Da
door Daphne1234 Nov 15, 2020 om 08:45
Vrije tijd & tuin
Condensproblemen en lekkage tuinkamer

Twee maanden geleden heb ik een tuinkamer laten plaatsen. Het gaat om een aluminium overkapping met glazen dak, zijwand en voor een schuifwand. Hij is dicht aan alle kanten. Vanaf het begin zoveel condens dat de vloer nat is. Daarnaast lekkage door terugslaand water.
Bouwer is al een paar keer terug geweest met 'oplossingen', maar zij zeggen ook dat ze geen idee hebben waar de condens vandaan komt. De tuinkamer hebben zij ingemeten (heb alles aan hen uitbesteed) en heeft 10cm afschot per m2 ipv de 13,5cm die de fabrikant adviseert.
Ik heb ernstige twijfels over de constructie/het ontwerp.

Heeft iemand tips of soortgelijke ervaringen? Kan minder afschot ervoor zorgen dat condens vermindert? Waar zou ik een second opinion kunnen vragen?

wellicht heeft iemand nog andere tips over mogelijke oorzaak?

21065 15 Rapporteer

ne
door neodutchio - Nov 15, 2020 om 08:58
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Is bij de bouw ook een nieuwe vloer gestort? En is die vloer wel voldoende uitgehard? Condens is niets anders dan vochtige lucht die neerslaat op koude oppervlakten. Op de een of andere manier hebt u enorm vochtige lucht in de tuinkamer. Wellicht eens een bouwdroger er in zetten of eens goed stoken.
Condens ontstaat niet door een foute constructie.

Da
door Daphne1234 - Nov 15, 2020 om 09:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nee geen vloer gestort. Het is geen uitbouw maar een overkapping aan het huis vast. Enige condensatie is normaal, maar bij mij is alles kletsnat.
Als het hard regent, regent het naar binnen bij de goot door terugslaand water. Heeft dat niets met de helling van het dak te maken?

Mijn buurman paar huizen verderop heeft dezelfde veranda, andere windrichting. Hij heeft nergens last van.

Daarom mijn vraag: wat kan het zijn?

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2020 om 10:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou de boel maar een een tijdje open laten staan. Dan kan ook de muur van het huis drogen.

Da
door Daphne1234 Nov 15, 2020 om 14:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

De muur van het huis drogen?

panter22
door panter22 - Nov 15, 2020 om 10:29
6599 Antwoorden / Vragen
Da
door Daphne1234 Nov 15, 2020 om 14:44
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ventileren doe ik al. Maar als er vocht naar binnen komt blijft het vochtig

panter22
door panter22 Nov 16, 2020 om 17:18
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je al eens die ontvochtigers van de Action geprobeerd?
Een paar bakjes in de tuinkamer zetten. Washcat, goedkoop en werkt goed.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Nov 15, 2020 om 10:39
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Condens ontstaat door temperatuurverschil buiten en binnen en heeft niets met het afschot te maken. Daarbij is ook de oorzaak van te weinig ventilatie. Wat bedoeld u met terugslaand water, is dat aan de gevelzijde dan is de afdichting niet goed aangebracht, o.a. niet afgekit en mogelijk geen of te korte loodflap aangebracht. Is het aan de voorzijde en zit daar een goot dan zijn er 2 mogelijkheden nml de uitsteek van het glas is te weinig waardoor het door te weinig afschot iets langs het glas terug loopt of de afstand tussen glas en bovenzijde goot te groot waardoor het water door de wind wordt terug geblazen en in beide gevallen tussen het glas en drager naar binen loopt. Dit zou te verhelpen zijn door aan de buitenzijde de boel dicht te kitten.

hier  kunt u alles lezen over condensvorming.

Da
door Daphne1234 Nov 15, 2020 om 14:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het zit aan de gootzijde, daar lekt water naar binnen. Het loopt langs het glas terug naar binnen, waardoor het naar beneden druppelt.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 15, 2020 om 11:05
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Mijn dak voldoet ook niet aan de regels...!

