me
door mein33 Jul 25, 2016 om 13:38
Voeding & gezondheid

Diepvriesmaaltijden opwarmen

Heeft iemand ervaring met het opwarmen van twee diepvriesmaaltijden tegelijk in de magnetron.
We hebben een speciale etagére cadeau gekregen maar heb geen gebruiksaanwijzing hoe de magnetron hiervoor in te stellen.

Vr.gr.  mein33

75186 29 Rapporteer

da
door datzoekikop - Jul 25, 2016 om 13:49
251 Antwoorden / Vragen

Je moet bij magnetron verwramen/koeken denken aan het volgende: (dit is een voorbeeld, de echte tijden moet jezelf uitvogelen) één kopje water voor een 4 uur soepje kost 60-90 sec, twee kopjes, dus dubbele hoeveelheid kost dus 120-180 seconden. Het gaat in een magnetron om de hoeveelheid van het te verwarmen voedsel. Soms is het verstandig om halverwege even te roeren (als van toepassing). Als je weet wat je doet, kan je heel goed koken/verwarmen in de microwave.

me
door mein33 Jul 25, 2016 om 14:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@datzoekikop,

Dank voor uw reactie.
Eén maaltijd verwarmen gaat prima.
Als wij (incidenteel) twee maaltijden opwarmen dan doen we twee maaltijden na elkaar en gaat de eerste even in de oven om die goed warm te houden.
Als ik u goed begrijp zou één maaltijd bijv. 10 min. moeten en twee maaltijden tegelijk dan tussen de 15 en 20 min.

da
door datzoekikop Jul 25, 2016 om 15:00
251 Antwoorden / Vragen

Goed begrepen. Probeer eens, één kopje water op 1 minuut. Meet/voel de temperatuur. Zet nu twee kopjes met evenveel inhoud in de magnetron, ook 1 minuut. Voel/meet weer, het zal duidelijk lager van temperatuur zijn.

me
door mein33 Jul 25, 2016 om 15:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik ga het uitproberen.
Vriendelijk dank.

rf
door rfrijhoff Aug 28, 2016 om 14:58
41 Antwoorden / Vragen

Je moet de tijd voor het verwarmen niet zomaar verdubbelen als de hoeveelheid te bereiden voedsel verdubbelt. Dit hangt sterk samen met de samenstelling van de maaltijden. Bij kleine hoeveelheden kan een verdubbeling nog wel, echter bij maaltijden (deze zijn meestal 400-500 gram per stuk) zou ik een verdubbeling ten zeerste afraden. Beter is om de tijd te vermenigvuldigen met een factor 1,5. Dit omdat de warmte die van de maaltijden afkomt een versterkende factor hebben op elkaar. Mocht dit niet voldoende zijn, kan je altijd nog iets langer doen. Beter dan dat je de maaltijd verbrand. Dit geldt helemaal voor maaltijden waar geen of weinig vocht in zit. Daarom kan je ook nooit een afbakbroodje afbakken met de magnetronstand.

gerbera
door gerbera - Jul 25, 2016 om 16:31
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Heel vaak staat op de verpakking de bereidingswijze (instelling), en het maakt dan niet uit of u er 1 of 2 inzet. Dus het verdubbelen van de tijd is niet juist. Tenzij u verbrande maaltijden wilt hebben. Als voorbeeld geef ik 2 pizza's gelijk in een voorverwarmde oven, baktijd 13 tot 16 min. Zou u de tijd verdubbelen naar 26 tot 32 min. komen ze er zwart uit en kunt u ze als Lp gebruiken. Hetzelfde geld dus ook voor de magnetronstand.

da
door datzoekikop Jul 25, 2016 om 18:47
251 Antwoorden / Vragen

@Gerbera, er is een GROOT verschil tussen een oven en een magnetron. In de gehele oven is de temperaturr gelijk, maar bij magnetron koken, is de hoeveelheid energie en voedsel aan elkaar verbonden, in een oven niet. Hetzelfde geld dus ook voor de magnetronstand. wat je schrijft, klopt dus NIET.

rf
door rfrijhoff Aug 28, 2016 om 14:48
41 Antwoorden / Vragen

@Gerbera: Datzoekikop heeft gelijk. Een oven is iets anders dan een magnetron. Sterker nog zelfs ovens zijn niet hetzelfde of beweert u dat u voor een electrische / hetelucht oven dezelfde tijden hanteert als bij een gasoven? Lijkt me niet echt handig.

