Mi
door Michiel LK Jul 12, 2021 om 18:32
Vakantie & reizen

Per ongeluk verkeerd geboekt

Hallo,

bij het zoeken naar een vakantie voor 2021 kwamen we op de site van vakntiediediscounter.nl leuke reis naar Lanzarote uitgegezocht maar erg lastig met 3 personen. Mijn vrouw dus ook blij dat ze nog een familie kamer vond. Boeking doorlopen en aanbetaling gedaan. Na betaling kwam er te staan reis over 384 dagen. Tot grote schrik zien we wat we per ongeluk voor 2022 geboekt hebben. Direct een formulier ingestuurd met verzoek tot wijzigen, lag er binnen half uur. Dit was zondagavond. Maandag vanaf 10.00 aan de lijn gehangen, na 3,5 uur aan de beurt. Ze konden niets meer doen was de boodschap want de boeking was definitief en we moeten nu ruim 2200 euro annuleringskosten betalen en nog steeds geen vakantie voor dit jaar. Dit is toch belachelijk? Ik heb direct gereageerd en ja het was onze fout, maar ik geloof nooit dat VD als organisatie maar ergens aan vast zit als wij zondagavond boeken en direct annuleren. Hoe dit op te lossen? Gr Michiel

10568 12 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2021 om 18:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De vakantie dit jaar dan maar overslaan of flink inperken. Ik ken de voorwaarden van Vakantiediscounter niet wat betreft hun annuleringsvoorwaarden, maar die moet u zo na kunnen lezen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 15, 2021 om 09:38
16885 Antwoorden / 202 Vragen

.

aurora1
door aurora1 - Jul 12, 2021 om 18:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat staat in de voorwaarden over annuleren e.d.? Die heeft u vast tevoren gelezen.
Het positieve is misschien dat u minder risico op Corona loopt en anderen ook?
Veiligheidsrisico's:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/binaries/nederlandwereldwijd/documenten/kaarten/reisadviezen/europa/spanje/kaart-bij-reisadvies-spanje/Reisadvies_Spanje_15-05-2021.pdf

Wat te doen vraagt u?
In Nederland wat fietstochtjes maken en dus zo weinig mogelijk geld uitgeven?

Anders die reis laten staan en volgend jaar gaan? U loopt dan vermoedelijk ook geen coronarisico's.

Mi
door Michiel LK - Jul 12, 2021 om 18:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

In de voorwaarden sluiten ze de 24 uur bedenktijd die wettelijk ia vastgelegd uit. Ze spreken ook over definitieve boeking. Dit snap ik, maar het is volgens mij niet eens mogeijk om langer dan 9 maanden van te voren een vlucht te boeken, dus hoe kunnen zij dan al kosten hebben gemaakt? Als ik annuleer verkopen ze die stoelen gewoon weer op nieuw!

rj
door rjw Jul 12, 2021 om 19:01
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Wij weten niet hoe in interne afspraken zijn met hun leveranciers. Aangezien het een discounter is zullen ze bepaalde processen superefficient hebben ingericht in kosten te besparen. Wellicht worden boekingen 1 op 1 doorgeboekt bij de verschillende aanbieders. Alle VD kan dat uitleggen, maar het is niet gek dat een discounter niet zo flexibel is. Daar komen hun kostenvoordelen vandaan.

1paul
door 1paul Jul 15, 2021 om 07:48
3174 Antwoorden / 0 Vragen

de wet gaat altijd boven de voorwaarden, als er in de wet staat, 24 uur bedenktijd dan heeft u die ook....

welke voorwaarde ze ook hanteren...., echter, er staat niets in de wet hierover zover ik weet....

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2021 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wettelijke bedenktijd van 24 uur? Nog nooit van gehoord.

U hebt kunnen boeken, dus blijkbaar is het mogelijk.

Natuurlijk verkopen ze die stoelen opnieuw bij annulatie, maar u hoeft niet te annuleren.

