pe
door petratje Nov 25, 2013 om 11:54
Huishouden & energie

Stroomverbruik cv-ketel

Hoeveel stroom verbruikt oon cv-ketel ongeveer per jaar?

60910 13 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Nov 25, 2013 om 12:14
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik geef maar een voorzet. Vooral de CV pomp zal de meeste stroom kosten dunkt me.

Op mijn CV ketel staat opgenomen vermogen 75 Watt.

18 uur per dag? x 75 Watt x 210 dagen per jaar? x 24 cent/kWh = 68 euro ongeveer....

pi
door pieterwolters - Nov 25, 2013 om 12:27
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Is 18 uur per dag (gemiddeld over het jaar) niet aan de hoge kant?

sl
door slobberbone - Nov 25, 2013 om 12:36
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 25 nov 2013, 12:27]Is 18 uur per dag (gemiddeld over het jaar) niet aan de hoge kant?

Nee, heb je vloerverwarming dan staat hij 24 uur per dag aan de pomp en die zijn vaak zwaarder en gebruiken meer stroom.

zw
door zwaardvis - Nov 25, 2013 om 13:41
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 25 nov 2013, 12:27]Is 18 uur per dag (gemiddeld over het jaar) niet aan de hoge kant?
Die 18 uur slaat op het gebruik tijdens het stookseizoen. Zoals u kunt zien heb ik dan ook maar 210 dagen per jaar geteld i.p.v. 365 (okt t/m april zijn 7 maanden)

pe
door petratje - Nov 25, 2013 om 15:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allemaal. Zo weet ik in ieder geval waar ik ongeveer rekening mee moet houden.

haarp
door haarp - Nov 25, 2013 om 15:57
514 Antwoorden / 62 Vragen

Misschien een nieuwe kopen als die andere al oud is. In ieder geval bespaar je hierdoor.

sl
door slobberbone - Nov 25, 2013 om 16:46
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=petratje schreef op maandag 25 nov 2013, 15:10]Bedankt allemaal. Zo weet ik in ieder geval waar ik ongeveer rekening mee moet houden.

Oh waarmee dan ?

ltmvz
door ltmvz - Nov 27, 2013 om 12:07
949 Antwoorden / 18 Vragen

Gebruikt de pomp niet alleen maar stroom als de verwarming aanslaat? (Afhankelijk van de gewenste kamertemperatuur dus).

ke
door kerstdag - Nov 27, 2013 om 12:44
68 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb een c.v. ketel en vloerverwarming. Zowel de pomp in de c.v. als de pomp van de vloerverwarming zijn eco pompen. Deze verbruiken duidelijk minder dan de ouderwetse pomp. De verouderde pompen verbruikte ongeveer 80 watt. ( en dat is al laag vergeleken bij echt oude pompen want deze verbruikte ongeveer 150 tot wel 200 watt.) Deze energiezuinige pompen draaien variabel en komen bij mij niet hoger dan 45 watt. Dan zit er op de vloerverwarming een thermostaat. Deze zorgt ervoor dat de pomp pas gaat draaien als het water warmer is dan 25 graden. Nog even een correctie misschien? Een KWh. kost maximaal € 0,22 op dagtarief en € 0,20 op nachttarief.

mahadma
door mahadma - Nov 27, 2013 om 13:20
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Meten = Weten. Zet er een verbruiksmeter tussen, dan weet je het over één jaar precies.

jb
door jber - Nov 27, 2013 om 13:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ga er even vanuit dat je een HR ketel hebt. Daarvan werkt de circulatiepomp alleen als er warmte van de ketel gevraagd wordt (fabrieksinstelling). In de software van de ketelprocessor kan het nadraaien van de pomp vaak ook nog anders worden ingesteld. Daarnaast zijn er ook nog ketels met een modulerende pomp. D.w.z. dat de pomp harder draait als er i.v.m. de tegendruk meer of minder opbrengst wordt gevraagd. Al met al varieert het opgenomen vermogen van de pomp meestal tussn de 50 en 100 Watt ....... als ie aan staat. Daarnaast is er, en dat wordt soms vergeten, nog een "pomp" en dat is de rookgasventilator. Die gebruikt ook elektrische energie. Dat geldt niet voor de andere elektr(on)ische zaken in de ketel. Die staan in principe altijd aan. Het verbruik daarvan varieert afhankelijk van de status (werkstand) van de ketel. Die verbruikt minder dan de pomp, maar wel 24 uur per dag.
Afhankelijk van de status van de ketel is het verbruik tussen de 160 Watt ((brandend) en 25 Watt (in volledige ruststand) Resumerend zou je kunnen zeggen dat de verschillende onderdelen het volgende verbruik per jaar opleveren:
Besturings-elektronica 365x24x25Watt= 219 kWh (dat is efffe schrikken)
Circulatiepomp+vent+elktr.klep 200x16x0,4x100Watt= 128 kWh
( 200 dagen, 16 uur per dag, modulatiefaktor gemiddeld 0,4 pomp+fan 100 Watt)
In deze berekening is het elektrisch verbruik bij aanslaan van de ketel voor tapwater nog niet eens meegerekend.
Hieruit blijkt dat het elektrische verbruik hoger is als de meeste mensen inschatten.
Men moet bij hoogrendement combiketels toch zeker rekenen op 350 a 400 KWh per jaar.
Dat is anders als de eerdere reacties die ik heb gelezen. Koop een keer een goedkope elektronische kWh-meter bij de Aldi en zet die een jaar bij de ketel, dan wordt veel duidelijk.
Dan de vloerverwarming;, bij veel units ontbreekt een thermische schakelaar die de pomp uit zet. Een later aan te brengen pompschakelaar verdient men binnen de kortste keren terug.
Wel is het zo dat een deel van de opgenomen elektrische energie weer in de vorm van warmte in huis terecht komt, ze gaat dus niet helemaal verloren, maar ze komt op de verkeerde plaats en op het verkeerde ogenblik.
Gerekend met de totale energie kosten per jaar gaan we hier niet van wakker liggen vind ik.
Elektr 3600 kWh...± € 792.00 Gas 2200 m3... ± € 1210.00 Totaal € 2000.00
Hiervan is het keteldeel 400 kWh… € 88.00
De ketel in de zomer volledig uitzetten is een slechte optie, we blijven warm water nodig hebben.