sira
door sira - Jul 25, 2016 om 16:48
2341 Antwoorden / 24 Vragen

Ik sluit mij aan bij het antwoord van datzoekikop. Mijn ervaring met de magnetron is ook dat wanneer je 2 kopjes (of wat dan ook) wilt opwarmen de dubbele tijd moet instellen. Eén beker warme chocolademelk (met slagroom als hij klaar is) duurt bij mijn magnetron 1.20 min en 2 bekers 2.40 min.
Bij een oven is dat uiteraard niet nodig, maar TS had het over de magnetron.

marita5
door marita5 - Jul 25, 2016 om 16:50
11514 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mein33 ,

Als u een sneltoets op de magnetron heeft  voor snel opwarmen, kunt u deze gebruiken hooguit 1 / 2 min .maar dan wel apart en tussentijds roeren ( wel ontdooien  ).

hansje klein
door hansje klein - Jul 25, 2016 om 16:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Als ik mij niet vergis vroeg u ooit informatie over kant-en-klaar-maaltijden i.v.m. het zoutgehalte.

1 - Ik gebruik inmiddels ook gekoelde maaltijden en zet twee bakken op elkaar 90 graden gedraaid (kruis) en prik in allebeide met een vork gaatjes. De doorlooptijd voor twee maaltijden verdubbel ik met de aangegeven tijd voor één maaltijd.

2 - Gebruikt u voornamelijk diepvries maaltijden kunt u m.i. de procedure 'ontdooien' vooraf gebruiken, zoals op het apparaat resp. op de verpakking van de maaltijd staat of, zoals ik het doe, de maaltijden tijdig buiten de vriezer zetten en eerst 'energievrij'  laten ontdooien.

Eet smakelijk!

tenormin
door tenormin - Jul 25, 2016 om 17:28
16830 Antwoorden / 108 Vragen

Het antwoord van @gerbera klopt echt niet. Want @mein33 heeft het over een magnetron. @datzoekikop geeft het "goede" antwoord. Is ook heel simpel, bij meerdere dingen in de magnetron: altijd de tijd verdubbelen. Mijn simpel voorbeeld zijn grote aardappelen. 1 Moet 6, met 2 gaat het op 11 minuten. Net niet dubbel, maar dat komt omdat de piepers nog een tijd in folie moeten liggen voor ze op de bbc gaan. En dat is met eetwaren net zo: dubbele tijd. Succes met je etagére, Mein33.

marita5
door marita5 Jul 25, 2016 om 18:42
11514 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , ik heb een sneltoets ( snel opwarmen ) op de magnetron , ik hoef de tijd niet te verdubbelen , ik moet wel opletten dat ik mijn snuffel niet verbrand ;-)) is behoorlijk warm .

tenormin
door tenormin Jul 25, 2016 om 19:05
16830 Antwoorden / 108 Vragen

Okay, marita, de sneltoets heb ik niet. En zeker je snoet niet verbranden hoor, doet au...! ;-))

gerbera
door gerbera Jul 25, 2016 om 22:51
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Heb ook een sneltoets ontdooien en opwarmen en 2 maaltijden gelijktijdig komt haast overeen met de tijd die op één verpakking staat en hoef dus ook niet te verdubbelen. Moet wel halverwege de zaak doorroeren maar dat staat ook op de verpakking vermeld.

da
door datzoekikop - Jul 25, 2016 om 18:51
251 Antwoorden / Vragen

Er bestaan ook combi magnetrons, die kan je dus als solo magnetron of solo oven gebruiken, maar ook als combi, dus tegelijk, maar dat is weer een hele andere materie.

Ma
door MacWally - Jul 25, 2016 om 19:02
151 Antwoorden / Vragen

Diepvriesmaaltijden gaan er bij ons 8 minuten op maximale vermogen (1000 watt) per twee in de magnetron.

jo
door jorisw - Jul 25, 2016 om 19:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dit zal echt via trial&error moeten. Zolang je dingen op dezelfde hoogte (dus op dezelfde afstand van de antenne zet kan je meestal volstaan met een dubbele tijd als je 2 dingen er in zet. Ga je echter dingen op verschillende hoogte zetten dan hangt het helemaal af van de constructie van de magnetron.

me
door mein33 - Jul 27, 2016 om 11:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Allen hartelijk dank voor de gegeven adviezen.
Ik ga proberen er mijn voordeel mee te doen en het, op m'n gemakje, maar eens uitproberen.

Vr.gr.  mein33

marita5
door marita5 Jul 27, 2016 om 12:17
11514 Antwoorden / 15 Vragen

@Mein33 , succes en smakelijk eten vr.gr.

