWh per jaar
Badkamer
Grote boilers voor sanitair water: + 1800-2500 kWh per jaar (80-120 liter)
Elektrische vloerverwarming: + veel, klant vragen aan installateur
Slaapkamer
Waterbed: + 800-1200 kWh per jaar
Extra televisie + 150 kWh per jaar
Digitaal TV kastje + 150 kWh per jaar
Zonnebank (1x per week 1 uur) + 100 kWh per jaar
Woonkamer
Pomp CV vloerverwarming + 525 kWh per jaar
Elektrische vloerverwarming + veel, klant vragen aan installateur
Aquarium koud + 500 kWh (klant meten met energieverbruiksmeter)
Aquarium warm + 800 kWh en meer (klant meten met energieverbruiksmeter)
Digitaal TV kastje + 150 kWh per jaar
Tuin
Tuinverlichting + geeft extra verbruik (sterk afhankelijk van de situatie)
Vijver filterpomp continue aan + gemiddeld 400-900 kWh per jaar
Vijver Fontijn pomp continue aan + gemiddeld 300-800 kWh per jaar
Zwembad + geeft extra verbruik, navragen bij de installateur
Jacuzzie (39 graden continue) + ongeveer 3.000 kWh per jaar

Verder kan je ook nog een energieverbruiksmeters aanschaffen. Daarmee kan je precies nagaan hoeveel de apparaten verbruiken.
Oude en defecte apparaten kunnen namelijk ook meer gaan verbruiken.

Je kan uiteraard ook nog een meterijking overwegen. Hieraan zitten echter hoge kosten verbonden.
Ik raad je daarom aan om eerst de andere oorzaken uit te sluiten.
Mocht je wel over willen gaan tot het ijken van de meters, dan kan je hierover contact opnemen met je netbeheerder.

Met vriendelijke groet,

Nuon Webcare

ph
door philip36 - Jan 4, 2017 om 16:18
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het stroomverbruik zou kunnen kloppen, zo'n 10 kwh per dag.
Maar het gasverbruik is zowat het dubbele van wat je eigenlijk zou verwachten.
Neem aan dat de cv ketel een combiketel is, u kunt eens kijken hoe het comfort niveau hiervan staat, hoog kost natuurlijk extra gas maar kan niet zo'n groot verschil maken.
Ook 'snachts de kamerthermostaat eens helemaal laag of de stekker van de cv ketel eruit om te zien of de meter een redelijk verbruik aangeeft.

ph
door philip36 Jan 4, 2017 om 18:14
2275 Antwoorden / 4 Vragen

comfortniveau moet zijn comfortnivea van het tapwater.

Gr
door GrannySmith - Jan 4, 2017 om 16:48
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties!

Het betreft inderdaad een HR CV-ketel van een goed merk (en niet bijzonder oud). Heb al gevraagd of ze bij de buren gaat informeren hoe hoog hun energieverbruik is. En we gaan nog eens apparaten nameten qua verbruik.

Handig, het overzicht van gemiddeld verbruik per apparaat, dat kunnen we nog doornemen. Maar ze heeft sowieso geen waterbed. Een 2e TV heeft ze wel en tot nu toe stonden TV en stereo ook op "stand-by", maar dat heb ik uitgelegd aan haar.

Ze heeft een gas-open haard, maar die gebruikt ze hoogstens 2-3 keer per jaar zei ze. En douchen zou ook niet lang duren, ze dacht aan 5-6 minuten per dag. Gekookt wordt op een gasfornuis, maar ook daarvan lijkt ons dat ze daar niet buitensporig gebruik maakt. Ze heeft een kleine magnetron, die ze zelden gebruikt, verder een Senseo koffie apparaat en theewater maakt ze in een fluitketel op het fornuis.

ph
door philip36 Jan 4, 2017 om 17:05
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft u die open gashaard al onderzocht op een gaslek?
Hoofdgaskraan naar de open haard dicht?

