ko
door koalafruit May 23, 2015 om 21:29
Voeding & gezondheid

Bedreigd in Intertoys, personeel kijkt toe

Onlangs bezocht ik met mijn zoontje van anderhalf en mijn vrouw een filiaal van Intertoys. We hadden een leuke middag in de stad met zijn drieën, hetgeen niet heel vaak voorkomt met onze drukke schema's. De Intertoys in kwestie betrof het filiaal aan de Burchtstraat, te Nijmegen. Ons zoontje is dol op Brandweerman Sam, dus we waren op zoek naar een dvd van deze kinderserie.

We liepen door naar achteren de winkel, aangezien daar, naast de games, ook de dvd's staan uitgestald. We hadden echter nog niet eens rondgekeken, of daar stond al een flink grote man, vrij luid, stevig te vloeken bij de kassa/servicedesk. (Met stevig bedoel ik beduidend meer dan een enkele vloek.) Blijkbaar deed zijn pinpas het niet. Geen van de drie (3!) medewerkers achter de desk reageerde op de vloekende man, terwijl er aan alle kanten ouders met kinderen om hem heen stonden.

Toen ik de man zelf dan maar aansprak op zijn vloeken en zei dat hij in een winkel voor kinderen was, vertelde de man mij op behoorlijk agressieve wijze dat ik maar beter uit zijn buurt kon gaan. Dit kwam, in combinatie met zijn lichaamstaal, zeer bedreigend over. Ik was bang dat mij of mijn gezin iets zou overkomen als ik niet weg zou gaan. De medewerkers stonden nog alle drie (nogmaals: 3!) achter de desk, op ongeveer een meter van het gebeuren. Zij reageerden niet, maar ze moeten wel volstrekt doof en blind zijn geweest als zij dit incident (het gevloek en de bedreiging) niet hebben opgemerkt.

Bij de kassa heb ik nog een poging gedaan het incident ter sprake te brengen, maar de jonge vrouw daar reageerde slechts met een 'o'. Hierop zijn we de winkel maar verder uitgevlucht.

Voor ons is een leuke middag totaal verpest door de bullebak in de Intertoys. Deze man had natuurlijk door het personeel gecorrigeerd moeten worden, zowel bij het vloeken als bij het bedreigen.

Voor ik dit incident deelde, wilde ik Intertoys eerst de kans geven een en ander recht te zetten, in de hoop dat ze dit goed zouden oppakken, zowel naar ons toe, als naar het personeel toe. Het is natuurlijk totaal achterlijk als je met je gezin een speelgoedwinkel moet uitvluchten omdat je bedreigd wordt, terwijl het personeel staat toe te kijken.

In een reactie liet Intertoys echter weten dat 'als het incident al gebeurd zou zijn' dat het personeel niks opgemerkt heeft. In een latere reactie werd dit veranderd in dat het meeste personeel niks gemerkt heeft. Dit alles zonder volmondige excuses aan te bieden.

Ik was echt niet uit op een korting of iets dergelijks. Ik wilde alleen dat een speelgoedwinkel (nota bene) een veilige omgeving zou zijn. Maar blijkbaar mag iemand bij Intertoys flink en luid lopen vloeken. Iemand mag daar (op z'n minst de schijn van) fysieke bedreigingen uiten tegen andere klanten, zodat die met hun gezin de winkel uit moeten vluchten. Terwijl het personeel toekijkt en niks doet. Als ze later maar tegen hun baas zeggen dat ze niks gezien of gehoord hebben, wordt hun weinig heldhaftige gedrag getolereerd. (Ik noem het zelf gewoon lafheid.)

Het feit dat dit gedrag wordt goedgepraat door de landelijke, overkoepelende organisatie, maakt dit zeker niet beter. Het feit dat de landelijke, overkoepelende organisatie ook mijn verhaal nog eens in twijfel trekt, maakt elke Intertoys potentieel een plek waar ouders en kinderen onveilig zijn, bedreigd kunnen worden en zelfs uit moeten vluchten.

Wij gaan in elk geval voortaan naar een andere winkel of bestellen online.

1856 46 Rapporteer

pi
door pieterwolters - May 23, 2015 om 22:21
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wat had het personeel dan moeten doen? Die "flink grote man" de winkel uitwerken met alle gevolgen van dien?

valerius-2
door valerius-2 - May 23, 2015 om 22:51
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U was al voorzichtig mag het personeel dat ook zijn na de bedreiging die u al kreeg.

ko
door koalafruit - May 23, 2015 om 22:53
33 Antwoorden / 3 Vragen

Dat. Het was drie tegen één. Of iemand erbij moeten halen. Of op z'n minst iets. Het kan toch niet zo zijn dat je een speelgoedwinkel uit moet vluchten met je gezin, omdat je bedreigd wordt, terwijl het personeel toekijkt? Of vind jij dat iedereen goed heeft gehandeld, inclusief het hoofdkantoor? Vind je het een normale, prettige, rechtvaardige wereld, waarin bedreigingen geuit kunnen worden, nogmaals: in een speelgoedwinkel nota bene, en niemand wat doet?