Ja, ik zeg dit eerlijk en  die is ook daarom  op elke naad extra kid randje gedaan voor lekkage te voorkomen.
Onderaan een  afvoer gootje gemaakt onderaan voor vocht afvoer.

Maar als je vooraf wist  13½ cm per meter lager en 10cm gemaakt en dit accepteerde  is de aannemer niet verantwoordelijk.
Dakhoek aanpassen  en  als dat niet kan jammer.... U heeft ¼ tekort  helling en dan lekte het overal...

Of extra maatregelen  wegens inregenen bij harde wind, zoals ik daarom  een kitrandje  maakte tussen alle platen rondom.

Da
door Daphne1234 Nov 15, 2020 om 14:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

De aannemer heeft ingemeten met een inmeetgarantie. Ik wist niet vooraf wat het minimum was wat de fabrikant adviseerde en dat daarvan is afgeweken. Ik heb gevraagd wat de doorloophoogte zou zijn en of er genoeg afschot in zat. Zij hebben aangegeven dat dat het geval is. Dus lijkt me hun verantwoordelijkheid.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 18, 2020 om 14:24
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Omdat de Aannemer inmeet  en ook de hellingshoek wist vooraf....  doorloop hoogte mag ietsje lager als  dat beter is of hoger beginnen,  zij horen dit te weten vooraf...   maar is de aannemer ergens bij aangesloten voor dit soort geschillen?

De foto hieronder gaf geen duidelijk beeld maar of het nu condens of lekkage is  kan ik niet zo oordelen.

me
door mein33 - Nov 15, 2020 om 11:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR DAPHNE1234 - 15 NOV. 2020 Als het hard regent, regent het naar binnen bij de goot door terugslaand water. Heeft dat niets met de helling van het dak te maken?

@daphne1234,

U geeft zelf al aan waar de oorzaak van het vocht probleem zit.
Eerst zal de betreffende aansluiting, waar het water naar binnen komt, moeten worden aangepast waardoor de vochtinslag niet meer kan voorkomen. Aan het afschot zal het denkelijk het niet liggen.
Kunt u van de buiten en de binnenkant waar de regeninslag plaats heeft een foto plaatsen, misschien is het dan mogelijk om u/de aannemer een idee aan de hand te doen om het euvel op te kunnen lossen.
Pas als de regeninslag is opgelost kunt u het vochtprobleem aanpakken en dat zal dan geen probleem zijn.

Da
door Daphne1234 - Nov 15, 2020 om 15:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dit hoe het water terugslaat

gerbera
door gerbera Nov 16, 2020 om 10:28
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik de foto bekijk lijkt het mij dat het condenswater niet weg kan en dus naar binnen loopt. Mijn vraag, wordt de ruimte verwarmd en zo ja is dat en gaskachel, gaskachels geven veel vocht. Anders de ruimte eens geruime tijd goed verwarmen zodat deze droog wordt. Een ventilator(kachel) langs het "plavond" laten blazen wil daarbij helpen want zolang de ruimte vochtig is zal dit probleem zich voor blijven doen. Staat de zon op het dak dan de schuifpui open zetten scheelt ook weer met drogen van de ruimte. En als laatste een tip, zet een aantal vochtvangers (Wibra) in de ruimte.

Da
door Daphne1234 Nov 18, 2020 om 14:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

Aannemer is geweest om de water terugslag op te lossen. Heeft dit echter niet gedaan. Hoeveelheid vocht was zo veel, heeft men niet eerder gezien.

Zijn er nog niet achter wat nu de oorzaak is en denken na over vervolgstap. Wel wat lekkage bij aansluiting aan de gevel onder de goot als je tuinslang er flink op zet.

Wordt vervolgd. Heb wel zitten denken aan bijv. vloer alsnog isoleren. Kan dat alsnog makkelijk als de constructie al staat?

