Vi
door Vincent De Lepper Oct 29, 2023 om 11:28
Vakantie & reizen
Geen matrassen vakantiewoning Novasol

Mijn vrouw en ik zijn afgelopen september naar een vakantiewoning van Novasol in Dannemare (Denemarken) geweest. Een uitgeleefde woning met het grootste probleem dat er geen matrassen lagen op de 2 2-persoons boxspring bedden. Na een hoop op en neer bellen en mailen was het offiele antwoord van Novasol Denemarken dat zo'n bedden zonder matras heel normaal zijn in Denemarken. Ik liet het er niet bij zitten en heb maar weer contact gezocht met Novasol Nederland. Afgelopen week kwam het antwoord: wij hebben geen recht op een finaciele compensatie omdat we duidelijk op de foto bij de adverntie hebben kunnen zien dat er geen matrassen aanwezig waren in de woning. Wij vinden dit een zeer teleurstellende reactie en vragen ons af of Novasol dit zomaar kan maken?

8569 13 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Oct 29, 2023 om 12:00
7190 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan zijn dat door de opkomst van de bedwants de matrassen weggehaald zijn en dat men  zelf een luchtbed of iets dergelijks mee moet nemen.

sira
door sira - Oct 29, 2023 om 12:23
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Wat zit er onder die topper? Zit daar een lattenbodem?

me
door mein33 Oct 29, 2023 om 12:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zo te zien is dat de box van een boxspring.

sira
door sira Oct 29, 2023 om 12:50
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb zelf geen boxspring, maar wat houdt dat in, ligt dat keihard?

Na googlen, zag ik dat dat een hotel box is.

Zie ook: https://www.beddenbriljant.nl/boxspring-box.html

en dit: https://www.matrasfabriek.nl/boxspringset-hotel-box-2-persoons/

Het is dus een optie om je huurhuisje zo goedkoop mogelijk in te richten en aangezien matrassen vaak duurder zijn en bovendien niet altijd schoon blijven, heeft de verhuurder hiervoor gekozen.

tenormin
door tenormin Oct 29, 2023 om 13:45
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, had die verhuurder dan wel mogen vertellen. Ik vind het van de zotte dat er geen matrassen zijn in een vakantiehuisje. En wie gaat er nu luchtbedden meenemen? Om over de opkomst van bedwants maar te zwijgen. Je verleent een dienst (en maakt winst) of je gaat voor een baas werken.

sira
door sira Oct 29, 2023 om 14:21
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat meer verhuurders en hotels het niet zullen zeggen. Deze boxsprings zijn speciaal voor hotels en hier hoeven geen matrassen op.

Waarschijnlijk is dit bed beter te reinigen dan een matras, want je wil niet weten wat er allemaal leeft in een matras en dan is het nog niet eens met UV-licht bekeken, want dan schrik je helemaal.

Bedlinnen moet je in Denemarken veelal zelf meenemen of tegen betaling vooraf huren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 29, 2023 om 13:50
2057 Antwoorden / Vragen

Is het de bedoeling om daar dan zonder matras te gaan slapen of werd je geacht je eigen matras mee te nemen. In dat laatste geval zou ik een formele klacht indienen en deze ook doorzetten naar de geschillencommissie.

2g
door 2greyrooms - Oct 29, 2023 om 16:27
41 Antwoorden / 8 Vragen

Als ik het goed zie op de foto ligt op de boxspring een dun dekmatrasje. Een boxspring met een dun dekmatras om het laken in te stoppen is echt wel gebruikelijk in scandinavië. Mijn oude Ikea-bed bestaat uit een enkele boxspring met een zeer dun dekmatras. (het originele was ooit minder dan 1 cm. dik. Dat heb ik een aantal jaar geleden vervangen door een van ongeveer 2 cm. dik)  Als je kijkt op de site van Jysk zie je meerdere voorbeelden van zo'n bed.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 30, 2023 om 11:19
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Ga na of Novasol is aangesloten bij de geschillencommissie reizen en zo ja, dien daar dan een klacht in.  Melden aan de redactie kan ook zinvol zijn: kassa@bnnvara.nl

Ri
door Rik Hindriks - Oct 30, 2023 om 12:35
3 Antwoorden / Vragen

Bedankt voor de waarschuwing tegen novasol.

Als novasol expliciet vermeld heeft dat matrassen ontbreken hebben ze een punt. Verwijzing naar foto's is niet van toepassing. Daar zet novasol zelf een disclaimer bij, dan kun je je er niet op beroepen.

geen expliciete melding ? Rechtsbijstand inschakelen, formeel ingebrekestelling versturen. Termijn van 4 weken herstel gunnen. Verder instructie jurist opvolgen.

daarnaast helpt het om andere consumenten te waarschuwen. Plaats een feitelijk bericht op X op TikTok op Facebook op Tripadvisor enzovoorts.

plaats een negatieve review op elke review site die u kunt vinden waaronder Google Maps.

Herhaal dat nog eens in februari en maart.

houd het feitelijk en doe er een foto bij.

het levert u weinig op (afdreiging is verboden!) maar het helpt herhalen voorkomen.

komt novasol op de schreden terug dan is dat mooi
meegenomen.