ko
door koalafruit - May 23, 2015 om 22:55
33 Antwoorden / 3 Vragen

Het personeel mag uiteraard voorzichtig zijn. Maar niks zeggen, niks doen, met drie tegen één nog niet... En later ontkennen dat je iets hebt gezien... Dat is toch niet normaal? Of is dkt iets wat ik volgens jou/ jullie maar moet accepteren?

ko
door koalafruit - May 23, 2015 om 23:01
33 Antwoorden / 3 Vragen

Nou ja, hoe dan ook: ik wilde in elk geval mijn ervaring hier delen, zodat anderen weten wat voor volk er bij intertoys niet instaat voor de veiligheid en hoe je behandeld wordt als je daar bij het hoofdkantoor over klaagt. Als die gang van zaken door sommigen als normaal wordt beschouwd, kan ik dat eigenlijk alleen maar als triest ervaren. De schoolplein-bully mag dan feitelijk dus ook de rest van iedereens leven overheersen door fysieke bedreigingen.

aurora1
door aurora1 - May 23, 2015 om 23:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U laat wel erg snel een hele middag verpesten....
De winkel uitvluchten? In looppas of bent u gewoon weggegaan? U hebt immers naderhand toch nog met het personeel erover gesproken?
Het personeel zal best wel weten en geleerd hebben hoe ze met eventueel wat lastiger klanten om moet gaan en hoe zaken niet te laten "escaleren".
Ook is het aan de winkel welk beleid ze voeren. U kunt gewoon weg gaan als iets in een winkel u niet bevalt, u hoeft er immers niet te zijn als u niet wilt.
Hoe komt u op "dat u echt niet uit was op een korting of iets dergelijks"?
Heeft u daarom gevraagd?

ko
door koalafruit - May 23, 2015 om 23:26
33 Antwoorden / 3 Vragen

Aurora1: als je reageert op iets, is het handig om ook de originele post te lezen, anders moet de originele poster alles nog een keer herhalen. Maar vooruit...

Ik ben vrij snel de winkel uit gegaan, omdat de man echt behoorlijk bedreigend was. Het had me niet verbaasd als hij fysiek geweld tegen mij had gebruikt, als we gebleven waren.

Op weg naar buiten (we waren achterin de zaak, zoals ik al schreef), kwamen we langs de kassa, waar ik melding van de situatie probeerde te maken. Een ander personeelslid dus.

Dit personeel negeerde een hoop gevloek en een behoorlijk bedreigende situatie. (Terwijl de man bij de kassa achterin de winkel stond, dus recht onder hun neus.) Naderhand ontkenden ze iets gehoord of gezien te hebben. Dat kan simpelweg niet. Dan zouden ze ter plekke voor een paar minuten doof en blind moeten zijn geworden en even later miraculeus genezen zijn.

Ik kom inderdaad niet meer in die winkel, maar ik dacht: misschien willen anderen wel weten hoe ze daar bij intertoys omgaan met situaties die escaleren. (Zonder aanhalingstekens, als er fysieke bedreigingen worden gedaan, is de situatie mijns inziens al geëscaleerd.)

Ik heb niet om een korting of gratis artikelen gevraagd. Ik wil gewoon dat een speelgoedwinkel een veilige plek is voor ouders en kinderen. Ik wilde alleen niet de indruk wekken dat ik een slaatje wil slaan uit de situatie.

ko
door koalafruit - May 23, 2015 om 23:35
33 Antwoorden / 3 Vragen

Goed, ik ga het hierbij laten.

Als er nog mensen zijn die iets aan mijn mededeling hebben gehad, mooi zo.

Als er nog mensen zijn die het voor het personeel, de bully, het hoofdkantoor van Intertoys of wie dan ook willen opnemen, ga je gang.

Ik streef in elk geval geen wereld na, waarin het in dit soort incidenten normaal is om de slachtoffers aan te vallen en een trap na proberen te geven. Lekker makkelijk.

In elk pestprogramma worden zowel de bully als de zwijgende toekijkers aangesproken. Zij kunnen dit veranderen. Niet degene die slachtoffer wordt van dergelijke agressie.

mahadma
door mahadma - May 23, 2015 om 23:44
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb een agressietraining ondergaan, en weet daarom dat NIET reageren (en rustig blijven) in de gestelde situatie het vuurtje eerder afkoelt.

Dat de persoon boos is wegens niet kunnen pinnen is (in de grond) waarschijnlijk boosheid over zichzelf. Het was (in mijn visie) ook niet slim om deze persoon te willen corrigeren. Trouwens, dezelfde persoon kunt u ook bij de supermarkt of bij de bakker of bij het schoolplein of een arts en elke andere winkel tegenkomen. Om dus specifiek de genoemde winkel te mijden wegens mogelijke herhaling is dus niet reeel.

