Ar
door Ariadne21 May 17, 2021 om 11:42
Voeding & gezondheid

Zoethout thee van Albert Heijn zou moeten waarschuwen tegen verhoging bloeddruk

Heerlijk, die zoethout thee van Albert Heijn. Zij verkopen dat nu denk ik een jaar in zakjes voor 1 kopje. Ik wist wel dat zoethoutthee je bloeddruk verhoogt. Maar nooit had ik gedacht dat hij op kon lopen naar 170 als je maar elke dag meerdere kopjes zoethoutthee blijft drinken. En dat deed ik.

Tot mijn huisarts na klachten van hevige migraine de bloeddruk ging meten. Ik ben meteen gestopt met deze thee en binnen een maand zagen we de bloeddruk keurig zakken naar het oude niveau.

Ik wilde dit melden bij Albert Heijn, zij zouden een waarschuwing op de verpakking moeten plaatsen lijkt mij. Maar ik kan alleen bellen en chatten met hen en dat lijkt me niet de weg om hier aandacht voor te vragen.

4938 15 Rapporteer

Donuts
door Donuts - May 17, 2021 om 12:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Moet nou werkelijk voor alles gewaarschuwd gaan worden? Je kunt toch zelf ook wel bedenken dat het gebruik van zoethoutwortel bloeddrukverhogend werkt? En moet op iedere zak zoute drop dan ook gewaarschuwd worden? En bij het eten van junkfood ook maar een waarschuwing dat het slecht is voor je gezondheid?

Ingrediënten van deze thee: 82% zoethoutwortel

Ar
door Ariadne21 May 17, 2021 om 18:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zeker, ik had het moeten beseffen want ik kende de werking van zoethout. Maar ik was me er niet bewust van dat het nuttigen daarvan zulke grote gevolgen kon hebben voor iemand met juist een lage bloeddruk. Maar het gaat helemaal niet om mij, hoeveel mensen weten uberhaupt niet dat je bloeddruk op hol slaat van deze thee? Best elitair om te denken dat iedereen dat maar moet weten. Een kruidenthee, dat is wel het laatste waarbij je eerst uitgebreid de kleine lettertjes op een verpakking gaat lezen. Waar tekst op staat die ook nog eens discutabel is, ook mensen met een gewone of lage bloeddruk moeten opletten. Dat blijkt. Het is een sneaky effect, je merkt het niet meteen en je legt ook niet snel een verband tussen je (uiteindelijk ernstige) klachten en... een kruidenthee.
Waarschuwen voor gezondheidsschade lijkt me overigens in het algemeen een goed idee bij bepaalde producten (doen we bij sigaretten ook). Zelf nadenken prima, maar we zijn niet allemaal zo goed op de hoogte als jij.

tijger1
door tijger1 May 17, 2021 om 22:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u dan de werking van zoethout kende? Waarom bleef u dan doirgaan met het drinken van die thee?

En van veel kruiden kan men gewoon dood neervallen. Omdat het kruiden zijn, zijn ze nog niet gezond.

En die tekst is niet discutabel, men moet gewoon zijn verstand gebruiken.

tenormin
door tenormin - May 17, 2021 om 12:24
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Dan hoop ik maar dat u geen drop lust, want drop mag alleen drop genoemd worden als er zoethout in zit.

tijger1
door tijger1 - May 17, 2021 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u dan al weet dat die thee de bloeddruk verhoogd, waarom dan nog meerdere kopjes per dag drinken? Eet u ook een zak drop leeg achter elkaar?

Donuts
door Donuts May 18, 2021 om 11:43
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Uhh, ik wel, maar ik ga daarna maar niet mijn bloeddruk meten.

rj
door rjw - May 17, 2021 om 12:40
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Dan kunnen we de supermarkten wel 2x zo groot maken want je kunt op iedere verpakking wel allemaal extra waarschuwingen gaan zetten. Op flessen wijn moet dan groot komen te staan dat je dronken van kunt worden, op pakken zout dat het slecht is voor je nieren, brood bevat gluten (mensen met een glutenallergie weten dat wel maar laten we het er voor de zekerheid maar heel groot op gaan zetten).

