Jo
door Jos van Calsteren Dec 22, 2020 om 15:41
Vakantie & reizen

Hoe kunnen we samen Belvilla aanpakken?

Zelf ben ik bestolen door Belvilla. Ik heb op 23-11-2019 via Belvilla een vakantiehuis op Kreta geboekt voor de periode 30-5- t/m 6-6-2020. Om met de kinderen en kleinkind ons 40-jarige huwelijk te vieren. Meteen de eerste termijn van 30% betaald. Op 20-4-2020 moest ik de tweede termijn betalen. Toen was al bekend dat vanwege Corona ik Kreta zeer waarschijnlijk niet kon bereiken. Ik toen de betaling van de 2e termijn opgeschort en dat per e-mail aan Belvilla meegedeeld. Nu stelt Belvilla dat ik heb geannuleerd omdat ik de 2e termijn niet heb betaald. En dat ik annuleringskosten zou moeten betalen die nog hoger zijn dan de aanbetaling, nl. 40%. Dat is een complete omdraaiing van de feiten. Maar ik krijg mijn aanbetaling dus niet terug en ook geen voucher. Op e-mails krijg je alleen maar automatische antwoorden en als je belt sta je meer dan een uur in de wacht en wordt er beloofd dat je bericht zult krijgen. Wat je nooit krijgt. Via Facebook Messenger hetzelfde verhaal. Dus heb ik een website opgezet: bestolendoorbelvilla.nl . Met de vraag mij te mailen als je je ook bestolen door Belvilla voelt. Nog geen mails ontvangen. Terwijl als ik https://www.reisgraag.nl/belvilla/ervaringen/ en https://nl.trustpilot.com/review/www.belvilla.nl lees, het er barst van ongeveer dezelfde ervaringen. Maar hoe mobiliseer ik al die mensen? Of kan Kassa (de belbus?) contact met Belvilla opnemen?

4298 8 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2020 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt dan wel simpel per mail berichten dat u de betaling van het tweede deel opschort, maar dat wil nog niet zeggen dat zij daar akkoord mee moeten gaan.

Beetje makkelijk gedacht van u.

Jo
door Jos van Calsteren Dec 23, 2020 om 11:41
Antwoorden / 1 Vragen

In het Nederlandse recht mag je de betaling opschorten als het waarschijnlijk is dat de andere partij niet zal kunnen leveren. Dit heet de onzekerheidsexceptie en is vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek, artikel 6:263. Letterlijke tekst daarvan:

  • 1De partij die verplicht is het eerst te presteren, is niettemin bevoegd de nakoming van haar verbintenis op te schorten, indien na het sluiten van de overeenkomst te harer kennis gekomen omstandigheden haar goede grond geven te vrezen dat de wederpartij haar daartegenover staande verplichtingen niet zal nakomen."

  • Dus zo makkelijk is dit niet gedacht van mij, het is gewoon mijn wettelijke recht. Ik heb dus ook geen akkoord van de tegenpartij nodig.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2020 om 11:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Weet ik allemaal, maar waarom hebt u dan anderen nodig om Belvilla aan te pakken? Ga naar de rechter.

Jo
door Jos van Calsteren Dec 23, 2020 om 12:00
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om een bedrag van €434,77. Naar de rechter gaan (griffierechten, deurwaarder dagvaarding laten uitbrengen) kost ook geld, zelfs als je het zonder advocaat doet. Mijn probleem is dat dit nu precies is waar bedrijven als Belvilla op speculeren: je gaat toch niet naar de rechter want dat kost meer dan het je oplevert. Dus we blijven gewoon keihard weigeren en onbereikbaar zijn. Dat wil ik tackelen door met meer mensen tegelijk naar de rechter te gaan.

ne
door neodutchio Dec 23, 2020 om 14:49
5166 Antwoorden / 12 Vragen

@Jos, als u wint krijgt u alle kosten weer terug. Welk risico loopt u dan nog? In uw ogen niets, in de ogen van vele anderen een hoop.

mahadma
door mahadma - Dec 22, 2020 om 16:42
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Hoe kunnen we samen Belvilla aanpakken?

Het woord "samen", verwacht u nu dat wij als beantwoorders/vrijwilligers hier iets aan kunnen doen?
Hooguit u in de goede richting wijzen. U zult het echt alleen moeten doen.