ALS, en ik zeg ALS de medewerkers wèl hadden gereageerd, had het zéér waarschijnlijk geescaleerd en hadden er dus wèl gewonden kunnen vallen, aan de zijde van de medewerkers en mogelijk klanten (een ouderwetsche matparty) had u dát gewenst? Daarnaast zal uw kind de vloeken allang weer vergeten zijn. Rustig adem halen en doorgaan met leven. Fijne Pinksteren.

mahadma
door mahadma - May 23, 2015 om 23:47
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Met een agressietraining bedoel ik dus hoe je moet handelen bij agressie om (als voorbeeld) de zaak NIET te laten escaleren.

zoekster
door zoekster - May 23, 2015 om 23:52
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dan komt het er wel op neer dat zo'n agressief type maar gewoon zijn gang kan gaan. Ik erger me enorm aan die agressieve imbecielen, die overal maar lopen te blèren en te schreeuwen. Bij AH was laatst ook een agressieve klant, maar die werd er door 2 beveiligers meteen uitgebonjourd. Heerlijk!

ko
door koalafruit - May 23, 2015 om 23:57
33 Antwoorden / 3 Vragen

Oké, het was achterlijk van mij om een luid vloekende man in een speelgoedwinkel aan te spreken op zijn gedrag.

Dat niemand wat doet en bovendien achteraf alles ontkent is verstandig

Ik zal voortaan alle agressie braaf slikken en hé, mocht zo'n bully zich even willen uitleven en me een ros op mijn gezicht geeft, zal ik die last maar gewoon dragen.

Dit soort 'omstanderswijsheid' is precies waarom gepeste kinderen wapens gaan dragen. Gaan doordraaien. Omdat ze zich door niemand gesteund voelen.

ko
door koalafruit - May 24, 2015 om 00:00
33 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 23 mei 2015, 23:52]Dan komt het er wel op neer dat zo'n agressief type maar gewoon zijn gang kan gaan. Ik erger me enorm aan die agressieve imbecielen, die overal maar lopen te blèren en te schreeuwen. Bij AH was laatst ook een agressieve klant, maar die werd er door 2 beveiligers meteen uitgebonjourd. Heerlijk!

Ik bedoel maar: wat voor winkel je ook hebt, je kunt het toch een veilige plek maken voor je klanten...

mahadma
door mahadma - May 24, 2015 om 00:01
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Als je geen "powerpeople" in huis hebt, is (hoe vervelend dan ook) rustig blijven de beste optie, tenzij je in het ziekenhuis en of politieburo terecht komt uiteindelijk. Tegen bruut geweld heb je als "zwakkere" geen kans. En als er overal "powerpeople" zouden zijn, zullen de prijzen stijgen, want wie betaalt die bewakers? Juist, de klant. Als je zoiets ziet, ga gewoon rustig naar buiten of wacht in een rustig hoekje en kom later terug. Aan dit soort mensen doe je niets als het bully's zijn en kan je overal tegenkomen. Dus ook nooit meer je huis verlaten.

ko
door koalafruit - May 24, 2015 om 00:06
33 Antwoorden / 3 Vragen

Alleen dan accepteren we dus dat de bully's winnen. Is dat wenselijk? Of onvermijdelijk, volgens jou?

En power people is ook wel relatief: er stonden die dag minstens zes mensen in die winkel, waarvan drie recht voor zijn neus. Je kunt, mijn inziens, ook te snel opgeven.

ko
door koalafruit - May 24, 2015 om 00:09
33 Antwoorden / 3 Vragen

Bovendien stoorde ik me eigenlijk nog meer aan het later domweg ontkennen dat er iets gebeurd is, door het personeel. Dat noemde ik vooral laf. En het hoofdkantoor, wat mij feitelijk voor leugenaar uitmaakt. Dat frustreert.

mahadma
door mahadma - May 24, 2015 om 00:11
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Oké, het was achterlijk van mij om een luid vloekende man in een speelgoedwinkel aan te spreken op zijn gedrag.
Als u met een jong kind uzelf (mogelijk) in gevaar brengt was dit inderdaad niet de beste keuze.

Dat niemand wat doet en bovendien achteraf alles ontkent is verstandig
Dat niemand wat doet is in deze alleen maar de betere keuze, tenzij je Mohammed Ali heet, maar als je de eerste klap geeft, wordt u veroordeeld.

Ik zal voortaan alle agressie braaf slikken en hé, mocht zo'n bully zich even willen uitleven en me een ros op mijn gezicht geeft, zal ik die last maar gewoon dragen.
Bescherm uzelf en uw kind door rustig even "elders" in de winkel te gaan staan, uit de wind dus.

Dit soort 'omstanderswijsheid' is precies waarom gepeste kinderen wapens gaan dragen. Gaan doordraaien. Uw kind heeft hier aan zekerheid grenzend niets van meegekregen, hooguit dat "die meneer" boos was.