Njonken Lytsen
door Njonken Lytsen - Jul 29, 2016 om 16:03
14 Antwoorden / Vragen

Het hangt er ook vanaf waar de magnetrongolven binnenkomen. Bij sommige komen ze van boven, bij andere magnetrons van de zijkant. Gebruik je een etagere, dan is het wel goed om halverwege het opwarmen de gerechten van plek te wisselen.

me
door mein33 Jul 29, 2016 om 16:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@njonken lytsen,

Dank voor uw tip.
Ik ga het t.z.t. zeker uitproberen.

Vr.gr. mein33

hansje klein
door hansje klein - Jul 29, 2016 om 16:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Mein33. Heeft u zich inmiddels op een diepvriesbrengdienst gefixeerd of koopt u via de supermarkt? En....is het inderdaad zoutarm resp. zoutlloos mèt smaak? Ik blijf steeds maar wisselen, omdat er overal steeds weer aan de recepturen en het assortiment wordt gesleuteld en de smaken er juist niet beter op worden. Het lijkt wel alsof de diensten steeds weer van  procucent wisselen.

me
door mein33 Jul 29, 2016 om 16:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@hansje klein,

Ik heb over diepvriesmaaltijden een vraag gesteld op 2 april jl.
We hebben onze eerste maaltijden besteld bij "Apetito" en dat was, heel erg netjes gezegd, geen succes.
Op mijn vraag van 2 april jl. heeft ook @ pierre60 gereageerd en de maaltijden van Lekker-Thuis.nl aanbevolen.
Inmiddels hebben wij daar nu twee keer een bestelling gedaan en ik mag zeggen tot tevredenheid.
Ook de service is prima, makkelijk te bestellen, levering op afsproken tijd, zonder verdere verplichtingen en afrekenen met de (vaste) bezorger.

Vr.gr.  mein33

hansje klein
door hansje klein Jul 29, 2016 om 17:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wij zijn eerder al van Apetito naar Eismann overgestapt en hebben nu als (tussen-)oplossing vaker gekoelde kant-en-klaar-maaltijden of de roerbakzakken van Iglo. Best goed. Maar ik ga nog eens kijken op lekkerthuis. Bedankt.

La
door Laelia1955 Sep 16, 2016 om 12:57
21 Antwoorden / Vragen

Al ben ik eerlijk gezegd geen expert in het uitproberen van diepvriesmaaltijden uit een winkel of van een site,
vries ik regelmatig extra eten in als ik uitgebreid gekookt heb. Die maaltijden zijn na ontdooien nog altijd het
en je weet tenminste wat en hoeveel er van allerhande kruiden, zout etc. er in zit.
Ook geen conserveringsmiddelen nodig en/of smaakmakers/versterkers dus zo 'eerlijk' als je het zelf gemaakt hebt!

hansje klein
door hansje klein Sep 16, 2016 om 13:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer ik vandaag zo in mijn diepvrieskast kijk, is deze oplossing inmiddels ook de mijne geworden. Verse producten op eigen favoriete smaak toebereiden en meerdere porties voor een later moment invriezen.

hans515
door hans515 - Aug 22, 2016 om 14:39
250 Antwoorden / 117 Vragen

Het is altijd beter om diepvriesmaaltijden NIET op het hoogste vermogen te verwarmen. Doe het wat rustiger, want anders gaat de buitenkant som al bijna koken en is het middenin nog bevroren..............Ik gebruik dan vaak de 350 of de 500 watt stand.

TP
door TPeeters - Aug 31, 2016 om 09:52
31 Antwoorden / Vragen

Niet meteen een antwoord op je vraag maar gezien de algemene tips die hier gegeven werden leek het me ook nog leuk om te vermelden dat het kan helpen als je een metalen lepel plaatst in het hart van je maaltijd. Deze zal de warmte aantrekken zodat het voedsel ook in het midden warm zal zijn. Zo hoef je niet alles om te roeren zodat het een smeerboel wordt.

pk49
door pk49 Sep 14, 2016 om 15:12
243 Antwoorden / 2 Vragen

metaal in een magnetron ? Is at wel zo'n goed advies ? De meeste magnetrons gaan protesteren door middel van vonkenregens. Ik zou het niet doen.

me
door mein33 Sep 14, 2016 om 18:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@pk49,

De zelfde vraag had ik op 31 aug jl. ook al gesteld aan @tpeeters.
Lees de eerstvolgende reactie.

Vr.gr.  mein33

me
door mein33 - Aug 31, 2016 om 16:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tpeeters,

Dank voor uw reactie, maar deze roept bij mij wel twee onduidelijkheden op, nl.
A/ Wat moet ik met het gegeven dat er geen metalen voorwerpen in een magnetron mogen, of heb ik dat misschien verkeerd begrepen.
B/ hoe zou ik, als een metalen voorwerp al zou mogen, deze lepel in het hart van de diepgevroren maaltijd kunnen krijgen.