ke
door kerstdag - Nov 27, 2013 om 16:17
68 Antwoorden / 9 Vragen

Sorry maar u bent niet juist op de hoogte. Mijn c.v. ketel verbruikt in ruststand 1,3 watt. Wel iets anders als u suggereert. Weet ook niet waar u deze gegevens vandaan haalt. Zoals elders omschreven: Meten is weten.

=jber schreef op woensdag 27 nov 2013, 13:57: Ga er even vanuit dat je een HR ketel hebt. Daarvan werkt de circulatiepomp alleen als er warmte van de ketel gevraagd wordt (fabrieksinstelling). In de software van de ketelprocessor kan het nadraaien van de pomp vaak ook nog anders worden ingesteld. Daarnaast zijn er ook nog ketels met een modulerende pomp. D.w.z. dat de pomp harder draait als er i.v.m. de tegendruk meer of minder opbrengst wordt gevraagd. Al met al varieert het opgenomen vermogen van de pomp meestal tussn de 50 en 100 Watt ....... als ie aan staat. Daarnaast is er, en dat wordt soms vergeten, nog een "pomp" en dat is de rookgasventilator. Die gebruikt ook elektrische energie. Dat geldt niet voor de andere elektr(on)ische zaken in de ketel. Die staan in principe altijd aan. Het verbruik daarvan varieert afhankelijk van de status (werkstand) van de ketel. Die verbruikt minder dan de pomp, maar wel 24 uur per dag.
Afhankelijk van de status van de ketel is het verbruik tussen de 160 Watt ((brandend) en 25 Watt (in volledige ruststand) Resumerend zou je kunnen zeggen dat de verschillende onderdelen het volgende verbruik per jaar opleveren:
Besturings-elektronica 365x24x25Watt= 219 kWh (dat is efffe schrikken)
Circulatiepomp+vent+elktr.klep 200x16x0,4x100Watt= 128 kWh
( 200 dagen, 16 uur per dag, modulatiefaktor gemiddeld 0,4 pomp+fan 100 Watt)
In deze berekening is het elektrisch verbruik bij aanslaan van de ketel voor tapwater nog niet eens meegerekend.
Hieruit blijkt dat het elektrische verbruik hoger is als de meeste mensen inschatten.
Men moet bij hoogrendement combiketels toch zeker rekenen op 350 a 400 KWh per jaar.
Dat is anders als de eerdere reacties die ik heb gelezen. Koop een keer een goedkope elektronische kWh-meter bij de Aldi en zet die een jaar bij de ketel, dan wordt veel duidelijk.
Dan de vloerverwarming;, bij veel units ontbreekt een thermische schakelaar die de pomp uit zet. Een later aan te brengen pompschakelaar verdient men binnen de kortste keren terug.
Wel is het zo dat een deel van de opgenomen elektrische energie weer in de vorm van warmte in huis terecht komt, ze gaat dus niet helemaal verloren, maar ze komt op de verkeerde plaats en op het verkeerde ogenblik.
Gerekend met de totale energie kosten per jaar gaan we hier niet van wakker liggen vind ik.
Elektr 3600 kWh...± € 792.00 Gas 2200 m3... ± € 1210.00 Totaal € 2000.00
Hiervan is het keteldeel 400 kWh… € 88.00
De ketel in de zomer volledig uitzetten is een slechte optie, we blijven warm water nodig hebben.

Em
door Emmap - Nov 27, 2013 om 19:53
162 Antwoorden / 8 Vragen

Niet direct een duidelijk antwoord van mijn kant, maar wel een tip:

Onze VR-ketel heeft een pomp met twee standen.
Omdat meestal maar enkele radiatoren open staan, staat de pomp altijd op de lage (zuinige) stand. Wordt er warmte 'gevraagd', dan slaat de ketel aan en de pomp uiteraard ook. De pomp slaat uit ca. 10-15 minuten nadat de thermostaat naar een lagere temperatuur is gezet.
In de zomer draait de pomp automatisch elke dag ca. 10-15 minuten om vastraken te voorkomen.

Misschien heeft uw ketel ook een pomp met meer dan één stand?
Dan zou hij misschien ook op een zuinige stand gezet kunnen worden.