Omdat ze zich door niemand gesteund voelen. U kunt natuurlijk een cursus vechten gaan volgen, maar als er een kwaaie staat, tja, verlies je toch.

Het lijkt laf, maar (voorbeeld) als een vrouw met kleine kinderen door haar man wordt geterroriseerd, wordt door het hermandat geadviseerd dat moeder met de kinderen naar een blijf van mijn lijf huis vertrekt en de agressor kan er blijven wonen. Waar gebeurd.

mahadma
door mahadma - May 24, 2015 om 00:16
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Alleen dan accepteren we dus dat de bully's winnen. Is dat wenselijk? Of onvermijdelijk, volgens jou? Zie mijn eerdere antwoord.

En power people is ook wel relatief: er stonden die dag minstens zes mensen in die winkel, waarvan drie recht voor zijn neus. Hoe meer mensen er staan, dan denken ze allemaal: "Iemand anders doet wel wat". Bij ehbo training wordt je geleerd iemand gericht aan te spreken om iets te doen en dat terug te melden.

Je kunt, mijn inziens, ook te snel opgeven. Als je graag vrijwillig in het ziekenhuis terecht wil komen, tja, dan kies ik voor "low profil".

ko
door koalafruit - May 24, 2015 om 00:42
33 Antwoorden / 3 Vragen

Ik snap wat je zegt.

Aanspreken ging in een reflex, dat draai je niet terug, als het eenmaal gebeurd is.

Ik snap ook nog dat een individuele medewerker niet met een bully op de vuist gaat. Hier stonden er echter drie.

Die drie ontkenden achteraf ook nog eens iets gezien of gehoord te hebben. Dat steekt, want zo word ik zelfs achteraf niet gesteund. (Niet gesteund in het aanspreken van de bully, maar gesteund in het feit dat ik me op dat moment in een bedreigde situatie bevond, in de winkel waar zij werken.)

Ik zei niet dat mijn kind er meer van mee zou krijgen dan een boze meneer en ik zei zeker niet dat mijn kind een wapen zou gaan dragen (ik snap de ontwikkeling van kinderen, na voldoende opleiding daarin en praktijkervaring daarmee), maar dat ik tegelijkertijd ook begrijp hoe het principe van pesten werkt.

Elk zichzelf respecterend pestprogramma op scholen, spreekt ook de omstanders aan. De zwijgende meerderheid. Zonder wie dat pesten nooit zou gebeuren.

In deze situatie bleef die meerderheid stil. Achteraf ontkende de meerderheid dat er iets was gebeurd. En het hoofdkantoor (de juf of meester in deze analogie), geloofde de meerderheid.

Voor mij, als gepeste, zijn die laatste twee dingen extra zuur. Dan kan een dergelijk incident in de intertoys zich elk moment herhalen, wederom zonder dat het consequenties heeft.

Ik kies in deze situatie natuurlijk om voortaan online iets te kopen en de winkel voortaan te mijden. Ik ben niet gek.

Maar als je leerling bent en gepest wordt (en hier loopt mijn analogie dus niet meer synchroon met mijn situatie), ontkennen de bully en die zwijgende meerderheid soms ook dat er iets is gebeurd en gelooft de juf/meester de meeste stemmen. Alleen dan kun je niet zomaar weg. Of de school mijden. Dan kunnen mensen (en zeker instabiele tieners) rare sprongen maken.

Wees niet bang: ik zal niet voortaan een wapen meenemem als ik naar buiten ga. Ik probeerde duidelijk te maken dat zowel het niks doen (en daarover kunnen we best van mening verschillen), als het achteraf ontkennen dat er überhaupt iets is gebeurd (en dat zullen toch hopelijk wel meer mensen onwenselijk vinden - of is de samenleving al weer veel cynischer geworden dan ik dacht) mij frustreert.

ko
door koalafruit - May 24, 2015 om 00:55
33 Antwoorden / 3 Vragen

In elk geval moeten mensen dus niet verbaasd zijn, als ze naar die Intertoys gaan, dat er zoiets kan gebeuren. Dan zijn de tips van mahadma zeker nuttig. Spreek niemand aan op zijn/haar wangedrag. Mocht iemand toch agressief worden, trek je rustig terug. Help anderen vooral niet, anders kun je zelf klappen krijgen. En als ik daar op persoonlijke voet aan mag toevoegen: dien achteraf geen klacht in, anders kost het zo'n hoop frustratie. Voor de rest wenst Intertoys u een winkelervaring toe, zonder al te veel kleerscheuren, gevloek of agressie.

ko
door koalafruit - May 24, 2015 om 00:58
33 Antwoorden / 3 Vragen

Maar kort en goed: ik ben zeker niet boos op jou, mahadma. Fijn dat je de moeite neemt om inhoudelijk te reageren.

mahadma
door mahadma - May 24, 2015 om 01:04
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Ik kies in deze situatie natuurlijk om voortaan online iets te kopen en de winkel voortaan te mijden. Ik ben niet gek.