Hopelijk komen we achter de oorzaak. Enige condens kan je bij een niet- geïsoleerde tuinkamer niet voorkomen maar na regenval lijkt het nu meer op een stoomcabine.

mi
door miennaamishaaz - Nov 15, 2020 om 21:06
725 Antwoorden / 1 Vragen

Om er zeker van te zijn dat alles duidelijk is:

1 u heeft een overkapping gekocht en deze door de winkel/Fabrikant laten plaatsen
2 Tijdens regen met alle deuren dicht heeft u last Van Condens vorming
3 er lekt water bij de naden waar de panelen bij elkaar komen
4 De Fabrikant heeft geen idee waardoor het komt
5 er is nog geen onafhankelijke partij de overkapping komen controleren.
6 De Overkapping is op maat gemaakt, met {aan de zijkant} een Verkleind stuk. dan de standaard maat

Enkele vragen:
1 Heeft u Beton-poeren/palen als poten of gestort cement?
2 is de overkapping direct aan de muur geplaatst of heeft deze Poten bij  de muur
3  Waar zit de ingang van de overkapping? {voor of zijkant?}
4 is het dak Glas, of Polycarbonaat?
5 is na het bouwen van de overkapping en een Flinke regenbui de stoep wat verzakt?

gerbera
door gerbera Nov 15, 2020 om 21:49
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Antwoordt op vraag 3
en voor een schuifwand.
Antwoordt op vraag 4
Het gaat om een aluminium overkapping met glazen dak

Laat ik het dan aanvullen met vraag 6,
leest u de vragen wel voordat u, zoals gewoonlijk, zelf vragen stelt die niets met de zaak te maken hebben.
Al hangt de overkapping aan de muur en zitten er houten palen onder, dat doet niets af aan de condensvorming en zo de stoep verzakt is zakt de overkapping mee.
En handig om te weten, condensvorming bij polycarbonaat bevind zich in de tussenliggende luchtbanen en ja hij is door een bedrijf geplaatst

Wi
door Wijdeveld - Nov 16, 2020 om 14:53
7 Antwoorden / Vragen

Heb je ventilatie in de tuinkamer.
Is het een geisolleerd aluminium pui?
Meet de vochtigheidsgraad eens met een hygrometer.
Hoe is de vochtigheidsgraad in de rest van je woonkamer?
Bevind zich een keuken naast de pui?
Lekkage moet door leverancier natuurlijk verholpen worden.
Dit is absoluut niet nodig.
Loopt er water in de aluminium constructie waardoor dit langzzam weer 'uitventileerd'

Sukses

sira
door sira Nov 16, 2020 om 22:04
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Een tuinkamer wordt niet geïsoleerd, want het is geen verlenging van je woonkamer. Woonkamer is apart van de tuinkamer, buitenmuur is geheel intact en niet doorgebroken.
Een serre wordt wel geïsoleerd, want deze betrek je bij de woonkamer.

as
door asus - Nov 16, 2020 om 19:56
10 Antwoorden / 5 Vragen

Condens vorming aan de binnenzijde van het dak wordt veroorzaakt door verkeerde ongeisoleerde aluminium profielen die gebruikt zijn.
Aluminium is een heel goede koude geleider deze komt in aanraking met de warme lucht van binnen uit met het gevolg waterdruppels aan de onderkant van de profielen .Naarmate het buiten kouder wordt hoe meer condens.Dit is te voorkomen door geisoleerde aluminium  (of kunstof) profielen te gebruiken in combinatie met hr.++ glas.

sira
door sira Nov 16, 2020 om 22:10
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Een tuinkamer (is geen serre) en is dus niet geïsoleerd (geen thermische onderbreking in de profielen), waardoor een hoge u-waarde (hoe hoger, hoe slechter). Het prijsverschil tussen een tuinkamer en een serre is dan ook groot.

sira
door sira - Nov 16, 2020 om 21:48
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Is er een loodslab in de muur aangebracht (boven het dak van de tuinkamer) en ook ver genoeg in de spouw? Indien niet, dan kan het water via de muur naar binnen komen. Mogelijk is er alleen gekit, gebruikelijk bij een tuinkamer. Een tuinkamer hoeft namelijk niet waterdicht te zijn.

