Pe
door Peswitzy Apr 30, 2018 om 20:11
Huishouden & energie

Waarom vergoedt Stedin niet de werkelijke schade??

Een monteur van Stedin heeft door een draad verkeerd aan te sluiten kortsluiting veroorzaakt bij mijn 85-jarige vader. Er zijn 12 elektrische apparaten door de kortsluiting defect geraakt. Stedin wil enkel en alleen de dagwaarde van de apparaten 835 Euro vergoeden, terwijl  de werkelijke schade veel groter is. Als mijn vader alle apparaten vervangt is hij 2700 Euro kwijt, kortom een groot verschil.

Stedin is verantwoordelijk voor de schade die is ontstaan, en ik vind dat ze in deze zaak wel enige coulance en compassie mogen tonen. Mijn vader is altijd zuinig op zijn spulletjes, en door toedoen van Stedin is hij dadelijk een hoop geld kwijt om zijn apparaten te vervangen.Stedin verschuilt zich in deze zaak achter de voorwaarden e.d. Stedin zegt dat zij alleen de dagwaarde kunnen vergoeden, en dat coulance onmogelijk is.

4942 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2018 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Coulance is natuurlijk altijd mogelijk, maar Stedin is voor niet meer aansprakelijk dan de dagwaarde.

Is er geen één apparaat meer te repareren? En moeten die werkelijk allemaal vervangen worden?

Wellicht heeft uw vader zelf een all-risk inboedel verzekering met nieuwwaarde dekking. Dan kan hij de schade beter claimen bij zijn eigen verzekering, en zijn verzekeraar verhaalt dan de dagwaarde op Stedin.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 1, 2018 om 11:08
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als uw vader een inboedelverzekering heeft, dan daar melding maken en een en ander laten afwikkelen.
Op basis van de wetgeving m.b.t. onrechtmatig handelen is er m.i. wel degelijk sprake van het moeten vergoeden van meer dan de dagwaarde aangezien hier sprake is foutief handelen: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/162.html onrechtmatige daad

en verder

Gerry1969
door Gerry1969 May 1, 2018 om 11:18
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dus als iemand tegen mijn auto van 12 jaar oud rijdt Moet  ik. Een nieuwe krijgen?  Lijkt me sterk dat Stedin meer als dagwaarde moet vergoeden.  Vader heeft misschien al vele jaren gebruik gemaakt van de 12 apparaten die ook tegen andere prijzen zijn gekocht.
10 jaar terug kostte een 32 inch flatscreen rustig 1800 euro,  nu heb je een smarttv voor nog geen 300 euro.
Dagwaarde lijkt mij eerlijk

tijger1
door tijger1 May 1, 2018 om 18:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U krijgt beslist een nieuwe dinkytoy.

hansje klein
door hansje klein - May 1, 2018 om 11:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Stedin krijgt bij de eigen verzekeraar alleen de dagwaarde vergoed ...

waardoor uw vader met de brokken blijf zitten en dat voelt natuurlijk niet gerecht aan. Ik zou de schade melden bij de inboedelverzekeraar en afwachten/hopen of die uw vader actief kunnen/willen helpen. Maar rèchten zijn er m.i. niet. Misschien kunnen zij nog wel informatie over de vakkundigheid van de Stedin-werknemer opvragen en wanneer die niet de juiste diploma's blijkt te hebben dreigen er 'een zaak' van te gaan maken. U kunt ook een evtl. voorhanden rechtsbijstandsverzekering een nader onderzoek opdragen.

De fout kan door een verwijtbare on-deskundigheid, maar óók door ongeconcentreerd werken ontstaan zijn.

ingmarsowiesolex
door ingmarsowiesolex - May 1, 2018 om 13:21
1 Antwoorden / Vragen

Mijn ervaringen met stedin zijn hierin ook niet altijd positief te noemen.

aurora1
door aurora1 - May 1, 2018 om 17:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk anders voor eventueel tweedehands bij kringlopers.
Verder geen antwoord op uw vraag, zie de andere reacties, maar een mogelijke tip:
Misschien is het handig voor de toekomst om stekkerschakelaars en/of stekkerdozen met schakelaar te kopen. Voordelig te koop o.a. bij de Action. Alleen dan inschakelen als het betreffende apparaat wordt gebruikt, erna weer uitschakelen bij apparaten waar dat mogelijk is. Of altijd stekker uittrekken bij apparaten als ze niet worden gebruikt.

