es
door essie38 Oct 3, 2010 om 13:22
Huishouden & energie

Konijn blijkt mannetje te zijn

Hoi Allemaal.

Ik heb een vraagje of zeg maar liever een probleem.
Ik heb voor 6 maanden terug een konijntje gekocht voor mijn zoontje.
Dit konijntje is een voedster(vrouwtje).
Maar omdat ik het zielig vond dat ze alleen in het hok zat heb ik voor 4 maanden terug een konijntje er bij gekocht in een dieren zaak.
Daar heb ik gevraag of het een voedster was en de man van de dieren zaak bevestigde dit.
Hij heeft zelfs nog extra gekeken en bevestigde weer dat het een voedster was van 10 weken oud toen.
Nu schets mijn verbazing vanmorgen toen ik beneden kwam dat er in plaats van 2 konijntjes er 5 bijgekomen zijn.
Het blijk dus dat de voedster van de dieren zaak een stamper(mannetje)is.
Nu heb ik laatst gehoord dat je garantie heb op dieren.
Wie kan mij daar meer over vertellen?

Begrijp me niet verkeerd want ik wil hem niet kwijt heb al een extra hok neergezet waar het stampertje nu inzit.
Maar vraag me alleen af of de dierenzaak verplicht is om de kleintjes als ze oud genoeg zijn om bij de moeder weg te gaan ze te verkopen of terug te nemen.

Alvast bedankt.

Groetjes Essie.

4127 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 3, 2010 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Er zit maar één ding op.
Naar de dierenwinkel.
Maak een paar fototjes van de gezinsuitbreiding en confronteer de dierenwinkelmeneer met de gevolgen van zijn fout.
En kom vervolgens samen tot een oplossing.
Dat zal, denk ik, wel lukken.
Dus eerst in gesprek en proberen dit op te lossen en dan pas over rechten en plichten beginnen na te denken.

Succes, poltol [die graag hier weer leest hoe het afgelopen is]

ve
door verwijderd - Oct 3, 2010 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt me een geval zoals in die reclamespot, jazeker het is een mannetje ( stamper ) Wat is de bedoeling eigenlijk? een schadevergoeding of de winkel verplichten de jonkies kopen. Gezien uw kennis op uw gebied met name het geslacht voedster/stamper had daar zelf ook achter kunnen komen.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2010 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Ron.

Nee ik hoef geen schade vergoeding het gaat me erom dat als de kleintjes groot genoeg zijn en we kunnen ze niet kwijt of we dan de dieren zaak kunnen verplichten om ze te verkopen.
Dit omdat ik een zoontje heb die autistische is en niet tegen verandering kan.
Dus zie ik nu al problemen op het moment dat de kleintjes weg moeten.
En daarom wil ik dat als ze bij de moeder weg mogen ze ook zo snel mogelijk weg zijn dus dat ik de dieren zaak kan verplichten om ze te nemen dan.

Groetjes Essie.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2010 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

poltol schreef op zondag 3 okt 2010, 14:08: Hallo,

Er zit maar één ding op.
Naar de dierenwinkel.
Maak een paar fototjes van de gezinsuitbreiding en confronteer de dierenwinkelmeneer met de gevolgen van zijn fout.
En kom vervolgens samen tot een oplossing.
Dat zal, denk ik, wel lukken.
Dus eerst in gesprek en proberen dit op te lossen en dan pas over rechten en plichten beginnen na te denken.

Succes, poltol [die graag hier weer leest hoe het afgelopen is]

Hoi Poltol.

Ik ga sowieso morgen langs bij de dieren zaak.
en zal hier zeker melden hoe het afloop.

Groetjes Essie.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2010 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

essie38

Advies: geef duidelijk aan, dat hij (de winkelier) destijds een fout heeft gemaakt en dat hij verantwoordelijk is en het probleem dient op te lossen.

Sukses en groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2010 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@essie38

Dierenhandel is niets verplicht, maar een beetje Zaak zal ze met een paar weken terug nemen. Zo niet: zet ze op Marktplaats! Gratis af te halen, of tegen een zacht prijsje. De ram laten castreren en lekker bij de voedster houden.

