spirou
door spirou Nov 15, 2011 om 17:47
Vrije tijd & tuin

Extra cameralens kopen

Ik bezit een Nikon D3000 en wil graag een extra lens kopen waarmee van op afstand mooi kan inzoemd worden om goed resultaat te hebben, Kan namelijk niet op mijn hukken/knieën zitten, om iets wat laag bij de grond is bv een paddenstoel, mooi in beeld te brengen.

Dank aan allen die de moeite doen om te reageren

Spirou

657 7 Rapporteer

abarth
door abarth - Nov 15, 2011 om 18:25
845 Antwoorden / 19 Vragen

En de vraag is?
Om toch een antwoord te geven: om goed van dichtbij te kunnen fotograferen zul je toch zo dicht mogelijk bij het onderwerp moeten fotograferen. Aangezien u dit niet kan zult u het onderwerp in moeten zoomen dus een lens kopen met minimaal 70mm zoom.
wat voor lens heeft u nu?

rj
door rjw - Nov 15, 2011 om 18:33
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Ik neem aan dat u nu de 18-55mm bij de camera heeft. Een mooie (en betaalbare) uitbreiding is dan de Nikon AF-S 55-300mm F/4.5-5.6G ED VR DX (ca. 265 euro).

Deze lens stelt scherp vanaf 1,40m en biedt een vegroting van 0,28x in de 300mm stand. Dat betekent dat een object van ongeveer 10cm beeldvullend kan worden opgenomen.

spirou
door spirou - Nov 15, 2011 om 18:38
16 Antwoorden / 10 Vragen

aanvulling op mijn vraag.
Momenteel heb ik een AF-S NIKKOR 18-55mm de vraag welke lens/merk zouden jullie adviseren, het is gewoon als hobby bedoeld.

Spirou

rj
door rjw - Nov 16, 2011 om 00:03
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=spirou schreef op dinsdag 15 nov 2011, 18:38]aanvulling op mijn vraag.
Momenteel heb ik een AF-S NIKKOR 18-55mm de vraag welke lens/merk zouden jullie adviseren, het is gewoon als hobby bedoeld.

Spirou

Zie mijn reactie boven jouw antwoord.....

gr
door grootvader_1 - Nov 16, 2011 om 00:37
153 Antwoorden / 44 Vragen

Ik persoonlijk zou dan (bij een vakfotografenwinkel) voor macrofotografie een balg kopen(uiteraard voor nikon (i.v.m. die automatische scherpstelling in de lens)
+ daarbij (indien dit ---nog---te koop) een ontspannerkabeltje en eventueel zo'n klein statiefje.
Het voordeel is dat u uw huidige lens gewoon kunt gebruiken.

en oefenen met kleine voorwerpen op een tafel.

Foto Fransen te Amsterdam is nog zo'n vakwinkel die wellicht dit ook tweedehands heeft en heel goed kan adviseren.
Een zaak die al zo'n 50 jaar bestaat.

De Vrije Vogel

gr
door grootvader_1 - Nov 16, 2011 om 00:40
153 Antwoorden / 44 Vragen

P.s.
Met een telelens kunt u nooit macro-opnamen maken.
Hooguit met een macro-objektief.

De VV

rj
door rjw - Nov 16, 2011 om 08:46
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=grootvader schreef op woensdag 16 nov 2011, 00:40]P.s.
Met een telelens kunt u nooit macro-opnamen maken.
Hooguit met een macro-objektief.

De VV

Dat klopt, maar TS schrijft "Kan namelijk niet op mijn hukken/knieën zitten". Een macro-objectief of camera met balg gaat dan niet werken want daarvoor moet je op je knieeen op de grond gaan zitten om die paddestoelen te fotograferen....

Verder heb je voor paddestoelen niet echt een macro-objectief nodig. Een telezoom met een vergrotingsmaatstaf zoals ik aangaf voldoet dan prima.