Donuts
door Donuts - Dec 22, 2020 om 16:59
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Hoezo samen? Ik heb geen problemen met Belvilla. En hoezo bestolen door Belvilla? U heeft zelf niet aan uw verplichtingen voldaan.

ne
door neodutchio - Dec 22, 2020 om 17:16
5166 Antwoorden / 12 Vragen

En wat heeft Belvilla er mee te maken dat u niet naar Kreta kan? U hebt een vakantiehuis geboekt, dat huis is er en er was geen verbod op de verhuur van vakantiehuizen. Belvilla kan en wil zich dus gewoon aan de overeenkomst houden. Dat vakantiehuis staat los van de reis. Pas als u een pakketreis geboekt zou hebben, Kreta een oranje gebied was en u een reisverzekering had of als de vliegreis niet door zou gaan, dan had u recht gehad op geld terug. Maar bij losse boekingen hebt u nergens recht op.
Om die reden zijn verzekeringen in het leven geroepen. Het risico aan anderen overdragen als je dat zelf niet wilt of kunt. Had u een reisverzekering genomen die een oranje gebied zou dekken, dan had u via daar het geld terug gekregen.

U bent dus niet bestolen door Belvilla. Wat u wel doet is laster, danwel smaad.

Toevoeging:
Ik heb uw site bekeken. Hier staan een aantal fouten in. Belvilla is geen reisorganisatie en biedt ook geen reizen aan. Daarbij kan Belvilla gewoon leveren, maar is het de klant die het gehuurde niet kan afnemen. En als je als klant niet betaald staat dat gelijk aan annuleren. En die annuleringskosten staan vooraf vermeld in de overeenkomst.
Recht op een voucher is er niet.

Jo
door Jos van Calsteren Dec 23, 2020 om 11:56
Antwoorden / 1 Vragen

Je zou eens op de site van de Autoriteit Consument en Markt moeten kijken, zie de link https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-losse-accommodaties-tijdens-de-coronacrisis. Letterlijke tekst: "Is uw accommodatie gesloten? Dan hebt u recht op uw geld terug. Hebt u zowel los vervoer als een losse accommodatie geboekt? En is slechts 1 van beide geannuleerd? Dan krijgt u alleen geld terug van de aanbieder die niet levert. Mogelijk biedt de aanbieder u een voucher aan. Het kan verstandig zijn om die te accepteren (zie vraag 4). Door de coronacrisis is er mogelijk sprake van overmacht. De reisaanbieder hoeft dan andere kosten niet te vergoeden. Bijvoorbeeld uw inentingen of visum.". Volgens mij is de door mij gehuurde accomodatie gesloten, simpelweg omdat de eigenaar van zijn Griekse regering er geen touristen in mag ontvangen. Of is een accomodatie iets anders dan een huisje? Het lijkt mij niet. Even verderop op dezelfde pagina: "Heeft de aanbieder nog niet zelf geannuleerd? Maar is er een grote kans dat uw accommodatie tijdens uw reisperiode dicht is? Bijvoorbeeld omdat alle accommodaties dicht moeten zijn van de overheid? Dan hebt u het wettelijke recht om uw betaling op te schorten. Dat betekent dat u wacht met betalen. U moet de aanbieder in een brief of e-mail uitleggen waarom u wacht met betalen." Dat laatste heb ik dus gedaan. Laster of smaad? Ik denk het niet, ze voldoen gewoon niet aan hun verplichtingen. Lees de reviews over Belvilla op o.a. Trustpilot eens, dat is pas smaad.

Bedankt voor je opmerkingen over de website bestolendoorbelvilla.nl. Ik zal de fouten corrigeren.

gerbera
door gerbera Dec 23, 2020 om 12:44
7374 Antwoorden / 14 Vragen

@jos, u arceerd nu wel een aantal regels waarvan u denkt dat die voor u gelden maar heeft u ooit een bevestiging gehad dat uw accomodatie was gesloten of de zekerheid dat deze in uw periode gesloten werdt dan heeft u recht op uw geld terug. Het was verstandig geweest dit vooraf op te nemen met de aanbiedeer i.p.v zelfstandig de betaling op te schorten.