Heb zelf ook konijnen. En heb altijd een 'gezinnetje'. 2 voedsters/of een voedster met een geholpen man ;) [helaas, de voedster is gaan hemelen] Ik zou zeker de ram niet apart houden als het al een gekoppeld stelletje is. Laten helpen en terug zetten. Beestjes zijn zeer sociaal, en in tegenstelling wat de mensen doorgaans denken .... 2 in 1 hok is veel aangenamer voor konijnen dan dat het heel zijn/haar leven alleen door moet brengen.

Jammer dat ik buiten-konijnen heb en nu de winter nadert er geen 2 kleintjes bij kan zetten .... anders was je er evt. 2 al kwijt. :)
Maar misschien lezen meer mensen je bericht .... )

Is even aftasten hier en daar, maar geen zorg. Je raakt ze vast wel kwijt.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2010 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je raakt ze wel kwijt en straks kerst?
Youp van 't Hek vragen zou ik zeggen.

Voedster en stamper, bekend voor U maar Mannetje / Vrouwtje vragen geeft minder fouten.
Niet elke dierenwinkel weet alles van wat ze verkopen of maken ook wel een een foutje.
Ik betwijfel of U de namen van alle dieren weet hoe ze Man/Vrouw noemen.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2010 om 22:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Allemaal.

Bedankt voor de antwoorden.
Ik ga morgen eerst eventjes naar de dieren zaak.
Ook bel ik morgen als eerst de dierenarts om een afspraak te maken om het mannetje te laten castreren.
Want zo verbaast we vanmorgen waren wil ik niet nog eens meemaken hoe lief het ook is van die kleintjes hahaha.

Ik zal jullie morgen als ik meer weet op de hoogte brengen van wat er uit is gekomen.

Groetjes Essie

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Essie,
In tegenstelling tot wat Kiran zegt; De ram gelijk weghalen, hij kan gelijk de voedster weer dekken. Houdt ze apart maar wel zo dat ze elkaar kunnen zien en ruiken. Zet ze pas 4 weken nà de castratie weer bij elkaar. Er kan nog tot 4 weken erna gedekt worden met jonge konijntjes als resultaat. Hier heb ik ervaring mee.Geef de rammelaar wel een pluche beer in het hok dan gaat het resterende achtergebleven sperma van na de castratie, sneller uit de zaadleiders.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik persoonlijk vind de winkelier wel aansprakelijk voor de gevolgen. Hij heeft je immers een verkeerd konijn meegegeven. Je hebt het nog gevraagd of het een vrouwtje was en hij heeft dat bevestigd.
Een zichzelf respecterende dierenwinkel zou de konijnen terug nemen en je een mannetje geven.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is het op jonge leeftijd ook heel moeilijk om te zien wat voor geslacht een konijn heeft. Bij konijnen jonger dan 8 weken is het zelfs voor een ervaren persoon nauwelijks te doen.

Maar dat neemt niet weg dat de verkoper toen had moeten zeggen dat hij het niet zeker wist.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi.

Iedereen bedankt voor jullie antwoorden.

Ik ben bij de dieren zaak geweest en in eerste instantie deed hij heel laconiek zo van ja dat is jullie probleem.
tot dat zijn vrouw erbij kwam die zei gelijk van dit moeten we samen oplossen.
We hebben nu afgesproken dat als de kleintjes 10 weken zijn en ik ze nog niet kwijt ben ik ze bij hun mag brengen.
Zodat zij ze kunnen verkopen vanuit de winkel.

Ik ben zeer tevreden over deze oplossing.

Het mannetje gaat deze week nog onder het mes.

Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken.
Als ik ooit weer eens een vraag heb kom ik hier zeker weer terug.

Groetjes Essie

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een verzekeringsmaatschappij, die in dit soort problemen gespecialiseerd is........