Of we gaan gewoon zelf weer eens nadenken.

mahadma
door mahadma May 17, 2021 om 13:31
11571 Antwoorden / 51 Vragen

RJW + 10!!!

diumenge
door diumenge - May 17, 2021 om 13:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je kan alleen bellen en chatten met AH en dat lijkt je niet de weg om hier aandacht voor te vragen. Het op het forum van Kassa plaatsen lijkt je vervolgens wel de juiste weg? Wonderlijk.

Ar
door Ariadne21 May 17, 2021 om 13:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Op advies van de huisarts...

tijger1
door tijger1 May 17, 2021 om 22:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gelooft u het zelf? Dan gaat u toch chatten, als uhet zo belangrijk vindt?

mahadma
door mahadma - May 17, 2021 om 13:30
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Als ècht overal op elk artikel ALLE mogelijk waarschuwingen zouden moeten staan krijg je of lettertjes die je met een microscoop moet lezen of een "bijsluiter"a la medicatie erbij moeten krijgen. Er wordt op alle mogelijke manieren gewaarschuwd voor dropshippers, werkt ook kennelijk niet meer. Maar of iemand die dan nog leest .......... ik niet meer.

Je
door Jeff59761 - May 17, 2021 om 13:39
43 Antwoorden / 1 Vragen

Er zou zeker een waarschuwing op moeten: Dit product kan de bloeddruk verhogen en hele domme mensen die dat weten en willens en wetens toch meerdere kopjes per dag drinken zouden dit niet moeten kopen uit zelfbescherming.

lo
door lovewinnie - May 17, 2021 om 13:41
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u achterkant wel is gelezen. Heb zelf ok zoethout thee. Ah en ander merk. Juist ivm lage bloeddruk . En dit staat op achterkant ah

- bevat zoethout. - mensen met hoge bloeddruk dienen overmatig gebruik te vermijden

Ar
door Ariadne21 - May 17, 2021 om 13:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

De waarschuwing staat er trouwens WEL op, op het pakje. Maar alleen gericht aan mensen die al een hoge bloeddruk hebben. Dat had ik niet. Toh wel terecht om mensen hiervan op de hoogte te stellen. Als je dit niet beseft krijg je allerlei klachten (hoofdpijn, slapeloosheid, vochtophoping) die niet begrepen worden met onnodig onderzoeken als gevolg (en lichamelijke schade). Ik was zelf ook al bijna voor een scan doorgestuurd.

Donuts
door Donuts May 17, 2021 om 14:04
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een onzin. Als die waarschuwing er op staat, begrijp je toch zeker wel dat het de bloeddruk van iedereen kan beïnvloeden?!

gerbera
door gerbera - May 17, 2021 om 14:00
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Staat ook op de site van Appie bij de thee vermeld maar moet er op b.v eieren ook vermeld worden dat bij het teveel eten hiervan, meer dan 3á4 per week, dit Cholesterol verhogend is wat weer slecht voor hart en bloedvaten is. Vraag mij af, zijn er nog mensen die zelf kunnen denken?

Donuts
door Donuts May 17, 2021 om 14:06
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dat laatste begin ik steeds meer aan te twijfelen als ik de topics op dit forum zo eens door lees.

tijger1
door tijger1 May 17, 2021 om 14:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien gaan ze weer zelf nadenken als Kassa en Radar gehalveerd worden.

gerbera
door gerbera May 17, 2021 om 22:42
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Krijgen we nog meer halve vragen;-))

panter22
door panter22 - May 17, 2021 om 18:53
6599 Antwoorden / Vragen

Voedingsadvies

Een volwassen man of vrouw kan veilig op een dag ongeveer 120 gram drop of een halve liter zoethoutthee gebruiken. Dit komt neer op ongeveer 20 dropjes of 3 tot 4 glazen zoethoutthee. Als iemand zowel drop als zoethoutthee neemt, is dit natuurlijk minder. Bijvoorbeeld tien dropjes en 1 tot 2 glazen thee.