U kunt overal en altijd in een soortgelijke situatie terecht komen. Ergo, dan moet u alles maar per internet bestellen en laten bezorgen en uw huis niet meer verlaten.

Ik snap ook nog dat een individuele medewerker niet met een bully op de vuist gaat. Hier stonden er echter drie.

Als je met 1, 3 of 10 medewerkers achter de kassa staat, maakt geen verschil, de bully hier was boos dat er kennelijk geen saldo was voor zijn aankoop. Zijn eigen probleem. En uitte dat met 'zijn taalgebruik'. Dat had niets met u of anderen van doen. Maar werd direct getriggerd door wie dan ook die ook maar wat tegen hem zei. En reageerde. Vergeet ook niet, dat hij/zij die de eerste klap geeft, vaak voor de rechter komt. Het personeel heeft geen gevechtsopleiding gehad. Dus zal ook niet reageren om eerder genoemde redenen.

Ik begrijp uw frustratie, maar voor uw eigen rust en vrede, blijf kalm, en helaas, sommige dingen veranderen inderdaad. Daar doe je niets aan. En daarbij, als iemand vecht met het zwaard, kan hij sterven door het zwaard.

Cookies
door Cookies - May 24, 2015 om 09:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ten 1e heeft dit incident natuurlijk niks met Intertoys te maken. Dit kan in iedere winkel gebeuren, in de bus enz. enz.

Volkomen terecht dat een paar winkelmedewerkers van 17-18 jaar met een inkomen van zo'n 2 euro per uur niet reageren op agressief gedrag. Jij hebt het door je er mee te bemoeien erger gemaakt dan het waarschijnlijk was: een hoop gemopper omdat zijn pinpas niet werkte.

Ben wel benieuwd of je vindt dat jouw kind over een jaar of 15 voor zijn zaterdag baantje voor een paar luizige euro's zijn leven in de waagschaal moet stellen.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2015 om 09:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U maakt er veel meer van dan wat het was. Een asociaal figuur die staat te vloeken. En wat zouden drie medewerkers van de winkel daar aan moeten doen? Helemaal niets. In die winkels werken op zaterdag meestal kinderen. Er voor hen is het beter dat zij zich asn de regel houden: Niet op reageren Lena.

Wat u, mijn inziens, het meeste steekt, is dat Intertoys niet met u meevoelt. Jammer, maar helaas.

In grote supermarkten loopt vaak bewaking rond, maar, gelukkig, is dat nog niet in alle winkels nodig. En blijkbaar komt u niet vaak in een winkel.

mahadma
door mahadma - May 24, 2015 om 09:59
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Er zijn landen waar in winkels met beveiligers met vuurwapens " beveiligd " wordt. Moeten dan in nl ook die kant op? Zou dat dan een veilig gevoel opleveren? Door de reactie van de ts is de woede van de bully alleen maar aangewakkerd. Blussen met benzine effect. Als er niet gereageerd wordt, koelt de bully vanzelf af. De ts kan waarschijnlijk niet tegen vloeken en dacht het zo op te lossen. Je kan toch niet verwachten dat de 3 bali medewerkers de bully hadden besprongen. Met alle gevolgen van dien ..............

ko
door koalafruit - May 24, 2015 om 10:05
33 Antwoorden / 3 Vragen

Niet elk bedrijf zal op zo'n klacht reageren, door het simpelweg te ontkennen. (Dat is toch echt wat anders dan 'niet meevoelen'.) Daar wordt niks beter van. Dan dek je jezelf alleen maar in. En dat is toch echt Intertoys, dat op deze specifieke manier reageert.

Het bedrijf zou, naar aanleiding van een dergelijk incident, ook kunnen nadenken over een protocol voor deze situaties. Juist omdat het personeel jong js. Juist omdat er blijkbaar meer huftergedrag wordt vertoond tegenwoordig. Bel meteen de filiaalchef. Bel meteen de politie. Dingen waarvoor niemand 'zijn leven in de waagschaal' hoeft te leggen.

Insinuatie over de frequentie waarmee ik een winkel bezoek, is nogal raar.

Insinuatie over mijn kind, ben ik niet van gediend. Dat is onfris.

ko
door koalafruit - May 24, 2015 om 10:13
33 Antwoorden / 3 Vragen

Ts (ik dus) zegt toch niet alleen maar dat drie tieners met één bully op de vuist hadden moeten gaan? Dat is wel een behoorlijke versimpeling van bovenstaande.

Maar er achteraf lering uit trekken, door te bedenken wat je volgende keer kunt doen, is een wereld van verschil met alles domweg te ontkennen.

Ik kan best tegen vloeken, maar excessief vloeken, in een volle speelgoedwinkel, vind ik nogal ongepast. Dan kunnen nog tien of honderd of duizend mensen schrijven dat ik er niks van had moeten zeggen, maar dat is alleen herhaling. Daar kun je ook over twisten.

