ja
door jackyh Jun 10, 2016 om 14:02
Vakantie & reizen

Bloedgroepvermelding

Kan iemand mij vertellen waarom iemands bloedgroep niet vermeld staat op een paspoort of identiteitskaart. Mijn broer heeft een speciale bloedgroep en als wij op reis zijn moet ik deze altijd noteren voor het geval dat er iets gebeurd. (ongeval o.i.d.)

6293 9 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 10, 2016 om 14:10
16830 Antwoorden / 108 Vragen

Geen idee; ik heb altijd een medisch paspoort bij me als ik op reis ben: daar staat bloedgroep wel in vermeld.

jo
door jorisw - Jun 10, 2016 om 14:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waar ga je dan de grens leggen? Dan kan je er ook wel op gaan zetten welke speciale medicatie je nodig hebt in geval van nood. Ik denk niet dat we dat (moeten) willen.

Dus wat Tenormin zegt: neem een medisch paspoort o.i.d. mee waar specifieke dingen op staan. Of zo'n ouderwets SOS hangertje. Werkt ook prima.

ja
door jackyh Jun 10, 2016 om 14:34
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is niet hetzelfde daar medicijnen kunnen wisselen. Bovendien denk ik dat je medicijnen bij je hebt als je die in moet nemen. Natuurlijk bloed heb je ook bij je maar dat is toch iets anders.  Zou misschien ook wel goed zijn bij frauderen van het paspoort cq. indentiteitspapieren.

costnix
door costnix Jun 10, 2016 om 15:13
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@jackyh: waarom dan niet meteen het DNA profiel op het paspoort :-(

ja
door jackyh Jun 10, 2016 om 18:02
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb dat fraude al teruggenomen.

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2016 om 14:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er iets gebeurt en hij heeft bloed nodig kunnen ze altijd O negatief geven. En zijn bloedgroep is zo bepaald in een ziekenhuis.

Hij kan overwegen zo'n SOS ding aan het bandje van zijn horloge te doen.

En hij loopt toch ook in Nederland niet altijd met zijn identiteitskaart op zak?

ja
door jackyh Jun 10, 2016 om 14:30
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dacht ik wel is n.l. zelfs verplicht.

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2016 om 14:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh

De toonplicht is verplicht, niet de draagplicht. De politie en zo mag er ook niet zomaar om vragen. Er moet een gerede aanleiding zijn.  En dan kan je hem later alsnog tonen.

Als ik mijn hond uit ga laten in het bos, neem ik echt geen identiteitsbewijs mee.

costnix
door costnix Jun 10, 2016 om 15:15
2874 Antwoorden / 1 Vragen
me
door mein33 Jun 11, 2016 om 14:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

Zodra ik het eigen erf verlaat en het maakt niet uit waarvoor en waarheen, dan heb ik altijd mijn identiteisbewijs bij me.
Het is nl. veel makkelijker voor de hulpdiensten om je te identificeren, de naaste familie sneller te waarschuwen mocht je iets overkomen en zelf niet meer in staat bent om aan te geven wie je bent en waar je woont.
Maar zo heeft iedereen een eigen reden om dit document wel of niet bij zich te hebben.

vr.gr. mein33

tijger1
door tijger1 Jun 11, 2016 om 16:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Ik heb ervaren dat de politie binnen de kortste keren weet wie je bent en waar ze moeten zijn. Wellicht hebben ze de glazen bol van Mahadma in bezit. :-))

costnix
door costnix Jun 12, 2016 om 11:37
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De draagplicht volgt uit de toonplicht.

tijger1
door tijger1 Jun 12, 2016 om 11:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat volgt daar niet uit. Want bij een draagplicht zou ook zonder aanleiding om je identiteitsbewijs gevraagd kunnen worden en dat mag dus niet.

hansje klein
door hansje klein Jun 12, 2016 om 11:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De politie kan bij een kalamiteit, waarbij u bij voorbeeld een niet meer aanspreekbaar slachtoffer bent, tenminste de chip van de hond nog uitgelezen......

Boete voor het niet bij zich hebben van de ID-card is echter wèl een veelbesproken thema.

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2016 om 14:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackhy

Nuttig bij het frauderen? Hoe stelt u zich dat voor? Bloedafname bij de bank voor een geldopname? Bloedafname bij het inchecken op Schiphol?

 Er zijn allerlei mogelijkheden om de gegevens zelf bij je te dragen, als dat zo belangrijk is.

ja
door jackyh Jun 10, 2016 om 15:16
953 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, ik bedoelde bij frauderen eigenlijk, dat bij de verdenking van gebruik van een niet voor jou uitgegeven paspoort, dit uiteindelijk bewezen zou kunnen worden door de bloedgroep maar besef dat dat ver gezocht is. Dus geen beste opmerking mijnerzijds.

costnix
door costnix Jun 12, 2016 om 11:40
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe wilt u dat doen met mensen met gelijke bloedgroep?

tenormin
door tenormin - Jun 10, 2016 om 15:04
16830 Antwoorden / 108 Vragen

@jackyh, ja, medicijnen kunnen wisselen; daarom dus steeds de meest recente uitdraai die, ik dan, mee moet nemen. Snap niks van: natuurlijk bloed heb je ook bij je....Dat word bij mijn apotheek tegenwoordig een medisch paspoort genoemd, niet meer zo'n ouderwets boekje maar gewoon een A-4-tje. Uiteraard ook in het Engels. Dat is daar verplicht waar ik naar toe ga.

sw
door swat1500 - Jun 11, 2016 om 14:41
3781 Antwoorden / 0 Vragen

De overheid houdt niet bij wat de bloedgroep van iemand is. Het vermelden van de bloedgroep op een paspoort, id kaart of rijbewijs is daarom niet mogelijk.

costnix
door costnix Jun 12, 2016 om 11:41
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Van bepaalde groepen zoals militairen wel.

Ma
door Mat Matheij - Jun 11, 2016 om 16:39
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het noteren van een bloedgroep op een identiteitsbewijs zou waarschijnlijk op veel verzet stuiten.

Het meenemen van een medisch paspoort zoals aangegeven door @tenormin lijkt een goede keuze.

Zaak is dat hierop essentiële zaken worden vermeld als medicijngebruik geconstateerde ziektepatronen als diabetes de bloedgroep en alle overige terzake doende medisch noodzakelijke gegevens.

Daarnaast het Internationale verzekeringspasje.

hansje klein
door hansje klein - Jun 11, 2016 om 17:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Naast de bloedgroep is ook nog een allergiemelding, diaetes, onverdragelijkheden bij bepaalde medicijnen, een donorformulier, wie moet er gewaarschuwd worden...... enz.

Past niet ech op de ID-card, dus de hele meuk aan administratie dan maar om de nek hangen.........is een optie!

Een onderhuidse chip zou eenvoudiger worden......en is dan een betere optie.