Door schoorsteentrek kan gaslek minder/niet te ruiken zijn.

hansje klein
door hansje klein - Jan 4, 2017 om 17:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Alles wijst voor zover het gasverbruik onder de loep genomen wordt, dat er ergens gas ontwijkt door een lek of energie door ontbrekende isolatie, dus tocht.

TIP: HR-verwarmingsketels worden bijna altijd al door de fabrikant ingesteld en niet meer ingeregeld door de installatiemonteur. Vooral een probleem in huizen, die èn een vloerverwarming, èn een confectorput èn radiatoren hebben. De ketel kan dan wel goed onderhouden zijn, maar verwarmt het huis niet efficiënt. Inregelen kost tijd en dus extra geld en wordt bij de meeste offertes niet meegenomen om de concurrenten van het lijf te houden. De gebruiker wordt dan de dupe en de installateur houdt zijn mond dicht, vaak omdat hij de software niet in huis heeft om te kunnen meten/inregelen. Ik heb hiervoor extra een ingenieur van de fabrikant Atag met meetapparatuur in huis gehad. Meten is ook hier, wèten!

fr
door frans56 - Jan 4, 2017 om 17:42
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo grannysmith

Er is nog een mogelijke andere oorzaak voor een hoog verbruik van een combi ketel. Namelijk de volgende.  Mijn ketel (10 jaar oud)
is voor wat betreft warm water in te stellen op "normaal" of op "eco" mode.  Hier in het in het nederlands uitgelegd:
In de  stand "normaal" werkt mijn ketel als een soort van boiler die een voorraad water op hoge temperatuur houdt. Hetgeen veel gas kost.
In de stand "ECO" werkt mijn ketel als een soort geiser.  Namelijk de brander werkt alleen als er warm water nodig is.
Mogelijk dat uw ketel op een stand staat die als een boiler werkt.  Ikzelf heb hem ook staan op ECO mode.  met als gevolg:
Mijn gasverbruik is 600  m3  gemiddeld per jaar. en dat in een rijtjeshuis tussenwoning en ook alleenwonend.
Uiteraard kost de stand "ECO" iets meer water, maar voor iemand die alleen woont is dat meerverbruik te verwaarlozen.
Vraag daarom een deskundige om te kijken of dat bij uw ketel ook is in te stellen.

hansje klein
door hansje klein - Jan 4, 2017 om 18:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Andere vragen....

1 - Is er in de laatste vijf jaar gegraven op het perceel of aan de straat? Bij voorbeeld leidingen vernieuwen, glasvezel aanleggen, nieuwe bestrating, aanbouw enz.

2 - Veel klachten komen nu los ná het installeren van de slimme meter. Misschien hier óók het geval

3 - Slimme meters zijn mogelijk op afstand te manipuleren......wordt er gefluisterd op het grote wijde web (?)

4 - Oude meters worden momenteel door capaciteitsproblemen of de geplande vervanging door een slimme meter niet tijdelijk en regulair vervangen. Er is dus een onderhoudsachterstand.   check de afgekeurde gasmeters HIER

tijger1
door tijger1 - Jan 4, 2017 om 19:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De cijfers van de laatste vier jaar die u vermeldt, zijn die op- of aflopend wat jaar betreft? Dus is zij steeds meer of minder gaan gebruiken?

Een gashaard is natuurlijk heel gezellig, maar zo'n ding vreet gas. Ze zegt wel 2 of 3 keer per jaar, maar is dat wel waar?

Ik zou zeker niet beginnen om die meter te laten ijken, meestal weggegooid geld.

Maar ik vind het gas en elektra verbruik torenhoog.

lo
door lovewinnie - Jan 4, 2017 om 19:23
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Stroom is niet absurd veel. 2 of 4 personen maakt kwa stroom niet veel uit. Lamp, koelkast, tv, pc etc draait niet minder uren voor 1 dan 4 personen.  Zal hooguit beetje verschillen. Daarnaast oud apparatuur kost kapitaal vergeleken met nieuwe A witgoed kwa stroom. Net als grote tv vergeleken nieuwe led

2 onder een kap slecht geisoleerd verliest overal warmte. Zelfs met een schappelijke temperatuur van 20 graden draait de ketel overuren. Zet hem ook op eco stand dan verbruikt hij snachts tenmiste niet of met dagje weg maar alleen wanneer je warm water nodig hebt.
Dan de vraag,gaat ze in bad of in de douche. 5 min douchen of flinke badkuip vol water elke dag verschild nogal aan gas.