Vr.gr.  mein33

sj
door sjeffanaat - Sep 16, 2016 om 12:39
14 Antwoorden / 3 Vragen

op  zijn warmst en 2 á 3 minuten langer als op de verpakking staat

La
door Laelia1955 - Sep 16, 2016 om 12:52
21 Antwoorden / Vragen

Ik mag hopen dat Sira seconden bedoelt want 120 minuten voor het opwarmen van een drankje in de magnetron lijkt me echt niet gezond.
Er blijft dan vast helemaal niets meer van over!!!

Ho
door Hobjes - Sep 20, 2016 om 21:20
1 Antwoorden / Vragen

Ik denk 2 x de tijd die op een verpakking staat

yo
door yohoh64 - Sep 25, 2016 om 11:43
23 Antwoorden / 7 Vragen

Gewoon even uitproberen, elke magnetron is anders in te stellen. Het kan u hooguit wat kant en klaar maaltijden kosten, dat lust de hond wel als u die heeft..

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 8, 2016 om 14:45
16852 Antwoorden / 202 Vragen

25 juli 2016!

marita5
door marita5 Nov 8, 2016 om 14:47
11514 Antwoorden / 15 Vragen

Wat is hier de bedoeling van ?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 8, 2016 om 15:24
16852 Antwoorden / 202 Vragen

De vraag is van 25 juli 2016!

marita5
door marita5 Nov 8, 2016 om 15:30
11514 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , er heeft niemand gereageerd vandaag , waarom u dan schrijft : de vraag is van 25 juli 2016 is mij een raadsel .

reflecs
door reflecs - Nov 8, 2016 om 15:37
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, hij staat bij 'populaire' vragen, en zodra er weer iemand op reageert wordt het vanzelf weer een 'recente' vraag. Dus tenzij iemand iets bijzonders te melden heeft dat nog niet genoemd is, beter niet meer reageren. En als u liever andere populaire vragen heeft, dan kunt u mailen met de redactie.

yo
door yohoh64 - Nov 20, 2016 om 11:28
23 Antwoorden / 7 Vragen

Misschien kunt u deze heel gemakkelijk downloaden via google/type magnetron.
officieel behoort er bij een nieuw apparaat een complete Nederlandse gebruiksaanwijzing meegeleverd te worden. Ook kunt u de fabrikant bellen voor nadere uitleg, wat hoogstwaarschijnlijk de kortste klap is.

gerbera
door gerbera Nov 20, 2016 om 23:05
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo zeg, de maaltijden zijn al lang ontdooid. Dit topic is van juli dus nu nog reageren en dan ook nog een onjuiste reactie geven heeft geen enkel nut. Het juiste antwoord is ook niet in de gebruiksaanwijzing te vinden. Door uw late reactie komt dit topic weer bovenaan te staan wat zeer storend is.

dokun
door dokun Apr 12, 2017 om 12:37
152 Antwoorden / 0 Vragen

@Gerbera,

Zo, dus omdat u het storend vind mogen er geen reacties gegeven worden op "oude" vragen..?   Wat een complete onzin! Als een oude vraag/topic voor iemand op dit moment actueel is, is er niets mis mee om te reageren. Zelfs als dat niet zo is kan en mag iedereen die dat wil gewoon op een oude vraag/topic gaan reageren. Als het u niet zint moet u gewoon lekker weg blijven van dit forum!

Het loopt steeds verder de spuigaten uit hier al die gewoonte reageerders die voor andere gaan bepalen of en wanneer ze mogen reageren op een topic.

ru
door ruuker Apr 29, 2017 om 18:29
10 Antwoorden / Vragen

Beste Yohoh64,
Veel, héél veel gebruiksaanwijzingen zijn beroerd en onvolledig. Vaak door een hongaar uit het chinees vertaald naar het engels en dan door een dyslect weer naar het nederlands. Wat de 'service' van fabrikanten / importeurs betreft..... Wel, daar is het hele concept van "Kassa" zo'n beetje op gebaseerd. (en ja, soms zijn er ook goede ! )

En Dokun; ik ben het met u eens.

be
door bert vriendts - Mar 18, 2017 om 03:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dit kan heel gemakkelijk, als er maar minstens 3 cm plaats tussen de diepvriesmaaltijden is, en op 800 watt staat gedurende 7 minuten, de duur ligt ook aan het merk van de magnetron. Veel succes.

marita5
door marita5 Mar 18, 2017 om 05:41
11514 Antwoorden / 15 Vragen

@Bert Vriendts , als u reageert op een vraag , kijk dan a.u.b naar de datum van dit topic , is 8 maanden geleden .