De reactie (en ik neem aan bedrijfsbeleid) van Intertoys daarna kun je, mijn inziens, niet over twisten.

Cookies
door Cookies - May 24, 2015 om 10:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Insinuatie over mijn kind, ben ik niet van gediend. Dat is onfris.......

Ik zie in dit topic geen insinuaties over jouw kind.

Vloeken is nergens gepast. Wat mij betreft maakt het dus niet uit dat dit in een speelgoedwinkel gebeurde. Vloekende mensen kom je overal tegen. En verkopers/kassamedewerkers/buschauffeurs/leraren enz. enz. komen de hele dag door met onbeschoft gedrag/taalgebruik in aanraking.

Gelukkig leren de meeste van hen die langs hun al dan niet brede schouders af te laten glijden.

ko
door koalafruit - May 24, 2015 om 10:23
33 Antwoorden / 3 Vragen

Maar goed, over 'the greater sceme of things': een wereld waar geweld automatisch met geweld beantwoord wordt, is zeker niet mijn ideaalbeeld.

Bully's die zich bewapenen, omdat dat hun (zelf opgelegde) taak makkelijker maakt. Slachtoffers van die bully's die zich bewapenen, om zich tegen hun belagers te beschermen. Bewapende bewakers, agenten die sneller schieten omdat iedereen dat doet. Je komt in een wapenwedloop waar je niet uit komt.

Daarom hebben we in Nederland de geweldsmonopolie ondergebracht bij een aantal instanties. (Politie, leger, boa's.) Moet je jezelf die bendeoorlogen in Amsterdam eens voorstellen, als burgers mee gaan schieten. Of dat mensen zelf een motorclub uit hun stad jagen. Dat zouden bloederige veldslagen kunnen worden.

ko
door koalafruit - May 24, 2015 om 10:26
33 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 24 mei 2015, 09:21]Ben wel benieuwd of je vindt dat jouw kind over een jaar of 15 voor zijn zaterdag baantje voor een paar luizige euro's zijn leven in de waagschaal moet stellen.

Dit is een insinuatie over mijn kind. En dat is onfris.

Verder ga je alleen in op een klein deel van het verhaal, wat uitgebreid aan bod is geweest. De rest van het verhaal laat je gemakshalve liggen, om een soort gelijkje te kunnen halen, over mijn rug. Goedkoop en erg makkelijk.

mahadma
door mahadma - May 24, 2015 om 10:27
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Als de politie gebeld zou worden, en zouden komen, wat op zich al de vraag is, de situatie zou verbeteren . De bully zou alleen maar nog kwader worden.

ko
door koalafruit - May 24, 2015 om 10:32
33 Antwoorden / 3 Vragen

Of de filiaalchef. Of dat ze er lering uit trekken en bewust kiezen om dergelijk gedrag naast zich neer te leggen.

Het gaat er ook om (en daar heb ik je nog niet over gehoord, mahadma), dat het hele incident ontkend wordt. Dan trek je nergens lering uit en moedig je zelfs aan dat personeel vaker 'niks heeft gehoord of gezien'. Dan maak je geen bewuste keuzes. Dan stel je geen protocol op. Dan ga je nket om met die agressie. Dan probeer je het zo snel mogelijk onder het kleed te vegen.

sjjoppy
door sjjoppy - May 24, 2015 om 10:36
7195 Antwoorden / 3 Vragen

U hebt de afloop niet meegemaakt, het zou kunnen dat de bully tot bezinning kwam en beschaamd de aftocht heeft geblazen, dan heeft het winkelpersoneel hiervan geleerd dat het toch goed heeft gehandeld door een afwachtende houding aan te nemen. Maar ontkennen dat er een incident heeft plaats gevonden is naar u toe pijnlijk. Hopelijk laat u er uw pinksterdagen er niet door bederven.

ko
door koalafruit - May 24, 2015 om 10:43
33 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=sjoppie schreef op zondag 24 mei 2015, 10:36]U hebt de afloop niet meegemaakt, het zou kunnen dat de bully tot bezinning kwam en beschaamd de aftocht heeft geblazen, dan heeft het winkelpersoneel hiervan geleerd dat het toch goed heeft gehandeld door een afwachtende houding aan te nemen. Maar ontkennen dat er een incident heeft plaats gevonden is naar u toe pijnlijk. Hopelijk laat u er uw pinksterdagen er niet door bederven.

Zou kunnen dat het zo is afgelopen, al lijkt me dat weinig waarschijnlijk. In elk geval een optimistische gedachte.

Ik ga zo lekker de zon in, met mijn gezin. Jij ook fijne pinksterdagen!

Cookies
door Cookies - May 24, 2015 om 11:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=koalafruit schreef op zondag 24 mei 2015, 10:26][quote=carola.83 schreef op zondag 24 mei 2015, 09:21]Ben wel benieuwd of je vindt dat jouw kind over een jaar of 15 voor zijn zaterdag baantje voor een paar luizige euro's zijn leven in de waagschaal moet stellen.