2 onder een kap zit toch al snel aan 2000.  Ze zit op het dubbele dus zal ergens of te veel verbruiken ( twijfel of de gas kachel misschien toch vaker aan staat dan ze zegt)

Verbruik zelf met tussenwoning en 4 personen a 750 gas en 3500 stroom.

Gr
door GrannySmith - Jan 5, 2017 om 00:20
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties! Ben blij dat er zo meegedacht wordt!!!

Wat betreft stook-gedrag: ze zegt dat ze het overdag op de kamerthermostaat op 19,5 graden ingesteld heeft en 's nachts op 18,5 graden. Mijn man heeft gisteren al wat gekeken bij de CV-ketel en heeft ook al wat "testjes" gedaan wat betreft gas. Hij heeft alles uitgezet en gekeken of de meter stil stond; dat was het geval.

Op de CV-ketel kon je kiezen uit 3 standen (had ik nog nooit van gehoord, las het hier net voor het eerst!). Er is een "Comfort" stand, een "Eco" stand en nog een andere stand ("Controler-bepaald"), en hij heeft hem van de "Controler-bepaalde" stand naar de "Eco" stand gewijzigd.

Goede tip, wat dit betreft. Ik wist niet dat een Combi-ketel met zo'n Comfort stand ook als een soort boiler kan werken.

Iemand noemde nog iets van instelling/inregeling van de ketel: de ketel schijnt in maart 2009 geplaatst te zijn door de firma die ook het onderhoud doet (Feenstra). En mijn schoonmoeder heeft alleen radiatoren, dus geen convector, en geen vloerverwarming voor zover ik weet. De CV-ketel is een Remeha Avanta 35C CW5.

Er is geen slimme meter in huis. Ik weet niets van graaf-werkzaamhedenbuiten het huis. Maar ik denk dat je bij een eventueel lek buiten het huis geen hoger verbruik op de gasmeter aangegeven zou worden, toch?

Haar gasmeter is uit 1988, en we hebben net gekeken in de lijst van afgekeurde gasmeters (super tip, reuze bedankt!). Hij staat niet in de lijst uit de link, maar mijn man heeft net nog een andere lijst gevonden, en daar staat de gasmeter wel op de lijst als "administratief afgekeurd". Misschien lukt het me morgen om ergens te bellen bij het Agentschap Telecom, en meer te weten te komen over die gasmeter, en of het feit dat hij "administratief afgekeurd" is een reden kan zijn om hem op kosten van de Netbeheerder te laten vervangen.

tijger1
door tijger1 Jan 5, 2017 om 00:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar 's nachts mag rustig stuk minder dan 18,5. En zaag maar eens wat door over die gashaard.

hansje klein
door hansje klein Jan 5, 2017 om 10:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Even voor de zèkerheid: uw man heeft de gasverbruikende apparaten een tijdlang uitgezet en de gasmeterstand in de gaten gehouden en toch niet!! de hoofdkraan dichtgezet........(er kan van alles misgaan). Alles duidt m.i. nu op de verwarmingsketel of het gebruiksgedrag van de bewoonster.