Wat ligt er op de vloer? Terrastegels op ophoogzand dat normaliter buitenterras was? Mogelijk dat dit nog steeds nat is.

Waar woon je? Woon je (als voorbeeld) op de Utrechtse Heuvelrug dan heb je geen last van grondwater en zal de grond onder de tegels sneller drogen, maar woon je in een streek waar doorgaans het grondwaterpeil hoog is, zal de grond veel langer nodig hebben om te drogen.

Hier nog een aantal interessante artikelen over serres en tuinkamers:

artikel 1

artikel 2

1paul
door 1paul - Nov 17, 2020 om 11:11
3173 Antwoorden / 0 Vragen

dubbel glas of enkel glas? enkel glas zorgt voor een koude brug en dan zal daar het vocht uit de lucht op slaan, dubbel glas is dit al minder maar als uw huis vochtig is kan dit ook op het glas afgezet worden....

meet eens in uw huis wat het vochtpercentage is en waar dit vocht in de lucht eventueel vandaan komt....

gerbera
door gerbera Nov 17, 2020 om 12:15
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Nou kan ik mij erg vergissen maar volgens mij gaat het hier om een "aangebouwde" tuinkamer met enkel glas. Dus wat dit met de rest van het huis te maken heeft ontgaat mij ff. Overigens waar het vochtprobleem zit schrijft de TS duidelijk, nml op de binnenzijde van de dak beglazing van de tuinkamer. Zwart-wit gezegd kun je een tuinkamer als aanbouw dus tegen de bestaande gevel.

1paul
door 1paul Nov 17, 2020 om 14:28
3173 Antwoorden / 0 Vragen

dat kan natuurlijk dat u dat ontgaat, als er echter in het huis een vochtig klimaat heerst kan dit, let op, KAN, van invloed zijn op deze tuinkamer....

tuinkamer kan ook namelijk zijn een aanbouw aan de gevel met een doorbraak van de gevel....

zo zwart-wit is het dus niet....

gerbera
door gerbera Nov 17, 2020 om 22:18
7372 Antwoorden / 14 Vragen

tuinkamer kan ook namelijk zijn een aanbouw aan de gevel met een doorbraak van de gevel

Dan is het een serre, die zijn dan geïsoleerd.

1paul
door 1paul Nov 18, 2020 om 11:32
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is jouw definitie, ik zie dat in dit verband nergens staan en vergis je niet, soms staan er andere dingen dan bedoeld, vandaar ook mijn aanvullende opmerking in deze wat overigens niets zegt of dat hier ook zo is....

sira
door sira Nov 18, 2020 om 11:34
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Een tuinkamer is een veredelde veranda, niets meer en niets minder.
De veranda wordt aan 3 zijden afgesloten met bijv. glazen puien en de 4e zijde is de bestaande bouwmuur van het huis (inclusief de ramen en deuren). TS komt via de buitendeur van de woonkamer in de tuinkamer. Tuinkamers worden niet geïsoleerd, vandaar hert enorme prijsverschil met een serre.
De prijs van een tuinkamer is al rond de € 5.500,- te realiseren en de prijs van een serre ligt al gauw rond de € 20.000,-.

"tuinkamer kan ook namelijk zijn een aanbouw aan de gevel met een doorbraak van de gevel
Dan is het een serre, die zijn dan geïsoleerd."
Dat is juist. Bij een serre wordt de woonkamer doorgetrokken.