costnix
door costnix Mar 18, 2017 om 06:26
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@Bert vriendts: De TS heeft etagiiere voor zijn magnetron, dus met de afstand zit het wel goed. @maritas: de maaltijden van de TS zullen inmiddels wel verkoold zijn :-D

ru
door ruuker - Apr 29, 2017 om 18:18
10 Antwoorden / Vragen

Joris W geeft als enige het meest juiste antwoord lieve mensen. Als de maaltijden OP elkaar staan (met of zonder etagere) zullen de magnetronstralen niet goed in de onderste maaltijd doordringen. De onderste zal niet zo goed verwarmd worden als de bovenste (of zelfs bijna 'koud' blijven). Het beste is om halverwege de bovenste en onderste met elkaar om te wisselen.
Daarnaast is de kooktijd voor twee maaltijden langer dan voor één. Maar niet simpel 'dubbel'. Was het maar zo eenvoudig !
Inderdaad een beetje 'uitproberen' om tot het gewenste resultaat te komen. Haastige lezers kunnen hier ophouden.

Voor diegenen die willen weten wát nou precies van invloed is op die kooktijd geef ik hierna wat feiten die de kooktijd nogal beïnvloeden.
Vanzelfsprekend de hoeveelheid (5 aardappelen duurt langer dan 1 aardappel). De massa (vergelijk bevroren kip met bevroren brood).
De SAMENSTELLING van het voedsel !   Dat heeft grote invloed op de verwarming; suiker, maar vooral VET,  worden razendsnel warm.
Is het voedsel waterig of juist niet? Luchtig of juist niet? (stop maar eens pofmais in een plastic bakje in de magnetron, de korrels worden zó snel zó heet dat ze vaak een smeltplek in het plastic achterlaten).
Verwarmen in glas of glazen schaal duurt langer dan verwarmen in plastic bakje.
Het Wattage van de magnetron? 600 of 1100 W. bijvoorbeeld.
Ook; de constructie van de magnetron (één 'stralenkanon' of meerderen? Roterend kanon?). En zelfs:  hoe groot is de binnenruimte in het apparaat?

BELANGRIJK :  gebruik geen melamine (Mepal) in de magnetron.  (Ik kon het ook niet geloven en heb het uitgeprobeerd. inderdaad... NIET doen)

ooo000ooo

costnix
door costnix Apr 29, 2017 om 18:25
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De maaltijden van de TS zullen inmiddels wel via de natuurlijke weg in het riool zijn verdwenen!

Joke-Sk
door Joke-Sk - May 1, 2017 om 13:27
16 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn ervaring is dat je bij meerdere gerchten in de magnetron de tijd moet verlengen.

Niet verdubbelen!

Hoeveel langer in de magnetron ligt aan de hoeveelheid wat opgewarmd moet worden.

Een kwestie van uitproberen dus.  Ik begin meestal met een tijdverlenging van 15 á 20 %
Veel succes

gerbera
door gerbera May 1, 2017 om 16:24
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als de Ts het nu nog niet weet zal deze de magnetron wel uit het raam gemieterd hebben.

costnix
door costnix May 1, 2017 om 17:51
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een berichtje van waar en wanneer de TS die magnetron uit het raam zou gaan mieteren, was wel handig geweest, We hadden dan met zijn alleen dat ding kunnen opvangen :-)

Cookies
door Cookies - May 1, 2017 om 16:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@@@ Help, komen we ooit nog van die diepvriesmaaltijden af? En logisch dat dit onder 'populaire' vragen valt, als mensen maar blijven reageren op oude topics!

costnix
door costnix May 1, 2017 om 17:52
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Blijkbaar zijn de redactionele slotjes uitverkocht :-D

me
door mein33 May 2, 2017 om 10:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@@@ Help, komen we ooit nog van die diepvriesmaaltijden af?

Wat is er mis met mijn 'diepvriesmaaltijden' en waarom moeten die worden verbannen !!!

;-))

Cookies
door Cookies May 2, 2017 om 10:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Die zijn onderhand toch zeker wel ontdooid?;-)

gerbera
door gerbera May 2, 2017 om 11:09
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Die zijn onderhand toch zeker wel ontdooid?;-)

En dat scheelt dan weer in het opwarmen;-)

hansje klein
door hansje klein - May 16, 2017 om 10:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Vandaag staat het bevroren eten alweer bovenaan en dit terwijl er kortelings niemand een reactie had geplaatst ...

Ja, we komen hier klaarblijkelijk niet meer vanaf. @Mein33, u wordt bedankt! ;-)