Zie: http://www.youtube.com/watch?v=MU49EGM0yW8

;-) Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch blijf jij nu met de kosten van castratie zitten.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op maandag 4 okt 2010, 14:38: Toch blijf jij nu met de kosten van castratie zitten.

dat klopt maar ik heb het geluk dat ik bij een bedrijf werkt als schoonmaakster
en dat bedrijf doet normaal alleen pluimvee.
maar het personeel dat daar werkt kan er met zijn huisdier terecht daar lopen 3 dierenartsen rond.
En dan heb ik hem voor 10 euro gecastreerd dus dat zijn de kosten niet.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gaat om het principe.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bent u vegetarisch? Het gaat toch zo zoetjesaan richting kerstmis, qua konijnen dan toch.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

(Niet leuk Midas)
Persoonlijk vind ik dat konijnen niet in een hokje horen en op het menu al helemaal niet. Laat ze zoveel mogelijk los rondlopen (denk om evt losse snoeren binnen)
Wel de nodige ervaringen. Youri begon er al over, je loopt inderdaad het risico dat er over een aantal weken weer gezinsuitbreiding is.
Succes met en veel plezier van de konijntjes.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Essie,

Wij hebben zo'n zelfde iets meegemaakt:

We hadden 3 vrouwtjeskonijntjes en kochten er bij een dierenwinkel een vierde vrouwtje bij, zodat we ze uiteindelijk 2 aan 2 konden zetten in 2 hokken).
Soms is het bij zeer jonge konijntjes nog niet goed te zien van welk geslacht te zijn, maar de dierenwinkel wist zo goed als zeker dat het een vrouwtje was, de fokker die aan de winkel leverde zei het, en uiteindelijk de dierenarts ook. Het was echt nog niet goed te zien. (Wij vinden nu, jaren later, nog steeds, dat een dierenwinkel geen dieren moet verkopen als ze niet helemaal zeker zijn van het geslacht.)
Na een paar maanden ontdekten we zelf dat het geen vrouwtje maar een mannetje bleek te zijn. Meteen apart gezet, maar de 3 vrouwtjes waren toen al geruime tijd zwanger, en er volgden dus 3 nestjes.

We hebben meteen de dierenwinkel ingelicht, en die wilde het mannetje wel terugnemen. Maar omdat wij al gehecht waren aan het mannetje, wilden wij hem liever houden. We kwamen toen met de dierenwinkel overeen dat we het mannetje op hun kosten en op kosten van de fokker mochten laten castreren.
Dat is daarna dus ook gebeurd, zonder problemen.

Maar toen werden de jonge konijntjes dus geboren........ 14 stuks.
Met de dierenwinkel kwamen we overeen dat ze de jongen terug zouden nemen.
We wilden er een aantal houden, waar we al erg aan waren gehecht, de rest brachten we na een week of 6 naar de dierenwinkel. De fokker die de vader uiteindelijk aan de dierenwinkel geleverd had, zou daar op dat moment ook komen, want de winkel was met haar overeen gekomen dat zij de konijntjes terug zou nemen. En wij zouden er een schappelijke prijs voor krijgen.

Die dag was de fokker veel te laat in de dierenwinkel. Op goed vertrouwen lieten we de jonge konijntjes daar in de winkel achter, later die dag zouden we terugkomen om het geld op te halen.
Toen we daar later terugkwamen, was de fokker al geweest en had ze de konijntjes meegenomen. Ze had een schappelijk bedrag achtergelaten, werd gezegd. Maar....... Wat we kregen was maar 1,25 euro per konijntje!!!
Hiermee gingen we dus echt niet accoord. Na lang aandringen kregen we van de winkel het telefoonnummer van desbetreffende fokker. Zij was de konijntjes inmiddels ook al weer kwijt, zei ze, dus ze kon niks meer voor ons doen. Toen we boos werden, gaf ze toe dat we veel te weinig geld hadden gekregen. Ze zou ons binnen enkele weken een lading hooi en voer toesturen. Dat hebben we nooit gekregen.

Weer de dierenwinkel gebeld, en die verweet ons, dat we van onze jonge konijntjes 2 mannetjes gehouden hadden. Ze maakten ons uit voor fokkers. Terwijl we die 2 jonge mannetjes (die ons erg dierbaar waren geworden) apart hadden gezet en op eigen kosten zouden laten castreren.
De winkel stond absoluut niet open voor een betere vergoeding voor de konijntjes.