Dit is een insinuatie over mijn kind. En dat is onfris.

Nee, dat is een (gewetens)vraag aan JOU. En op bepaalde zaken ga ik inderdaad niet in, omdat daarover al n.m.m. het nodige gezegd is. Bovendien bepaal ik zelf hoe en wanneer ik reageer.

Juist door jou bemoeizucht, had het verschrikkelijk kunnen escaleren. Voortaan maar eerst even nadenken of het op die plek en in die omstandigheden wel zo verstandig is.

Alsof je een opgefokt iemand tot bedaren brengt, door hem op zijn (foute) gedrag te wijzen.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2015 om 12:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die vloekende klant lijfelijk iemand iets aandeed, was het prijzenswaardig geweest als u zich ermee bemoeid had. Nu voelt u zich alleen maar gekleineerd dat u de winkel moest "ontvluchten".

ko
door koalafruit - May 24, 2015 om 13:04
33 Antwoorden / 3 Vragen

Mensen, ga toch lekker naar buiten. De zon schijnt, het is warm. Veel beter dan mij nog verder proberen te kleineren hier.

ko
door koalafruit - May 24, 2015 om 13:07
33 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 24 mei 2015, 11:16][quote=koalafruit schreef op zondag 24 mei 2015, 10:26][quote=carola.83 schreef op zondag 24 mei 2015, 09:21]Ben wel benieuwd of je vindt dat jouw kind over een jaar of 15 voor zijn zaterdag baantje voor een paar luizige euro's zijn leven in de waagschaal moet stellen.

Dit is een insinuatie over mijn kind. En dat is onfris.

Nee, dat is een (gewetens)vraag aan JOU. En op bepaalde zaken ga ik inderdaad niet in, omdat daarover al n.m.m. het nodige gezegd is. Bovendien bepaal ik zelf hoe en wanneer ik reageer.

Juist door jou bemoeizucht, had het verschrikkelijk kunnen escaleren. Voortaan maar eerst even nadenken of het op die plek en in die omstandigheden wel zo verstandig is.

Alsof je een opgefokt iemand tot bedaren brengt, door hem op zijn (foute) gedrag te wijzen.

Ik had al begrepen dat jij alles weet en ik niks. Maar dit domme, kleine mannetje checkt nu uit. Je zal dus een ander slachtoffer moeten zoeken. Dus: terug op je paard, moraalridder, en trek weer ten strijde! Weg met de rechtvaardigheid! Vooruit met jouw mening. Geef je ros de sporen!

hansje klein
door hansje klein - May 24, 2015 om 13:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Fijn, dat er niemand fysiek en verbaal heeft ingegrepen, zodat uw kind (en andere kinderen) niet getuigen hoeften worden van fysiek geweld, door personeel of veiligheidsdienst. Fijn dus.....voor de kleintje!

Dat tegen de veroorzaker niets gedaan kon worden zonder escaleren......moet u accepteren, ook wanneer uzelf hierdoor gefrustreerd raakt, maar uw kind heeft het nu hopelijk niet meegekregen.

Kind eerst, dan uw frustratie. Conducteurs of verpleegkundig personeel die aan vechtsport gaan doen, verhinderen de escalaties ook niet. Wanneer u dit soort situaties wilt voorkomen/ontlopen, moet u helaas thuis blijven.

Mijn moeder heeft, toen ik nog kleuter was, een voordringer in een winkel erop aangesproken en werd meteen geslagen. De voordringer werd nu als eerste geholpen om hem de winkel uit te krijgen....totaal onrechtvaardig!

Ik herinner me dit voorval tot op de dag van vandaag..........60 jaar later!!

mahadma
door mahadma - May 24, 2015 om 13:12
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Het is geen kleineren, nu vind ik (persoonlijk) uw toonzetting overtrokken. U poneert een stelling, dan krijg je reacties. Positief en negatief.

Zonet gelezen: "Als ik mijn hand brand aan het fornuis, kan ik zeggen: gevaarlijk, dat fornuis, ik moet erbij uit de buurt blijven. Maar, ik kan ook redeneren, laat ik leren hoe ik de volgende keer het fornuis beter kan gebruiken zonder mij eraan te branden". Fornuis kan ook "ervaring" betekenen. Fijne dagen.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2015 om 13:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u in de winkel tegen de vloeker net zo verbaal opgetreden bent als hier in uw reacties, zou ik het haast logisch vinden dat u bedreigd werd en dat verder niemand tussenbeide kwam.

ko
door koalafruit - May 25, 2015 om 09:27
33 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 24 mei 2015, 13:12]Het is geen kleineren, nu vind ik (persoonlijk) uw toonzetting overtrokken. U poneert een stelling, dan krijg je reacties. Positief en negatief.