ne
door neodutchio Dec 23, 2020 om 13:03
5166 Antwoorden / 12 Vragen

@Jos, komt u dan eerst met bewijs dat er verbod was op de verhuur van accommodaties, huisjes, villa's, flatgebouwen, strandhuisjes of wat dan ook. Het enige dat u nu zegt is dat U Kreta waarschijnlijk niet kon bereiken. Dat is heel iets anders dan een verbod op verhuur. Op het forum van Radar beweerde u ook al de betaling opgeschort te hebben terwijl u dat nooit gedaan hebt en pas bent gaan reageren na diverse herinneringen.
U roept nog steeds een hoop, maar u zegt niets. U wilt anderen laten opdraaien voor uw rechtelijke kosten terwijl u 0,0 bewijs geeft. En als u zo overtuigd bent van uw gelijk, dan is het toch niet zo'n probleem om zelf een zaak te starten? Als u gelijk heeft wint u. En met die winst zijn ook alle andere 'slachtoffers' geholpen.

justmeagain
door justmeagain - Dec 23, 2020 om 00:28
623 Antwoorden / 8 Vragen

U heeft een goede baan naar bent helaas toch niet slim genoeg om in te zien dat u fout zit.

Uw stukje online, want dit mag niet eens een site heten, ziet er zo knullig uit dat mensen die hetzelfde hebben meegemaakt zeker niet met u in contact treden, dit vanwege het pure amateuristische uiterlijk.

Lees uw voorwaarden nog eens na en kom er dan echt achter dat u zelf geannuleerd heeft door niet te betalen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 23, 2020 om 12:31
2098 Antwoorden / Vragen

Is er ooit vastgesteld dat de Griekse overheid de verhuur van het huisje in die periode verboden heeft? Ik lees namelijk wel over "waarschijnlijk niet bereikbaar" maar dat is niet hetzelfde als dat de accommodatie gesloten is.

ne
door neodutchio - Dec 30, 2020 om 13:28
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Is er al nieuws over uw aanpak?

sira
door sira Jan 1, 2021 om 10:20
2364 Antwoorden / 24 Vragen

Hahaha, wat denk je zelf. En al was er al nieuws dan gaat Jos ons die nederlaag echt niet vertellen :-))

ne
door neodutchio Jan 1, 2021 om 10:41
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Zou ik ook niet verwachten, maar nu krijgt Jos wel weer een herinnering dat hij ooit iets op internet gezet heeft wat vol met fouten staat en waar een uitspraak van een bepaald lid van het koninklijk huis goed bij past: hij was een beetje dom.
Wellicht een trigger om zijn excuses aan te bieden aan Belvilla dat hij woorden gebruikt heeft die niet kloppend waren.

sira
door sira Jan 1, 2021 om 18:58
2364 Antwoorden / 24 Vragen

Als Jos al een e-mailnotificatie krijgt dan is Jos een bofkont, want ik krijg al maanden geen notificaties meer. Zo nu en dan komt er 's eentje binnen, maar verder niks.

Jos zal geen excuses aan Belvilla aanbieden, deze mensen hebben altijd gelijk in hun ogen.

ro
door ronny530 - Jan 2, 2021 om 10:47
2796 Antwoorden / 41 Vragen

Er is toen ter tijd al veel aandacht in de media aan besteedt en het advies was 'voldoe aan de betalingsverpichting, annuleer niet en wacht af' want als er voor de reis een negatief reisadvies wordt afgegeven kan de reis niet door gaan en kan belvilla niet aan de verplichtingen voldoen. De meest voorkomende klachten ontstaan doordat men uit angst op eigen initiatief de reis annuleerd terwijl nog niet vaststaat hoe het verloop van de corona crisis zou gaan. In geval van annulering door de reiziger zelf gelden de voorwaarden zoals die bij het boeken van de reis overeengekomen zijn en mogen annuleringskosten in rekening gebracht worden. In uw geval heeft Belvilla de reis geannuleerd vanwege wanbetaling omdat u uw betalingverplichtingen niet nagekomen bent en u alsnog de in rekening gebrachte kosten dient te voldoen.

Iv
door Ivo W Jan 2, 2021 om 18:18
734 Antwoorden / Vragen

Belvilla verkoopt zover ik weet geen reizen. Belvilla verhuurt vakantieverblijven (of eigenlijk: Belvilla treedt op als tussenpersoon bij de verhuur van vakantieverblijven) .

Zover mij bekend is er in veel landen nooit een verbod geweest op de verhuur van vakantieverblijven. En kon Belvilla dus gewoon aan de verplichtingen voldoen. Dat de huurder geen gebruik kon/mocht maken van het vakantieverblijf wegens een inreisverbod of vanwege geannuleerde vluchten staat los van het vakantieverblijf.