N.B. Het inregelen duidde voornamelijk op het voorhanden zijn van een convectorverwarming. Ook wanneer een populatie verwarmingsketels administratief is afgekeurd, moet u een ijking zelf betalen. CITAAT: Het Populatiebesluit De eigenaren van de meters controleren of laten steekproefsgewijs controleren of de meters binnen een populatie goed werken. Dit zijn de netbeheerders en meetbedrijven voor gas en elektra en de leveranciers van de warmte. Een coördinator verzamelt de resultaten, voert de statistische analyse uit en rapporteert de resultaten. Agentschap Telecom ziet toe op de uitvoering van het systeem en geeft goedkeuring aan het rapport: het Populatiebesluit. Een populatie meters wordt afgekeurd als uit de steekproef blijkt dat te veel meters meer afwijken dan wettelijk is toegestaan. Alle meters uit de afgekeurde populatie moeten dan binnen anderhalf jaar zijn vervangen door goed werkende meters. De eigenaar of meterbeheerder is hiervoor verantwoordelijk. Om actie te kunnen ondernemen kunt u in de lijst zien, wanneer de gasmeter administratief werd afgekeurd en de vervanging wel dan niet volgens de richtlijnen al over de datum is. Dan kunt u met de beheerder overleggen om op hun kosten de ijking te doen in de hoop, dat de meter vervangen zal worden.

webcare liander
door webcare liander - Jan 5, 2017 om 08:28
47 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Grannysmith,

Het is altijd lastig om te achterhalen waar een hoger verbruik vandaan komt. Woningen en hun bewoners zijn net zo verschillend als de apparaten die gebruikt worden. De genomen stappen en adviezen die je je schoonmoeder hebt gegeven zijn goede adviezen.
Het is misschien nog goed om naar de jaarafrekeningen te kijken; zijn daar opgenomen of doorgegeven standen gebruikt of zijn er misschien schattingen gebruikt? Verder is inderdaad het doormeten van de apparatuur verstandig. Wellicht zitten er apparaten bij die (door ouderdom of defect) meer zijn gaan verbruiken dan verwacht.
Heb je alle mogelijkheden onderzocht en nog geen verklaring voor een hoog verbruik? Dan kun je via https://www.liander.nl/consument/meters/metercontrole een metercontrole aanvragen.

Met vriendelijke groet,
Liander Webcare

marita5
door marita5 - Jan 5, 2017 om 09:30
11535 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo GrannySmith ,

N.a.v de reactie van Webcare Liander , lees hier de informatie betreft metercontrole ..

https://www.liander.nl/consument/meters/hoog-verbruik/metercontrole

Gr
door GrannySmith - Jan 5, 2017 om 10:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

We zien dat de gasmeter op een lijst voorkomt van "afgekeurde gasmeters". Precies hetzelfde typenummer, alleen staat in de lijst het bouwjaar 1997 en die van schoonmoeder is van 1988.

Dus dat zou nog wat kunnen betekenen, dat hierdoor het hoge verbruik verklaard kan worden (?). Inderdaad lijkt een Meter-ijking erg duur, dus eerst kijken of we er zo uitkomen. Ik zal nog wat gaan bellen.

Ik heb jaaroverzichten van de laatste 4 jaar, die had ik in de oorspronkelijke vraag neergezet. Het laatste verbruik staat als laatste gemeld.

Oudere apparaten die niet zo energiezuinig zijn als tegenwoordig kan natuurlijk ook meespelen bij het hoge stroom verbruik. We moeten er nog even goed induiken. De stroom-meter is trouwens ook uit 1970 zag ik.

ph
door philip36 Jan 5, 2017 om 10:47
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het enige apparaat, afgezien van de cv ketel, wat nogal wat gas kan verbruiken is de open gashaard.
Zou daar in ieder geval eens naar kijken voor een eventueel gaslek en anders de hoofdkraan ervan dichtdraaien.
Ben ook benieuwd wat nu per dag aan gas verbruikt wordt.

hansje klein
door hansje klein - Jan 5, 2017 om 14:29
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Vuile ketels kosten meer gas......

Inmiddels heb ik over het instalatie bedrijf Feenstra e.e.a. op het internet gelezen (o.a. Klacht.nl en het forum van de Consumentenbond) en sluit daarna niet meer uit, dat er met de instelling en het (serieuze) onderhoud van de combi-ketel ook best iets mis zou kunnen zijn. Dat zou betekenen, dat u een ander bedrijf een onderzoekopdracht zou moeten geven om instellingen en reinigingsgraad te laten controleren. Indien het tòch aan de combiketel ligt, een goede investering. Tevens een gelegenheid om dan meteen de ketel te vervangen en als toekomstige investering in het totale object te zien.