Zonet gelezen: "Als ik mijn hand brand aan het fornuis, kan ik zeggen: gevaarlijk, dat fornuis, ik moet erbij uit de buurt blijven. Maar, ik kan ook redeneren, laat ik leren hoe ik de volgende keer het fornuis beter kan gebruiken zonder mij eraan te branden". Fornuis kan ook "ervaring" betekenen. Fijne dagen.

Als ik de discussie terug lees, wijzen de meeste mensen mij op mijn fouten. Wat ik niet had moeten doen, wat wel. Weinig empathie, veel moraal. Als ik iets terug zeg, werd dat weggewuifd of reageert diegene niet meer.

Niemand gaat daarbij in op het feit dat Intertoys het hele incident ontkent. (Dat staat ook niet in de titel, zou dat ermee te maken hebben?) Ik geloof dat één iemand dat benoemt, maar verder niet op ingaat.

Als je mij bent (of godbetere, je in mij verplaatst) en je leest de discussie terug, is het oren-was-gehalte erg hoog en het inlevingsvermogen erg laag. Daarbij opgeteld dat mensen nagenoeg alleen mijn 'foute' gedrag en af en toe mijn hele 'foute' existentie benoemen, maakt dat het op mij overkomt als kleineren.

ko
door koalafruit - May 25, 2015 om 09:34
33 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 24 mei 2015, 13:17]Als u in de winkel tegen de vloeker net zo verbaal opgetreden bent als hier in uw reacties, zou ik het haast logisch vinden dat u bedreigd werd en dat verder niemand tussenbeide kwam.

Hier begeeft u zichzelf op erg dun ijs. Het slachtoffer verantwoordelijk maken voor het handelen van de dader is gevaarlijk.

Uw redeneertrant wordt ook gevolgd door daders van verkrachting. ('Met dat korte rokje, vroeg ze er ook om.') Door daders van huiselijk geweld. ('Hij/zij haalde het bloed onder mijn nagels vandaan, dus mjn geweld was goed.') Helemaal tot en met de nazi's destijds toe. ('Die joden hebben net er zelf naar gemaakt.')

Dergelijke onzin ga ik dan ook verder niet op in, behalve het benoemen. En ik heb de redactie gewaarschuwd aangaande uw reactie.

ko
door koalafruit - May 25, 2015 om 09:46
33 Antwoorden / 3 Vragen

In het algemeen moet mij even van het hart dat ik het inlevingsvermogen op het kassaforum ver beneden peil vind. De meeste mensen lijken mij even de oren te willen wassen. Ik mag dan eigenlijk niks terugzeggen, want dan wordt de toon al snel persoonlijk en een beetje gemeen.

Verder lijkt het of de meeste reageerders voornamelijk ingaan op de titel van de discussie. Als de openingspost teveel lettertjes bevat, lees je het toch niet? Maar het lijkt mij logisch dat je dan ook niet reageert.

Verder: ik stel mij hier op het forum kwetsbaar op, door mij als slachtoffer van pestgedrag neer te zetten. Mij iets verwijten, mij vertellen wat ik anders had moeten doen, mij natrappen of mij zelfs verantwoordelijk maken voor het gedrag van de dader (shame on you, tijger1) is allemaal erg makkelijk. Lekker goedkoop. Heel stoer!

Al met al valt mijn ervaring met het kassaforum behoorlijk tegen. Kort samengevat: weinig empathie, veel moraal. Soms zelfs echt gemeen. Inhoudelijk eigenlijk alleen over dat deel van het verhaal, wat ook in de titel wordt benoemd. Veel mensen herhalen elkaar. Daarbij is het niveau van reacties, op een paar na, erg laag.

In één woord: frustrerend!

tijger1
door tijger1 - May 25, 2015 om 10:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Weet u, u maakt van een mug een olifant.

U bent in een winkel, daar staat een asociaal te schelden. Niet tegen u en niet tegen het personeel. Het gevloek stoort u omdat er kinderen bijstaan, terecht, maar u gaat zich ermee bemoeien.

De vloeker keert zich tegen u, omdat u zich ermee bemoeit.

U raakt zwaar gefrustreerd, dat de kassamedewerkers, wijselijk, niets doen en de vloeker negeren.

Uw commentaar tegen de vloeker levert niets op, alleen dat u zich genoodzaakt voelt die winkel te verlaten.

Hele vervelende ervaring.

Zoals eerder gezegd, als die vloeker iemand lijfelijk aangevallen had en u was tussenbeide gekomen, petje af. Zou ook nog slecht kunnen aflopen, maar alla.

Nu er verder niets mee gebeurd en Intertoys het zelfs ontkent, raakt u nog verder gefrustreerd. Wat wilt u dan? Een dankbetuiging?

Laat het verder rusten.

aurora1
door aurora1 - May 25, 2015 om 23:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad: mug - olifant.
Wat een wonderlijke "vergelijkingen" maakt u o.a.in uw post van 09.34 uur. Hoe verzint u het.