Ozymandias
door Ozymandias - Oct 30, 2023 om 12:39
167 Antwoorden / Vragen

Ik zie gewoon een dekmatras op die foto. Ik heb zo vaak op dat soort bedden geslapen in hotels, niets mis mee. Tenzij je een prinses op de erwt bent natuurlijk.

ma
door marleenvanh - Oct 30, 2023 om 13:12
451 Antwoorden / 1 Vragen

's Lands wijs 's lands eer. maar Novasol heeft Nederlandse klanten en hoewel u had zich ook beter in had kunnen lezen voor u naar Denemarken afreisde dienen zij te weten wat een NL vakantieganger verwacht.  Foto's zeggen weinig want 'het mooie uitzicht op de foto' kan bij aankomst een muur op 10 meter blijken te zijn (bij wijze van spreken). Wat staat er in de beschrijving over de bedden lijkt mij hier doorslaggevend. Staat daar niets over dan heeft u m.i. echt een punt want Novasol dient te weten wat u als Nederlander verwacht en had dan op zijn minst moeten melden dat de Denen (en andere Scandinaviërs) met minder slaapcomfort genoegen nemen.

ro
door ronny530 - Oct 30, 2023 om 13:20
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Een paar woningen van Novasol in Denemarken bekeken en alle bedden zien er op de foto gelijkwaardig uit dus geen los matras maar bedden die van intern matras voorzien.
Als ik de foto zo bekijk zie ik de contouren van een matras want de zichtbare zijkant laat op drie kwart vanaf de onderzijde een zeg maar bobbel zien die de dikte van een matras heeft.
De bed hoogte is wel laag te noemen en heeft meer weg van een futon bed dan van een boxspring maar dat maakt voor het slaap comfort niet bijster veel uit.
Ik ben van mening dat uw klacht terecht ongegrond is bevonden mede omdat u de foto's van de vakantiewoning op de website heeft kunnen bekijken en kon weten dat dit het bed was die in de vakantiewoning aanwezig was.

agapon1951
door agapon1951 - Oct 30, 2023 om 21:16
171 Antwoorden / Vragen

Mijn mening is dat als Novasol het gelijk heeft, dit kenbaar had moeten maken bij de beschrijving van de woning.
In mijn mening is het een vorm dwaling, zie hiervoor het wetboek en omschrijving hieromtrent..
Bij dwaling, mits erkent aan de voorwaarden wordt voldaan, is er sprake van een wanprestatie, waarbij Novasol in gebreke is gekomen, door niet de huurder op de hoogte te stellen van de omstandigheden waaronder deze zou verblijven. Hier rust een wettelijke verplichting op. Dus ga even zoeken in de wetsartikelen betrekking ghierop en mogelijk ziet U de oplossing.

ro
door ronny530 - Oct 31, 2023 om 15:46
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Dwaling kom op zeg, alle getoonde foto's van de bedden en de accomodaties worden op de website getoont en bij de verdere info wordt ook niet vermeld dat gasten een eigen matras mee moeten gaan zeulen.
Ik zie me de reis naar Denemarken al maken met twee grote matrassen in de bagage die passen toch never nooit in een koffer want die zijn er veel te groot voor.
M.i. is er veel meer gaande en lag de verwachting van vraagsteller ietwat te hoog die had een luxe vakantiewoning verwacht want het begon met een uitgeleefde woning wat overigens relatief is en bedden die wel van een matras voorzien zijn maar niet aan de verwachting voldeden want een vakantiewoning is niet te vergelijken met een Hilton hotel.
Zo spartaans ziet het bed er ook niet uit en als inwoners van Denemarken zonder enige vorm van matras slapen waren bedden helemaal niet nodig geweest.
Vraagsteller geeft ook niet aan slecht geslapen te hebben en is mijn optiek enkel op geld uit en nu Novasol dat afwijst vooral boos omdat de vakantiewoning niet aan de verwachting voldeed.

djfox741
door djfox741 Oct 31, 2023 om 20:18
40 Antwoorden / 3 Vragen

Geloof dat jij niet helemaal lekker ben,wat een DOM antwoord.

ro
door ronny530 Nov 1, 2023 om 14:06
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Uw taalgebruik staat mij niet aan want door onbekenden wens ik met u aangesproken te worden en het woord dom in hoofdletters ervaar ik als zijnde kwetsend.
Aan mijn geestelijke gezondheid mankeert niets en uw vergelijking met Frankrijk gaat voor Denemarken sowieso niet op.

djfox741
door djfox741 - Oct 31, 2023 om 16:05
40 Antwoorden / 3 Vragen

Vind het 2x niks dat antwoord van Novasol en vind dat je er werk van moet maken als je die mogelijkheid hebt.

Ooit was ik in Frankrijk en hadden we geen borden bij het ontbijt en alleen een papieren placemats, heb daar lopen zoeken tot dat ik terug kwam met een stapel borden, leverde nog een applaus op van het hele reis gezelschap op.

Maar beste Vincent laat het er niet bij zitten en wat ik hierboven schreef, als je de mogelijkheid heb maak er werk van, dit is echt bezopen.

rj
door rjw - Oct 31, 2023 om 21:22
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb een stuk of 5 vakantiewoningen in Denemarken bekeken op de Novasol site en ze hebben allemaal bedden zoals op de foto van TS. Wat Novasol zegt dat dat normaal is in Denemarken lijkt dus te kloppen. Als je een goede boxspring hebt kan het natuurlijk ook gewoon.