1paul
door 1paul Nov 18, 2020 om 15:26
3173 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.serre-prijzen.nl/tuinkamer/

l
ees even onder het kopje serre tuinkamer, let wel, dit is een specialist die dit schrijft!!!!

er zijn dus tuinkamers waar wel degelijk een doorbraak gemaakt word....

gerbera
door gerbera Nov 18, 2020 om 16:16
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Dan heb ik toch een betere specialist gevonden en lees uw link nog ff goed door met name onder het kopje bouwtijd.

Een serre daarentegen wordt één geheel met uw woning. Van een serre kunt u dus het gehele jaar door genieten, omdat deze naast wind- en waterdicht, ook geïsoleerd is. Voor een serre wordt de muur van uw woning doorgebroken en vervolgens wordt de geïsoleerde serre gebouwd. Een serre is dus weldegelijk iets anders dan een tuinkamer.
lees ff hier

1paul
door 1paul Nov 19, 2020 om 09:28
3173 Antwoorden / 0 Vragen

lieve schat ik zeg nergens dat een serre iets anders is, welke vraag jij gelezen hebt weet ik niet maar lijkt erop dat het niet dezelfde is of dat je hem gewoon anders intreperteert....

als je gelijk wilt hebben, je hebt gelijk, zo goed?

gerbera
door gerbera Nov 21, 2020 om 12:00
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ik denk dat het misverstand zit in het woordt "doorbraak" in de gevel. Om in de tuinkamer te komen zal er soms een deur in de gevel gemaakt moeten worden. Bij een serre wordt doorgaans de gevel, waartegen deze is aangebouwd, verwijderd en er zodoende een grotere woonruimte ontstaat. Om die reden wordt een serre geïsoleerd en bij een tuinkamer dit minder belangrijk is omdat het een afzonderlijke "gesloten" ruimte is.

1paul
door 1paul Nov 21, 2020 om 17:00
3173 Antwoorden / 0 Vragen

dat kan, tegelijk een doorbraak is een doorbraak, met of zonder deur erin geplaatst....

panter22
door panter22 Nov 21, 2020 om 17:26
6599 Antwoorden / Vragen

En als de tuinkamer nu aan de gevel wordt geplaatst waar al een deur in zit?
Dan hoef je niets te breken.

sira
door sira Nov 21, 2020 om 17:55
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Er is nog een heel groot verschil tussen een tuinkamer en een serre en dat bepaalt het zeer grote prijsverschil.

Ik noemde een tuinkamer al een veredelde veranda, want voor een tuinkamer behoeft er geen sondering plaats te vinden. Een sondering wil zeggen een berekening van het totale gewicht, de hoeveelheid + de lengte heipalen, omdat een tuinkamer geen geïsoleerde profielen heeft en geen dubbel glas, uitsluitend gelaagd enkel glas. En er wordt geen doorbraak naar de woonkamer gemaakt. In feite zit je op je bestaande terras(tegels). Een tuinkamer zou je ook aan je schuur of garage kunnen plaatsen.

Bij het plaatsen van een serre daarentegen moet er wel een sondering plaatsvinden. De serre wordt voorzien van geïsoleerde profielen (thermische onderbreking) en gelaagd HR++ glas, het glas van het dak moet volgens de eisen minimaal aan de binnenzijde gelaagd zijn.
Tevens wordt er een doorbraak naar de woonkamer en soms keuken gemaakt.

gerbera
door gerbera Nov 22, 2020 om 22:04
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@1paul, jammer dat u het verschil niet begrijpt tussen een doorbraak, wat vaak een klein deel is, en het verwijderen van een gevel waaraan een serre wordt gebouwd. Zou dan maar voor een goede verwarming zorgen in de tuinkamer als u de gevel verwijderd want met enkel glas, waarmee een tuinkamer voorzien is, kan het daar verduveld koud worden. Nogmaals een serre wordt als uitbreiding van woonruimte geplaatst en een tuinkamer om lekker (beschut) in te zitten

1paul
door 1paul Nov 24, 2020 om 08:49
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Waar leest u dat?