Mijn advies:

Het zou fijn zijn als de dierenwinkel de jonge konijntjes wil hebben om te verkopen. Maar spreek dan wel vantevoren af welk bedrag je voor de konijntjes wil hebben! Zodat je je dus niet laat afschepen met een bedragje van 1,25 euro.

En probeer met de dierenwinkel overeen te komen dat de castratie van het mannetje op hun kosten zal gebeuren. Het is hun fout, dus mogen ze er best wel wat voor terug doen.

Als je niks met de dierenwinkel kunt regelen over de konijntjes, dan kun je ze altijd nog particulier verkopen. Maar kijk dan alsjeblieft wel uit, dat ze niet met kerst ergens in de pan belanden (dubbelchecken waar ze terecht komen!), of bij een slangenliefhebber die konijntjes gebruikt als slangenvoer!

Wij hebben van het hele gebeuren heel veel geleerd.

Succes!

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

essie38 schreef op maandag 4 okt 2010, 14:48:
sonjaatje schreef op maandag 4 okt 2010, 14:38: Toch blijf jij nu met de kosten van castratie zitten.

dat klopt maar ik heb het geluk dat ik bij een bedrijf werkt als schoonmaakster
en dat bedrijf doet normaal alleen pluimvee.
maar het personeel dat daar werkt kan er met zijn huisdier terecht daar lopen 3 dierenartsen rond.
En dan heb ik hem voor 10 euro gecastreerd dus dat zijn de kosten niet.

10 euro?? hier kost het minstens 80 euro!!

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

En ja hoor alle deskundigen buitelen weer over elkaar heen met een nietszeggend antwoord. Het antwoord kan heel simpel zijn : zelfs een konijn dat alleen in een hok zit kan na enige tijd jongkies krijgen. Dat kan dus ook als twee vrouwtjes in een hok zitten. Oom Wimmi legt uit : In de dierenwinkel zaten zo goed als zeker meerdere konijnen in een groot hok. In die winkel kan mamma konijntje van wippenstein zijn geweest met een pappa konijn. In dat hok in de dierenwinkel heerst een stress situatie, immers de hele dag zitten vele handen aan die lieve konijntjes. Maar de natuur heeft mamma konijntje een leuke gave meegegeven : in een stressvolle situatie kan mamma dat bevruchte eitje ïn de baarmoeder
öpzijleggen totdat er een rustige situatie ontstaat, waarna mamma konijntje besluit het eitje te laten groeien. Konijntje is nu bij Essie38 in een stress vrije leefomgeving en besluit ik wordt moeder ! Dat kan zelfs jaren later zijn. Een vrouwtjes konijn alleen in een hok kan dus na jaren een jong krijgen. Omdat ze op dat moment zelf heeft besloten: ïk wordt mamma.
Het is dus zeer wel mogelijk dat de winkelier gelijk heeft en konijn nummer twee ook een vrouwtje is. Misschien heeft nummer twee ook wel eitjes tijdelijk weggelegd, In dat geval: hartelijk gefeliciteerd ! Ik denk dat uw dierenwinkelier dit ook niet weet, anders had hij het u wel verteld.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2010 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Wimmi 20; Je hebt de klok horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt ! Je antwoord geldt voor MUIZEN en niet voor konijnen. Konijnen- eitjes worden bevrucht 10 uur na de dekking en na 28 tot 32 dagen heb je jonge konijnen.
Tevens vind ik jouw eerste zin zeer onvriendelijk en jouw verdere "antwoord" zeer arrogant geschreven.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2010 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

youri schreef op dinsdag 5 okt 2010, 12:17: @Wimmi 20; Je hebt de klok horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt ! Je antwoord geldt voor MUIZEN en niet voor konijnen. Konijnen- eitjes worden bevrucht 10 uur na de dekking en na 28 tot 32 dagen heb je jonge konijnen.
Tevens vind ik jouw eerste zin zeer onvriendelijk en jouw verdere "antwoord" zeer arrogant geschreven.

Ik had ook nog nooit gehoord dat dat zo was bij konijnen, en meerdere mensen met mij. Wel leuk om te weten dat het bij muizen zo gaat. Zo leer je nog eens wat.