mo
door mof - May 4, 2018 om 13:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nieuw voor oud wordt allang niet meer toegepast. Uw vader krijgt de dagwaarde van stedin of van de verzekeraar van stzedin. voor meer zal hij naar de rechter moeten en aantonen dat de dagwaarde te laag is ingeschat.

audb
door audb - May 4, 2018 om 13:49
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Zoek een schade expert die dan mag bepalen hoeveel de boel waard is.

Dag waarde is leuk maar het behoord vervangings waarde te zijn welke in werkelijkheid toch hoger blijk te leggen.

En dit is ook bij Radar geweest https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/05-10-2015/schadeverzekeringen/

panter22
door panter22 May 4, 2018 om 14:15
6599 Antwoorden / Vragen

Die schade expert werkt niet gratis en zal niet tot de conclusie komen dat de nieuwwaarde vergoed moet worden.
Het verschil is €1865.tussen de uitkering en de nieuwwaarde. Info over gebruiksduur en daarmee ook de dagwaarde: https://www.uneto-vni.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting

hansje klein
door hansje klein - May 4, 2018 om 18:09
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Peswitzy ... een sprankje hoop voor het weekend?

Na enig zoeken heb ik een vergelijkbaar bericht voor u kunnen vinden. Het betreft een discussie waar hetzelfde probleem werd aangedragen. De topicstarter meldt m.b.t. de hoge schade die een Stedin-monteur had veroorzaakt:

Er is destijds een schade-expert vanuit Stedin langsgekomen die nogal schrok van de stapel apparatuur. We mochten zelf een excel opstellen met alles wat kapot is gegaan en daarbij de nieuwprijs (geschat of vanaf de bon).
Uiteindelijk is nagenoeg alles tot aan de nieuwprijs vergoed, er zijn een paar dingen die we uiteindelijk niet meer nieuw hebben gekocht waardoor een lagere vergoeding ergens anders weer werd goedgemaakt.

Kortom, de vergoeding is wat mij betreft redelijk netjes. Het ergste is het lange wachten op het geld. In mijn geval kon in zelf gelukkig alles direct vervangen omdat ik die mogelijkheden had. Ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen opgaat en dat deze mensen dus weken zonder tv/vaatwasser/over etc. zitten. Qua geld een beetje hetzelfde, uiteindelijk heeft het me misschien een €500-600 gekost, maar alles is wel nieuw. Als je heel eerlijk bent zitten er toch altijd dingen bij die al 5-10 jaar oud zijn en eigenlijk al vervangen moesten worden.  Het getoonde bericht is van 10.04.2017 van @Electromonkey

NB. In dezelfde discussie meldt een andere deelnemer, dat hij samen met een NUON-medewerker, na een schade, nieuwe apparaten mocht uitzoeken ... !

U kent toch de spreuk: Gelijke monniken, gelijke kappen?
Mogelijk kunt/moet u contact opnemen met deze TS ...
Ik wens u veel suc6 hiermee.

BRON: >HIER

Iv
door Ivo W - May 15, 2018 om 19:45
734 Antwoorden / Vragen

Het is logisch dat niet de nieuwwaarde vergoed wordt, als het om 'normale' apparatuur gaat die goed tweedehands verkrijgbaar is.

Je mag er niet op vooruit gaan als je een schadeuitkering ontvangt. Maar ook niet op achteruit. Dat betekent dat je een redelijke vervangingswaarde moet ontvangen voor je beschadigde spullen. Bij maatwerk of spullen die nauwelijks tweedehands in goede staat worden aangeboden is dat de nieuwwaarde. Maar bijvoorbeeld een wasmachine van een paar jaar oud, daarvoor is een groot tweedehands aanbod te vinden. En de vergoeding die je krijgt moet dan dus voldoende zijn om een vergelijkbaar tweedehands model (van dezelfde leeftijd) aan te schaffen.