Staat er dan helemaal nietsverder over annuleren in die voorwaarden? Dat u nu bijvoorbeeld maar 10 procent kwijt bent?

rj
door rjw Jul 14, 2021 om 20:05
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Die 24 uur is een ANVR regeling, inderdaad niet wettelijk dus. Er staat op de site van de Vakantie Discounter ook netjes uitgelegd hoe het werkt bij hun. Ze verwijzen ook netjes naar de ANVR consumentenvoorwaarden:

1.3. Als reiziger heb je het recht om binnen 24 uur na de totstandkoming van de reisovereenkomst deze zonder opgave van redenen kosteloos te annuleren, tenzij de organisator dit recht in de aanbieding en de bevestiging heeft uit- gesloten door het gebruik van de term: definitieve boeking.

TS heeft dus pech. En voordat mensen komen met dat voorwaarden wel aan de wet moeten voldoen: de ANVR voorwaarden zijn opgesteld in samenwerking met de Consumentenbond. Ik denk dat we er dan gerust van uit kunnen gaan dat het juridisch klopt.

mahadma
door mahadma - Jul 12, 2021 om 19:09
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Als U annuleert dan kost u dat geld, misschien wel veel geld. Anderzijds, in 2022 is de kans op coronaproblemen en reizen wellicht/hopelijk voorbij en kunt vrijwel zeker vliegen. Dàt vliegen en naar Lanzerote gaan kàn nu of over een paar weken best kans op problemen betekenen.

(Sideway: als wij iets bij een grote lingerie verkoper bestellen, dan gaat dat meteen in de computer en is het niet meer te annuleren, wel mag je het artikel aan de deur weigeren in geval van retour/annuleren. Een andere optie is er niet.)

Heeft u NU al geannuleerd? Ja, dan bent u inderdaad € 7.200,00 kwijt. Als u besteld+betaald dan is die boeking definitief. Al gaat u 1 seconder (in theorie) voor annuleren, dan kan dat alleen met annuleringskosten.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2021 om 22:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

€ 2.200

aurora1
door aurora1 Jul 13, 2021 om 20:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat scheelt toch wel een slok op een borrel....

marita5
door marita5 - Jul 12, 2021 om 20:11
11535 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Michiel Lk ,

Lees hier veelgestelde vragen , klik op de rode regels .

https://klantenservice.vakantiediscounter.nl/hc/nl/sections/360011727732-Annuleren-wijzigen

De Voorwaarden :

Herroepingsrecht reiziger

In de ANVR voorwaarden staan de volgende voorwaarden opgenomen:

  • Herroepingsrecht reiziger
    Reiziger ( uitsluitend de aanmelder) mag herroepen gedurende 24 uur, tenzij:

    1. De term ‘definitieve boeking’ wordt gebruikt
    2. Boeking binnen 8 weken voor vertrek
    3. Cruisereis

Bij boeking op dé VakantieDiscounter wordt er gevraagd om de volgende bevestiging:

  • Ik ga ermee akkoord dat dit een definitieve boeking is die wordt ingeboekt onder de ANVR reis- en boekingsvoorwaarden, het standaardformulier voor pakketreizen en de algemene pakketvoorwaarden van reisorganisatie .

Hierdoor is het als klant niet mogelijk om een boeking te herroepen.

https://www.vakantiediscounter.nl/service/voorwaarden/

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 13, 2021 om 09:46
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Voor je betaalde en bevestigde altijd alles nogmaals doorlezen.

U klikte snel en keek naar datum zonder jaartal.

Zelfs voor 2023 is boeken al mogelijk,  niet voordelig maar  het kan wel.

Als je nu eens vooraf de voorwaarden van een Discount  firma gaat lezen......

Vaak afwijkende voorwaarde want  annuleren koste veel handwerk en ze doen liever alles online!

Mijn buren boekte ook 14 maanden vooruit!
Die huwelijks reis waren vele kamers....

Alleen  hun dochter die  ietsje sneller kwam vormde  een probleempje!

Vooral voor dit soort gevallen is enige manier om  betaalbaar  voldoende kamers voor gehele familie te  vinden meer als jaar vooruit boeken.
Hun meerprijs na telefoontje was €0,00 en gefeliciteerd!
Dat kinderbedje zonder kosten gedaan!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 13, 2021 om 13:07
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ietwat laat: dit is helaas dus een probleem als u een reis boekt via een bookingssite en niet rechtstreeks bij een reisburesau. Hier is dus helaas m.i. sprake van o.a. goedkoop is duurkoop.

Maar: niet geschoten is altijd mis en dus: https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/meld-uw-vakantieklacht/  en u weet maar nooit of dat toch ites positiefs voor u oplevert.

