jo
door joskaa Sep 1, 2009 om 15:56
Vrije tijd & tuin

Gras in siertuin

ik heb veel last van straatgras en van dat hele kleine groene spring-onkruid in de siertuin; in wied dit door een schepje eronder te zetten en proberen zoveel mogelijk met wortel en al te verwijderen; maar er komt steeds meer opslag bij ipv dat het minder wordt; round-up lijkt me geen optie want daar krijgen mijn vaste planten het zonder twijfel erg benauwd van -die overleven dat vast niet- maar ik zou het wel erg prettig vinden als ik wist hoe ik dat onkruid de baas kan blijven zonder de rest van de tuin te verknoeien

6244 15 Rapporteer

ta
door tammiek - Sep 1, 2009 om 15:59
98 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

je zegt dat je een siertuin hebt. een optie is om dan cacaodoppen in je hele tuin te gooien. deze moet je besproeien en die plakken tzt aan elkaar vast waardoor er geen onkruid meer doorheen groeit.
ik heb dit een paar maand geleden ook in mijn tuin gegooid en het helpt heel goed. heel af en toe komt er hier en daar een onkruidsprietje door maar dat is dan ook alles.

groetjes

am
door amelissen - Sep 1, 2009 om 17:02
77 Antwoorden / 1 Vragen

Cacaodoppen of houtsnippers werkt goed tegen dat soort gras idd.

En ik vind het zelf ook heel mooi en verzorgd staan.

Mijn voorkeur gaat uit naar houtsnippers, omdat ik cacaodoppen nogal een sterke geur vind afgeven.

ta
door tammiek - Sep 1, 2009 om 19:22
98 Antwoorden / 12 Vragen

cacaodoppen geeft de 1 a 2 weken inderdaad een sterke geur af maar daarna ruik je er niks meer van dan is de geur eraf.

dv
door dvdonck - Sep 2, 2009 om 12:53
21 Antwoorden / 0 Vragen

Het is de vraag of je er echt ooit vanaf komt. Ik heb sinds een paar maanden zijl met grind liggen, maar gras blijkt dun genoeg om van onder door het zeil heen te komen. Het is wel veel minden.

ka
door katja54 - Sep 2, 2009 om 13:41
54 Antwoorden / 8 Vragen

Je kan best roundup gebruiken als je er maar voor zorgd dat je het alleen op het blad spuit van het onkruid wat je weg wilt hebben.

Roundup dood het blad maar ook de wortels en is ideaal spul.

je moet er wel voor zorgen dat het niet binnen de 6 uur gaat regenen na het spuiten

ro
door roloni - Sep 2, 2009 om 13:48
34 Antwoorden / 19 Vragen

al;s hij er kan voor zorgen dat het NIET gaat regenen mag hij hier ook komen

brynnar
door brynnar - Sep 2, 2009 om 16:24
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Even voor de goede orde: Roundup werkt niet op gras.

Mvgr - B

ho
door horen026 - Sep 2, 2009 om 17:49
1 Antwoorden / 0 Vragen

round up werkt speciaal tegen grassen maar minder goed op andere onkruiden. wat betrefrt de springklaver is in gazon niet te bestrijden. vormt heel snel zaden als de gele bloemetjes er in komen. ook gaat deze springklaver ondergondse uitlopers vormen en vormt een niet te bestrijden plek. tussen planten met schopje of i.d. heel vroegtijdig weghalen. als de tuin er mee vol staat kom je er nooit meer vanaf. springklaver heeft zich in nederland verspreidt via tuincentra waar het veelvuldig voorkomt potheesters.

ka
door kazana12 - Sep 2, 2009 om 20:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Heel goedkoop en zeker goed werkend gewoon azijn of schoonmaak azijn spuiten wel voorzichtig zodat je je planten niet raak 99% goedkoper als round-up en vele malen mileuvriendelijker

ba
door bakker28 - Sep 2, 2009 om 20:07
12 Antwoorden / 2 Vragen

brynnar, wat een onzin, Roundup, natriumglyfosaat, lijkt wel speciaal gemaakt om grassen w.o. straatgras te bestrijden. Let wel goed op bij het gebruik. Als vuistregel geldt dat je eigenlijk pas 10 dagen na de toepassing en bij een juiste dosering, een reactie op het gewas mag waarnemen. Een tip: meng de Roundup met MCPA, dan heb je ook veel onkruid dat bestand is tegen Roundup ook te pakken.
Bij de bestrijding van straatgras moet je de zaadvorming aanpakken. Straatgras is eenjarig. Het bloeit, en vormt dus ook vruchtbaar zaad, het hele jaar door, je moet consequent voorkomen dat het zaad vormt. Straatgras is eenjarig, dus wortels verwijderen is in principe niet nodig. Met een (gas)verfbrander of föhn de zaden vernietigen kan ook als het niet al te omvangrijk is. Het zaad verwijderen is het beste.
Veel succes.

brynnar
door brynnar - Sep 3, 2009 om 09:31
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Ik wordt hier geheel terecht op de vingers getikt. Ik was in de war met een ander middeltje, dat specifiek werkt op tweezaadlobbigen en eenzaadlobbige grassen laat staan. Ben alleen de naam vergeten.

Maar een volledig correcte terechtwijzing, waarvoor dank.

Gelieve mijn eerder bijdrage dan ook als niet geschreven beschouwen.

Mvgr - B

ba
door bakker28 - Sep 3, 2009 om 10:07
12 Antwoorden / 2 Vragen

In enkele antwoorden wordt schoonmaakazijn gepropageerd als alternatief voor andere herbiciden. Dit is inderdaad veel goedkoper dan Roundup. Ik ken echter geen enkele professional op dit gebied die dit gebruikt dus twijfel ik aan de werking en het uiteindelijke effect van dit middel. Ik ga het gewoon uitproberen. Wie weet?

kleinepier
door kleinepier - Sep 3, 2009 om 10:35
42 Antwoorden / 0 Vragen

dit kunt u ook doen met schoonmaak azijn en dan gericht spuiten gaat net zo goed als round up

jo
door joskaa - Sep 3, 2009 om 10:37
80 Antwoorden / 44 Vragen

allemaal bedankt voor het meedenken; ik ga eerst de schoonmaakazijn proberen, lukt het daarmee niet, dan gericht met round-up; mcpa had ik al geprobeerd, maar daarmee krijg je gras inderdaad niet weg.

hamertjetik
door hamertjetik - Sep 3, 2009 om 18:42
5 Antwoorden / 5 Vragen

schoonmaak azijn is een goed middel maar doe dit als de zon goed schijnt anders werkt het beslist niet, en al zeker niet verdunnen. sucses ermee