Er zijn grote verschillen in de mate waarin iemand gevoelig is voor glycyrrhizine. Vrouwen zijn gevoeliger voor glycyrrhizine dan mannen.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/glycyrrhizine.aspx
-
Als je het voedingscentrum mag geloven, dan kun je heel wat zoethoutthee veilig drinken op een dag. Daarbij ook nog behoorlijk wat drop eten.
Helaas geldt dat niet voor jou. Je moet dus je gebruik aanpassen.

aurora1
door aurora1 - May 18, 2021 om 01:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is dat niet een wat absurde gedachte en grote onzin?
U kunt toch gewoon uw verstand gebruiken en toelichtingen en samenstelling van producten op verpakkingen lezen?
Moet AH en moeten daarmee alle andere supermarkten, lunchrooms etc. dat ook doen voor koffie? Voor thee? Of drop? U weet toch dat je van (veel) drop hoge bloeddruk kunt krijgen omdat u weet waar drop in principe van gemaakt wordt?
U had moeten nadenken voordat u naar de dokter etc. ging. Met buikpijn denk je toch eerst ook eraan of je iets verkeerds gegeten hebt?
Beweegt u wel genoeg, bent u niet te zwaar? Eet u wel het juiste eten?

gerbera
door gerbera - May 19, 2021 om 11:16
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Er was eens een tijd dat je voor 3 cent een zoethout stokje kon kopen waar je de hele dag op kon knabbelen en sabbelen, toen hoorde je niemand over bijwerkingen. Tegenwoordig schiet men in veel gevallen erg door en verwacht men dat de fabrikanten hun totale recept op de verpakking zetten. Wat blijft er dan nog over van het eigen inzicht van de mensen, als men weet dat men een stof niet, beperkt of slecht kan verdragen koop je het toch niet. Zo ook met deze Thee, internet staat vol met tegenstrijdige berichten over gebruik van zoethout maar als ik bij mijn arts kom met een (veel) te hoge bloeddruk is de eerste vraag eet u drop of aanverwante stoffen en hoeveel. Maar deze zal niet zeggen dat ik b.v. Appie moet vertellen dat teksten op de verpakking niet juist zijn.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 19, 2021 om 11:50
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Moet op elk product nu een waarschuwing komen?

Als ik dagelijks 1 fles Jenever  drink  is dat ook een bloed verdunner!
Op geen enkel merk  staat die waarschuwing.

Zo ook zoethout,   bekend  takje van de boom plukken en  gratis drop voorheen.
Bij normaal gebruik geen enkel probleem maar gehele dag is overdosis!

Ben zelf van 1 fles naar 1 kleiner glaasje gegaan!
Met deze Thee moet je gewoon  hetzelfde doen.

gerbera
door gerbera May 19, 2021 om 12:11
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Een veel gehoorde verklaring hiervoor is dat alcohol je bloed verdunt, maar dat is een hardnekkig fabeltje

De enige vloeistof die bloed kan verdunnen is water, wat meteen het gevaar van een overdosis water verklaart.

Dus kan u weer terug naar de fles;-))

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 19, 2021 om 12:48
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Water?

Drink voldoende roepen vele artsen.
Weet dat een alcomobilist die gewond raakte   meer bloed verloor dan  als hij nugter was.

Als het een fabeltje is?  Ik weet dat mijn zoon  die 35 kg lichter is minder mag drinken.
Mijn buurvrouw die  50 kg zwaarder is juist meer.

De alcohol word verdeeld over je gehele lichaam  en de  5 liter bloed is slechts gemiddelde.
Zo bevat een pas geboren Baby van 3200 gram ook geen 5 liters!

Bij de  Covid19 Vaccins word  geadviseerd om  nugter te komen en te blijven!
Wist niet dat de RIVM ook fabeltjes vertelde!