Ik wijs u ook op www.klachtenkomps.nl  (gratis service van de Consumenbond).

U kunt eventueel ook nog advie en hulp vragen bij:

Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kun je je ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl  en dan ook op basis: niet geschoten altijd mis.

rj
door rjw Jul 14, 2021 om 20:07
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Kansloos. De voorwaarden zijn glashelder. Vakantie Discounter volgt gewoon de regels zoals samen met de Consumentenbond zijn opgesteld. Dus klachtenkompas lijkt me weinig zinvol.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 15, 2021 om 09:37
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Uw mening. Niet geschoten is altijd mis.

rj
door rjw Jul 15, 2021 om 09:58
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Het is geen mening, het zijn feiten. Maar goed, wellicht heb jij een Trump-achtige interpretatie van feiten. Je wekt in iedere valse verwachtingen bij TS en vervuilt het forum met niet relevante info.

Donuts
door Donuts Jul 15, 2021 om 10:00
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Tsja, en daardoor staat dat klachtenkompas vol onzinnige, nergens op slaande klachten.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 14, 2021 om 09:12
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Een tussen website als Vakantie Discounter is slechts een Computer zoek programma die hoopt dat je boekte.
Dan kregen zij  een provisie en doen niets.

Vaak is  de website van vakantie aanbieder zelf bezoeken en je hebt de normale ANVR voorwaarden zonder beperkingen van hun.
De prijs is vrijwel altijd hetzelfde.

Na Covid19  en Lock Down hebben vele  geleerd;  Boek nooit via overbodige tussen personen!

Alleen enkele zoals Ben Woldring van  gaslicht,com  hebben vaak korting contracten die voordeliger zijn via hun site.

Duurdere aanbieders die via deze zoekmachine goedkoper zijn.

Ik had geen Gas maar wel 't licht nodig....en  elders duurdere....

Maar deze vakantie aanbieders, een website met vaak zeer slechte voorwaarden en echte "discount" service.
Ook zijn bij hun de annuleringskosten  vaak veel hoger dan  rechtstreeks boeken.
Ook dat is hun verdien model.

Iv
door Ivo W - Jul 14, 2021 om 13:05
734 Antwoorden / Vragen

Wat u het beste kunt doen, is zich alvast gaan verheugen op die prachtige vakantie die u geboekt heeft voor 2022.
Annuleren is kostbaar en daarmee zonde van het geld. De aanbieder van de reis staat immers in haar recht.

Daarnaast kunt u opzoek gaan naar een leuk reisje voor 2021.

rj
door rjw Jul 14, 2021 om 20:08
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Precies. En het leuke is: volgend jaar is TS al vergeten dat hij het geld heeft uitgegeven en lijkt het net een gratis vakantie ;-)

tijger1
door tijger1 Jul 14, 2021 om 21:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

+10

ba
door bakkersjors - Jul 14, 2021 om 21:04
48 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Michiel, even daargelaten dat Vakantiediscounter m.i. niet echt klantvriendelijk handelt,hoe krijg je het voor elkaar om voor 7200,.voor slechts 3 personen naar Lanzarote te gaan?
Heb je niet per ongeluk voor de al eerder vermelde 384 dagen het hotel geboekt?
En nee dat is NIET grappig of sarcastisch bedoeld.
Misschien een door mensen veroorzaakte computerfout?
En indien jij weer contact op neemt met vakantiediscounter met de opmerking dat je via face-book de publiciteit gaat zoeken zal er vast wel "wat te regelen zijn"
Zuukses en laat horen hoe het afloopt.

tijger1
door tijger1 Jul 14, 2021 om 21:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien het topic nog eens lezen?

rj
door rjw Jul 15, 2021 om 09:59
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Dit heeft niets met klantvriendelijkheid te maken. Als je voor een discounter gaat moet je niet de service van een premium leverancier verwachten. Voor niets gaat alleen de zon op.

panter22
door panter22 - Jul 15, 2021 om 13:06
6599 Antwoorden / Vragen

Morgen is het code oranje voor Lanzarote. Zou je nu weg, dan ging de reis waarschijnlijk niet door.
https://www.nu.nl/economie/6145635/tui-en-sunweb-annuleren-vakanties-naar-oranje-gebieden-corendon-niet.html?redirect=1